Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11 16:57

uibeltje

Idiotheque

Topicstarter
Ik wil graag mijn installatie zonnepanelen uitbreiden, heb nu slechts 3 stuks die ik meeverhuisd heb op een Mastervolt Soladin :+

Mij woning is vrijstaand uit 2015, ik verwarm hybride maar wens is om gasloos te gaan t.z.t. Verbruik nu ca 4000 kWh. Aansluiting is 3x25A.

Dak is nagenoeg oost-west gesitueerd (95 en 275 graden waarbij 0 noord is). Dakhelling 58 graden en schaduwloos gedurende de gehele dag 8)
Beschikbare ruimte op oost is: 11,5m x 4,30m, op west 8m x 7,75m. Meer ruimte dan budget in ieder geval.

Hier in de wijk zijn er meerdere mensen die de panelen alleen maar op oost hebben liggen, reden hiervoor kan ik niet bedenken. Ik zou zelf denken dat oost-west beter is.

Budget is voor nu ca 4-5k, enige eisen zijn compleet zwart en uiteraard wil ik de opbrengst kunnen meten en in Domoticz krijgen.

Wat zouden jullie adviseren? Oost-west of alleen oost? Zelf denk ik dat ca 12-14x 300 Wp panelen mogelijk moeten zijn voor dit bedrag.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 15:16
Zeker weten Oost-West. En voor zover mogelijk rekening houden met uitbreiding (aan de AC zijde in ieder geval, meterkast, bekabeling, misschien omvormer, etc.)

Met Oost-West heb je op een groter deel van de dag opwekking en dus gebruik je meer van je eigen zonnestroom. Dit wordt - met het afschaffen van salderen - steeds belangrijker.

Mbt monitoring enzo, dat komt wel goed, hou eventueel alvast rekening met een UTP kabel richting zolder/omvormer.

PVO

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-11 09:02
Ja dat moet zeker mogelijk zijn. Ik heb meerdere offertes gezien rond de 5k grens.
Ik heb via sunforce voor 6k (5k zonder optimizers) 13x 290 Wp panelen laten plaatsen.

Je kan ook bij https://www.sun-solar.nl de panelen los bestellen (is het goedkoopste wat ik kon vinden)
Alleen dan moet je wel iemand vinden die ze erop komt meubelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Quadradial op 03-09-2018 12:22 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@uibeltje
hier een voorbeeld van wat oost-west dagen:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
(mijn oude set)
je ziet gewoon erg simpel, dat oost om 11:00 zijn top bereikt en west rond 16:00.
de totaal lijn in het midden is dus nooit het aantal Wp.
hier door kun je al snel meer Wp als W omvormer gebruiken.
(afhankelijk van je dakhoek, de stijler het dak de verder uit elkaar de toppen liggen.)

nu heb ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
ik heb nu 6,4kWp op een 4kW omvormer hangen. (dit gaat net, is wel iets over de grens, ongeveer 0,3kWp te veel, een beetje onder dimensioneren is geen ramp.)
een 4kW omvormer is gewoon goedkoper als een 6kW omvormer. ;)
(en zeker als je nog mee neemt dat 6kW wel dikkere kabel nodig heeft en aanpassingen in de meter kast.)

ik heb 1 string met 7x245Wp op platte dak met 15 graden, en 1 string met 7x245Wp op schuin dak 45 graden.
dit parallel 1 mpp van de omvormer.
de platte panelen doen het beter als het bewolkt is als de schuine.
de andere mpp heeft 10x300Wp met 45 graden.

dus veel richtingen en veel Wp op de omvormer.
grootste voordeel is: nu is het licht bewolkt, en dat weer kaatst het zonlicht, de richting die de panelen uit kijken maakt dan minder uit.
maar door zoveel Wp haal ik nu nog steeds een 1500W+.
je opbrengst word gewoon stabieler door oost-west. ;)

edit:
als je een beetje lef hebt en wil experimenteren zonder grote kosten.
dan kun je op de soladin 600, gewoon 2x3x???Wp panelen oost-west hangen.
dit kan omdat je ze dan parallel aansluit op de omvormer.
dit geeft je natuurlijk nooit de 4000kWh, maar echt duur om te doen is het ook niet. ;)
lastig schatten wat dat oplevert, maar een 800-900kWh is geen gek getal om te noemen.

