Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0uterr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-04 08:16
Ik heb een Asus X550CC-XX043H laptop, deze is erg traag en ik wil die graag upgraden als dat kan en helpt.
Om zo niet meteen een nieuwe laptop te moeten kopen, maar deze een nieuw leven te geven.
Zit dus te denken aan extra RAM en een nieuwe HDD.

Ik zoek een?
- 2,5inch SATA hardeschijf 250gb-1tb. (Dacht zelf van 5.400 naar 7.200)
- of een SDD als dat meer effect zal hebben (en mogelijk is).
- extra RAM module (bijvoorbeeld 4GB, zit nu al 4 in.)

Wat is je budget?
Hangt af wat voor schijf het gaat worden. (En dan of het nieuw of tweedehands is.)
Zit te denken aan €50,00 en dan via vraag&aanbod.
Voor de RAM ongeveer €25 via vraag&aanbod.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidige specs:
Intel Core i5-3337U 1,8GHz
4GB DDR3 (SODIMM)
750GB 5400rpm HDD
GeForce GT720M

Maar weet niet goed wat er nog mogelijk is met deze laptop.
Waar moet ik op letten?
Wat is zinvol? (5.400 naar 7.200 of zelfs naar SSD? Kan dat überhaupt.)
Hoeveel RAM kan er bij?
SATA II of III? (Meer de vraag of SATA III mogelijk is, of dat het SATA II bij deze laptop MOET zijn.)

Beste antwoord (via w0uterr op 06-09-2018 21:53)

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 11:40

BLACKfm

o_O

Je zit met een budget, maar 120gb vind ik zelfs nog wat krap. Als je het kan vinden zou ik voor 200+ gaan. Daar heb je voor minder dan 60 euro keus zat. Een pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB bijvoorbeeld. Of de nieuw aangekondigde pricewatch: Crucial BX500 240GB, maar die is nog niet leverbaar.

De Optische drive kun je, indien je die niet gebruikt, nog vervangen door een HDD caddy, dan kun je de SDD voor windows gebruiken en een extra HDD als opslag in plaats van de optische drive. Dat is toch wat makkelijker dan een USB drive. Eventueel kun je het SD-kaart slot gebruiken als uitbreiding.

Litebit.eu voorraad check :).

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een snellere HDD is nutteloos, daar merk je niets van. Ga sowieso voor de SSD, en ja, dat past er in.

SATA 2 of 3 maakt in de praktijk geen verschil en ieder SATA apparaat werkt op ieder type poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0uterr
PilatuS schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:46:
Een snellere HDD is nutteloos, daar merk je niets van. Ga sowieso voor de SSD, en ja, dat past er in.

SATA 2 of 3 maakt in de praktijk geen verschil en ieder SATA apparaat werkt op ieder type poort.
Je bedoeld van 5.400 naar 7.200 is nutteloos, dat zal je niet merken.
Dus dan meteen goed doen en vervangen door een SSD?

Goed om te weten dat die te vervangen is door elke SATA type.
Ik dacht dat SATA II aansluiting max een SATA II hdd aan kon, maar dat is dus niet zo.
(Weet niet of deze laptop überhaupt SATA II heeft, of zelfs SATA III. :? )

[ Voor 14% gewijzigd door w0uterr op 03-09-2018 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Van 5400 toeren naar 7200 toeren ga je echt niets van merken. Dat is het verschil tussen erg langzaam en nog steeds heel langzaam. Een SSD zal een extreem verschil maken en dat is zeker een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0uterr
PilatuS schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:48:
Van 5400 toeren naar 7200 toeren ga je echt niets van merken. Dat is het verschil tussen erg langzaam en nog steeds heel langzaam. Een SSD zal een extreem verschil maken en dat is zeker een aanrader.
Dan denk ik idd dat het een upgrade naar een SSD moet worden (60-120gb).
En dan eventueel een externe HDD om opslag te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
60GB sowieso niet doen. Dat kan mogelijk problemen geven dat ie vol loopt en dat gezeur wil je niet. Met 120GB zit je wel goed voor Windows en programma's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:03

Tortelli

mixing gas and haulin ass

pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB
Kleinere SSD kan, maar prijsverschil is zo beperkt dat ik altijd voor 250GB zou gaan.

Eventueel 4GB ram erbij en je kunt best even vooruit.

[ Voor 20% gewijzigd door Tortelli op 03-09-2018 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Je zou eventueel ook nog een HDD Caddy kunnen kopen. Dan haal je de DVD drive er uit en komt daar je oude HDD te zitten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 11:40

BLACKfm

o_O

Je zit met een budget, maar 120gb vind ik zelfs nog wat krap. Als je het kan vinden zou ik voor 200+ gaan. Daar heb je voor minder dan 60 euro keus zat. Een pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB bijvoorbeeld. Of de nieuw aangekondigde pricewatch: Crucial BX500 240GB, maar die is nog niet leverbaar.

