Vraag

• DennieD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-04-2025
Goedendag,

Dit is mijn eerste topic hier en weet niet zeker of ik het hier goed plaats. Zo niet, dan verplaats ik deze graag.

Gister werkte mijn pc prima en uit het niets sloot deze af. Weer proberen aan te zetten en er gebeurde vrijwel niets. Er kwam enkel vanaf de PSU herhaaldelijk een soort klik geluid met een paar seconden interval. Vandaag de kast opengehaald en wat onderdelen losgekoppeld. Bij het loskoppelen van de videokaart ging de pc weer aan. Hierna maar eens goed het stof verwijderd in de hoop dat dit voldoende zou zijn. Echter werkte hierna helemaal niks meer. Er komt dus ook geen geluid meer van de PSU af.

Mij lijkt het dan dat de PSU niet meer goed is. Dat deze niet genoeg stroom meer kan geven o.i.d. Of kan het ook iets anders zijn? Ik ontvang graag jullie mening voordat ik iets ga vervangen wat wellicht helemaal niet het probleem is. Het gaat om een Seasonic SS-520gb Active PFC F3.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via DennieD op 10-09-2018 18:24)

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:02
Het kan zeker zijn dat de GPU kortsluiting veroorzaakt, en dat de PSU dat detecteert en uitgaat.
Heb je geen iGPU op die i5-4690 zitten?
En heb je nog een andere losse GPU?

Alle reacties

• SpeedQber
Ik weet niet of de PSU wel geluid moet produceren, hoe oud is deze?
Heb je een multimeter oid? Misschien kan je de output van de PSU meten.
Wat bedoel je met 'opeens afsluiten'? Kreeg je een standaard Windows Blue Screen Of Death? Of ging het beeld direct op zwart? Hoorde je daarna nog fans of de HDD oid?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het klik-geluid van de voeding is een relais. Niet druk om maken. :)

Lijkt op sluiting ergens. Onderdelen uit de kast halen en op een tafel weer aansluiten. Kun je beeld krijgen zonder videokaart (en misschien gebruik maken van een IGP? Geen idee welke hardware je verder hebt, daar zijn we ook benieuwd naar)

[ Voor 13% gewijzigd door PD2JK op 04-09-2018 15:03 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• DennieD
PC maar weer eens aangezet en nu gaat die wel weer aan, zolang ik de videokaart niet inplug.
SpeedQber schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:24:
Ik weet niet of de PSU wel geluid moet produceren, hoe oud is deze?
Heb je een multimeter oid? Misschien kan je de output van de PSU meten.
Wat bedoel je met 'opeens afsluiten'? Kreeg je een standaard Windows Blue Screen Of Death? Of ging het beeld direct op zwart? Hoorde je daarna nog fans of de HDD oid?
De PSU en rest van de hardware zijn een dikke vier jaar oud.
Heb nu de 24-pins stekker van de PSU doorgemeten met een multimeter en deze voltages waren allemaal in orde.
Ik kreeg geen Blue Screen, het beeld ging direct op zwart en alles stopte direct.
PD2JK schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:28:
Het klik-geluid van de voeding is een relais. Niet druk om maken. :)

Lijkt op sluiting ergens. Onderdelen uit de kast halen en op een tafel weer aansluiten. Kun je beeld krijgen zonder videokaart (en misschien gebruik maken van een IGP? Geen idee welke hardware je verder hebt, daar zijn we ook benieuwd naar)
Kan het zijn dat de videokaart voor kortsluiting zorgt? De videokaart heeft twee pluggen, één werkt en bij de andere valt alles direct uit als ik deze inplug. Zonder videokaart krijg ik geen beeld.

De hardware:
MSI GeForce GTX 770 Gaming
Seasonic S12II-Bronze 520W
Crucial SSD MX100 256GB
Seagate HDD 1000GB
Corsair Vengeance LP CML8GX3M1A1600C10 ×2
Intel Core i5-4690 CPU 3.50 GHz

Acties:
  • Beste antwoord

• SpeedQber
Het kan zeker zijn dat de GPU kortsluiting veroorzaakt, en dat de PSU dat detecteert en uitgaat.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SpeedQber schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:04:
Ja, HD 4600.

@DennieD start alles eens op zonder videokaart, en sluit je scherm aan het moederbord aan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DennieD
Ik heb de PC zojuist opgestart met mijn scherm aan het moederbord ingeplugd, maar helaas geen beeld. Ook nog twee andere schermen geprobeerd, maar zonder resultaat. Of er een iGPU in zit durf ik niet te zeggen. Kan ik dat ergens zien (ben niet heel erg thuis in computer hardware)? Ik heb helaas ook geen losse GPU meer liggen.

• DennieD
Uiteindelijk via via aan een oude videokaart kunnen komen. Deze ingeplugd en alles werkt prima, dus toch de videokaart overleden.

Iedereen bedankt voor de reacties. _/-\o_
Pagina: 1