Mobile Off the grid elektrical generator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delib1t
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-01-2024
Ik wil in een bestelwagen met zonnepanelen van electriciteit voorzien.

Ik heb deze generator terug gevonden.

https://www.solarpowersup...yeti-1250-solar-generator

Met deze kan ik gewoon een zonnepaneel zonder inverted aansluiten en doorlussen met bijkomende accus.

Mijn vraag, is dat dan best een deepcycle auto batterij?

https://www.google.be/acl...CuwKHS6IC3MQ2CkIPg&adurl=

Of zijn er nog high density batterijen welk ik niet bij hun google term ken?
Is de goal zero yeti 1250 uberhaupt een goede aankoop of ga ik liever zelf onderdelen samenstellen om zonne energie op te slaan en AC elektriciteit te voorzien?

[ Voor 11% gewijzigd door Delib1t op 02-09-2018 21:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:26
Afhankelijk van je budget kun je kijken naar lithium batterijen.

Ik weet dat Mastervolt hier eigenlijk alle producten voor kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:08
Die "generator" heeft een ingebouwde accu en omvormer en is min of meer plug en play. De kwaliteit kan ik niet veel over zeggen maar ik verwacht dat het hooguit redelijk is gezien de prijs en het merk.

Victron Energy en Mastervolt zijn de standaard goto merken voor diverse industriën waar kwaliteit belangrijk is. Daar betaal je dus ook wel iets meer voor. Ga er vanuit dat alleen de lader/omvormer combi van deze merken je zo'n 1000 euro gaat kosten voor een 1200W model. Daar heb je dan nog een accu en laadcontroller voor je zonnepanelen bij nodig en alle andere dingen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delib1t
Kan iemand uitsluitsel bieden over welk batterij het toestel beschikt?

Ook vraag ik me af of gebruik van 6,12,24v batterijen mij betere efficientie geeft zoals quickcharge opladers van de smartphones hebben.

En kan ik daar schemas van terug vinden indien diy?

[ Voor 58% gewijzigd door Delib1t op 03-09-2018 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Delib1t schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:12:
Kan iemand uitsluitsel bieden over welk batterij het toestel beschikt?

Ook vraag ik me af of gebruik van 6,12,24v batterijen mij betere efficientie geeft zoals quickcharge opladers van de smartphones hebben.

En kan ik daar schemas van terug vinden indien diy?
Volgens de specs heeft die Yeti een ingebouwde 100Ah AGM accu.

Hoger batterij voltage geeft niet automatisch een hogere efficientie, het kan het wel makkelijker maken een hogere efficientie te bereiken. In de praktijk zal je bij een simpele setup voor in een bus/camper praten over verwaarloosbare verschillen.
Gewoon kiezen voor het voltage dat het gemakkelijkste is en dat is 12V.

Als je de schema's voor een simpele DIY setup al niet kan vinden op de site van bijvoorbeeld Victron Energy, ze hebben ook nog een heleboel andere goede info, kun je er waarschijnlijk beter niet zelf aan beginnen.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:17
Zet er ook eens bij waarvoor je die stroom wil gebruiken.

Het is een enorm verschil of dat voor een koelkast en een lampje is, dan wel of je een halve dag hamburgers wil bakken op een electrische kookplaat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delib1t
Verlichting, gaming computer en televisie

Eventueel een externe koelkast.
Verwarming niet.

Opladen via zonnepanelen en de stekker.
Ook hoopte ik via elektrisch auto oplaadpunt op te laden.

Ook heb ik wel een beetje achtergrond met electrische schema maar ik veronderstel dat een diy kit niet beschikbaar is of een reële keuze beschikbaar.

[ Voor 45% gewijzigd door Delib1t op 03-09-2018 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Voordat je geld uit gaat geven kun je het beste eerst uitrekenen hoeveel energie je per dag verwacht te verbruiken, hoeveel energie je maximaal op kan wekken met zonnepanelen per dag, hoeveel je verwacht te rijden (rijden is accu's opladen). Dan weet je hoeveel accu's je nodig hebt, en wat voor omvormer en laders je nodig hebt. Dan kun je een complete set samenstellen en uitrekenen wat het je gaat kosten.

Lood/AGM/VRLA accu's kun je tot ongeveer 50% leeg trekken als je niet om de haverklap nieuwe accu's wilt kopen, lithium tot 80% geloof ik.

Stel dat je gaming computer 240W verbruikt (en geen laptop is) dan verbruik je op 12V 20A, oftewel elk uur verbruik je 20Ah, een 100Ah accu is dus in 2,5 uur "leeg"/op 50%.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Delib1t schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:46:
Ook heb ik wel een beetje achtergrond met electrische schema maar ik veronderstel dat een diy kit niet beschikbaar is of een reële keuze beschikbaar.
Vertaling: "Ik heb geen enkele moeite gedaan om het productgamma van Victron / Mastervolt door te pluizen en documentatie te lezen, laat staan dat ik het rekenvoorbeeld hierboven heb gebruikt."

