Processor in laptop upgraden mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 17.154 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packard Bell
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-06-2022
Mijn vraag
Kan je een processor van een oudere laptop upgraden of gaat dat niet?
Mocht dit wel mogelijk zijn, heeft iemand dat een voorstel over wat een goede opvolger is voor de huidige processor (staat genoemd onder relevante software en hardware die ik gebruik)?

Relevante software en hardware die ik gebruik
De processor die er nu in zit is de AMD Athlon II X2 M300

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En in welke laptop zit dat precies? Die processor is in ieder geval erg oud en je zal daarom niet zomaar een passende upgrade vinden. Vooral ook omdat laptops vaak een andere socket gebruiken tov de desktop versie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packard Bell
Hallo Hero of Time,

Bedankt voor je reactie.
Om jouw vraag te beantwoorden, de laptop is een Packard Bell EasyNote LJ71-RB-310NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daarmee kan je beter een nieuwe laptop uitzoeken. Ben je meer bij de tijd, kan je de laatste Windows normaal draaien (is zelfs meegeleverd, afhankelijk van merk en type, je kan immers ook voor een Chromebook gaan) en hoe dan ook vele malen sneller dan wat voor upgrade je er ook maar mee kan doen.

Oftewel, doe geen moeite, koop een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-10 00:09
ik moet de eerste laptop nog tegenkomen waarbij je de CPU kan vervangen (zonder al te veel problemen), vaak is de CPU onderdeel van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packard Bell
Hallo,

Allebei bedankt voor jullie reacties.
De laptop is niet voor mij maar voor mijn oma.
Ze wilde eigenlijk gewoon een laptop hebben voor foto's op te zetten en voor de incidentele keren surfen op het web. Ik dacht alleen dat als voor niet al te veel geld de laptop beter kon presteren ik dat nog voor haar wilde doen. Maar inderdaad, als de CPU niet eens vervangen zou kunnen worden zonder al te veel moeite en het uiteindelijk toch niet loont dan laat ik het zo. Dan kan oma zich altijd nog een chromebook kopen mocht een laptop gebruiken haar bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:40
Plaats een SSD als je die nog niet hebt, overige upgrades zijn zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nielson schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:44:
Plaats een SSD als je die nog niet hebt, overige upgrades zijn zonde van het geld.
Voor die leeftijd van een laptop is een SSD weggegooid geld. De CPU is gewoon te oud om er ook maar enig fatsoenlijke profijt van te krijgen. Zeker als het alleen maar een browser en wat foto's moet weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:43

Thomg

Aww yiss

Aan de andere kant kan de SSD wel ergens anders voor gebruikt worden, in tegenstelling tot een CPU upgrade.
Maar aangezien het voor de oma is ga ik hier toch mee met hero of time en zeggen niets mee doen.
Even je oma uit de boom kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 10:54
Deze kunnen er in:

Sempron Mobile M100 1 / 1 2 GHz 512 KB 25W
Sempron Mobile M120 1 / 1 2.1 GHz 512 KB 25W
Sempron Mobile M140 1 / 1 2.2 GHz 512 KB 25W
Athlon II M300 2 / 2 2 GHz 1 MB 35W
Turion II ZM202120Q2217 (2 GHz) 2 / 2 2 GHz 1 MB
Athlon II M320 2 / 2 2.1 GHz 1 MB 35W
Athlon II M340 2 / 2 2.2 GHz 1 MB 35W
Turion II M500 2 / 2 2.2 GHz 1 MB 35W
Athlon II M360 2 / 2 2.3 GHz 1 MB 35W
Turion II M520 2 / 2 2.3 GHz 1 MB 35W
Turion II M540 2 / 2 2.4 GHz 1 MB 35W
Turion II Ultra Dual-Core Mobile M600 2 / 2 2.4 GHz 2 MB 35W
Turion II M560 2 / 2 2.5 GHz 1 MB 35W
Turion II Ultra Dual-Core Mobile M620 2 / 2 2.5 GHz 2 MB 35W
Turion II Ultra Dual-Core Mobile ZM250120O2318 (2.5 GHz) 2 / 2 2.5 GHz 2 MB
Turion II Ultra Dual-Core Mobile M640 2 / 2 2.6 GHz 2 MB 35W
Turion II Ultra Dual-Core Mobile M660 2 / 2 2.7 GHz 2 MB 35W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:40
Hero of Time schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:21:
[...]

