Videokaart heeft problemen en geeft zwarte vlekken in beeld

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
als ik een game ga runnen of zelfs al Google chroom opstart is er een grote kans dat mijn scherm zwarte blokken krijgt en automatisch af gaat sluiten.
mijn vraag is of ik een nieuwe grafische kaart nodig heb en welke mogelijkheden ik dan heb of dat ik dit probleem nog kan oplossen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 7
videokaar: NVIDIA GeForce GTX 770
https://gyazo.com/debf95b4b4850d12bae298cef296fd3b
https://gyazo.com/8db39e389ebd68319a543be2a95fb1fa
https://gyazo.com/519dae361b2600246bf88425cf976550
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb mijn drivers opnieuw geïnstalleerd en ik heb mijn geforce besturingsprogramma opnieuw geïnstalleerd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinEmperor
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-09 12:21
Dat klinkt er toch wel naar dat de kaart zijn beste tijd heeft gehad. Als je door middel van bijvoorbeeld MSI afterburner de clocksnelheid en het geheugen terug zet naar lagere waarden, verdwijnen de blokjes dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:22
Heb je de kaart er al uit gehaald om te kijken of deze stoffig is? Zo nee, even schoonmaken.

Als laatste probeersel kan je de grafische kaart nog even in de oven leggen. De theorie hierachter is dat de verbroken soldeerverbindingen weer worden hersteld. (gewoon even googlen op 'video card in oven' )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PenguinEmperor
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-09 12:21
Renzzie schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:07:
Als laatste probeersel kan je de grafische kaart nog even in de oven leggen. De theorie hierachter is dat de verbroken soldeerverbindingen weer worden hersteld. (gewoon even googlen op 'video card in oven' )
Dan wel eerst even dit filmpje kijken voor je dat doet.

YouTube: Reflowing dead flip chip GPUs is STILL BS!(yes, regardless of what Y...

Oh, en achteraf die oven wel goed schoonmaken, die stoffen die vrijkomen zijn niet per se stoffen die je in je eten wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:17

Nemesizz

Untouchable

Renzzie schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:07:
Heb je de kaart er al uit gehaald om te kijken of deze stoffig is? Zo nee, even schoonmaken.

Als laatste probeersel kan je de grafische kaart nog even in de oven leggen. De theorie hierachter is dat de verbroken soldeerverbindingen weer TIJDELIJK worden hersteld. (gewoon even googlen op 'video card in oven' )
Even kleine toevoeging tussen gedrukt.

Oven is een tijdelijk lapmiddel en werkt vaak maar voor korte duur. Leuk om nog even uit te zingen tot je vervangende kaart binnen is, maar zeker geen betrouwbaar of langdurige oplossing.

En het werkt ook alleen maar bij microbreukjes, alle andere mogelijke kwalen helpt het helemaal niks en verkort je alleen maar de levensduur van andere onderdelen (zoals de elco's).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:11
Dat hele oven gebeuren komt van 1 serie (amd 4000 en nvidia 8000 als ik het me goed herriner) kaarten, die een probleem hadden met het BGA, en waar je dat (tijdelijk) kon repareren door te reflowen in de oven.
Bij moderne kaarten gaat dat niet echt meer op. De kans dat er een probleem is met de BGA (of andere soldeerpunten) is ontzettend klein.

Maar goed, je kan het natuurlijk altijd proberen. Je hebt natuurlijk niet zo veel te verliezen. Of misschien wel, want die oven wil je nooit meer gebruiken. (die krijg je ook nooit meer schoon, want de dampen verspreiden zich door de hele oven)

Maar ik zou eerst proberen of je hem wat lager kan klokken met Afterburner. Je hebt kans dat de core of het geheugen gewoon niet meer stabiel loopt, en je hem door hem wat langzamer te laten lopen, het gewoon weer werkt.

[ Voor 29% gewijzigd door WEBGAMING op 03-09-2018 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Ai...Dat ziet er uit alsof het vram zijn beste tijd heeft gehad. Dat ga je waarschijnlijk niet gefixed krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:17

Nemesizz

Untouchable

WEBGAMING schreef op maandag 3 september 2018 @ 19:36:
Dat hele oven gebeuren komt van 1 serie (amd 4000 en nvidia 8000 als ik het me goed herriner) kaarten, die een probleem hadden met het BGA, en waar je dat (tijdelijk) kon repareren door te reflowen in de oven.
Bij moderne kaarten gaat dat niet echt meer op. De kans dat er een probleem is met de BGA (of andere soldeerpunten) is ontzettend klein.
Klopt niet helemaal. Zijn meerdere kaarten en ook andere componenten die wel degelijk last hebben van soldeer breukjes (nog steeds). De GeForce 8000 serie is vooral berucht omdat het op zo'n grote schaal gebeurde zeer kort nadat de garantie was verlopen.

Maar ik heb ook GeForce 6000, 7000 kaarten/chips (laptop) gehad met die problemen. Bij Radeons (ook vooral de laptop varianten) kwam het ook voor, maar allemaal om minder grote schaal en vaak ruim na het einde van de garantie waardoor het minder bekendheid kreeg dan de 8000 serie.

Ook heb ik al bijvoorbeeld een t-con van een monitor gebakken, zelfde probleem als GPU's, breukjes in soldeer (schermpje van meer dan 1000 euro, was de moeite nog wel waard, vervangende onderdelen waren niet meer leverbaar).
Pagina: 1