Met zo'n instelling kan je inderdaad beter niet zelf met een geschikt accupakket, multiplus en bluesolar aan de slag, omdat iemand die verwacht alles voorgekauwd te krijgen totaal ongeschikt is voor het werken aan elektrische installaties.

[ Voor 8% gewijzigd door kELAL op 06-09-2018 01:25 ]

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

• Delib1t
Beter lezen jij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,

Hopelijk leest nog iemand dit topic :P

Ik ben een project gestart waar ik zelf een camper ga bouwen (onder de 750kg, geen controle op nodig dus in België).
Nu heb ik gezien dat iemand hier info verschafte over een mobiele generator en ik had graag zowat hetzelfde willen doen maar dan in die trailer omgebouwd tot camper.

Even wat info:
Ik had graag een 80ah, 12V, 18A, accu gebruikt.(mogelijk 2 in parallel, hangt af van de kosten dat ik ga hebben voor de rest.)
Ga 6mm² kabel gebruiken om van voorin (waar de accu staat) tot achterin aan 20A DC 12V - 24V PWM Solar laadregelaar met LCD en 5V USB (een afstand van ongeveer 4 a 5 meter). Deze gaat naar vertakking, 12-way fuse box (platte zekeringen zoals in een wagen) om daar dan mijn 2 apparte lampen, ventilator, dak ventilator, 12V outlet en 2 usb poorten op aan te sluiten met 2.5mm². & van laadregelaar dan ook naar 3 zonnepanelen van 50W (3a) in parallel met een 6mm² kabel.
Het doel is om 1 panneel mobiel te maken (dus mogelijkheid om van het dak te halen en deze in de zon te zetten).
Ook komt er schakelaar tussen de laadregelaar en de batterij moest ik deze er uit moeten halen of vervangen.
Ben niet echt van plan om een inverter te plaatsen daar ik vind dat dit niet nodig zal zijn.

De volgende vragen dat ik ga stellen zijn vooral omdat ik veel filmen en info terug vind uit america en deze vaak andere waarden hebben dan ons gauge enz... (& ook om zeker te zijn dat ik mijn camper niet afbrand :$ )

Vragen:
- Is 6mm² kabel genoeg indien ik beslis van er toch 2 accu's op aan te sluiten & heb ik niet te veel verlies als ik dikker ga maar toch met 1 accu blijf?
- Ik ga er van uit dat er geen probleem is om een 20A PWM laadregelaar te gebruiken bij een 18A accu daar er max 9A zal opgewekt worden door de zonnepanelen (of vergis ik me ?)
- Ook bij het wat rond zoeken op internet heb ik willen zien dat ze een zekering zetten tussen de zonnepanelen en de laadregelaar & tussen de laadregelaar en de accu, enig idee welke ik hier tussen moet zetten? Ik ga er van uit dat 20a tussen zonnepanelen en laadregelaar en 15a tussen laadregelaar en accu (daar er geen 18a bestaat) genoeg zal zijn? En indien ik 2 accu's zet moet ik deze zekering dan ook verdubbelen of niet?
- Ben ik beter af van mijn fuse-box op de batterij aan te sluiten of mag deze direct op de laadregelaar? (want dan zal ik meer kabels moeten trekken van voor naar achter).
- Moest ik in de toekomst toch een inverter willen plaatsen waar hou ik dan het beste rekening mee? Zijn er dingen dat ik reeds beter plaats op voorhand zodat ik niet alles opnieuw uit hoef te breken?
- Nu een iets of wat waarschijnlijk moeilijkere vraag: Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn accu ook oplaad tijdens het rijden door de dynamo in de wagen? en kan dit geen kwaad voor overbelasting daar ik vernomen heb dat deze 18v opwekt... (btw ik gebruik een 7 polige stekker om aanhangwagen te koppelen aan de wagen weet niet of dit al dan niet relevant is).

Indien er nog voorstellen zijn, zijn ze steeds welkom.
Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg kunnen uitleggen.
Sorry voor de lange post.

Fijne dag verder...
(Zoals jullie waarschijnlijk kunnen afleiden ben ik nogal een noob in electrische verbindingen, het is allemaal nieuw voor mij. Maar een leuke uitdaging!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:40
Verwijderd schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:12:
Hey,

Hopelijk leest nog iemand dit topic :P

Ik ben een project gestart waar ik zelf een camper ga bouwen (onder de 750kg, geen controle op nodig dus in België).
Nu heb ik gezien dat iemand hier info verschafte over een mobiele generator en ik had graag zowat hetzelfde willen doen maar dan in die trailer omgebouwd tot camper.

