Bevestiging voor hdd/ssd laptop?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packard Bell
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-06-2022
Mijn vraag:
Ik ben een relatief oude laptop aan het upgraden en ik wil graag de laptop nieuw leven inblazen door de geheugenkaart(en) te upgraden. Nu is het zo dat ik 2 geheugenkaart plaatsen heb in de laptop. 1 is al in gebruik door een 320gb hdd (vanuit fabriek) en 2 is leeg (geen hdd en ook geen ssd). Nu is het zo dat ik gelezen heb dat als je de hdd verwisselt door een ssd de laptop sneller wordt in gebruik en bij het opstarten. Kan ik ook op de lege geheugenkaart plaats een ssd plaatsen, en dan is de vraag eigenlijk hoe ik dit moet doen? Ik weet wel dat je een geheugenkaart kan vastschroeven in de houders die in de laptop zitten, maar dat is nu juist het probleem. op de tweede geheugenkaart plaats is die houder weg (heeft iemand ooit eruit gehaald of is er vanuit de fabriek niet ingezet)? Weet iemand waar ik die houders kan kopen en hoe weet ik welke maat ik moet hebben want daar zit denk ik ook verschil in?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 7 Home Premium - maar van plan dit ook up te graden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik weet niet waarom je het een geheugenkaart noemt, maar dat is een HDD of SSD niet.

Maar over wat voor notebook hebben we het? Voor veel notebooks zijn gewoon brackets te krijgen als ze een extra drivebay hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En als er niet al te veel ruimte naast de schijf is kun je een SSD prima wat losjes laten bungelen. Zo lang die maar niet aan de kabels kan trekken. Schijf kan meestal nergens heen wanneer de klepjes weer dicht zitten.

Met een draaiende harde schijf zou ik zoiets niet doen, een SSD kan het wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packard Bell
Hallo, het gaat om een Packard Bell EasyNote LJ71. En ik dacht dat je een harde schijf of SSD ook een geheugenkaart kon noemen (zoveel verstand van de technische banamingen heb ik nu ook weer niet).
Maar ik las ergens iets van 2,5 of 3,5 inch houders???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

2.5" moet je hebben, 3.5" is veel te groot.

Maar als ik zo even snel rondgoogle zie ik genoeg hits voor HDDbrackets. Neem eens een kijkje op ebay, dan kun je vast wel een advertentie vinden die nog niet verlopen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packard Bell
Hallo,

Dankje voor je reactie. Ik had al op ebay gekeken maar ik vondt alleen maar 2,5 naar 3,5 adapters. Maar ik zal nog eens rondkijken. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:49

-36-

Trust me. I'm an amateur

Voor zulke oude laptops voldoet een stukje dubbelzijdig-tape ipv een bracket voor de bevestiging vaak ook prima.

[ Voor 7% gewijzigd door -36- op 03-09-2018 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:44
Heb je iets aan de dissasembly manual?

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 03-09-2018 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

https://www.ebay.de/itm/P...426874:g:nAAAAOSwkZhbgwSX
Zo moeilijk was dit ECHT niet te vinden hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
Boeit niet, gewoon vastmaken met wat dubbelzijdig tape inderdaad.
SSD heeft geen bewegende delen, weegt helemaal niets, dus dat is helemaal geen probleem.

Maar voor dat je geld in die laptop steekt, zou ik eerder op zoek gaan naar iets anders. (als ik de specificaties goed heb in ieder geval)
pricewatch: Packard Bell Easynote LJ71-RB-245

Ik bedoel, voor de prijs van een SSD, kan je een veel betere laptop kopen. Want wat je nu hebt is wel heel erg oud.
Zoals deze laptops bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: HP G62 Core@i3 15.4 inch hdmi
V&A aangeboden: Acer Aspire Switch SW5-012-16DE
Vooral de laatste lijkt mij interessant, hoge resolutie scherm, redelijk moderne processor, (een langzame, maar ongetwijfeld sneller als een athlon x2) dat lijkt me wel een goede deal. Al ben ik niet zo thuis in de wereld van laptops.

[ Voor 76% gewijzigd door WEBGAMING op 03-09-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:11
Als je toch een SSD wil plaatsen:
- kijk in apparaatbeheer welke harddisk je hebt en zoek op of dat al een SATA-exemplaar is.
Als het een SATA-aanslutiing is, zit die ook in je laptop en dan kan je iedere 2,5" SATA SSD plaatsen. Voor enkele tientjes heb je een 240 GB 2,5" SATA SSD, kijk maar in de pricewatch.
- omdat ik onvoldoende info kan vinden over "de tweede aansluiting" en je ook geen foto daarvan plaatst, weet ik niet wat er in je laptop past. Daarom ga ik verder uit van vervanging van je harddisk door een SSD. Die stap moet je sowieso doorlopen, ook als je de harddisk in de tweede aansluiting zou kunnen handhaven.
- als je harddisk niet in de tweede vrije aansluiting past (dat kan je nu al zelf uitproberen), heb je ook een externe USB 2,5" SATA behuizing nodig voor je oude hardisk, dus die bestel je evt. gewoon meteen mee.
- als je bepaalde merken SSD's aanschaft, (bv. Crucial), zit in de SSD-verpakking een link naar clone-software. Daarmee kan je (als er zo'n SSD wordt gedetecteerd) eenvoudig en in één keer je harddisk clonen naar de SSD (wel zorgen dat de inhoud van de harddisk qua omvang "past" op de SSD, anders óf een grotere SSD bestellen, óf tijdelijk even wat van de harddisk af halen).
- maak veiligheidshalve een kopie van al je data ("backup") naar een externe harddisk voordat je verder gaat.
- je stopt de nieuwe SSD in de externe USB-behuizing of in de tweede vrije aansluiting in de laptop. Daarna start je op vanaf harddisk, start het cloneprogramma vanaf de link en je cloned je harddisk naar de SSD.
- nu vervang je de harddisk door de SSD (als je tweede inbouwruimte in je laptop niet bruikbaar was voor de SSD), of je verandert de bootvolgorde in de BIOS van de laptop van de harddisk naar de SSD.
- en je Windows start nu op vanaf SSD.
- installeer vanaf intenret de bij de SSD horende software en installeer de latste firmware upgrade
- installeer dan de AS-SSD benchmark en kijk of je SSD "gezond" loopt qua snelheden.
Als daarin iets mankeert, meld je dat hier. De harddisk laat je intact en die gebruik je verder in de tweede opslagruimte (voor data opslag) of in de extene USB-case (idem).
Pagina: 1