Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Telenet router, DMZ blokkeren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-11 11:27
Ik zou graag zelf mijn DHCP beheren zonder een aparte router achter mijn telenet router (DOCSIS 3 of zoiets) te hoeven steken. Ik heb elders hier gelezen dat ik dan het IP-adres de router in DMZ moet gooien en dat die dan geen DHCP meer uitdeelt.

Alleen, kan iemand me uitleggen waarom dat werkt? Ik heb wel enige ervaring met netwerken maar het is zeker mijn sterkste kant niet. Ik zou het alleen implementeren als ik begrijp wat er achter de (netwerk)schermen gebeurt.

Alvast bedankt aan de persoon die het me kan uitleggen _/-\o_\

edit:

Heb dus elders iets gelezen, niet hier zoals eerder in dit topic stond. Dit is de tekst die ik verwarrend vind:

[quote]
Je kan 2 dingen doen.
Ofwel je huidige modem omruilen naa een modem only. Netjes gaan vragen in een center.
Ofwel op je huidige router terug als router gebruiken en je WAN poort een IP adres geven zoals 192.168.0.10 en op de Home gateway dit adres als DMZ instellen.
Je huidige router kan dan via DHCP zelf IP adressen uitdelen in de range van 192.168.X;X dus niet in de range 192.168.0.x
Voor een antal dingen zoals camera's, printers is het toch aangewezen om met vaste IP adressen te werken om de portforwarding netjes te laten verlopen.
Digiboxen en corders aansluiten voor de router aub.
[/quote]

[ Voor 41% gewijzigd door bucovaina89 op 03-09-2018 18:34 ]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Simpel: zet een andere router in DMZ, die fungeert dan "hetzelfde" als je huidige Telenet-ding, klaar.

De enige reden dat ze over DMZ praten, is dat je nieuwe router dan direct "aan het internet" hangt.

Desondanks, iets zegt me dat je vraagstelling geent is op een verkeerde interpretatie van iets; heb je een linkje naar "van horen zeggen"?

[ Voor 25% gewijzigd door MAX3400 op 03-09-2018 17:44 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• bucovaina89
MAX3400 schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:42:
Simpel: zet een andere router in DMZ, die fungeert dan "hetzelfde" als je huidige Telenet-ding, klaar.

De enige reden dat ze over DMZ praten, is dat je nieuwe router dan direct "aan het internet" hangt.

Desondanks, iets zegt me dat je vraagstelling geent is op een verkeerde interpretatie van iets; heb je een linkje naar "van horen zeggen"?
Ik heb mijn eerste topic wat aangepast met de tekst die ik vond op https://www.netweters.be/...-of-Modem-Only/td-p/12555 . Was dus niet hier zoals ik eerder me meende te herinneren. :X

• bucovaina89
[b][message=56324795,noline]Desondanks, iets zegt me dat je vraagstelling geent is op een verkeerde interpretatie van iets; heb je een linkje naar "van horen zeggen"?
Heb je gelijk in. Ik begrijp niet hoe je je telenet router in DMZ zetten die plots dan stopt met IP-adressen uit te delen. Die blijft toch in hetzelfde subnet en de DHCP lijkt me niet uitgeschakeld te worden?

Er is zeker ergens iets wat ik niet begrijp 8)7

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
bucovaina89 schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:40:
Ik zou graag zelf mijn DHCP beheren zonder een aparte router achter mijn telenet router (DOCSIS 3 of zoiets) te hoeven steken. Ik heb elders hier gelezen dat ik dan het IP-adres de router in DMZ moet gooien en dat die dan geen DHCP meer uitdeelt.

Alleen, kan iemand me uitleggen waarom dat werkt? Ik heb wel enige ervaring met netwerken maar het is zeker mijn sterkste kant niet. Ik zou het alleen implementeren als ik begrijp wat er achter de (netwerk)schermen gebeurt.

