Acties:
  • +4 Henk 'm!

• West Woodland
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-03-2021
Dronewetgeving voor particulieren

Voorwoord

Uit interesse voor technologie en juridische zaken heb ik besloten om een artikel te schrijven over dronewetgeving. Daarnaast valt mij op dat in diverse topics dronewetgeving wordt aangehaald en dat er op Tweakers nog geen specifiek topic over dit onderwerp is. Dit topic zal worden toegespitst op de particuliere dronevlieger (de recreatieve dronevlieger).

Het artikel zou heel lang worden als ik alle dronewetgeving simpelweg zou copy-pasten vanuit verschillende rechtsbronnen. Om die reden probeer ik over de verschillende onderwerpen de essentie weer te geven. Jullie feedback is natuurlijk altijd welkom.

Handige links

https://kadata.kadaster.nl/dronekaart/
https://rijksoverheid.nl/drones
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/regels-hobby-drone
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/vraag-en-antwoord/regels-drone-particulier
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/toekomst-drone-regels
http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/2015-11-07

Actualiteiten

RTL Nieuws meldt dat in 2017 zes bijna-botsingen zijn gemeld waaronder een melding van een bijna-botsing met een Boeing 737 (1). Gizmodo brengt het nieuws uit dat er mogelijk voor het eerst sprake is van een crash met een luchtvaartuig (in dit geval een helikopter) in de Verenigde Staten (2). Gelukkig raakte er niemand gewond bij deze helikoptercrash. Deze nieuwsberichten illustreren wat er mogelijk kan gebeuren door het onjuist gebruik van drones.

Risico’s en regulering

Het gebruik van drones is dus niet geheel zonder risico's. Om die reden is er het een en ander over dit onderwerp gereguleerd. Het is een vrij nieuw onderwerp en de verwachting is dan ook dat er nog veel meer regels bijkomen (al dan niet door implementatie van Europese regels).

Risico’s vormen bijvoorbeeld:
- vliegen in de buurt van vliegvelden;
- vliegen over mensen;
- vliegen over spoor- en verkeerswegen;
- inbreuk op de privacy;
- letsel;
- schade aan eigendommen.

No-fly zones

De overheid heeft een kaart gepubliceerd met zogenaamde ‘’No-fly zones’’. Op deze kaart kun je gemakkelijk zien waar het verboden is om met je drone te vliegen. Daarnaast kun je zien waar dronevliegen beperkt is toegestaan en waar de Natura2000 gebieden zijn. Met je drone boven Hoofddorp vliegen is bijvoorbeeld geen goed idee, aangezien dit een No-fly zone is. De Stentor heeft bericht dat de Omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek mensen die zonder vergunning over de Oostvaarderplassen vliegen mogelijk zal gaan beboeten (3). Zomaar een kudde Konikpaarden in de Oostvaardersplassen met je drone filmen is dus evenmin een goed idee.

Vliegen boven mensen

Uit informatie van de Rijksoverheid en de Regeling modelvliegen blijkt respectievelijk dat je:
- op veilige afstand van mensen moet vliegen;
- niet boven mensenmenigten mag vliegen (4).

De reden waarom dit allemaal niet mag is logisch verklaarbaar. Hiermee wordt beoogd om letsel van mensen te voorkomen. Een drone van pakweg 1,5 kilo die uit de lucht valt en op iemand hoofd terecht komt kan bijv. voor ernstig letsel zorgen.

Vlieghoogte en goed zicht

Vliegen mag tot 120 meter boven de grond of boven het water. Daarnaast moet je de drone ten alle tijden van de vlucht goed kunnen zien (5). Om die reden mag je dus ook niet in het donker vliegen.

Regels gewicht

25 kilogram is het maximale gewicht voor een drone als deze wordt ingezet voor recreatief gebruik. Onder invloed van Europese regelgeving zullen drones in meerdere categorieën worden opgedeeld en zal het maximale gewicht voor drones (voor recreatieve vliegers) naar beneden worden bijgesteld naar 4 kilogram.

Boetes

Een limitatieve opsomming met wettelijke boetebedragen heb ik helaas niet kunnen vinden. In een nieuwsartikel van Indebuurt.nl is te lezen dat vliegen in een verboden gebied (in dit geval Delft) op kan lopen tot €300,- (6). In het reeds aangehaalde artikel van De Stentor staat dat het onvergund vliegen boven bepaalde natuurgebieden beboet kan worden met bedragen variërend tussen de €500 en €1.000,- (3). De Rijksoverheid rept ook over eventuele inbeslagname bij onrechtmatig dronegebruik.

