Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mudita
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-03-2021
Nou ben ik onlangs begonnen met analoge fotografie en had 2 camera's gekocht bij de kringloop. Kreeg de tip om alleen de batterijen erin te hebben wanneer je echt foto's gaat schieten dus hier hou ik me ook aan.

Het probleem is alleen dat bij één van de camera's (pentax) hij de fotocount niet meer kan herkennen, waar in mijn geval 30 hoort te staan (omdat ik 30 foto's had geschoten) staat er nu een E die knippert. Is er een manier hoe ik dit kan oplossen? Moet namelijk nog 6 foto's schieten voordat de rol automatisch terugdraait, dit kan ik helaas niet met een knopje doen. Als ik het probleem niet kan oplossen is er dan een manier om de rol eruit te krijgen en zo te laten ontwikkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09-2023
Je kan in ieder geval je camera meenemen naar de foto winkel waar je ze wilt ontwikkelen. Deze kunnen hem in een donkere kamer open maken zonder je foto's te verliezen.

Zou in ieder geval voortaan de batterij er in laten zolang je er een rolletje film er in hebt zitten. Geen film, geen batterij.

Kan je wel nog je 6 frames schieten? Mogelijk dat de camera bij doordraaien dan "merkt" dat je op je eind zit. Mocht dit niet het geval zijn dan breekt mogelijk je film. Dan nog kan een juiste fotowinkel het toestel veilig open maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mudita
avanreijn schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:13:
Je kan in ieder geval je camera meenemen naar de foto winkel waar je ze wilt ontwikkelen. Deze kunnen hem in een donkere kamer open maken zonder je foto's te verliezen.

Zou in ieder geval voortaan de batterij er in laten zolang je er een rolletje film er in hebt zitten. Geen film, geen batterij.

Kan je wel nog je 6 frames schieten? Mogelijk dat de camera bij doordraaien dan "merkt" dat je op je eind zit. Mocht dit niet het geval zijn dan breekt mogelijk je film. Dan nog kan een juiste fotowinkel het toestel veilig open maken.
Helaas heb ik zo dom geweest om hem zelf open te maken (werd een beetje geïriteerd, beschadigt de film hierdoor? De film zat zo strak vast dat er ook niks aan te doen was.

De 6 frames kan ik helaas niet schieten, dat is dus het hele probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:36
mudita schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:24:
[...]
Helaas heb ik zo dom geweest om hem zelf open te maken (werd een beetje geïriteerd, beschadigt de film hierdoor?
Als je met analoge fotografie aan de slag gaat is het wel goed om te leren hoe een fotografische film in een fotorolletje werkt:
Wikipedia: Photographic film

Door de camera open te maken heb je nu waarschijnlijk zwarte witte foto's:
The emulsion will gradually darken if left exposed to light
Dank @Garyu |:(

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 04-09-2018 13:02 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-06 11:24

Garyu

WW

CurlyMo schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:30:
[...]

Als je met analoge fotografie aan de slag gaat is het wel goed om te leren hoe een fotografische film in een fotorolletje werkt:
Wikipedia: Photographic film

Door de camera open te maken heb je nu waarschijnlijk zwarte foto's:

[...]
Zwarte negatieven -> witte foto's O-)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59
Leuke tip over die batterijen, maar dat geldt alleen voor cameras die mechanisch deze teller bijhouden en waar je de film zelf kan terugspoelen zou ik zeggen. Bij een camera die dit zelf regelt heb je wel degelijk de batterijen nodig zoals je hebt gemerkt.

Verder sluit ik me aan bij voorgaande adviezen. Misschien eens een handleiding opzoeken: OrphanCameras.com ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:10
mudita schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:24:
[...]
Helaas heb ik zo dom geweest om hem zelf open te maken (werd een beetje geïriteerd, beschadigt de film hierdoor? De film zat zo strak vast dat er ook niks aan te doen was.
In ieder geval de laatste reeks foto's ben je kwijt.
De 6 frames kan ik helaas niet schieten, dat is dus het hele probleem.
Ik ben nog nooit een spiegelreflex tegengekomen waarbij je niet met een knopje tussentijds kunt terugspoelen. Welk model is het? Heb je de handleiding al online opgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Bij mijn MZ-7 zit er een terugwindknopje linksonder aan de zijkant van de body. Het lijkt op zo'n resetknopje wat je met een paperclipje of zo in moet drukken.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mudita
Dan is de vraag hoe ik die rol uit de camera vandaan krijg zodat ik die kan weggooien. Maar vraag me af hoe het kan dat zo'n rol zo snel kapot zou gaan dan, want wanneer je de rol vol hebt blijft die toch ook nog gewoon goed, voor een bepaalde tijd dan. En de foto's die al in de rol gerewind waren, zouden die ook weg zijn doordat ik de camera open gehad heb? Dat lijkt me sterk namelijk.

