Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-11 07:49
Hallo mede-tweakers!

Voor familie ben ik op zoek naar een goede bewakingscamera. Aangezien ik hier geen kaas van heb gegeten hoop ik dat hier iemand mij kan helpen :Y)

De camera moet onder de dakrand van de garage gemonteerd gaan worden zodat er zicht is op de oprit van de woning. Om te voorkomen dat mensen zomaar de camera kunnen bijdraaien, gaat de voorkeur uit naar de Dome-camera. Ook gebruik van een (Micro)SD-kaart is gewenst.

Er is al een camera geprobeerd, maar deze beviel niet goed. Dit zat hem vooral in de moeizame installatie en bediening. En ook het beeld wat deze opleverde was niet scherp genoeg. Kentekens bijv. waren niet leesbaar. Dit ging om de Dahua DH-IPC-HDBW2431RP-ZS

Het algemene topic over beveiligingscamera's heb ik pas net ontdekt, dus deze zal ik nog even doorspitten. Ik heb een aantal vragen beantwoord die hopelijk een wat duidelijker beeld geven van de wensen.

Welke FOV is er nodig?
90 - 180 graden. De camera moet onder de dakrand van de garage komen te hangen om de inrit in de gaten te kunnen houden. Van de brievenbus op de ene hoek tot de coniferen op de andere hoek is ongeveer 8 meter.

Wil je IR?
Hoeft niet perse.

Wil je nachtzicht?
Nachtzicht zou mooi zijn, het gaat erom dat 24/7 alles goed in de gaten gehouden kan worden.

Wil je verbinden via WiFi of bedraad (dan nog keuze tussen klassiek of POE - bij het eerste moet er nog stroom bij de cam geraken)
Dit maakt niet zoveel uit. We kunnen eventeel kabels trekken naar de locatie waar de camera moet komen.

Wil je een turret, een dome, of een bullet?
Een dome.

Wat is het budget
De absolute max is €300

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben bijv. deze camera al tegengekomen via de pricewatch. Maar aan de hand van de specs vindt ik het nog heel lastig te zien of zoiets voldoet.

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
Hello!

Ik denk dat jouw FOV eerder té breed is in functie met wat jij wenst. Kijk even op https://calculator.ipvm.com/ op jouw adres over welke lens en FOV bruikbaar is.

De regel is: hoe breder, hoe slechter de DORI. Voor 180° moet je eigenlijk 2 cams hebben die elkaar overdekken, of je zit met een fisheye van hier tot in tokyo.

Lees even in wat DORI juist is (cfr Cliff Notes op ipcamtalk.com forum). Voor nummerplaten gebruikt men eerder superzoom (bv Dahua HFW5231E-Z12 - maar die kijken héél ver maar ook zeer smal).

Verder gaat mijn persoonlijke keuze uit naar Dahua, maar ook op ipcamtalk is hikvision toonaangevend.

Succes!

• Rohem
Minitrooper schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:09:
Hello!

Ik denk dat jouw FOV eerder té breed is in functie met wat jij wenst. Kijk even op https://calculator.ipvm.com/ op jouw adres over welke lens en FOV bruikbaar is.

De regel is: hoe breder, hoe slechter de DORI. Voor 180° moet je eigenlijk 2 cams hebben die elkaar overdekken, of je zit met een fisheye van hier tot in tokyo.

Lees even in wat DORI juist is (cfr Cliff Notes op ipcamtalk.com forum). Voor nummerplaten gebruikt men eerder superzoom (bv Dahua HFW5231E-Z12 - maar die kijken héél ver maar ook zeer smal).

Verder gaat mijn persoonlijke keuze uit naar Dahua, maar ook op ipcamtalk is hikvision toonaangevend.

Succes!
Thnx voor je supergoeie reactie! Ik zal vanavond thuis even kijken naar de calculator en me verdiepen in wat DORI precies is.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Let ook op de mate van waterdichtheid. Er zijn cams die wel geschikt zijn voor buiten, mits ze onder een afdak hangen. De betere zijn wel weersbestendig.

