Hey,
Hopelijk leest nog iemand dit topic
Ik ben een project gestart waar ik zelf een camper ga bouwen (onder de 750kg, geen controle op nodig dus in België).
Nu heb ik gezien dat iemand hier info verschafte over een mobiele generator en ik had graag zowat hetzelfde willen doen maar dan in die trailer omgebouwd tot camper.
Even wat info:
Ik had graag een 80ah, 12V, 18A, accu gebruikt.(mogelijk 2 in parallel, hangt af van de kosten dat ik ga hebben voor de rest.)
Ga 6mm² kabel gebruiken om van voorin (waar de accu staat) tot achterin aan 20A DC 12V - 24V PWM Solar laadregelaar met LCD en 5V USB (een afstand van ongeveer 4 a 5 meter). Deze gaat naar vertakking, 12-way fuse box (platte zekeringen zoals in een wagen) om daar dan mijn 2 apparte lampen, ventilator, dak ventilator, 12V outlet en 2 usb poorten op aan te sluiten met 2.5mm². & van laadregelaar dan ook naar 3 zonnepanelen van 50W (3a) in parallel met een 6mm² kabel.
Het doel is om 1 panneel mobiel te maken (dus mogelijkheid om van het dak te halen en deze in de zon te zetten).
Ook komt er schakelaar tussen de laadregelaar en de batterij moest ik deze er uit moeten halen of vervangen.
Ben niet echt van plan om een inverter te plaatsen daar ik vind dat dit niet nodig zal zijn.
De volgende vragen dat ik ga stellen zijn vooral omdat ik veel filmen en info terug vind uit america en deze vaak andere waarden hebben dan ons gauge enz... (& ook om zeker te zijn dat ik mijn camper niet afbrand

)
Vragen:
- Is 6mm² kabel genoeg indien ik beslis van er toch 2 accu's op aan te sluiten & heb ik niet te veel verlies als ik dikker ga maar toch met 1 accu blijf?
- Ik ga er van uit dat er geen probleem is om een 20A PWM laadregelaar te gebruiken bij een 18A accu daar er max 9A zal opgewekt worden door de zonnepanelen (of vergis ik me ?)
- Ook bij het wat rond zoeken op internet heb ik willen zien dat ze een zekering zetten tussen de zonnepanelen en de laadregelaar & tussen de laadregelaar en de accu, enig idee welke ik hier tussen moet zetten? Ik ga er van uit dat 20a tussen zonnepanelen en laadregelaar en 15a tussen laadregelaar en accu (daar er geen 18a bestaat) genoeg zal zijn? En indien ik 2 accu's zet moet ik deze zekering dan ook verdubbelen of niet?
- Ben ik beter af van mijn fuse-box op de batterij aan te sluiten of mag deze direct op de laadregelaar? (want dan zal ik meer kabels moeten trekken van voor naar achter).
- Moest ik in de toekomst toch een inverter willen plaatsen waar hou ik dan het beste rekening mee? Zijn er dingen dat ik reeds beter plaats op voorhand zodat ik niet alles opnieuw uit hoef te breken?
- Nu een iets of wat waarschijnlijk moeilijkere vraag: Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn accu ook oplaad tijdens het rijden door de dynamo in de wagen? en kan dit geen kwaad voor overbelasting daar ik vernomen heb dat deze 18v opwekt... (btw ik gebruik een 7 polige stekker om aanhangwagen te koppelen aan de wagen weet niet of dit al dan niet relevant is).
Indien er nog voorstellen zijn, zijn ze steeds welkom.
Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg kunnen uitleggen.
Sorry voor de lange post.
Fijne dag verder...
(Zoals jullie waarschijnlijk kunnen afleiden ben ik nogal een noob in electrische verbindingen, het is allemaal nieuw voor mij. Maar een leuke uitdaging!)