Aansprakelijkheid

Indien je met jouw drone materiele- of immateriële schade veroorzaakt aan een slachtoffer, dan kan dit slachtoffer je hiervoor aansprakelijk stellen. Juridisch gezien kan het slachtoffer een ‘’onrechtmatige daadsactie’’ beginnen tegen de dader om zijn of haar schade te verhalen (zie art. 6:162 BW). In het geval er sprake is van letsel dan kan dit een hele dure grap worden voor de dader (het leed voor het slachtoffer nog daargelaten).

Verzekering

Een aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) met dekking voor schade veroorzaakt door dronegebruik wordt door verschillende verzekeraars aangeboden. Het is belangrijk om als dronegebruiker te verifiëren of de huidige aansprakelijkheidsverzekering schade door dronegebruik dekt. Een tip: check altijd de polisvoorwaarden.

Tot slot

Drone vliegen is een leuke hobby (zolang je je netjes aan de regels houdt). Aan allen veel vliegplezier met de drone toegewenst :)

West Woodland.
Laatste update: 3-9-2018

Disclaimer

Ik heb als maker van het artikel getracht zo juist en nauwkeurig mogelijk te zijn. Dit artikel biedt echter slechts een leidraad voor droneregelgeving en specifiek voor particulieren. Het blijft de verantwoordelijkheid van eenieder om zelf de officiële regels te kennen voor bepaald dronegebruik. Dit geldt temeer omdat wet- en regelgeving constant aan verandering onderhevig is. De dronegebruiker/drone eigenaar blijft dus ten alle tijden zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor het gebruik van drones en het raadplegen van de wet- en regelgeving. De schrijver van dit artikel aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade of anderszins.

Bronnen

1- Y. Vugts & J. van Opzeeland, ‘Vorig jaar zes bijna-botsingen tussen vliegtuigen en drones’, Rtlnieuws.nl 12 mei 2018.
2- J. Brown, ‘This Could Be the First Drone-Caused Aircraft Crash In the US’, Gizmodo.com 16 februari 2018.
3- Y. Chu, Extra ‘controles op illegale drones boven Natura2000-gebieden Flevoland’, Destentor.nl 21 april 2018.
4- Art. 2 sub e. Regeling modelvliegen.
5- Art. 2 sub b. Regeling modelvliegen.
6- I. Olsthoorn, ‘’ Mag je nou wel of niet boven Delft vliegen met een drone?’’, Indebuurt.nl 1 februari 2018.

[ Voor 6% gewijzigd door West Woodland op 08-09-2018 15:50 . Reden: Handige links met dank aan Archer_VC10. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:58
Nuttig artikel. Wellicht is het handig om deze twee links toe te voegen:

Maar deze staan natuurlijk ook al in het grote Drone/Multirotor topic... :)

[ Voor 21% gewijzigd door Archer_VC10 op 04-09-2018 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:01

qless

...vraag maar...

Er is veel discussie over de natura 2000 gebieden. Zo is het natuurlijk niet slim om vogels die broeden te verstoren. Maar natura gebieden waarje wel met een buitenboord motor mag varen, mag je dan niet met een drone in wegens verstoring? dat slaat natuurlijik nergens op.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 16:44

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

qless schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:36:
Er is veel discussie over de natura 2000 gebieden. Zo is het natuurlijk niet slim om vogels die broeden te verstoren. Maar natura gebieden waarje wel met een buitenboord motor mag varen, mag je dan niet met een drone in wegens verstoring? dat slaat natuurlijik nergens op.
Tsja, niemand vraagt je de regelgeving logisch te vinden, maar wel om 'm na te leven. Het is ook onlogisch dat je je drone niet op ooghoogte mag laten rondvliegen op een veldje bij Hoofddorp en toch mag het niet. Deal with it. :) Het heeft ook weinig nut om hier discussie te voeren over welke regels logisch zijn en welke niet.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
Leuk idee voor een topic maar..... mods verwijzen, wat betreft regelgeving, altijd naar het grote multirotor topic. In het verleden zijn mijn post in andere topics weggemod en kreeg ik altijd te horen dat ik die discussie maar in het multirotor topic moest houden.

Ik ben dan ook benieuwd wat de mods met dit topic gaan doen.
SnoeiKoei schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:44:
[...]