Zelf heb ik een Dahua hangen (toevallig onder de luifel) en deze zit op de NAS aangesloten. Mail, live kijken en bewegings detectie via Synology, maar zou ook via de cam software kunnen. De NAS had ik al, dus op deze manier uitbreiden was voor mij makkelijker. Een cam met losse recorder kan ook.

Waarom de keus voor een SD kaart ? Bij het vernielen van de camera ben je de beelden kwijt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Minitrooper
Erwin_83 schreef op maandag 3 september 2018 @ 08:37:

Waarom de keus voor een SD kaart ? Bij het vernielen van de camera ben je de beelden kwijt.
Zeker als je voor wifi gaat, zou ik toch opteren voor "backup" lokale storage. Moest er iets met de verbinding loos zijn (of dieven boycotten eerst je wan verbinding), dan heb je nog lokale opslag. Maar dan mag de cam natuurlijk niet op grijphoogte staan/hangen. Let zeker ook op met de IP rating dan, anders oxideert je cam (en SD kaart) snel.

Synology als surveillance is een top idee, voor mij waren er 2 argumenten tegen:
- vanaf 2 camera's wordt ook dat een dure zaak (je kan dan wel 4-pack licenties kopen, gratis zijn ze niet, en een "simpele" 2HDD 16channel NVR met 16 POE poorten kost evenveel)
- dan ben je verplicht om AL je netwerkverkeer van je ip camera's naar je synology toe te laten.

Dat laatste is een showstopper voor mij: ook al krijgt een cam redelijk wat firmware updates, het blijft, net als een frigo of broodrooster, een IoT device, wat NIET op mijn "privé" netwerk hoort rond te rijden, laat staan aan shares kan, of zelfs praten tegen de linux onder mijn NAS en andere servercomponenten. Er zijn tig backdoors en security gaten, en een loslopend IoT device wil je graag in een apart vlan, of unroutable subnet. Ikzelf kan vanuit mijn "LAN" naar het "IPC LAN" (om naar de cams te kijken), maar omgekeerd komt er geen enkele bit doorheen. IPC LAN kan enkel voor NTP en push notifications naar het WAN.

Laat vooral geen UPNP of port forwards in je IPC LAN. Dan heb je een gegarandeerd succesrecept voor een gehackte cam.

Succes!

• Rohem
Minitrooper schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:09:
Hello!

Succes!
Allereerst superbedankt voor de handige info! Zeker interessant ook die DORI-methode!

Ik heb even gekeken naar de FOV en deze had ik inderdaad te breed ingeschat. Volgens de calculator kom ik op een FOV van 65 uit;
https://imgur.com/a/hnnLkRG

Ik heb nu mijn selectie wat verder weten te beperken tot het volgende filter: categorie: Bewakingscamera's, maar dan nog heb ik een behoorlijke waslijst aan producten waarvan ik het lastig vindt om een keuze te maken.

Nog tips om de selectie verder te beperken? En is een Dome-camera wel de juiste keuze met de wensen die er zijn?
Erwin_83 schreef op maandag 3 september 2018 @ 08:37:
Let ook op de mate van waterdichtheid. Er zijn cams die wel geschikt zijn voor buiten, mits ze onder een afdak hangen. De betere zijn wel weersbestendig.

Zelf heb ik een Dahua hangen (toevallig onder de luifel) en deze zit op de NAS aangesloten. Mail, live kijken en bewegings detectie via Synology, maar zou ook via de cam software kunnen. De NAS had ik al, dus op deze manier uitbreiden was voor mij makkelijker. Een cam met losse recorder kan ook.

Minitrooper schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:35:
[...]

Zeker als je voor wifi gaat, zou ik toch opteren voor "backup" lokale storage. Moest er iets met de verbinding loos zijn (of dieven boycotten eerst je wan verbinding), dan heb je nog lokale opslag. Maar dan mag de cam natuurlijk niet op grijphoogte staan/hangen. Let zeker ook op met de IP rating dan, anders oxideert je cam (en SD kaart) snel.