Voor die leeftijd van een laptop is een SSD weggegooid geld. De CPU is gewoon te oud om er ook maar enig fatsoenlijke profijt van te krijgen. Zeker als het alleen maar een browser en wat foto's moet weergeven.
Niet mee eens, juist bij oudere systemen met evenredig trage schijven kan het veel verschil maken. Snelheid van de cpu doet daar niets aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14
De snelheid is te vergelijken met een core 2 duo 1,8 GHz. Dat met een ssd erbij levert een best ok browse en foto-kijk apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:56
Inderdaad gewoon een 120~250gb ssd er in gooien en misschien het geheugen upgraden als je ergens voor en paar tientjes wat ram tweedehands kan krijgen. Wat misschien wel een problem kan worden is dat en het is een hele tijd geleden dat ik daar werkte dat de master cd niet pakt of werken ze tegenwoordig niet meer met geheime harde schijf oem partities en controle met hdd en bios als je wilt remasteren? Als het gewoon een windows cd is mag het geen probleem zijn.

Voordat je denkt aan upgraden is het misschien ook wel eens verstandig om jezelf de vraag te stellen waarom upgraden ? Is de laptop traag en hoe komt dat dan? Zit er wellicht malware op of programmas die mee worden gestart. Draait windows er al jaren op ? Wordt de laptop warm(wellicht tijd om de laptop een keer Met wat perslucht uit te spuiten. Vaak lossen de simpelste oplossngen al een groot gedeelte van de problemen op.

de belangrijke bestanden en denk dat dat met name fotos zijn van de laptop backuppen en een factory reset/clean install te geven kan ook wonderen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:07

vectormatic

Warlock of the doorlock

peschinl schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:41:
ik moet de eerste laptop nog tegenkomen waarbij je de CPU kan vervangen (zonder al te veel problemen), vaak is de CPU onderdeel van het moederbord.
Ligt er aan, tegenwoordig met al die hyperdunne laptops zal het minder voorkomen, maar ik heb genoeg laptops gehad waar de CPU gewoon in een socket zat. Vanwege de slechte beschikbaarheid van losse laptop CPUs, en dat bij de favo laptop uit mijn line-up al redelijk aan de max zat, heb ik nooit daadwerkelijk een upgrade gedaan, maar de optie was er.

Dat het wat meer gedoe is dan in een desktop, sure, maar dat is geheugen bijprikken ook nog wel eens.

@Packard Bell Ik zou gewoon een SSD-tje er in prikken, die zijn van 120 gb vanaf pakweg €25 te vinden, dat en een verse windows installatie maakt er weer een vlot browsertje van, en kan oma weer een paar jaartjes mee.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:36

heuveltje

KoelkastFilosoof

vectormatic schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:30:
[...]

Ligt er aan, tegenwoordig met al die hyperdunne laptops zal het minder voorkomen, maar ik heb genoeg laptops gehad waar de CPU gewoon in een socket zat. Vanwege de slechte beschikbaarheid van losse laptop CPUs, en dat bij de favo laptop uit mijn line-up al redelijk aan de max zat, heb ik nooit daadwerkelijk een upgrade gedaan, maar de optie was er.
Maar zelfs dan moet je nog uitkijken dat je niet meer warmte gaat genereren dan de koeling voor ontworpen is.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:07

vectormatic

Warlock of the doorlock

heuveltje schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:35:
[...]

Maar zelfs dan moet je nog uitkijken dat je niet meer warmte gaat genereren dan de koeling voor ontworpen is.
klopt, er zit wat uitzoekwerk achter, ook ondersteunt een laptop bios vaak ook lang niet alle chips die in het socket passen. Maar uitzoeken van specs is what we tweakers do right? :P

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vectormatic schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:37:
[...]

klopt, er zit wat uitzoekwerk achter, ook ondersteunt een laptop bios vaak ook lang niet alle chips die in het socket passen. Maar uitzoeken van specs is what we tweakers do right? :P
Yep. Bovendien is het geen rocket science - als je te technical reference manual voor een laptop erbij pakt lees je welke CPUs allemaal geleverd zijn met dat model, en of er verschillen qua koeling zijn (wat zeldzaam is, meestal zijn alleen CPU, RAM, S/HDD en mPCIe kaarten uitwisselbaar binnen een platform, rest is standaard). Als je niet de snelste CPU hebt kun je vrij eenvoudig een van de andere pakken waar hij mee geleverd is.

Wil je verder proberen, dan is TDP inderdaad de meest relevante spec. Snellere CPUs hoeven trouwens niet onzuiniger of heter te zijn - met huidge TurboBoost-achtige technieken kan een snellere CPU een taak vaak met een enkele core sneller af krijgen waardoor de tijd dat het op max vermogen moet draaien korter is en diezelfde taak dus minder stroom trekt en minder warmte produceert.