Tsja, niemand vraagt je de regelgeving logisch te vinden, maar wel om 'm na te leven. Het is ook onlogisch dat je je drone niet op ooghoogte mag laten rondvliegen op een veldje bij Hoofddorp en toch mag het niet. Deal with it. :) Het heeft ook weinig nut om hier discussie te voeren over welke regels logisch zijn en welke niet.
Eens. Maar de regelgeving wat betreft vliegen over Natura2000 gebieden is wel erg onduidelijk. Op de Overheids site staat dat je niet in Natura2000 gebieden mag vliegen. Wat verderop, opdezelfde site, zie je vervolgens staan dat dit wel mag maar dat de provincie zelf verantwoordelijk is voor een eventueel vlieg verbod.

Kijk je vervolgens naar het drone kadaster, dan zijn alle Natura2000 gebieden groen. Dit schept verwarring omdat groen de indruk geeft dat je hier WEL mag vliegen.
West Woodland schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:57:
De Stentor heeft bericht dat de Omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek mensen die zonder vergunning over de Oostvaarderplassen vliegen mogelijk zal gaan beboeten (3). Zomaar een kudde Konikpaarden in de Oostvaardersplassen met je drone filmen is dus evenmin een goed idee.
https://www.dronewatch.nl...rderplassen-niet-bewezen/

[ Voor 16% gewijzigd door ChojinZ op 04-09-2018 14:35 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:40

Royz

Kleurenblind!!

SnoeiKoei schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:44:
[...]

Het heeft ook weinig nut om hier discussie te voeren over welke regels logisch zijn en welke niet.
Wat moeten we dan met dit topic? Doe dan gewoon de reacties op slot...

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 16:44

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Royz schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:55:
[...]

Wat moeten we dan met dit topic? Doe dan gewoon de reacties op slot...
Dat is weer het andere uiterste maar met hier klagen dat een regel niet logisch is wordt hij echt niet aangepast.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 18:44

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Interessant topic. Meteen een vraag over dronegebruik op een terrein afgesloten door een hek.

Situatie: Volkstuincomplex ( afgesloten door een hek ) waar een lid ( en ook bestuurslid ) een drone gebruikt heeft voor het maken van leuke beelden voor op de website en facebook.

Daarnaast is de drone ook gebruikt voor het maken van foto's ter ondersteuning van dossiervorming. Die tuin is daarna ook bezocht door bestuursleden op de grond voor het maken van foto's op de grond. Dat laatste mocht het bestuur al conform het huishoudelijk reglement.

Nu klagen er twee leden over inbreuk op privacy.

Ze staan zelf niet op de foto, alleen hun tuin. De spreekwoordelijk "mooie" beelden hebben wij gebruikt op de vereniging te promoten. De foto's specifiek van eerder genoemde tuin alleen voor dossiervorming.

Dan kan/is er toch geen sprake van schending van de privacy en/of portretrecht?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-07 11:42
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het buitenland. Zo ga ik in november richting Nieuw-Zeeland en ben wel benieuwd hoe het daar zit met het drone gebruik. Ik las dat het in de nationale parken verboden is, maar er blijft natuurlijk nog genoeg moois over. Je kunt ook een vergunning vragen, maar deze moet je dan weer van te voren aanvragen en aangeven wanneer je gaat vliegen. Niet heel erg handig lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Nee alleen een tuin kan je geen privacy voor krijgen. Bovendien staat ie ook al op google earth ;)

Natura2000 zijn al mensen vrijgesproken voor het dronen, verstoring van natuur moet wel worden aangetoond

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
qless schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:29:

Natura2000 zijn al mensen vrijgesproken voor het dronen, verstoring van natuur moet wel worden aangetoond
Behalve in Zeeland. Daar is echt een verbod van kracht. Voorheen was dat verbod ook in Noord- Holland maar zover ik weet is dat verbod weer opgeheven.

Ook leuk:

Vergunning voor vluchten boven Natura 2000 gebieden
Voor vluchten boven Natura 2000 gebieden (beschermde natuurgebieden) heeft u een vergunning nodig. U kunt deze aanvragen bij de provincie.
https://www.rijksoverheid...ntwoord/vliegen-met-drone

Neem je contact op met de provincie, weten ze helemaal van niets en zeggen ze dat bovenstaande info incorrect is... 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door ChojinZ op 04-09-2018 15:58 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-07 18:45
qless schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:29:
Nee alleen een tuin kan je geen privacy voor krijgen. Bovendien staat ie ook al op google earth ;)

Dat betwijvel ik toch ten zeerste.

