Advies indeling en intel nuc als streaming films en server.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Heb een intel nuc d54250wyk, met 8 gb ram en twee partities ssd van ongeveer 57 gb en 124 gb.
Op partitie 1 van 57 gb draait nu ubuntu 18.04 lts. Gebruik deze met name om films te kijken via internet, wat te surfen, youtube, etc. op de televisie.

Nu zou ik graag op de tweede partitie van 124 gb Nextcloud willen draaien. Tevens mijn kalender en contacten synchroniseren met mijn smartphone, en mijn computer waar thunderbird onder linux op draait.

Hoe kan ik die tweede partitie het beste inrichten. Ook daar gewoon ubuntu 18.04 opzetten? Kan dat trouwens, zonder extra maatregelen, twee keer ubuntu 18.04 op dezelfde computer? Hoe zie je dat bij de opstart?
Of kan ik beter op die tweede partitie ubuntu server lts draaien? Voordelen?

Om nextcloud te gebruiken en via letsencrypt de certificaten up to date houden, moet je twee poorten openen: 80 en 443.

Wil het zo veilig mogelijk inrichten.

Wat is jullie advies?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Simpele eerste vraag: zolang je een tweede OS installeert en daarna onder je eerste OS lekker aan het surfen of YT'en bent, staat je NextCloud dus uit? Is dat ook jouw wens of had je daar een andere gedachte over?

Dan je poortjes 80 & 443: intern op je LAN kan je een SSL-cert eraan hangen maar je kan ook een self-signed opvoeren. Zolang NextCloud niet naar "het internet" hoeft te worden ontsloten, is het zo veilig als je je interne netwerk hebt ingericht.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Bedankt voor je reactie!
Zovaak kijk ik geen films en surf ik niet op de intel nuc. Dus als de server gedurende die tijd uitstaat, en dan niet verbonden is met internet, is dat geen probleem. Als ik de eerste os afsluit, start ik de tweede en laat die aan staan. Bij het eerste OS staan gewoon de poorten via UFW op deny, bij het tweede OS op open. Zo krijg ik duidelijk een scheiding.
Zoals het er nu uitziet, maken alleen mijn vrouw en ik gebruik van de server. Voor bestanden, contacten, kalender te synchroniseren, uploaden.

Heb al een eigen domeinnaam. En gebruik die om een ssl-certificaat te krijgen via letsencrypt. Een selfsigned schijnt, lees ik her en der, minder 'goed 'te zijn.

Wat kan ik daarnaast het beste op de tweede partitie installeren: ubuntu 18.04 lts of de server 18.04 lts?

Krijg dus twee ubuntu Os. Hoe zie je dat bij de opstart?

[ Voor 6% gewijzigd door Jan2002 op 03-09-2018 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jan2002 schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:13:
...
Krijg dus twee ubuntu Os. Hoe zie je dat bij de opstart?
Waarom wil je persé twee OS-en? Installeer nextcloud gewoon in het eerste OS en laat de NUC 24/7 aanstaan

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
ja, daar heb ik ook over nagedacht. Mijn vraag is echter heb dan steeds twee poorten openstaan: 80 en 443. Dacht daarom om nextcloud juist daarom te scheiden en te installeren op een aparte partitie.

De vraag is hoe ik een en ander zo kan instellen op de manier die jij aangeeft, Brahiewahiewa!, dat het veilig genoeg is.
Heb al een certificaat via letsencrypt.
Gebruik ufw als firewall. Misschien kun je hiermee wat extra specificeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jan2002 schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:11:
ja, daar heb ik ook over nagedacht. Mijn vraag is echter heb dan steeds twee poorten openstaan: 80 en 443. Dacht daarom om nextcloud juist daarom te scheiden en te installeren op een aparte partitie.
...
Waarom zou een "gescheiden" opstelling veiliger zijn?
't Enige effect wat optreedt is dat je tijdens het TV-kijken of surfen, niet aangevallen kunt worden op die poorten. Maar ja, gedurende die tijd kun je ook niet synchroniseren

Punt is dat je poorten beschikbaar stelt op je netwerk en als je dat doet, moet je het wel veilig doen
Dus encryptie, 2FA, etc, etc
Vziw zijn er voldoende howto's die beschrijven hoe je nextcloud (of owncloud) veilig kunt implementeren
Mijn voorstel is dat je één van die howto's uitkiest en er mee aan de slag gaat.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom niet een VM gebruiken die je als tweede installatie in je netwerk zet? Kan je ook wat makkelijker backups maken van je configuratie, gewoon de hele VM image wegschrijven (als de machine uit staat natuurlijk) en klaar. Herstel is dan ook veel sneller dan uren bezig zijn met installatie e.d.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
Hero of Time waar kan ik info hierover vinden om een VM te installeren in Ubuntu 18.04? En is zo'n VM weilig?
Wil overigens in nextcloud ook de database zetten van een pasword manager om te synchroniseren?
Zal zelf ook eens googlen...zoals als dit bv? :https://github.com/nextcloud/vm

[ Voor 9% gewijzigd door Jan2002 op 03-09-2018 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het opzetten van een virtuele machine kan je zat over vinden. Belangrijkste is waarmee je die wilt gaan draaien. Er zijn verschillende pakketten beschikbaar op Linux. Meest eenvoudige is denk toch wel VirtualBox. Verdiep je even in virtualisatie, dan wordt een hoop een stuk duidelijker.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
YouTube: How to Use VirtualBox (Beginners Guide)
Heb net deze over virtualbox gezien.
Voor mijn begrip. Kan dus naast mijn reeds geinstalleerde ubuntu 18.04 zo een VM aanmaken met ook ubuntu 18.04 waarin ik geheel zelfstandig continue nextcloud server kan draaien. met daarin databases van bv paswoord managers om te synchroniseren. Alle bestanden in de VM blijven ook bewaard.Kan ik van beide ubuntu os de ufw elk apart configureren.
Ik verdiep mij verder.
bedankt!
Pagina: 1