Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

50% verschil downloadsnelheid laptop en desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rudolph J
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-05 20:59
Ik heb Ziggo internet met 250 Mb/s downloadsnelheid en 40 Mb/s uploadsnelheid. Via mijn laptop haal ik (bedraad) een snelheid van 263 Mb/s download en 41 Mb/s upload, dus dat zit wel snor. Via dezelfde kabel behaal ik met mijn desktop een downloadsnelheid van 136 Mb/s download en 41 Mb/s upload. De netwerkkaart in de desktop is een Realtek PCIe GBE met een snelheid van 1,0 Gbps. Waar zit de beperking in de desktop waardoor ik daar een beperkte internetsnelheid realiseer?

34 x Risen 400Wp 12° oost-west + GoodWe 10KN-ET-SPD2 hybride omvormer + Remeha Mercuria 8 kW warmtepomp + Remeha Calenta Ace cv + Remeha RemaSOL Zonnecollector (3)

Alle reacties

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Heeft je desktop toevallig een wat langzamere HDD en je laptop een SSD?

• Rudolph J
Klopt! Heeft een HDD dan wel invloed op downloadsnelheid en niet op uploadsnelheid?

[ Voor 97% gewijzigd door Rudolph J op 04-09-2018 10:29 ]

34 x Risen 400Wp 12° oost-west + GoodWe 10KN-ET-SPD2 hybride omvormer + Remeha Mercuria 8 kW warmtepomp + Remeha Calenta Ace cv + Remeha RemaSOL Zonnecollector (3)

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-11 15:35
Een schijf die langzamer is dan je download? Uit welk jaar komt die schijf?

Dezelfde kabel, bedoel je dat je de netwerkkabel uit de laptop haalt en dan in de desktop stopt?

Hattrick: Thorgal Eagles

• Rudolph J
De schijf (WD10EZEX, 1TB) is uit 2016 (?). En met dezelfde kabel bedoel ik inderdaad dat ik de netwerkkabel uit de laptop haal en dan in de desktop stop.

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-11 20:19
De meeste "reguliere" en niet-SSD harde schijven hebben een lees en schrijfsnelheid van 150MB/s, dat zou meer dan genoeg moeten zijn voor een downloadsnelheid van 250 Mb/s (+/- 31MB/s).

Heb je ook nog meerdere manieren geprobeerd om te downloaden? Of heb je deze snelheden getest via bijv. speedtest.net?

Het kan voorkomen dat je computer te weinig RAM heeft om bepaalde taken goed uit te voeren. In principe komt dit niet vaak voor, maar het is wel een mogelijkheid. Verder kan ik niet heel veel bedenken waarom je downloadsnelheid minder is. En als je een 1Gbps netwerkkaart hebt, dan zou dit ook niet echt invloed moeten hebben.

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-11 19:32
Kijk even in je taakbeheer wat er op 100% staat (gokje, de schijf) tijdens downloaden.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-11 09:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Rudolph J je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zou je het volgende kunnen toevoegen:
- Volledige specificaties laptop (hardware/OS)
- Volledige specificaties desktop(hardware/OS)
- (Relevante) Netwerk apparatuur
- Hoe je de test doet?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

• Rudolph J
@Nat-Water Tijdens de speedtest op Ziggo zit het fysiek geheugen op ± 44%. Is dat een antwoord waar je iets mee kunt?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Rudolph J schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:52:
@Nat-Water Tijdens de speedtest op Ziggo zit het fysiek geheugen op ± 44%. Is dat een antwoord waar je iets mee kunt?
Lees nou FF wat @rens-br zegt. 44% van 144 GB is heel wat anders dan 44% van 512 MB