Alvast bedankt aan de persoon die het me kan uitleggen _/-\o_\
En hoe zou jij zelf de DHCP willen beheren?

Invoegen doe je zo!

• bucovaina89
_Diederik schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:40:
[...]

En hoe zou jij zelf de DHCP willen beheren?
Ofwel door de Synology NAS ofwel door een VM op de synology NAS, ben ik nog niet helemaal uit.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
bucovaina89 schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:42:
[...]

Ofwel door de Synology NAS ofwel door een VM op de synology NAS, ben ik nog niet helemaal uit.
Ik zie daar niet echt het nut van in, maar je hoeft hiervoor niets met DMZ te doen.

Wellicht kan je bij LAN instellingen in de Telenet router DHCP uitzetten, als dat niet kan, dan heb je pech. Want een 2e router neerzetten om DHCP met je NAS te regelen is helemaal onzinnig.

Invoegen doe je zo!

• bucovaina89
_Diederik schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:48:
[...]

Ik zie daar niet echt het nut van in, maar je hoeft hiervoor niets met DMZ te doen.

Wellicht kan je bij LAN instellingen in de Telenet router DHCP uitzetten, als dat niet kan, dan heb je pech. Want een 2e router neerzetten om DHCP met je NAS te regelen is helemaal onzinnig.
Het nut zie ik er wel van in. DHCP kan je op de Telenet router niet uitschakelen voor zover ik weet. Als ik zelf DHCP in handen heb kan ik met fix leases werken zodanig dat mijn apparaten altijd hetzelfde IP adres hebben en mijn eigen DNS domein aanmaken zodat ik het ook niet meer moet onthouden.

Dat gaat nu niet, of niet handig met deze router.

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-11 12:14
Gewoon bellen naar Telenet en een modem only vragen.
Heb ik ook gedaan, komen ze gratis omruilen.
Je hebt dan wel een eigen router nodig.

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
_Diederik schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:48:
[...]

Jawel. Stel dat je eigen DNS resolver/forwarder draait. Pi-Hole ofzo. En je wil die DNS instellingen op alle apparaten in het huis verbonden met je netwerk, maar misschien ondersteunt die Telenet router/modem AIO geen functie om het DNS adres in te stellen.

Er zijn zat redenen om je eigen DHCP te beheren, en als die AIO's van Telenet nog steeds zo'n beperkte instelmogelijkheden hebben, is het zaak er zo snel mogelijk vanaf te komen.
Het hele instellingen-gebeuren speelt zich namelijk af op mijn.telenet.be , en daar heb je toch een werkende internetverbinding voor nodig om daarbij te geraken...

[ Voor 17% gewijzigd door Tokkes op 03-09-2018 18:58 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• bucovaina89
Tokkes schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:55:
[...]

Jawel. Stel dat je eigen DNS resolver/forwarder draait. Pi-Hole ofzo. En je wil die DNS instellingen op alle apparaten in het huis verbonden met je netwerk, maar misschien ondersteunt die Telenet router/modem AIO geen functie om het DNS adres in te stellen.

Er zijn zat redenen om je eigen DHCP te beheren, en als die AIO's van Telenet nog steeds zo'n beperkte instelmogelijkheden hebben, is het zaak er zo snel mogelijk vanaf te komen.
Het hele instellingen-gebeuren speelt zich namelijk af op mijn.telenet.be , en daar heb je toch een werkende internetverbinding voor nodig om daarbij te geraken...
^^ dit dus :)