Synology als surveillance is een top idee, voor mij waren er 2 argumenten tegen:
- vanaf 2 camera's wordt ook dat een dure zaak (je kan dan wel 4-pack licenties kopen, gratis zijn ze niet, en een "simpele" 2HDD 16channel NVR met 16 POE poorten kost evenveel)
- dan ben je verplicht om AL je netwerkverkeer van je ip camera's naar je synology toe te laten.

Dat laatste is een showstopper voor mij: ook al krijgt een cam redelijk wat firmware updates, het blijft, net als een frigo of broodrooster, een IoT device, wat NIET op mijn "privé" netwerk hoort rond te rijden, laat staan aan shares kan, of zelfs praten tegen de linux onder mijn NAS en andere servercomponenten. Er zijn tig backdoors en security gaten, en een loslopend IoT device wil je graag in een apart vlan, of unroutable subnet. Ikzelf kan vanuit mijn "LAN" naar het "IPC LAN" (om naar de cams te kijken), maar omgekeerd komt er geen enkele bit doorheen. IPC LAN kan enkel voor NTP en push notifications naar het WAN.

Laat vooral geen UPNP of port forwards in je IPC LAN. Dan heb je een gegarandeerd succesrecept voor een gehackte cam.

Succes!
Goeie adviezen, dank je wel! De port-forwards zal ik zeker op letten.

Qua opslag op een NAS, als het voor mijzelf zou zijn, zou ik er zeker ook een stap verder in gaan en deze kant op gaan. Dus voor de toekomst houdt ik het in gedachten.
De familie vindt een (Micro)SD-kaart afdoende, het gaat deels ook om het afschrikken en ze hebben er geen moeite mee om als ze wat na willen kijken even de SD-kaart eruit te halen.

• Minitrooper
Rohem schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:27:
[...]

Qua opslag op een NAS, als het voor mijzelf zou zijn, zou ik er zeker ook een stap verder in gaan en deze kant op gaan. Dus voor de toekomst houdt ik het in gedachten.
De familie vindt een (Micro)SD-kaart afdoende, het gaat deels ook om het afschrikken en ze hebben er geen moeite mee om als ze wat na willen kijken even de SD-kaart eruit te halen.
Wat bijkomende tips:
- kaartje eruit halen is niet echt meer van deze tijd, vele cams kunnen (via het netwerk) ook die inhoud afspelen. Natuurlijk moet je in't oog houden dat een potentiële dief ook je cam & sd kaart kan stelen/slopen indien die op bereikbare hoogte hangt. Maar op 4m zie ik jou ook niet wekelijks het sd kaartje wisselen ;-)
- over hoogte gesproken: de béste DORI's krijg je als de cam op hoofdhoogte hangt (visueel frontaal dus), want het merendeel van scumbags lopen toch met petjes/hoodies op. Jammer genoeg impliceert dat je camera ook zéér frontaal zichtbaar (kan) zijn. Tips hiervoor zijn de camera inwerken in een bloempot aan de voordeur, of wat sommigen ook doen, aan de achterkant van de brievenbus (bij een inrit wel te verstaan), want meestal als ze weglopen zijn dieven wat nonchalanter. En zo kan je (hopelijke mooie) facial shots maken.
- er zijn verschillende meningen over domes, turrets en bullets. De waarheden liggen er vaak tussen in, maar hier enkele adviezen: een dome is spinnenwebvrij-er, maar de plastieke koepel "lijdt" onder de elementen, vooral de zon. Na een jaar (of 2-3) kan die vertroebelen. Regendruppels kunnen ook lelijke vlekken achterlaten als ze opdrogen aan de onderkant. Turrets en vooral bullets zijn dan weer "afschrikwekkender" voor inbrekers, maar spinnen vinden ze tof om huisjes rond te bouwen. Sommige domes (hDbw's van Dahua) hebben hogere IK en IP ratings, hetgeen ze vandalproof(er) maken. Maar niets is onsloopbaar. een laatste aandachtspunt is IR: als je je (interne) camera in je dome té ver naar een rand moet draaien, moet je opletten dat je geen IR reflectie krijgt tegen de binnenkantrand van de dome. Zeer vervelend!

Indien je nog vragen hebt: shoot!
Pagina: 1