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-11 15:02
Ik neem toch aan dat een speedtest de te downloaden data niet op een fysieke drager wegschrijft. 8)7
Gaat alleen maar om tellen van aantal bytes per seconde wat binnen komt op de netwerk poort.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ArnoutV schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:02:
Ik neem toch aan dat een speedtest de te downloaden data niet op een fysieke drager wegschrijft. 8)7
Gaat alleen maar om tellen van aantal bytes per seconde wat binnen komt op de netwerk poort.
Ik denk eerder dat er ergens een mismatch zit in de duplex/speed settings tussen de router / switch én de desktop. De meeste van die consumenten netwerkspullen (routers/switches) kun je daarin niet aanpassen en die dingen staan dan ook meestal op auto/auto ingesteld door de fabrikant. Als je je NIC in de PC dan vervolgens op 1000/Full gaat instellen dan gaat 't niet helemaal lekker.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Rudolph J
Voor de goede orde: tijdens de speedtest zijn zowel desktop als laptop direct bekabeld aangesloten op het modem, zonder tussenkomst van switch of wat dan ook.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rudolph J schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:18:
Voor de goede orde: tijdens de speedtest zijn zowel desktop als laptop direct bekabeld aangesloten op het modem, zonder tussenkomst van switch of wat dan ook.
Technisch gezien onmogelijk.... Er zit altijd een "router" tussen, ook al zit die functie verwerkt in het kastje wat jij nu "modem" noemt.

Ga stiekem toch maar eens kijken naar de duplex/speed settings van de NIC in je desktop en kijk ook meteen even naar de MTU settings. Ook daar zie ik bij klanten vaak dat er mee gerommeld is terwijl er bijv. géén support voor Jumbo Frames aanwezig is op de overige netwerkcomponenten.

Mensen lézen ooit ergens wat op internet en passen vervolgens zomaar van alles aan zonder te weten wat 't eigenlijk allemaal doet... Want er wordt daar beweerd dat 't "internet" dan sneller wordt :o

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 04-09-2018 13:21 ]

• rens-br
  • Laatst online: 22-11 09:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Rudolph J de vragen gesteld in rens-br in "50% verschil downloadsnelheid laptop en desktop" zijn niet optioneel. Zou je dus je openingspost willen aanvullen?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:51

lier

MikroTik nerd

Testen doe je niet met een online speedtest maar met iPerf.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

lier schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:38:
Testen doe je niet met een online speedtest maar met iPerf.
Ja, helemaal mee eens.... Én Nee :P

Voor een snelle (grafische) indicatie is zo'n Ookla Speedtest best oké. TS ziet daar nu dus mee dat er ergens in z'n eigen keten iets niet 100% op orde is doordat 'ie met twee eigen devices getest heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 04-09-2018 11:47 ]

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-11 15:02
rens-br schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:25:
@Rudolph J de vragen gesteld in rens-br in "50% verschil downloadsnelheid laptop en desktop" zijn niet optioneel. Zou je dus je openingspost willen aanvullen?
*knip*. Commentaar op de moderatie is offtopic en mag via de DM of in I&N Feedback-topic.

[ Voor 40% gewijzigd door rens-br op 04-09-2018 13:43 ]

• celshof
  • Laatst online: 22-11 14:19
wimmel_1 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:46:
[...]

Ja, helemaal mee eens.... Én Nee :P

Voor een snelle (grafische) indicatie is zo'n Ookla Speedtest best oké. TS ziet daar nu dus mee dat er ergens in z'n eigen keten iets niet 100% op orde is doordat 'ie met twee eigen devices getest heeft.
Zo te lezen gebruikt hij zelfs de Ziggo speedtest. Die is nog geschikter om je snelheid tussen jou en het internet te testen (als je zelf Ziggo hebt)

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Goeie, ik nam aan dat het gewoon downloadsnelheden van grote files/torrents o.i.d. waren.
Een schijf die langzamer is dan je download? Uit welk jaar komt die schijf?
Of stervende. Overigens had ik snel ff de write-snelheden van HDD's opgezocht en gewoon bit vs byte verwisseld. Dus, mea culpa.