De Optische drive kun je, indien je die niet gebruikt, nog vervangen door een HDD caddy, dan kun je de SDD voor windows gebruiken en een extra HDD als opslag in plaats van de optische drive. Dat is toch wat makkelijker dan een USB drive. Eventueel kun je het SD-kaart slot gebruiken als uitbreiding.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0uterr
Tortelli schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:55:
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB
Kleinere SSD kan, maar prijsverschil is zo beperkt dat ik altijd voor 250GB zou gaan.

Eventueel 4GB ram erbij en je kunt best even vooruit.
Nieuw inderdaad is het prijsverschil minimaal, dan is 250GB een betere optie.
Zit alleen nog naar tweedehands te kijken, tenzij dat streng afgeraden zou worden...
Wil gewoon niet teveel uitgeven, omdat het maar een tweede laptop is.
PilatuS schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:58:
Je zou eventueel ook nog een HDD Caddy kunnen kopen. Dan haal je de DVD drive er uit en komt daar je oude HDD te zitten.
Die HDD Caddy is wel echt een goede tip! Gebruik de DVD speler toch nooit.
BLACKfm schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:59:

Twijfel nog over de grootte. Qua prijs maakt €50-60 dan niet uit.
Omdat er waarschijnlijk alleen windows op komt.
Misschien een game (mits die dat dan wel trekt) Dan zou 250GB wel welkom zijn...
Maar programma's als adobe enzo draai ik op mn macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
2e hands Samsung of Crucial kan prima. Even kijken dat de verkoper de SMART laat zien zodat je ook weet dat er niet al heel veel op geschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0uterr
PilatuS schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:22:
2e hands Samsung of Crucial kan prima. Even kijken dat de verkoper de SMART laat zien zodat je ook weet dat er niet al heel veel op geschreven is.
Tweedehands zit je €15-20 goedkoper, dat is het me wel waard...
Wat zou een max moeten zijn voor die SMART?
Andere merken als WesternDigitial, Kingston, Corsair en SanDisk raad je dan af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Bij de SMART is het handig om te zien of ie geen problemen heeft en je kan zien hoeveel TB er geschreven is. Er is niet mis met 10TB of 20TB dat er geschreven is, maar iets met 50TB of meer zou ik minder snel doen. Iets als 100TB of meer zou ik lekker laten liggen. Mijn eigen SSD's zitten pas zo rond de 15TB en ik heb ze al meer dan 2 jaar. Het gaat er voormamelijk om dat je geen SSD koopt die heel veel gebruikt is omdat er genoeg te vinden is dat weinig gebruikt is. Verder vervalt de garantie bij een bepaald aantal TB. Opzich is het niet zo heel boeiend, maar ik zou er wel even op letten.

WD, Kingston, Corsair en Sandisk zijn voor mij een beetje meh. Niet perse slecht hoor, maar wat mij betreft zijn het Samsung en Crucial die de beste SSD's maken qua snelheid en betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Er zitten betere en slechtere modellen bij die merken tussen. Sandisk heeft een aantal prima modellen uit eigen ervaring, prijsverschil is echter zo klein naar de zeker goeie dat ik voor een Samsung of Crucial zal gaan.

Let overigens gebruikt wel op; ik zie veel SSD's te koop staan die je nieuw voor minder geld kunt kopen (vooral bij 120GB modellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0uterr
Tortelli schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:23:
Er zitten betere en slechtere modellen bij die merken tussen. Sandisk heeft een aantal prima modellen uit eigen ervaring, prijsverschil is echter zo klein naar de zeker goeie dat ik voor een Samsung of Crucial zal gaan.

Let overigens gebruikt wel op; ik zie veel SSD's te koop staan die je nieuw voor minder geld kunt kopen (vooral bij 120GB modellen).
Je bedoeld die op vraag&aanbod aangeboden worden, maar nieuw voor minder of zelfde prijs te vinden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:15

KDL

Woutjuh schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:43:
Ik heb een Asus X550CC-XX043H laptop, deze is erg traag en ik wil die graag upgraden als dat kan en helpt.

Wat is je budget?
Hangt af wat voor schijf het gaat worden. (En dan of het nieuw of tweedehands is.)
Zit te denken aan €50,00 en dan via vraag&aanbod.
Voor de RAM ongeveer €25 via vraag&aanbod.

Maar weet niet goed wat er nog mogelijk is met deze laptop.
Waar moet ik op letten?
Wat is zinvol? (5.400 naar 7.200 of zelfs naar SSD? Kan dat überhaupt.)
Hoeveel RAM kan er bij?
SATA II of III? (Meer de vraag of SATA III mogelijk is, of dat het SATA II bij deze laptop MOET zijn.)[/i]
Ik zou beginnen met een SSD, dit is dus 2,5 inch sata3 in jouw geval. Gewoon een nieuwe van 240-275GB voor rond de 50-60 euro (of eronder?) tegenwoordig. Dit vervangt dus je huidige HDD, die haal je eruit, maar bewaar je nog voor evt backup etc. Die kun je klonen of je kunt een schone installatie op je nieuwe schijf doen. Durf je het er niet zelf in te doen, kijk even op youtube en zoek je model en ssd erbij, dan kun je het in een paar minuten zelf doen. Waarschijnlijk is je laptop nu al snel genoeg voor al je taken.