Hier even toegepast:
Allereerst is de CPU inderdaaad socketed
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB19Y_FLXXXXXXvXFXXq6xXFXXXt.jpg

Er zit nu blijkbaar een Athlon II X2 M300 in. Uitdaging is dat ik niet zo 1-2-3 een service manual voor de PB EN LJ71 vind. De "Generic User Guide" is zoals de naam zegt volstrekt generic, dus geen specifieke modelinfo. Ook zitten er geen release notes bij de beschikbare BIOS updates, dus ook daar geen CPU info :(

Dan maar vanuit de theorie:
De Athlon II X2 M300 is een 'Caspbian' core CPU op een S1g3 socket. De eerstvolgende core na 'Caspbian' is 'Champlain', wat S1g4 gebruikt en DDR3 (itt DDR2). Kortom, dat gaat zeker niet vliegen. Je zit max vast aan dezelfde socket en core type. Als we dan kijken naar wat er beschikbaar voor is met dezelfde TDP:
Wikipedia: AMD Turion
35W TDP:

M300: 2000 MHz – Athlon II Dual-Core (only 64 bit FPU)
M320: 2100 MHz – Athlon II Dual-Core (only 64 bit FPU)
M340: 2200 MHz – Athlon II Dual-Core (only 64 bit FPU)
M500: 2200 MHz – Turion II Dual-Core
M520: 2300 MHz – Turion II Dual-Core
M540: 2400 MHz – Turion II Dual-Core
M600: 2400 MHz – Turion II Ultra Dual-Core
M620: 2500 MHz – Turion II Ultra Dual-Core
M640: 2600 MHz – Turion II Ultra Dual-Core
M660: 2700 MHz – Turion II Ultra Dual-Core
Dat is goed nieuws. De M300 is de traagste CPU in deze categorie. Als er BIOS support is en je daadwerkelijk eentje (werkend) kunt vinden kun je in theorie een 35% snellere CPU (die Turion II Ultra Dual-Core M660) erin stoppen die bovendien 2x zoveel L2 cache heeft en een 12% snellere Hypertransport link heeft. Dat gaat het niet opeens laten presteren als een nieuwe Core i7, maar het is genoeg om merkbaar te zijn. Of het lonend is, hangt helemaal af van de prijs.

Nu, een manier om na te gaan of er mogelijk BIOS support is, is om te kijken of er een andere uitvoering van dezelfde laptop verkocht werd met een van de snellere CPUs. Googlend op "LJ71" + naam CPU maakt duidelijk dat deze laptop verkocht is met zowel Athlon II Dual-Core, Turion II Dual-Core als Turion II Ultra Dual Core M600 CPUs. Boven de M600 vind ik geen originele configuraties, maar voor de M620 en M640 vind ik wel een aantal parts sellers die deze CPUs expliciet als spare voor deze laptop verkopen. Binnen de M6xx-reeks verschillen de CPUs alleen qua kloksnelheid, verder zijn ze identiek.

Mijn conclusie:
- deze laptop ondersteunt officieel tot en met de M600
- onofficieel wordt tot en met de M640 verkocht ervoor
- BIOS support voor de Turion II Ultra Dual Core is dus aanwezig.

Of je de M660 wilt riskeren of 'veilig' een M640 wilt kopen - of gewoon nieuwe laptop kopen hangt helemaal af van de prijs.

Op Marktplaats vind ik geen Turion CPUs los vermeld. Goede kans dat ze er wel zijn, maar dan in 'stapel oude CPUs' advertenties. Uiteraard nul garantie in zo'n geval, maar als je een hele doos voor EUR 5 kunt
krijgen boeit dat minder. Heb je geen zin/kennis om alle Marktplaats CPU advertenties door te spitten? Kijk dan op eBay.

Ik vind op dit moment geen M660 of M640, maar wel M620 voor EUR 17 + EUR 13 verzendkosten naar NL, oftewel EUR 30. Een M600 zie ik voor EUR 10 + EUR 13 verzendkosten, dus EUR 23 totaal. Ook hier geldt dat je mogelijk goedkopere kunt vinden in grote batches, maar verzendkosten lopen dan snel op dus minder handig.

Nu, hamvraag is of het loont om nog meer geld in zo'n dinosaurus te stoppen. Ervan uitgaande dat je nog steeds een 17.3" bakbeest wilt, kost een min of meer gelijkwaardige vervanger met een - voor nu - acceptabele CPU en SSD iets meer dan EUR 450, iets als dit:
pricewatch: Lenovo V320-17ISK 81B60001MH

Je krijgt dan:
- veel snellere CPU
- meer RAM
- SSD ipv HDD
- beter scherm

Ik zou overigens weg blijven van 17" laptops, want visch noch vleesch (als je echt mobile wilt, neem max 14.4", wil je dat niet dan ben je sneller en goedkoper uit met een desktop). - en al zou ik een 17.3" geval nemen, dan zou ik meer geld uittrekken voor een goede IPS scherm met hogere resolutie, een grotere SSD en mogelijk ook een snellere CPU. Maar goed, vind je dat niet belangrijk of heb je dat geld niet, dan is dit het minimale wat zin heeft.