Elke keer ik mijn workstation reboot zit die weer in het "telenet.be" domein |:( . Thanks but no thanks, ik wil mijn eigen DNS-domein, eigen DHCP server en dat kan voor zover ik weet niet met de telenet modem.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56
sn0w13 schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:55:
Heb ik ook gedaan, komen ze gratis omruilen.
Je hebt dan wel een eigen router nodig.
topoplossing voor je internet..
je verknalt wel je gehele idtv gebeuren , want je digicorders mogen niet achter je prive router.. dan werkt je sport/film/adult/tv gids niet meer

verder ontopic : alle telenet modems doen DHCP, die kan je bij geen enkele modem afzetten

als je de vraag stelt omdat je graag met fixed ip / reservaties wil werken , je mag alles tussen .2 en .99 fixed zetten (de modem gaat deze nooit uitdelen)
als je graag toch je volledige netwerk wil regelen (zoals als je bv "bepaald mac adres naar vlan x") is het router achter je modem zetten. waarbij je je router in DMZ kan zetten..

vraag je eerst af wat je wil veranderen, dan pas kan je er een juiste actie aan koppelen

• bucovaina89
ijske schreef op maandag 3 september 2018 @ 19:42:
[...]

als je de vraag stelt omdat je graag met fixed ip / reservaties wil werken , je mag alles tussen .2 en .99 fixed zetten (de modem gaat deze nooit uitdelen)
als je graag toch je volledige netwerk wil regelen (zoals als je bv "bepaald mac adres naar vlan x") is het router achter je modem zetten. waarbij je je router in DMZ kan zetten..

vraag je eerst af wat je wil veranderen, dan pas kan je er een juiste actie aan koppelen
Ik denk dan dat het een extra router kopen zal worden waar je DNS en DHCP op kan afsluiten en poorten kan forwarden naar de juiste IP adressen. Mijn synology NAS zou ik dan static IP maken waar dan ofwel in DSM een DHCP-app draait ofwel in een VM op de Synology. Misschien maar meteen een VM. Ik vermoed dat de Synology app geen PXE-boot zal ondersteunen.

Dat van die .2-.99 wist ik trouwens niet _/-\o_ . Iig handig om weten!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

sn0w13 schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:55:
Doen ze normaal niet meer, enkel voor business abo's... ;(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bucovaina89 schreef op maandag 3 september 2018 @ 19:04:
[...]

^^ dit dus :)

Elke keer ik mijn workstation reboot zit die weer in het "telenet.be" domein |:( . Thanks but no thanks, ik wil mijn eigen DNS-domein, eigen DHCP server en dat kan voor zover ik weet niet met de telenet modem.
NOFI, maar gezien de vragen die je hier stelt vraag ik me af of dit zo'n goed idee is. Telenet levert massawerk, geen maatwerk, maar als je niets bijzonders wil met je verbinding en bovendien naar eigen zeggen netwerken je sterkste kant niet zijn, dan ga je best-case geen practisch voordeel behalen en worst case help je je verbinding om zeep.

Neem nu bijvoordbeeld dat domein: wat zie je concreet als het probleem van het DNS domein wat je krijgt? Welk voordeel denk je te behalen met een andere?

Tokkes geeft een aantal voorbeelden aan van wat je zelf anders zou kunnen doen, maar denk je dat voor elkaar te kunnen krijgen als je niet eens een DMZ kunt instellen op de router van je provider om je eigen router bloot te stellen aan het internet?

Oslik blyat! Oslik!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

bucovaina89 schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:38:
[...]

Heb je gelijk in. Ik begrijp niet hoe je je telenet router in DMZ zetten die plots dan stopt met IP-adressen uit te delen. Die blijft toch in hetzelfde subnet en de DHCP lijkt me niet uitgeschakeld te worden?

Er is zeker ergens iets wat ik niet begrijp 8)7
De modem/router stopt ook niet met het uitdelen van ip-adressen. Alleen de router die je erachter plaatst, isoleert de modem/router van de rest van je netwerk. Dus DHCP-requests van je netwerk bereiken je modem/router niet meer

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• bucovaina89
dion_b schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 00:26:
[...]

NOFI, maar gezien de vragen die je hier stelt vraag ik me af of dit zo'n goed idee is. Telenet levert massawerk, geen maatwerk, maar als je niets bijzonders wil met je verbinding en bovendien naar eigen zeggen netwerken je sterkste kant niet zijn, dan ga je best-case geen practisch voordeel behalen en worst case help je je verbinding om zeep.