@Kwintessens Is geen spiegelreflex gewoon een point & shoot, om het even uit te proberen. Wou later overstappen op spiegelreflex.

[ Voor 41% gewijzigd door mudita op 11-09-2018 18:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-06 11:24

Garyu

WW

Foto's die in het rolletje zitten zijn niet verpest. Echter rol je terwijl je fotografeert meestal het rolletje af en zitten de foto's dus op een soort onbeschermde rol aan de andere kant in de camera. Ben je klaar dan rolt de camera ze allemaal terug het rolletje in waar ze weer veilig zijn.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-05 15:19
Garyu schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:43:
Foto's die in het rolletje zitten zijn niet verpest. Echter rol je terwijl je fotografeert meestal het rolletje af en zitten de foto's dus op een soort onbeschermde rol aan de andere kant in de camera. Ben je klaar dan rolt de camera ze allemaal terug het rolletje in waar ze weer veilig zijn.
Klopt helemaal, maar in het rolletje zitten dan dus geen foto's, maar alleen negatieven waar je nog een foto op zou kunnen maken. Maar om nou voor 6 goede foto's de ontwikkel en afdrukkosten van een heel rolletje te betalen is zonde van het geld. Gewoon met een nieuw rolletje (en batterij) opnieuw beginnen zou ik zeggen.

• mudita
dj1982 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:29:
[...]

Klopt helemaal, maar in het rolletje zitten dan dus geen foto's, maar alleen negatieven waar je nog een foto op zou kunnen maken. Maar om nou voor 6 goede foto's de ontwikkel en afdrukkosten van een heel rolletje te betalen is zonde van het geld. Gewoon met een nieuw rolletje (en batterij) opnieuw beginnen zou ik zeggen.
Het is net even andersom, had al 30 foto's geschoten maar moest nog 6.

edit: Nog even een ander vraagje, ik wil mijn fotorolletjes die ik wel volgeschoten heb graag laten scannen en niet persé afdrukken (beide vind ik ook prima). Maar kun je bij de hema ook gewoon scannen? Heb zelf namelijk geen scanner.

[ Voor 18% gewijzigd door mudita op 19-09-2018 13:37 ]

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
mudita schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:32:
[...]

Het is net even andersom, had al 30 foto's geschoten maar moest nog 6.

edit: Nog even een ander vraagje, ik wil mijn fotorolletjes die ik wel volgeschoten heb graag laten scannen en niet persé afdrukken (beide vind ik ook prima). Maar kun je bij de hema ook gewoon scannen? Heb zelf namelijk geen scanner.
Tjong, dat was moeilijk te vinden :+ Ontwikkelen + 15cm afdruken + foto cd rom kan dus ja.
https://foto.hema.nl/foto...-analoog-fotos-afdrukken/

• mudita
dragon2 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:02:
[...]

Tjong, dat was moeilijk te vinden :+ Ontwikkelen + 15cm afdruken + foto cd rom kan dus ja.
https://foto.hema.nl/foto...-analoog-fotos-afdrukken/
Die website had ik allang gevonden maar ik hoopte eigenlijk dat ik het op usb of micro sd kon laten zetten want mijn laptop heeft geen cd rom speler. Daarnaast vroeg ik me ook af of je wel verschillende soorten fotorolletjes in dezelfde envelop kan doen bij de hema, had gelezen dat ze namelijk alles door dezelfde machine halen of iets dergelijks?

Ben vrij nieuw hierin, dus sorry voor mijn domme vragen.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:54

OgWok

U.N.C.L.E.

Misschien kan je nog ergens een manual van de camera vinden. Daar staat ook in wat je kan doen om het rolletje eerder te laten terugspoelen in de filmcassette. Kan dat niet, dan op naar de fotoshop.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Pagina: 1