Even wat info:
Ik had graag een 80ah, 12V, 18A, accu gebruikt.(mogelijk 2 in parallel, hangt af van de kosten dat ik ga hebben voor de rest.)
Ga 6mm² kabel gebruiken om van voorin (waar de accu staat) tot achterin aan 20A DC 12V - 24V PWM Solar laadregelaar met LCD en 5V USB (een afstand van ongeveer 4 a 5 meter). Deze gaat naar vertakking, 12-way fuse box (platte zekeringen zoals in een wagen) om daar dan mijn 2 apparte lampen, ventilator, dak ventilator, 12V outlet en 2 usb poorten op aan te sluiten met 2.5mm². & van laadregelaar dan ook naar 3 zonnepanelen van 50W (3a) in parallel met een 6mm² kabel.
Het doel is om 1 panneel mobiel te maken (dus mogelijkheid om van het dak te halen en deze in de zon te zetten).
Ook komt er schakelaar tussen de laadregelaar en de batterij moest ik deze er uit moeten halen of vervangen.
Ben niet echt van plan om een inverter te plaatsen daar ik vind dat dit niet nodig zal zijn.

De volgende vragen dat ik ga stellen zijn vooral omdat ik veel filmen en info terug vind uit america en deze vaak andere waarden hebben dan ons gauge enz... (& ook om zeker te zijn dat ik mijn camper niet afbrand :$ )

Vragen:
- Is 6mm² kabel genoeg indien ik beslis van er toch 2 accu's op aan te sluiten & heb ik niet te veel verlies als ik dikker ga maar toch met 1 accu blijf?
- Ik ga er van uit dat er geen probleem is om een 20A PWM laadregelaar te gebruiken bij een 18A accu daar er max 9A zal opgewekt worden door de zonnepanelen (of vergis ik me ?)
- Ook bij het wat rond zoeken op internet heb ik willen zien dat ze een zekering zetten tussen de zonnepanelen en de laadregelaar & tussen de laadregelaar en de accu, enig idee welke ik hier tussen moet zetten? Ik ga er van uit dat 20a tussen zonnepanelen en laadregelaar en 15a tussen laadregelaar en accu (daar er geen 18a bestaat) genoeg zal zijn? En indien ik 2 accu's zet moet ik deze zekering dan ook verdubbelen of niet?
- Ben ik beter af van mijn fuse-box op de batterij aan te sluiten of mag deze direct op de laadregelaar? (want dan zal ik meer kabels moeten trekken van voor naar achter).
- Moest ik in de toekomst toch een inverter willen plaatsen waar hou ik dan het beste rekening mee? Zijn er dingen dat ik reeds beter plaats op voorhand zodat ik niet alles opnieuw uit hoef te breken?
- Nu een iets of wat waarschijnlijk moeilijkere vraag: Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn accu ook oplaad tijdens het rijden door de dynamo in de wagen? en kan dit geen kwaad voor overbelasting daar ik vernomen heb dat deze 18v opwekt... (btw ik gebruik een 7 polige stekker om aanhangwagen te koppelen aan de wagen weet niet of dit al dan niet relevant is).

Indien er nog voorstellen zijn, zijn ze steeds welkom.
Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg kunnen uitleggen.
Sorry voor de lange post.

Fijne dag verder...
(Zoals jullie waarschijnlijk kunnen afleiden ben ik nogal een noob in electrische verbindingen, het is allemaal nieuw voor mij. Maar een leuke uitdaging!)
Gooi in ieder geval die PWM lader terug in de kliko en koop een Victron lader. De 75/15 voldoet prima en is echt vele malen beter in rendement en betrouwbaarheid. Als je daar een huis tuin en keuken 250wp paneel opzet, haal je ook een prima rendement.

(toevoeging)

In de victron kun je ook de laadstroom en accu instellen zodat je altijd binnen de laadspecs blijft. Er zit een ingebouwde zekering op, daar heb je dus geen omkijken naar. Ook beveiliging tegen de diep ontladen en compatible met li-ion etc. 20a accu is wel heel klein, als je daar voldoende aan hebt, dan kun je allicht toch ook met lipo etc gaan werken (oude e-bike accu allicht?) Voor wat zwaardere vermogens is dat ook wel handig.

Zelf gebruik ik een Victron Phoenix invertor van 375 watt, daarmee heb je voldoende prik voor verlichting en opladers van je laptop etc.

[ Voor 7% gewijzigd door jantje112 op 06-11-2018 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jantje112
Ik zie dat in deze MPPT reeds een zekering steekt, moet ik dan nog een zekering steken tussen de panelen en de MPPT of niet? Of zeg je gewoon voor de zekerheid eentje tussen steken van 15A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:04
Verwijderd schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:12:
De volgende vragen dat ik ga stellen zijn vooral omdat ik veel filmen en info terug vind uit america en deze vaak andere waarden hebben dan ons gauge enz...
'Gauge' slaat op de doorsnede van de draad en kun je gewoon omzetten naar onze gebruikelijke mm².

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:40
Verwijderd schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:57:
@jantje112
Ik zie dat in deze MPPT reeds een zekering steekt, moet ik dan nog een zekering steken tussen de panelen en de MPPT of niet? Of zeg je gewoon voor de zekerheid eentje tussen steken van 15A?
Ik heb dat niet, aan de MPPT zijde is dat door de omvormer prima te regelen/controleren. Ik heb alleen een zekering aan de gebruikerskant.
Pagina: 1