Toon posts:

Geen crossover

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goede dag,

Ik heb een tijdje geleden een redelijk recente Harman Kardon versterker gekocht met daarbij een oude 5.1 set van pioneer. Het setje van pioneer klonk voor geen meter dus die heb ik weggedaan voor een nieuwer Jbl setje.

Nu is mijn vraag...

De subwoofer van die pioneer had een Turnover (crossover) draaiknop (heb ik ook nog een topic over want ik wist niet hoe ik dat in eerste instantie moest instellen), deze subwoofer van jbl heeft dat niet..regelt hij dat zelf of doet mijn versterker dat? Ik merk dat de subwoofer goed overvloeit.

Daarnaast had ik nog een vraag, multichannel pcm, wat mijn versterker aangeeft als ik een film kijk op Netflix, wat is dat nou? Is het TrueHD, DTS HD, Prologic IIx? Ik kijk het op mijn ps4 en die heb ik ingesteld op linear pcm met hdmi gewoon als output. Ook moet ik handmatig overschakelen naar multi channel en wachten totdat ik een film heb gestart, op het home scherm van ps4 geeft hij Logic 7 movie aan en dat is geen 5.1

Beste antwoord (via Verwijderd op 26-11-2018 14:26)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:53

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 23:23:
[...]
Aha dus de versterker en subwoofer zoeken in principe bij mij zelf de crossover? Handig!
Nee, echt no way dat dit automatisch gaat. Zelfs met Room EQ Software moet je nog enkele instellingen handmatig doorlopen. Ik gok eerder dat de instelling van de vorige subwoofer nog in staat gesteld. Of - NOFI - dat er niets van de instellingen klopt, maar dat je het niet hoort omdat je de set nooit goed afgesteld is geweest en je simpelweg niet beter weet.
Verwijderd schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 23:27:
[...]
Aha, maar als een blu-ray meerdere formaten heeft weet ik het alsnog niet toch?
Daarom moet je ook in het menu van de - in dit geval - de Blu-ray kijken welke track er wordt gespeeld. Ik kan het menu van de PS4 zo niet voor de geest halen, maar je kan daar tussen de diverse audio tracks scrollen/selecteren. Een beetje Blu-ray heeft sowieso een (sub)menu (of GUI overlay) waarin je kan kiezen welke audio af wordt gespeeld.
Of moet ik gewoon kijken welk formaat hij automatisch al aangeeft en daar dan op vertrouwen dat hij dat ok bij games gebruikt?
Elke bron heeft andere codecs en instellingen. Een Blu-ray kan zonder problemen DTS-HD of Dolby TrueHD hebben, maar bij games ben ik die nog niet tegen gekomen.
Nu las ik toevallig net in een oud topic dat zo'n jbl 5.1 setje niet zo goed is en 'melkpakjes' worden genoemd, en dat je beter voor zuilen kunt gaan? Lijkt me best raar want er komt echt een belachelijk geluid uit dat 5.1 setje
Mja, zoals gezegd twijfel ik of de set überhaupt goed in staat gesteld. Daarbij weet je niet beter hoe het kan klinken als je andere speakers er naast zet. Wat in dit geval alleen maar goed is voor de portemonnee. Overigens is meteen gaan voor zuilen ook extreem. Genoeg speakers met meer body (vanaf een 5" woofer) die de set ook al aanzienlijk natuurlijker kunnen laten klinken omdat de crossover dan niet zo hoog hoeft te staan.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 06-09-2018 17:25 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:10

Audione0

Strijdt der titanen

Cross-over via de receiver regelen en niet op JBL.
Heb je een typenummer van de JBL sub?

Multichannel pcm is in wezen Dolby of DTS maar kan de receiver niet coderen omdat de ps4 waarschijnlijk op pcm staat en niet op Dolby of DTS.
Kortom de receiver krijgt het volledige bereik van de PS4 zonder melding of het nu Dolby of DTS is.

Dit heb ik ook als ik via de apple tv een dts of DTS HD of Dolby Truehd track luister (plex). De apple tv kan niets met deze media en maakt er dan Multi pcm van naar mijn receiver.

Verder kan jou ps4 alle geluidseffecten aan (behalve atmos, dan maakt de ps4 er dolby Truehd van) via een schijfje, streaming zoals Netflx gaat tot Dolby 5.1 en plex bijvoorbeeld Multi pcm 7.1

Netflix doet vooralsnog Dolby uitzenden en niet de hogere snoepjes..

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Goeiendag,

Het beste is om de crossover op je receiver in te stellen, en de crossover op de subwoofer niet te gebruiken (helemaal openzetten). Jouw subwoofer heeft geen crossover, dus zal sowieso helemaal openstaan.
Je geeft zelf al aan dat de subwoofer goed overvloeid, dus volgens mij zit het wel goed.

De crossover knop op een subwoofer is alleen handig als je GEEN crossover mogelijkheid op je receiver hebt. Nu hebben alle receivers dit wel, maar een "normale" stereoversterker eigenlijk nooit. Dus in dat geval kun je de crossover op je subwoofer gebruiken. In dit geval worden de speakers vaak via de subwoofer doorgelust, zodat die ook de juiste crossover gebruiken.

