Phono ingang versterker lijkt defect

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 940605

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een Markantz versterker. Hier heeft eerder nooit een platenspeler op aangesloten gezeten, maar dit wil ik nu wel gaan doen. Het lijkt er op dat de Phono ingang van de versterker niet werkt. Deze geeft namelijk bij 2 verschillende platenspelers 0.0 geluid. Kan ik dit zelf oplossen en zo niet, wat zijn de kosten ongeveer?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Markantz PM-82 versterker en een Technics SL-Q202 quartz platenspeler

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het aansluiten van de platenspeler op de aux of op de cd gaf wel wat geluid, maar alleen als ik het volume heel hard zette en zelfs dan was het geluid nog ver weg. Dit omdat de platenspeler niet voorversterkt is. Het lijkt dus wel echt aan de phono te liggen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-06 23:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Een Marantz PM-82 heeft een knopje met MM/MC (moving magnet/moving coil). Ik neem aan dat je daar al aangezeten hebt? Het kan zijn dat een van de twee circuits stuk is, dan zou je íets moeten horen in een van beide gevallen. MC heeft krachtiger versterking/andere versterking nodig dan MM.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik geloof dat ik dat knopje inderdaad al heb omgezet, maar ik ga het straks toch nog een keer proberen. Het gekke is alleen dat ik niets hoor, zelfs geen gepiep, gebrom of iets dergelijks. Kan ik de phono ingang zelf vervangen of moet ik dit door een expert laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:46
Anoniem: 940605 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:14:
...Kan ik de phono ingang zelf vervangen of moet ik dit door een expert laten doen?
Als reparatie niet lukt zou je ook een losse phono versterker tussen je Technics en bv. de aux ingang van je Marantz kunnen aansluiten, bv. https://www.project-audio.com/en/product/phono-box-e/ als je een MM element hebt.

[ Voor 2% gewijzigd door martyw op 04-09-2018 10:53 . Reden: taalvout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat zou inderdaad een optie zijn. Welke prijsklasse moet ik wat dat betreft kijken voor een kwalitatief goed apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
letatcest schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:36:
Een Marantz PM-82 heeft een knopje met MM/MC (moving magnet/moving coil). Ik neem aan dat je daar al aangezeten hebt? Het kan zijn dat een van de twee circuits stuk is, dan zou je íets moeten horen in een van beide gevallen. MC heeft krachtiger versterking/andere versterking nodig dan MM.
Ik zit nu toch de bedenken of ik dit knopje heb omgezet, maar ik kan het me niet herinneren eerlijk gezegd. Heb je enig idee waar het knopje zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-06 23:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Voor zover ik weet, moet dat boven de phono-ingang zitten, even googlen naar plaatje van het type zou voldoende moeten zijn.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:46
Anoniem: 940605 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:20:
Dat zou inderdaad een optie zijn. Welke prijsklasse moet ik wat dat betreft kijken voor een kwalitatief goed apparaat?
Als je er zeker van bent dat je de Marantz niet kan repareren, dan zou ik bijvoorbeeld naar de Project die ik noemde gaan kijken, ik vermoed dat deze een vergelijkbare kwaliteit levert als de ingebouwde pre-amp, ik zeg dit zonder Marantz ervaring, en zou er dus naast kunnen zitten. Misschien leest er iemand met ervaring mee? De Project kost op amazon.de nu ongeveer 60 Euro. Als je een topklasse element en luidsprekers hebt kan het lonen naar iets duurders te zoeken. Zelf gebruik ik een voorganger van de Project in combinatie met een Technics SL-1200 Mk3, een Stanton element en een Onkyo receiver, dat bevalt prima.

[ Voor 17% gewijzigd door martyw op 04-09-2018 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik ken het Marantz model in kwestie niet. Maar op veel huidige versterkers met phono ingang doet de ingang z'n werk maar kan het een stuk mooier met een losse voorversterker. Voorversterkers in de categorie die Marty noemt zullen een prima vervanging zijn. Andere opties zijn dan ook de Phonobox S (tevens Pro-Ject), NAD PP2 of een Argon Phono 1. Die variëren van 79 euro tot 149 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gisteren geprobeerd om het knopje om te zetten. Helaas heeft dit niet gewerkt. Ik heb meteen een Pro-ject Phono box E besteld. Deze komt vandaag binnen. Ik laat het weten als ik het getest heb. Bedankt voor nu!
Pagina: 1