Uit https://www.rijksoverheid...2/02/tk-drones-en-privacy
Tegen deze achtergrond kan uit jurisprudentie met betrekking tot artikel 8 EVRM worden
afgeleid dat het gebruik van drones in de publieke sfeer een inbreuk op het recht op
privacy geeft, indien
1. een drone wordt gebruikt die gegevens over personen op een systematische of
duurzame wijze vastlegt, ongeacht de vraag of dit heimelijk of openlijk gebeurt;
2. een geavanceerde camera wordt gebruikt, zoals een infrarood-camera, een
nachtcamera, een warmtebeeldcamera of een camera met ingebouwde
analysetechnieken, ook als deze camera slechts monitort en geen beelden van
personen vastlegt;17
3. de met de drone verzamelde informatie openbaar wordt gemaakt.18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 18:44

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

pacificocean schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:57:
[...]

Dat betwijvel ik toch ten zeerste.

Uit https://www.rijksoverheid...2/02/tk-drones-en-privacy

Tegen deze achtergrond kan uit jurisprudentie met betrekking tot artikel 8 EVRM worden
afgeleid dat het gebruik van drones in de publieke sfeer een inbreuk op het recht op
privacy geeft, indien
1. een drone wordt gebruikt die gegevens over personen op een systematische of
duurzame wijze vastlegt, ongeacht de vraag of dit heimelijk of openlijk gebeurt;
2. een geavanceerde camera wordt gebruikt, zoals een infrarood-camera, een
nachtcamera, een warmtebeeldcamera of een camera met ingebouwde
analysetechnieken, ook als deze camera slechts monitort en geen beelden van
personen vastlegt;17
3. de met de drone verzamelde informatie openbaar wordt gemaakt.18

[...]
Systematisch nee, wat is in deze context duurzaam? Geavanceerde camera is sowieso niet van toepassing. En drie, wat is "verzamelde informatie", de foto zelf?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Taenadar schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:46:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het buitenland. Zo ga ik in november richting Nieuw-Zeeland en ben wel benieuwd hoe het daar zit met het drone gebruik. Ik las dat het in de nationale parken verboden is, maar er blijft natuurlijk nog genoeg moois over. Je kunt ook een vergunning vragen, maar deze moet je dan weer van te voren aanvragen en aangeven wanneer je gaat vliegen. Niet heel erg handig lijkt mij.
Handige link (maar er zijn nog meer sites, en check altijd ook de site van de lokale overheid!)

Drone Laws For Every Country In The World (Recreational Use Only) -
https://www.google.com/ma...Mr6L2IU975SP8&usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• West Woodland
Archer_VC10 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:25:
Nuttig artikel. Wellicht is het handig om deze twee links toe te voegen:

Maar deze staan natuurlijk ook al in het grote Drone/Multirotor topic... :)
Dankjewel voor de aanvulling. Ik heb de links onder het kopje handige links meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• West Woodland
[quote]ChojinZ schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:52:
Leuk idee voor een topic maar..... mods verwijzen, wat betreft regelgeving, altijd naar het grote multirotor topic. In het verleden zijn mijn post in andere topics weggemod en kreeg ik altijd te horen dat ik die discussie maar in het multirotor topic moest houden.

Ik ben dan ook benieuwd wat de mods met dit topic gaan doen.

Alvorens het starten heb ik aan Tweakers een mail verzonden of er ruimte is voor een afzonderlijk topic. Ik heb hier een bevestigend antwoord op gekregen. Als jij iets zegt over wetgeving in een ander topic over drones dan lijkt mij dit niet automatisch een reden om weggemod te worden, maar dat is slechts mijn mening (ik weet overigens niet de exacte inhoud van de post of de exacte reden waarom e.e.a. is weggemod).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:19
De regels zijn er, maar ze worden niet altijd gehandhaafd.
Ik vlieg zelf ook en heb genoeg meegemaakt (crashes) maar gebruik mijn eigen verstand om in te schatten wat wel en niet kan en zal me daarom niet altijd aan de regels houden.
Precies hetzelfde als wat ik doe op de snelweg. Als ik 130 mag maar 180 kan omdat er niemand op de weg is ga ik niet 130 rijden. De risico's liggen dan bij mij.