Ik ben natuurlijk nog wel benieuwd welke JBL set je hebt aangeschaft :). En Pioneer set zou ik ook wel willen weten :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verder kan jou ps4 alle geluidseffecten aan (behalve atmos, dan maakt de ps4 er dolby Truehd van) via een schijfje, streaming zoals Netflx gaat tot Dolby 5.1 en plex bijvoorbeeld Multi pcm 7.1

Netflix doet vooralsnog Dolby uitzenden en niet de hogere snoepjes..
[/quote]

Dus multi channel pcm is in dit geval dan TrueHD bij mij? TrueHD is toch ook 5.1? Als ik dolby instel op mijn ps4 krijg ik dat schamele dolby digital.. en wat zijn dan de "hogere snoepjes"? Dacht namelijk dat dolby echt het beste was. Ook enig idee waarom hij niet automatisch overschakelt naar multi channel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 22:47:
Dus multi channel pcm is in dit geval dan TrueHD bij mij?
Dat is zo niet te zeggen. Als je receiver LPCM ontvangt dan heeft de bron de audio reeds voor je uitgepakt en herkent de receiver niet meer wat het oorspronkelijk is geweest. Dit kan dus Dolby TrueHD zijn maar ook gewoon DTS. Enige manier om er achter te komen is om bijvoorbeeld bij een Blu-ray te kijken welke formaten op de disc staan, veelal wel op te roepen in het menu van de disc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Slogra schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:30:
Goeiendag,

Het beste is om de crossover op je receiver in te stellen, en de crossover op de subwoofer niet te gebruiken (helemaal openzetten). Jouw subwoofer heeft geen crossover, dus zal sowieso helemaal openstaan.
Je geeft zelf al aan dat de subwoofer goed overvloeid, dus volgens mij zit het wel goed.

De crossover knop op een subwoofer is alleen handig als je GEEN crossover mogelijkheid op je receiver hebt. Nu hebben alle receivers dit wel, maar een "normale" stereoversterker eigenlijk nooit. Dus in dat geval kun je de crossover op je subwoofer gebruiken. In dit geval worden de speakers vaak via de subwoofer doorgelust, zodat die ook de juiste crossover gebruiken.

Ik ben natuurlijk nog wel benieuwd welke JBL set je hebt aangeschaft :). En Pioneer set zou ik ook wel willen weten :p.
Aha dus de versterker en subwoofer zoeken in principe bij mij zelf de crossover? Handig!

Mijn jbl is de SCS200.5 en die oude pioneer weet ik zo even niet haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 23:12:
[...]

Dat is zo niet te zeggen. Als je receiver LPCM ontvangt dan heeft de bron de audio reeds voor je uitgepakt en herkent de receiver niet meer wat het oorspronkelijk is geweest. Dit kan dus Dolby TrueHD zijn maar ook gewoon DTS. Enige manier om er achter te komen is om bijvoorbeeld bij een Blu-ray te kijken welke formaten op de disc staan, veelal wel op te roepen in het menu van de disc.
Aha, maar als een blu-ray meerdere formaten heeft weet ik het alsnog niet toch? Of moet ik gewoon kijken welk formaat hij automatisch al aangeeft en daar dan op vertrouwen dat hij dat ook bij games gebruikt?

Nu las ik toevallig net in een oud topic dat zo'n jbl 5.1 setje niet zo goed is en 'melkpakjes' worden genoemd, en dat je beter voor zuilen kunt gaan? Lijkt me best raar want er komt echt een belachelijk geluid uit dat 5.1 setje

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik neem aan dat je het een belachelijk GOED geluid vindt wat er uit dat setje komt.

Geluid is heel persoonlijk, dus als jij er tevreden mee bent zou ik zeker niet direct verder zoeken naar iets anders.

Bij een dergelijke set met kleine speakers, is het aan te raden crossover op je receiver zo hoog mogelijk in te stellen, dus 120hz of hoger. Maar goed, als jij een andere instelling mooier vind, hou ik je niet tegen :).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 23:23:
[...]
Nee, echt no way dat dit automatisch gaat. Zelfs met Room EQ Software moet je nog enkele instellingen handmatig doorlopen. Ik gok eerder dat de instelling van de vorige subwoofer nog in staat gesteld. Of - NOFI - dat er niets van de instellingen klopt, maar dat je het niet hoort omdat je de set nooit goed afgesteld is geweest en je simpelweg niet beter weet.
Verwijderd schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 23:27:
[...]
Aha, maar als een blu-ray meerdere formaten heeft weet ik het alsnog niet toch?
Daarom moet je ook in het menu van de - in dit geval - de Blu-ray kijken welke track er wordt gespeeld. Ik kan het menu van de PS4 zo niet voor de geest halen, maar je kan daar tussen de diverse audio tracks scrollen/selecteren. Een beetje Blu-ray heeft sowieso een (sub)menu (of GUI overlay) waarin je kan kiezen welke audio af wordt gespeeld.
Of moet ik gewoon kijken welk formaat hij automatisch al aangeeft en daar dan op vertrouwen dat hij dat ok bij games gebruikt?
Elke bron heeft andere codecs en instellingen. Een Blu-ray kan zonder problemen DTS-HD of Dolby TrueHD hebben, maar bij games ben ik die nog niet tegen gekomen.
Mja, zoals gezegd twijfel ik of de set überhaupt goed in staat gesteld. Daarbij weet je niet beter hoe het kan klinken als je andere speakers er naast zet. Wat in dit geval alleen maar goed is voor de portemonnee. Overigens is meteen gaan voor zuilen ook extreem. Genoeg speakers met meer body (vanaf een 5" woofer) die de set ook al aanzienlijk natuurlijker kunnen laten klinken omdat de crossover dan niet zo hoog hoeft te staan.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 06-09-2018 17:25 ]

Pagina: 1