Neem nu bijvoordbeeld dat domein: wat zie je concreet als het probleem van het DNS domein wat je krijgt? Welk voordeel denk je te behalen met een andere?

Tokkes geeft een aantal voorbeelden aan van wat je zelf anders zou kunnen doen, maar denk je dat voor elkaar te kunnen krijgen als je niet eens een DMZ kunt instellen op de router van je provider om je eigen router bloot te stellen aan het internet?
Dat denk ik zeer zeker.

Ik heb die quote van netweters in mijn eerste post helemaal fout geïnterpreteerd. Ik was op zoek naar een oplossing zonder extra router te moeten kopen. Ik ging er vanuit dat "huidige router" de telenet router was. Om die dan in DMZ te zetten en dat DHCP dan plots "omzeild" ging worden 8)7 , daar kreeg ik kop, noch staart aan. Nu is het me wel duidelijk hoe hij de setup bedoelt. Zijn eigen niet-telenet-router in DMZ steken en van daaruit je netwerk beginnen. Dan mag de telenet modem DHCP blijven en DNS blijven beheren, als je op dat subnet niets aansluit maakt het niet uit.

Mijn bedoeling nu is een extra router kopen, ofwel in DMZ steken ofwel achter mijn huidige telenet router zetten, op de extra router een apart subnet maken en DHCP/DNS erop uitschakelen. Dan een VM op mijn Synology NAS zetten die op het subnet van de extra routers DHCP/DNS regelt. Dan heb ik helemaal wat ik wil.

Nu heb ik ook geen TV via telenet maar dat kan ik dan mogelijk in de toekomst toch nog met bovenstaande setup (voor zover ik begrepen heb).

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:42
Volgens mij maak je het jezelf nodeloos ingewikkeld. Wat wil je nu echt precies bereiken dat met je huidige setup niet mogelijk zou zijn? Welk probleem probeer je op te lossen?

In de eerste plaats, volgens de website van Telenet (https://www2.telenet.be/n...n-telenet-wireless-modem/) kun je gewoon port forwarding instellen op je telenet modemrouter. Ik heb zelf geen Telenet, dus wellicht zijn er beperkingen die ik niet weet.

In de tweede plaats, als je een deel van je apparaten een fixed IP adres wilt geven, dan kan dat al (zie opmerking van @ijske over de range .2 - .99

En tenslotte, als je toch echt meer beheer wilt hebben over je DHCP server, dan is het inderdaad een mogelijkheid om een 2e router achter de eerste router in de DMZ te zetten. Maar dan kan die 2e router ook gewoon je DHCP server en DNS forward adres zijn, en daar heb je dan volledige controle over. Geen enkele reden om dat uit te zetten en een aparte DHCP server op je Synology te draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door Cpt.Morgan op 04-09-2018 12:43 ]

• bucovaina89
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:39:
Wat wil je nu echt precies bereiken dat met je huidige setup niet mogelijk zou zijn?
Alle apparaten met DHCP een IP adres uitdelen dat altijd hetzelfde is (fixed-lease), domein naam ook met DHCP zetten. Evt. later PXE boot enabelen.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:42
Een fixed lease lijkt inderdaad niet te kunnen met de Telenet modemrouter, maar een IP vast instellen op een apparaat kan natuurlijk wel. Het aanpassen van je domeinnaam is puur cosmetisch, en beperkt je niet in je functionaliteit volgens mij.

Maar, de oplossing voor wat jij wilt is dan inderdaad een 2e routertje er achter in de DMZ en daar alles op instellen. Aparte software voor DHCP op je Synology zorgt alleen voor nog een extra point-of-failure. Als je de 2e router goed uitkiest, kan die alles wat jij wilt.
Pagina: 1