Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:07
Mijn vraag
In ons nieuw gekochte huis hebben we 12x 35w halogeen spotje. Deze zitten op een GIRA 2263 00/i00 dimmer.
Het probleem is dat het licht na enige tijd uit valt. En pas na een koude nacht weer aan wil gaan via se knop.
De vorige eigenaar had hier naar eigen zeggen geen last van, maar wel verdacht veel andere lampen in zijn huis staan.

Ik denk dat het komt omdat de (dubbele) dimmer maar 260w aan kan, of 360w als de enkel belast wordt (zoals nu het geval. Lamp boven de tafel nog niet geïnstalleerd die op de tweede knop zit).
De dimmer kan ik veranderen, maar GIRA biedt geen dubbele knop aan op 1 doos met een hoger wattage. Nog bieden ze een dubbele dimmer aan voor alleen LED lampen.
Alternatief is dat ik voor een ander merk koop en die hele reeks (zitten ook knoppen en stopcontacten naast) vervang, maar dan is dan geen gezicht met de andere WCD’s.

Om de aansluitwaarde te verlagen kan ik er een aantal halogeen lampen uit halen.
Maar kan ik die paar ook vervangen voor LED lampen??? Bijvoorbeeld 10x 35 halogeen housen en dan 2x5w LED er bij, zodat ik binnen de 360w blijf??

Om te bezuinigen zou ik nog meer kunnen vervangen, maar dan moet de lichtkleur wel hetzelfde zijn. Die 2 halogeenlampen hangen in wen erker er zijn dus minder zichtbaar dan de andere 10.

[ Voor 12% gewijzigd door Stinger_Ventura op 03-09-2018 14:24 . Reden: Typos ]

American Express vraagbaak

Alle reacties

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:39
Stinger_Ventura schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:12:
[...]
De dimmer kan ik veranderen, maar GIRA biedt geen dubbele knop aan op 1 doos met een hoger wattage. Nog bieden ze een dubbele dimmer aan voor alleen LED lampen.
‘Nog’? Je bedoelt dat ze die nog wel aanbieden, maar die binnenkort uit de handel gaat? Lijkt me wel de mooiste oplossing namelijk. Snel nog even zoeken waar die nog te verkrijgen zijn dan!

• Stinger_Ventura
Vloris schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:00:
[...]

‘Nog’? Je bedoelt dat ze die nog wel aanbieden, maar die binnenkort uit de handel gaat? Lijkt me wel de mooiste oplossing namelijk. Snel nog even zoeken waar die nog te verkrijgen zijn dan!
Op dit moment bieden ze (nog) geen dubbele dimmer aan voor leds. Zal ongetwijfeld wel komen. Maar dit is de hoofdverlichting voor de woonkamer 💡. Met de donkere dagen op komst kijk ik liever naar oplossingen die meteen werken, dan de lamp boven de woonkamertafel afschrijven (gedeelde knop op de GIRA 2263) en een 500w nieuwe dimmer kopen.

Daarom vroeg ik me af of ik een aantal lampen kan vervangen voor led om zo het maximum vermogen naar beneden te brengen.
Waar moet een dimmer aan voldoen om (gedeeltelijk) LED aan te sturen? Is dat alleen op Min/Max vermogen of komt er meer bij kijken? 🤔

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:26
Kan je niet de lampen van de eettafel vervangen voor hue lampen? Of, zijn er in het rijtje bij de dubbele dimmer ook enkele flappers die je kunt vervangen door een dubbele zodat je een raampje vrij maakt, voor twee keer een enkele dimmer?

Je kunt ook twee fibaro dimmer 2 units verstoppen achter een dubbele puls knop. Dan moet je wel alle halogeen vervangen want max 250W. Er zijn ook dimmers met hoger vermogen. Aeonlabs heeft er een van 350W. Deze dimmers kan je zonder Z-Wave basisstation gebruiken en bedien je door de knop ingedrukt te houden. Ik had in ons nieuwe huis ook 6 halogeendimmers te vervangen; werden allemaal Fibaro units. Werkt prima, ook zonder domotica, en net zo duur als een standaard draai dimmer voor LED.

[ Voor 39% gewijzigd door balk op 03-09-2018 22:20 . Reden: links toegevoegd ]

• Stinger_Ventura
balk schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:13:
Kan je niet de lampen van de eettafel vervangen voor hue lampen? Of, zijn er in het rijtje bij de dubbele dimmer ook enkele flappers die je kunt vervangen door een dubbele zodat je een raampje vrij maakt, voor twee keer een enkele dimmer?

Je kunt ook twee fibaro dimmer 2 units verstoppen achter een dubbele puls knop. Dan moet je wel alle halogeen vervangen want max 250W. Er zijn ook dimmers met hoger vermogen. Aeonlabs heeft er een van 350W. Deze dimmers kan je zonder Z-Wave basisstation gebruiken en bedien je door de knop ingedrukt te houden. Ik had in ons nieuwe huis ook 6 halogeendimmers te vervangen; werden allemaal Fibaro units. Werkt prima, ook zonder domotica, en net zo duur als een standaard draai dimmer voor LED.
Goede tip! Alleen de makkelijkste en goedkoopste optie blijft als ik een aantal 35w halogeen spots kan vervangen door 5w led spots op dezelfde dimmer. Met Google kam ikmook weinig vinden of dit mogelijk is?

• Stinger_Ventura
Update over bovenstaande situatie.

Van de 12x 35w halogeen heb ik nu 4x 3,7w Philips Dimtone LED vervangen, en het werkt! Dimt mooi terug met de GIRA niet LED dimmer.
Op de 2de knop dimt die zelfs 2x 2,5w non dimmable led lampen terug. Als ik er een 40w peertje naast zet dan dimt die de peer wel terug en de leds niet.
Vanavond krijg ik andere wel dimbare lampen, eens kijken hoe dat er uit ziet.

Zitten er nadelen aan als je op een non-led dimmer wel led lampen aansluit?

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

LED-dimmers kunnen lager terugmoduleren dan via normale dimmers. Als je heel veel LED's hebt en daarmee dus veel vermogen, zou ik mij niet zo druk maken om een (dure) LED-dimmer. Als het werkt, werkt het en anders toch voor een LED-dimmer gaan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1