Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is CAT 6a voldoende voor NAS,KPN 4G buitenantenne en PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-11 12:29
Mijn vraag
Is 1x CAT 6a voldoende om een KPN 4G antenne, een NAS en ooit een PC op aan te sluiten.

Begin dit jaar heb ik op advies van u alle een CAT 6a kabel naar zolder getrokken omdat het plafon toch open moest voor extra leiding werk.
Dit met de gedachte dat ik ooit op zolder een NAS wil neerzetten en een PC om te gamen(voor als ik de woonkamer word uitgezet)
Ik moest aan mijn vrouw uitleggen dat we echt behoefte hebben aan een LAN-kabel en nee WIFI is niet alles O+

In Juni van dit jaar hebben wij een "gratis" 4G buitenantenne gehad van KPN omdat wij in het buitengebied "slechts" 11mbit ontvangen via de ADSL (we hebben geen kabel hier)
Echter heeft deze antenne belabberd bereik in de woonkamer, zelfs bij het raam.
Dus naar zolder met dan ding!

Wat blijkt, over de CAT 6a gaan we met de 4G antenne van 11mbit naar 42(!)mbit.

De 4G antenne heeft extra ether-poort waarop ik ter controle een ouwe Linksys heb aangesloten waarmee ik dus weer 4 ethernet poorten heb voor nog te bouwen NAS en PC.

Nu is mijn vraag dus, word het niet beetje druk op die ene 6a-kabel. Het is een beetje toekomst kijken, maar ik twijfel of het de arbeid waard is om nu weer een gipsplaat van het plafon af te halen (en wat sluip en kruip werk) om een 2de kabel de plaatsen.

Ik heb geen idee hoe die data stroom loopt, hij trek via de antenne een deel(?) naar binnen naar de experiabox in de woonkamer en via de zelfde kabel terug naar de antenne-poort en dan de NAS/PC.

Die NAS komt er als Netflix en zijn vriendjes er een zooitje van maken kwa verschillende streamingsdiensten en we dus weer terug gaan naar jatten.
En als back-up voor foto's.

Ik lijkt mij geen data monster verbruik maar die eerste kabel heeft immers nu al zijn waarde bewezen.

Dus graag opnieuw jullie advies.

My life is in 2D, How about yours?

Beste antwoord (via BroederM op 03-09-2018 20:13)

Verwijderd

Even ter verduidelijking. Of de verbinding voldoende gaat zijn voor de data die je eroverheen wil sturen hangt af van hoe snel de verbinding is, en dat hangt dan weer niet alleen af van de kabel maar ook van de apparatuur die de verbinding onderhoudt. Voor het gedeelte "kabel" is "Cat6a" ruim voldoende voor een half dozijn verschillende snelheden op de kabel (mits "binnen spec", niet te lang, netjes afgemonteerd, etc.) dus dat zit waarschijnlijk wel snor.

Maar als bijvoorbeeld je "ouwe linksys" niet sneller gaat dan 100 Mbit/s ethernet, dan kan het zin hebben die (en wellicht een switch aan de andere kant) te vervangen door iets dat 1 Gbit/s ethernet (of zelfs meer) doet en je hebt wat meer dataruimte op dat ene kabeltje. Of je die extra ruimte ook nodig hebt is weer een ander verhaal.

Daarnaast is het even oppassen wat je precies op dat 4G-apparaat aansluit want voor je het weet zit je met dubbel-NAT en dat is nergens voor nodig. Mischien een leuk idee om even een diagram van het netwerk te maken met typenummers van de apparaten erbij.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

5e is al voldoende. Sterker nog, daar zou, theoretisch, tegenwoordig 2.5Gbit overheen kunnen.

Dus zolang KPN geen multi-Gbit internet aanbiedt, zal je op je interne netwerk zat hebben aan 5e of 6a.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Cat6 kan tot zo'n 35-40meter 10gbit dus dat is ruim voldoende, als de switch bijvoorbeeld dat dan ook is. :)

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:35
MAX3400 schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:54:
5e is al voldoende. Sterker nog, daar zou, theoretisch, tegenwoordig 2.5Gbit overheen kunnen.

Dus zolang KPN geen multi-Gbit internet aanbiedt, zal je op je interne netwerk zat hebben aan 5e of 6a.
5e is gespecificeerd tot 10Gbit tot 45m,
6 tot 55m
6a / 7 tot 100m

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-11 10:30
Lol, cat6a is echt zwáár overkill voor thuisgebruik, nu en in de (nabije) toekomst. Daar hoef je je voorlopig dus echt geen zorgen over te maken.

Of je het netwerktechnisch zo ingeregeld krijgt dat je alle verkeer over één kabel krijgt is een andere vraag. Maar zo te lezen heb je dat al getest. Dan is het allemaal prima. Als je tegen performance problemen aan zou lopen, is dat eerder een probleem met de apparatuur dan een probleem met de kabel.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

kleine opmerking daarbij, cat7 is geen erkende standaard maar een benaming die sommige fabrikanten gebruiken om een verbeterde 6a aan te duiden. Na cat 6a komt er daarom Cat8

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Even ter verduidelijking. Of de verbinding voldoende gaat zijn voor de data die je eroverheen wil sturen hangt af van hoe snel de verbinding is, en dat hangt dan weer niet alleen af van de kabel maar ook van de apparatuur die de verbinding onderhoudt. Voor het gedeelte "kabel" is "Cat6a" ruim voldoende voor een half dozijn verschillende snelheden op de kabel (mits "binnen spec", niet te lang, netjes afgemonteerd, etc.) dus dat zit waarschijnlijk wel snor.

Maar als bijvoorbeeld je "ouwe linksys" niet sneller gaat dan 100 Mbit/s ethernet, dan kan het zin hebben die (en wellicht een switch aan de andere kant) te vervangen door iets dat 1 Gbit/s ethernet (of zelfs meer) doet en je hebt wat meer dataruimte op dat ene kabeltje. Of je die extra ruimte ook nodig hebt is weer een ander verhaal.

Daarnaast is het even oppassen wat je precies op dat 4G-apparaat aansluit want voor je het weet zit je met dubbel-NAT en dat is nergens voor nodig. Mischien een leuk idee om even een diagram van het netwerk te maken met typenummers van de apparaten erbij.

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-11 12:29
Thanks allemaal voor de reactie, ik laat het plafon lekker dicht :-D

@CurlyMo en @mcDavid @MAX3400 De keuze voor 6a was volgens mij inderdaad ivm de lengte van de kabel (dacht 35 meter)

@Blokker_1999 CAT 7 is toch 600mhz en CAT 6a 500mhz? of is die 600mhz geen officiële eis dan ofzo?

@Verwijderd Ketting is zo sterk als de sterk als de zwakste schakel, en die schakel is dus voorlopig niet de kabel. Thanks!

My life is in 2D, How about yours?

• CurlyMo
BroederM schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:44:
@CurlyMo en @mcDavid @MAX3400 De keuze voor 6a was volgens mij inderdaad ivm de lengte van de kabel (dacht 35 meter)
Wat heb je nu aan maximale lengte liggen? Meer dan 45 meter? Of meer dan 55 meter?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
CurlyMo schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:52:
[...]

Wat heb je nu aan maximale lengte liggen? Meer dan 45 meter? Of meer dan 55 meter?
Als ik zijn bericht goed interpreteer zo'n 35 meter.

• CurlyMo
ToFast schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:10:
[...]

Als ik zijn bericht goed interpreteer zo'n 35 meter.
Dan had het dus prima CAT 5e of 6 kunnen zijn.

Pagina: 1