Problemen met nieuw gekocht systeem (zelf gebouwd).

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diceshaker
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2020
Mijn vraag
Hoi allemaal, sinds kort heb ik een nieuw budget game systeem gebouwd met de volgende onderdelen:

PC specs:

Running Windows 10 64 Bits
CPU: Intel Core i5-7400 3000 1151 BOX (3,0 GHz, 3,5 GHz turbo boost)
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 3GB
Motherboard: Asus PRIME B250-PLUS B250 LGA 1151
HDD: Seagate BarraCuda, 1 TB Harde schijf (2,5 Inch, 5.400 rpm, readspeed 140 mb's).
RAM: Ballistix 8 GB DDR4-2400 (1 piece)
Powersupply: be quiet! System Power B8 450W ATX24

Echter hebben wij al vanaf het begin het probleem dat het lijkt of het systeem "stottert". Daarmee bedoel ik dat wanneer wij de pc gebruiken, er haperingen zijn tijdens bijvoorbeeld het openen van een nieuw tablad in chrome, maar ook tijdens het typen. Dit resulteert soms in kleine mini screen freezes (althans, daar lijkt het op).. Vaak wanneer er bijvoorbeeld een spel gespeeld word als WoW of the Sims 4, dan heeft de computer daarna moeite. na het afsluiten van dergelijke spellen blijft de hdd en het werkgeheugen van in taakbeheer op 50 of 60 procent hangen ook.

Nou zijn wij benieuwd hoe we erachter kunnen komen waar dit nou aan ligt, aangezien het systeem naar mijn idee dit soort kuren niet zou moeten vertonen tijdens het browsen bijvoorbeeld..

Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel nog geen..

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De pc hebben wij reeds opnieuw geïnstalleerd met een schone installatie van Windows 10. Echter lostte dit het probleem niet op.

Hoop dat jullie ons erbij kunnen helpen, alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik mis drie dingen in je startpost?

- heb je echt alle drivers van het moederbord zelf los geinstalleerd nadat je Windows installeerde?
- geen dual-channel RAM (wat al scheelt met standaard taken)?
- een 5400RPM disk; eigenlijk zie ik dat als grootste bottleneck

En heb je wel/ook de laatste BIOS-versie van je moederbord geinstalleerd; soms wil dat ook nog wel iets helpen.

Maar ik denk dat je HDD het gewoon niet trekt; sowieso staat je swapfile erop, mogelijk je hibernation-file, het ding heeft weinig/geen aktief cache-geheugen en zoals je zelf al aangeeft, in Task Manager zie je de HDD & RAM op > 60% hangen.

/edit: je kan testen door je hibernation uit te zetten en ook je pagefile uit te zetten. Ja, je gaat dan je RAM 100% gebruiken maar RAM is veeeel sneller dan je HDD.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 02-09-2018 21:42 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:06
Buiten dat een nieuw systeem bouwen met oude hardware als een i5-7400 en B250 mis ik dual channel geheugen in het systeem, is de voeding op zijn zachtst gezegd een slechte keuze maar vooral het ontbreken van een ssd. Vooral dat laatste merk je enorm in het dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diceshaker
Dank allen voor jullie antwoorden, genoeg om weer even naar te gaan kijken! Ik zal morgen is beginnen met het nalopen van de software van het moederbord en dan ook meteen de bios versie.

Helaas heb ik ervoor gekozen om een enkele RAM strip te plaatsen en niet voor 2x 4Gb.. hier zal ik in de toekomst zeker rekening mee houden! Dank Max3400! Ook de hardeschijf is helaas gekozen uit budget redenen..

Klopt, de oude hardware is deels een bewuste keuze geweest om de kosten een beetje te drukken.. Een SSD staat nog op het lijstje om te upgraden.

Uszka, je geeft aan dat de voeding een slechte keuze is, echter ben ik zelf niet geheel thuis in deze wereld en daarom ben ik benieuwd wat er mis is met deze voeding en waar ik in de toekomst op zou kunnen letten om dit in het vervolg te kunnen voorkomen! :)

[ Voor 15% gewijzigd door Diceshaker op 03-09-2018 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 14:34
Temperatuur van de CPU nagekeken? Misschien koeler er niet 100% vlak op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diceshaker
Hoi Floorcleaner, ik heb zojuist even gekeken naar de temperatuur, volgens Speccy is de temperatuur van de CPU tijdens het gamen (World of Warcraft) 41 graden.. echter zie ik tot mijn schrik dat het moederbord 115 graden is.. dat lijkt mij niet helemaal goed of überhaupt te kloppen! :O

Ook het programmaatje CPUID HWMonitor geeft dezelfde temperaturen aan van het moederbord..

Edit: Ik heb even verder gelezen en zag dat het vaker voorkwam met Asus moederborden en dergelijken temperaturen. Het programmaatje HWiNFO gaf weer 32 aan.. de pc voelt namelijk ook totaal niet warm aan.

[ Voor 35% gewijzigd door Diceshaker op 03-09-2018 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Mobo's worden vaker verkeerd uitgelezen dan goed dus daar zou ik voorlopig geen aandacht aan schenken.

Alles correct aangesloten? Monitor in de videokaart en niet in het moederbord? Drivers allemaal handmatig geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:06
Diceshaker schreef op maandag 3 september 2018 @ 00:03:
Klopt, de oude hardware is deels een bewuste keuze geweest om de kosten een beetje te drukken.
Als het gebruikt is gekocht voor een lage prijs, 70 voor de cpu bijvoorbeeld, dan zou het een redelijke koop kunnen zijn. Nieuw is de cpu veel duurder dan een beter presterende i3-8100.
Uszka, je geeft aan dat de voeding een slechte keuze is, echter ben ik zelf niet geheel thuis in deze wereld en daarom ben ik benieuwd wat er mis is met deze voeding en waar ik in de toekomst op zou kunnen letten om dit in het vervolg te kunnen voorkomen! :)
De be quiet! System Power B8 450w heeft geen DC-DC wat bij moderne hardware een onstabiel systeem kan veroorzaken. De voeding heeft vooral problemen met de hele idle loads waarbij de load op een van de lijnen tot 0 kan zakken. De voltages gaan daarbij buiten de ATX specificaties. Dus in vervolg een voeding met DC-DC kopen en goed opletten welke voedingen er in de diverse fora op Tweakers worden geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diceshaker
Dank voor de uitleg Uszka! Dat geeft in ieder geval iets meer duidelijkheid en weet ik waar ik volgende keer op moet letten! :)
Pagina: 1