Nu, als je alleen de CPU van de huidige laptop een upgrade geeft, schiet je nog niet veel op. Met name SSD ipv HDD zet vaak meer zoden aan de dijk. Dus als het nu te traag is, wil je zeker ook de HDD door een SSD vervangen. Mogelijk wil je ook meer geheugen erbij doen. Je geeft niet aan wat er nu in zit, maar 2GB is echt te weinig nu. Zit er al 4GB in, dan is dat zat (zeker als je maar een 32b OS hebt...)

Even sommetje:
CPU upgrade: EUR 30
128GB SSD: EUR 30 (nee, dat is geen bijzonder snelle, maar je wilt geen paarlen voor zwijnen werpen en zolang je wegblijft bij de Kingston A400 ga je het verschil op zo'n oude bak toch niet merken - wel het verschil met HDD)
Desnoods 2GB DDR2 SO-DIMM: EUR 18 nieuw, of EUR 7.50 in V&A.

Voor EUR 70 heb je deze laptop een flinke makeover gegeven. Heeft dat zin? Moet je vooral zelf op basis van eigen budget bepalen. Als je je laptop vooral traag vindt bij opstarten en reguliere desktoptaken, dan gaat die SSD erin hakken en gaat het veel, veel beter. Als je daarentegen spellen speelt en je FPS te laag is, dan gaat de CPU wel iets helpen, maar je gaat niet opeens van 15 naar 45 ofzo, eerder van 15 naar 20 als het mee zit (als het tegen zit is de GPU de bottleneck en verandert er niets).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:11
dion_b schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:37:
Ervan uitgaande dat je nog steeds een 17.3" bakbeest wilt.
Het is voor zijn oma, dus juist een groter scherm lijkt mij dan juist wel zo comfortabel. :)
Gewoon een SSD erin, en het zal waarschijnlijk al snel genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Doman schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:47:
[...]

Het is voor zijn oma, dus juist een groter scherm lijkt mij dan juist wel zo comfortabel. :)
Gewoon een SSD erin, en het zal waarschijnlijk al snel genoeg zijn.
Juist bij een slechtziende oudere wil je een groter scherm, en oma gaat echt geen meerdere kg wegende laptop rondzeulen ofzo. Ik zou sterk aanraden om bij vervanging in ieder geval een simpel desktopje te plaatsen. 2e hands late Core2Duo of vroege Core i3 ofzo, kost bijna geen drol (ik probeer al een tijdje een Pentium Dual Core (=low-end C2D) systeem weg te geven en dat lukt niet 8)7 ), een 19" 1280x1024 monitor heb je voor EUR 10 bij de kringloop en is al beter dan een 17" laptopscherm. Of sluit dat ding aan de TV aan, gelijk een scherm minder in huis en veel groter dan een betaalbare monitor.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Voor €50,- koop je via V&A een veel snellere HP desktop inclusief 19" monitor. SSD van 3 tientjes erin en je hebt een PC die sneller is dan de 10 jaar oude laptop ooit gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een oude pc kast , destijds optimaal apart beeldscherm, met een oude processor AMD Athlon (tm) XP 2600+ met een kloksnelheid van 1.92 Ghz. 736 MB.. Kan ik daar een snellere processor in laten bouwen voor dit beeldscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

peschinl schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:41:
ik heb al bij twee laptops de cpu vervangen... inspiron 6000 serie en bij een packard bell easy note ding.. ging prima.. tis vaak wel even werk..

:X shit oud topic... sorry

[ Voor 3% gewijzigd door cactusman op 17-06-2020 12:40 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

@Verwijderd

Allereerst, welkom op tweakers! Verder, Een 2 jaar oud topic kicken is niet toegestaan op tweakers, ik raad je aan het Het algemeen beleid door te lezen alvorens op tweakers te posten. Ook hier zijn er regeltjes ;)

Voor dit soort vragen dien je een eigen topic aan te maken, met een uitgebreide uitleg welke hardware je hebt, wat je plannen er voor zijn en wat je zelf gevonden hebt om je vraag te beantwoorden. Google is je vriend ;)

Verder vraag je of het mogelijk is om op een 15 jaar oud systeem een snellere 'processor voor het beeldscherm' te plaatsen, dat noemen we hier een 'grafische kaart' en de chip die daar opzit een 'GPU'. Hoewel 'retro-gaming' een ding is, is het waarschijnlijk je vraag of er nog hardware voor te vinden is.

Kortgezegd, er is helemaal niets mogelijk om op deze PC huidige software te laten draaien. Een gemiddelde budget telefoon is sneller dan je PC.

[ Voor 3% gewijzigd door millman op 17-06-2020 13:10 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat hierboven staat dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.