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 03-09-2018 14:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11 16:14
Moet je voor oost west altijd een omvormer hebben met 2 mppt's? Of kan je ook de 2 richtingen op 1 mppt aansluiten via een y-stekker? Mijn gevoel zegt dat dat niet lekker gaat werken omdat de tracker dan maar voor 1 van de 2 richtingen het optimale punt gaat vinden.

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11 16:57

uibeltje

Idiotheque

Topicstarter
migjes schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:01:
@uibeltje

als je een beetje lef hebt en wil experimenteren zonder grote kosten.
dan kun je op de soladin 600, gewoon 2x3x???Wp panelen oost-west hangen.
Klinkt interessant maar wil toch graag veel groter gaan. Aan de soladin hangt momenteel 720 Wp en die topt al enorm af een groot deel van de dag. Wel pal zuid in dit geval.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
uibeltje schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:14:
[...]

Klinkt interessant maar wil toch graag veel groter gaan. Aan de soladin hangt momenteel 720 Wp en die topt al enorm af een groot deel van de dag. Wel pal zuid in dit geval.
snap ik, maar dan vervalt dit stuk maar de rest is dan belangrijker. ;)

dan heb je wel een standaard probleem.
(die komt hier vaker langs, en vertellen is niet het leukste wat ik kan doen, hellaas ben ik dan de brenger van slecht nieuws. :-( )

je hebt 3x25A.
maar je dak is niet speciaal groot, dus echt heel veel panelen gaat niet lukken.
ga je voor een 1fase omvormer, dan wil je 8 tot 12 panelen per kant leggen.
ga je voor 3fase omvormer, dan is 12 panelen per kant eigenlijk wel het minimum.
dit komt daar dat 1 fase omvormers hun optimum hebben van rond de 350Vmpp, en 3 fase rond de 720Vmpp.
(dit hoeft niet knijter hard dicht bij te zijn, zie deze getallen een beetje losjes.)

2x10x300Wp op een 4kW 1fase omvormer (dat kan soms gewoon op een 16A groep), dat geeft je +/- 4000kWh per jaar.
en past wel grofjes binnen je budget.

met 3fase omvormer word het wel wat lastig om binnen het budget te blijven. ;)
en ook nog een beetje leuke Vmpp voor de omvormer word wat lastig. ;)

edit:
of doe zoals ik heb gedaan.
koop een leuke omvormer met 2x een mpp.
leg 1 kant van het huis lekker vol op 1 mpp.
laat de omvormer maar hinkelen met 1 mpp, dat doet hij best goed.
als er later wat meer budget is, dan de andere kant vol leggen. ;)
(ik heb de opbrengst van de hinkelende omvormer opzij gezet tot er geld genoeg was om set bij te kopen. ;)
zeker als je echt voor 3fase wil gaan, is dit geen slechte oplossing.)
tim-1985 schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:01:
Moet je voor oost west altijd een omvormer hebben met 2 mppt's? Of kan je ook de 2 richtingen op 1 mppt aansluiten via een y-stekker? Mijn gevoel zegt dat dat niet lekker gaat werken omdat de tracker dan maar voor 1 van de 2 richtingen het optimale punt gaat vinden.
o, het is geen probleem om oost-west te doen met maar 1 mpp.
je maakt dan 2 stringen, die je parallel zet.
nadeel is dan wel: allebei de stringen moeten dan even veel cellen hebben. (van zelfde type)
dus als oost 10x300Wp dan west ook 10x300Wp.
en dat is vaak wel lastig op een dak te doen, dus 2x mpp is vaak veel simpeler. ;)

(ik heb zelf op oost, 2x7x245Wp panasonic met 15 en 45 graden op 1 mpp.
daar door heb ik 7xVmpp en 2xAmpp.
de panasonic zijn speciale panelen die maar 5,8Ampp leveren, dus omvormer krijgt daar door +/-11A.
de Vmpp is rond de 40Vmpp en dat 7x = 280V.
11Ampp x 280Vmpp = best leuke opbrengst. ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 04-09-2018 11:13 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1