Vliegen in een natuurgebied heb ik nog niet gedaan en ben wel benieuwd hoe dat zit met eventuele aanvragen bij de gemeente, mag ik op aanvraag wel vliegen? Of moet ik dan een individu zijn met vliegbrevet?

Het hele vliegbrevet idee wat straks verplicht kan gaan worden vind ik ook erg overdreven. Een dag cursus of oefenen op een veld is meer dan voldoende met de consumenten drones, ga je met professionele drones vliegen >5-10kg dan mag je idd wel even een brevet halen, en je bedient die drones al vaak met meer dan 1 man..

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• West Woodland
mkleinman schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:41:
Interessant topic. Meteen een vraag over dronegebruik op een terrein afgesloten door een hek.

Situatie: Volkstuincomplex ( afgesloten door een hek ) waar een lid ( en ook bestuurslid ) een drone gebruikt heeft voor het maken van leuke beelden voor op de website en facebook.

Daarnaast is de drone ook gebruikt voor het maken van foto's ter ondersteuning van dossiervorming. Die tuin is daarna ook bezocht door bestuursleden op de grond voor het maken van foto's op de grond. Dat laatste mocht het bestuur al conform het huishoudelijk reglement.

Nu klagen er twee leden over inbreuk op privacy.

Ze staan zelf niet op de foto, alleen hun tuin. De spreekwoordelijk "mooie" beelden hebben wij gebruikt op de vereniging te promoten. De foto's specifiek van eerder genoemde tuin alleen voor dossiervorming.

Dan kan/is er toch geen sprake van schending van de privacy en/of portretrecht?
Van schending van het portretrecht is geen sprake aangezien er geen personen op de foto staan, zie https://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/Portretrecht. Of er sprake is van schending van de privacy vind ik wat moeilijker te beantwoorden. Ik denk dat er geen sprake is van inbreuk op de privacy omdat de tuineigenaren zelf niet op de beelden staan. Alleen insiders van het volkstuincomplex weten van wie de tuinen zijn en niemand wordt er echt mee geschaad. Met dossiervorming zou ik wel oppassen omdat je dan mogelijk namen en andere gegevens (persoonsgegevens) verwerkt. Je moet voor gegevensverwerking voldoen aan een ''wettelijke grondslag''. 1 van die 6 grondslagen is dat je toestemming hebt van diegene waarvan je de gegevens verwerkt, zie https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/avg-nieuwe-europese-privacywetgeving/mag-u-persoonsgegevens-verwerken#hoe-weet-u-of-u-persoonsgegevens-mag-verwerken-6310. Wellicht is het een mogelijkheid om het maken van dronebeelden (alleen van de tuinen excl. personen) toe te staan in het huishoudelijk reglement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-07 11:08

kolderindekop

yeaahhhh

Even een vraag ...en ja de regelgeving omtrent drones is duidelijk in hoofddorp maar zijn er uitzonderingen?
Mijn zoon heeft een mini drone gekregen en ik woon in hoofddorp 6 meter hoog en 30 meter ver kan die vliegen .
Dit is een no fly zone mag hij hier wel buiten mee spelen of kan die beter de vuilnisbak in?

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:37

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

kolderindekop schreef op woensdag 26 december 2018 @ 11:48:
Even een vraag ...en ja de regelgeving omtrent drones is duidelijk in hoofddorp maar zijn er uitzonderingen?
Mijn zoon heeft een mini drone gekregen en ik woon in hoofddorp 6 meter hoog en 30 meter ver kan die vliegen .
Dit is een no fly zone mag hij hier wel buiten mee spelen of kan die beter de vuilnisbak in?
Lijkt mij niet .. maar de prullenbak in? Doe ff normaal :X Er is toch in de buurt wel ergens plek waar hij heen kan om te vliegen neem ik aan?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Das speelgoed als je het mij vraagt... als je niet hoger als huishoog gaat en gewoon op veldje vliegt mijn ziens niks aan de hand..

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Nope! Mag niet! Ongeacht de grote/bereik/snelheid van je drone. In een no-fly zone mag je niet vliegen. Punt.

Dat de regels doorslaan en eigenlijk nooit bedoeld zijn voor zulk spul, ben ik wel volkomen met je eens. Maar het mag helaas niet...

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-07 11:08

kolderindekop

yeaahhhh

Duidelijk!

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Pagina: 1