Ryzen 2600 of i5-8400 als basis (CPU/mobo/geheugen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• miro86
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-12-2022
Hoi,

Eerste post hier, dus alvast mijn excuses als ik sommige regels niet heb opgevolgd.
Ik overweeg om voor het eerst in 15 jaar zelf een pc inelkaar te zetten. Ondertussen zijn heel veel dingen veranderd en heb ik alvast behoorlijke twijfels bij het uitkiezen van mijn platform. Qua budget blijf ik hangen rond de i5-8400 of de Ryzen 2600

Ik zoek een?
CPU/Mobo/geheugen (evt een after market CPU koeler indien nodig). Ik heb het liefst een micro-ATX mobo ivm case keuze.

Wat is je budget?
Voor deze onderdelen: €400, max €450

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Ik gebruik mijn pc als multimedia centre en voor casual gaming. Heel af en toe wat fotobewerking, maar niets op profesioneel/semi-profesioneel niveau.
De games die ik speel zijn vaak strategy/sims, dus CPU heavy - Civ, TotalWar, Football Manager. Daarnaast ook een beetje action-RPGs - ik zou de aankomende Elder Scrolls VI willen aankunnen.
Ultra graphics zijn geen must, ik wil wel dat mijn pc lang meegaat.

Waar ben ik zelf op gekomen?

i5-8400 combo
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 185,-€ 185,-
1Gigabyte MB B360M DS3H€ 76,33€ 76,33
1Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 136,50€ 136,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 397,83

Dit is natuurlijk een vrij simpele combo. De 8400 kun je niet OCen, dus dan blijf ik bij een simpel bordje, stock ventilator en 2666Mhz Ram. Nog een pluspunt is dat ik eventueel mijn GPU op een later moment zou kunnen aanschaffen.

Ryzen 2600
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 154,90€ 154,90
1Gigabyte B450M DS3H€ 73,04€ 73,04
1Scythe Kotetsu Mark II€ 34,90€ 34,90
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 154,-€ 154,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 416,84

Volgens mij zou dit wat meer toekomstbestendig kunnen zijn door een beetje te OCen. Daarom heb ik ook een aftermarket CPU-koeler erbij gedaan. Hiermee zou de 2600 build minstens even snel kunnen zijn als de i8400. Maar de totale kosten zijn ietsjes hoger mede door de snellere geheugen die Ryzens nodig schijnen te hebben. Ik moet dan wel meteen een GPU hebben.

Al jullie advies is welkom.

Beste antwoord (via miro86 op 03-09-2018 15:12)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

miro86 schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:05:
@Hackus Nog geen beslissing genomen, daar was mijn vraag eigenlijk over. @JZX81_Drift is de enige die daar advies over had. Persoonlijk neig ik ook meer richting de Ryzen.

Ik kan natuurlijk ook een maandje wachten op de nieuwe generatie van Intels, mede omdat ik verwacht dat de oudere processoren (inclusief de Ryzens) iets goedkoper zullen worden.
Ik zou ook voor Ryzen kiezen, mede door de prijs en het kunnen handelen van hoger geklokt RAM. verder zit er weinig verschil in. al vele benchmarks gezien waar onder de ene situatie de i5 beter is en andersom ook. Dus de Ryzen met meegeleverde koeler is hier prima.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Welke overige onderdelen heb je al? Dus welke videokaart/HDD/case etc.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@miro86 de koeler die je bij Ryzen hebt, kun je beter toevoegen aan de i5. de stcok koeler van de Ryzen is prima. mis alleen welke videokaart en beeldscherm je gebruikt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• miro86
Ik wou eerst een beslissing maken over de CPU/mobo/geheugen voordat ik me ging focussen op de andere onderdelen. Ik moet eigenlijk alles nieuw hebben gezien hoe oud mijn pc is. Ik blijf alleen mijn randapparatuur gebruiken. Mijn beeldscherm is eigenlijk mijn tv op een paar meter afstand - 46'' 1080p (4K heb ik voorlopig niet nodig dus).

Waar ik dus aan zat te denken is dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Pulse Radeon RX 580 8GD5 (11265-05)€ 296,45€ 296,45
1Seagate Barracuda, 2TB€ 58,55€ 58,55
1Cooler Master MasterBox Q300L€ 35,01€ 35,01
2Arctic F12 PWM, 120mm€ 5,03€ 10,06
1Corsair TX550M V2€ 66,50€ 66,50
1Intenso Top M.2 512GB€ 79,99€ 79,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 546,56

Waarom zou ik een aftermarket CPU-koeler gebruiken voor de i5-8400 als ik toch niet kan overclocken? De stock-koeler zou toch minstens het normale gebruik aankunnen, toch?