[ Voor 15% gewijzigd door Keypunchie op 04-09-2018 13:12 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

wimmel_1 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:12:
[...]
Ik denk eerder dat er ergens een mismatch zit in de duplex/speed settings tussen de router / switch én de desktop...
NOFI, maar een NIC met een duplex mismatch haalt geen 136 Mb/s.
In het gunstigste geval valt-ie terug naar 100 Mb/s. Meestal is het 10 Mb/s

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

wimmel_1 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:22:
[...]

Ga stiekem toch maar eens kijken naar de duplex/speed settings van de NIC in je desktop en kijk ook meteen even naar de MTU settings. Ook daar zie ik bij klanten vaak dat er mee gerommeld is terwijl er bijv. géén support voor Jumbo Frames aanwezig is op de overige netwerkcomponenten.
Hier zit ergens je antwoord is mijn verwachting. Ook zou ik je willen aanraden om je netwerkkaartdrivers (of gewoon allemaal) te updaten.

Daarnaast zou het helpen als je wat meer info kunt geven over de hardware van de desktop.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:27:
[...]

NOFI, maar een NIC met een duplex mismatch haalt geen 136 Mb/s.
In het gunstigste geval valt-ie terug naar 100 Mb/s. Meestal is het 10 Mb/s
Tóch wel. Mijn ervaring is dat 't spul dan nog ± 50% óf zelfs 100% van de beloofde downstream capaciteit wil accepteren tijdens 't opzetten van een sessie en daarna pas écht instort terwijl de upload wél redelijk intact blijft tenzij er ook met het MTU deel gekloot is :P

Nu werk ik persoonlijk alleen maar met (groot) zakelijke verbindingen waar een degelijk SLA op ligt.... Maar vaak kan ik dat SLA dan weer om zeep helpen, en dus alles alsnog op de klant afschuiven, doordat de klant aan het klooien is geweest met eigen (netwerk) apparatuur met verkeerde settings 8)

[ Voor 25% gewijzigd door Will_M op 04-09-2018 17:20 ]

• Rudolph J
Falcon schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:43:
[...]

Hier zit ergens je antwoord is mijn verwachting. Ook zou ik je willen aanraden om je netwerkkaartdrivers (of gewoon allemaal) te updaten.

Daarnaast zou het helpen als je wat meer info kunt geven over de hardware van de desktop.
Blij met alle reactie en suggesties. Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n computerkenner die precies kan volgen/plaatsen wat er nou exact bedoeld wordt. Vanzelfsprekend wil ik info over de hardware van mijn desktop delen. Een Medion en hij draait op Windows 7 Home premium, Service Pack 1. Processor is een Intel Core i3 CPU, 550 @3.20 GHz. Geïnstalleerd geheugen (RAM): 8 GB. 64 bits besturingssysteem. Ik hoop dat dit bijdraagt.

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Rudolph J schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:20:
[...]

Blij met alle reactie en suggesties. Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n computerkenner die precies kan volgen/plaatsen wat er nou exact bedoeld wordt. Vanzelfsprekend wil ik info over de hardware van mijn desktop delen. Een Medion en hij draait op Windows 7 Home premium, Service Pack 1. Processor is een Intel Core i3 CPU, 550 @3.20 GHz. Geïnstalleerd geheugen (RAM): 8 GB. 64 bits besturingssysteem. Ik hoop dat dit bijdraagt.
En de laptop? Wat zijn de specs daarvan omdat die wel "gewoon" werkt?

En hoeveel schijfruimte heb je nog? Hoeveel uren heeft de HDD gedraaid?
Via de ze software kan je dat zien: downloads: CrystalDiskInfo 7.0.2

Zorg dat je zoveel mogelijk info deelt. Zodat we kunnen uitsluiten wat het in ieder geval niet is.

• Rudolph J
Beste 'reageerders',

Tijdens het stellen van mijn vraag realiseerde ik mij niet hoeveel kennis vereist is om tot een mogelijke oplossing te komen. Die kennis ontbreekt mij eenvoudigweg. Het is voor mij als leek iets te ingewikkeld gebleken. Desondanks: hartelijk dank voor jullie bereidheid met mij mee te denken!

Pagina: 1