Mocht je merken dat je RAM te weinig is daarna (test het een eerst weekje ofzo), dan kun je altijd nog een 4 GB 1600MHz Sodimm ddr3 erbij doen, voor 25-30 euro nieuwprijs, tweedehands zou ik dan een tientje aanhouden of gewoon nieuw. Meer dan de 8GB totaal (4 standaard en 4 uitbreiding) zou deze laptop niet nodig hebben voor de meeste taken.

Blijkbaar wil jij bij V&A nieuwprijs betalen voor 2ehands, zelf weten, maar hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0uterr
KDL schreef op maandag 3 september 2018 @ 19:19:
[...]Ik zou beginnen met een SSD, dit is dus 2,5 inch sata3 in jouw geval. Gewoon een nieuwe van 240-275GB voor rond de 50-60 euro (of eronder?) tegenwoordig. Dit vervangt dus je huidige HDD, die haal je eruit, maar bewaar je nog voor evt backup etc. Die kun je klonen of je kunt een schone installatie op je nieuwe schijf doen. Durf je het er niet zelf in te doen, kijk even op youtube en zoek je model en ssd erbij, dan kun je het in een paar minuten zelf doen. Waarschijnlijk is je laptop nu al snel genoeg voor al je taken.

Mocht je merken dat je RAM te weinig is daarna (test het een eerst weekje ofzo), dan kun je altijd nog een 4 GB 1600MHz Sodimm ddr3 erbij doen, voor 25-30 euro nieuwprijs, tweedehands zou ik dan een tientje aanhouden of gewoon nieuw. Meer dan de 8GB totaal (4 standaard en 4 uitbreiding) zou deze laptop niet nodig hebben voor de meeste taken.

Blijkbaar wil jij bij V&A nieuwprijs betalen voor 2ehands, zelf weten, maar hoeft niet.
Dat vervangen gaat me wel lukken. Goed om dan idd eerst te beginnen met de hdd en eventueel later het RAM geheugen.
Wil het liefst zo min mogelijk betalen... Nieuw of tweedehands maakt me dan niet uit.
Had het idee dat de SSD op V&A ongeveer €15-20 goedkoper zijn dan nieuw, vandaar die "keuze".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Woutjuh schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:30:
[...]

Je bedoeld die op vraag&aanbod aangeboden worden, maar nieuw voor minder of zelfde prijs te vinden zijn?
Ik zag 120GB SSD's aangeboden worden voor €40, je hebt een nieuwe Crucial voor €30 8)7.

Als je een gebruikte Samsung Evo 850 (of 840, snelheidverschil merk je in de praktijk toch niet) kunt vinden met niet al te veel draaiuren (vooral writes) zou je die gok kunnen nemen.

Zou echter uitkijken, zoals aangegeven kost een nieuwe €60, Wat ik zo snel zie bespaar je €10-15 maximaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Tortelli op 03-09-2018 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0uterr
Tortelli schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:31:
[...]

Ik zag 120GB SSD's aangeboden worden voor €40, je hebt een nieuwe Crucial voor €30 8)7.

Als je een gebruikte Samsung Evo 850 (of 840, snelheidverschil merk je in de praktijk toch niet) kunt vinden met niet al te veel draaiuren (vooral writes) zou je die gok kunnen nemen.

Zou echter uitkijken, zoals aangegeven kost een nieuwe €60, Wat ik zo snel zie bespaar je €10-15 maximaal.
Inderdaad staat er genoeg aangeboden op V&A.
Tortelli schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:31:
[...]

Wat zou dan maximaal een interessante prijs zijn voor bijvoorbeeld een Samsung 840 EVO 250GB, dat het interessanter is dan een nieuwe van Crucial of Samsung?
(Samsung SSD staan er een aantal op V&A namelijk)

Nieuw is de 840 niet meer te koop, maar de 850 en 860 wel.
Samsung 850 EVO 250GB - €85,00
Samsung 860 EVO 250GB - €65,00

Andere opties van Crucial zijn goedkoper:
Crucial BX500 120GB - €29,99
Crucial BX500 240GB - €48,12
Crucial MX500 2,5" 250GB - €56,95

Kingston, Sandisk en WD gewoon vergeten? (Die heb je voor €40-50 nieuw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het hangt ook af van leeftijd en TB's geschreven. Ik ga niet 15 euro minder betalen dan nieuw voor een SSD die 40TB geschreven heeft en nog belangrijker geen of weinig garantie meer heeft.
Pagina: 1