• elbowlessgoat
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
normaal gebruikt wordt met de stock inderdaad wel gedaan. Vervelende voor veel mensen is dat de stock koelers bij intel cpus vaak de waan geven dat je op een vluchthaven staat.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@miro86 zoals ik boven zei, de stock koeler van Ryzen is stuk beter dan van Intel. waarom kies je voor die 2 fans ?
verder is een 450W voeding meer dan zat, en is een pricewatch: Crucial MX500 m.2 500GB bewezen beter dan de Intenso.

modulair(losse kabels) pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
Ook ivm je insteek ssd

[ Voor 21% gewijzigd door Hackus op 03-09-2018 13:39 ]

• miro86
@elbowlessgoat Dank. Duidelijk

@Hackus De Crucial MX500 neem ik mee. Qua voeding is er nagenoeg geen prijsverschil tussen de TX550M en de goedkoopste 80 Plus Gold gecertificeerde semi-modulaire voeding (de Seasonic Focus Gold 450W), maar ook hiermee ga ik rekening houden. Voor de fans, tja, de case komt met een exhaust fan, dus volgens mij heb ik minstens een intake nodig voor positief luchtdruk. Heb er verder weinig over nagedacht, maar voor 0,3 Sone en 53CFM per ventilator zag het er niet slecht uit. En oh ja, ze zijn wit, vind ik mooier, maar dat is niet belangrijk. In principe kan ik er ook 2x 140mm ventilators kwijt.

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-01 16:54

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Die Ryzen cooler is voldoende voor 4-4.1ghz(al dan niet iets meer), gezien de games die je speelt/wilt spelen, en het fotobewerken zou ik ook echt voor de 2600 gaan.

8400 is vooral leuk als je die laatste paar fps in een shooter wilt hebben, die hebben vaak meer baat bij singlecore performance.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

miro86 schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:35:
@elbowlessgoat Dank. Duidelijk

@Hackus De Crucial MX500 neem ik mee. Qua voeding is er nagenoeg geen prijsverschil tussen de TX550M en de goedkoopste 80 Plus Gold gecertificeerde semi-modulaire voeding (de Seasonic Focus Gold 450W), maar ook hiermee ga ik rekening houden. Voor de fans, tja, de case komt met een exhaust fan, dus volgens mij heb ik minstens een intake nodig voor positief luchtdruk. Heb er verder weinig over nagedacht, maar voor 0,3 Sone en 53CFM per ventilator zag het er niet slecht uit. En oh ja, ze zijn wit, vind ik mooier, maar dat is niet belangrijk. In principe kan ik er ook 2x 140mm ventilators kwijt.
Goede kwaliteit gaat bij mij boven goedkoop. soms is betere kwaliteit goedkoper, maar niet altijd. maar ga je voor Ryzen of i5 ?

• miro86
@Hackus Nog geen beslissing genomen, daar was mijn vraag eigenlijk over. @JZX81_Drift is de enige die daar advies over had. Persoonlijk neig ik ook meer richting de Ryzen.

Ik kan natuurlijk ook een maandje wachten op de nieuwe generatie van Intels, mede omdat ik verwacht dat de oudere processoren (inclusief de Ryzens) iets goedkoper zullen worden.

Acties:
  • Beste antwoord

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

miro86 schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:05:

Ik zou ook voor Ryzen kiezen, mede door de prijs en het kunnen handelen van hoger geklokt RAM. verder zit er weinig verschil in. al vele benchmarks gezien waar onder de ene situatie de i5 beter is en andersom ook. Dus de Ryzen met meegeleverde koeler is hier prima.

• elbowlessgoat
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
Precies, de Ryzen is voldoende voor wat je wil doen volgens mij.
Persoonlijk zou ik echter wel voor de bitfenix psu kiezen, maar dat is wellicht gewoon voorkeur.
Seasonic is over het algemeen genomen een top merk.

• miro86
Sorry dat ik mijn topic zo omhoogschop, maar kiezen gaat wat langzamer.

Mijn vraag gaat nu over het geheugen en moederbord combinatie.

Hoe belangrijk is de het geheugen op de QVL staat? Bijvoorbeeld de Ripjaws hierboven staan niet op de QVL van het bordje (eigenlijk heb ik geen enkele B450 QVL gezien waar de Ripjaws opstaan). Kan dit een probleem zijn? Echter als ik iets van de QVL probeer te zoeken ben ik al gauw 40euro meer kwijt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

• miro86
Da's dus €50 erbij en dan nog staan de 3200Mhz geheugenmodules niet op de QVL.

[ Voor 5% gewijzigd door miro86 op 13-09-2018 15:45 ]

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:17

vectormatic

Warlock of the doorlock

Je ram hoeft zeker niet persee op de QVL te staan, maar Ryzen is wel kieskeuriger kwa ram

Als ik de zaak goed begrijp is Samsung B-die kiezen relatief veilig, maar uitvinden of je gekozen ram B-die is, is ook niet heel simpel, dat soort gegevens worden iig niet door de meeste fabrikanten gepubliceerd

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

miro86 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:44:
Da's dus €50 erbij en dan nog staan de 3200Mhz geheugenmodules niet op de QVL.
Deze combi werkt. Het is bij AMD niet zo dat elk moederbord elke RAM accepteert.
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO werkt er wel mee, maar is ook duur.
Kijk anders bij dit MB pricewatch: Asus Prime B450M-A

Pagina: 1