Toon posts:

dual Athlon op Tyan: voordeel of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb naar aanleiding van de draad "We gaan met z'n allen plankjes van Tyan naar Nederland importeren" eens even gezocht op internet... Mooi plankje inderdaad! Wil ik ook wel hebben, maar aangezien ik (in verhouding tot jullie) een leek ben wil ik graag hetvolgende vragen:

Waar heb je precies voordeel van een dubbele processor? Ik bedoel: ik lees dat je er bij spelletjes geen voordeel van hebt:?. Gebruik je dan maar 1 proc? ook onder Win2000? Waarbij gebruik je die dubbele snelheid dan wel? Office apps? Branden? renderen?
Kortom: is het voor mij wel de moeite waard? (Ik doe van alles op mijn compu: werken met office, muziek maken en bewerken, surfen, branden, spelletjes, tekenen, etc. Ik doe weinig met filmpjes.)
Alle tips zijn welkom (voordat ik een kat in mijn zak koop ;))

Verwijderd

Als ik jouw was zou ik gewoon voor een goede single processor gaan met een goed moederbord ( dus geen tyan). Ik heb zelf een 800 mhz athlon tb met een msi k7t turbo met raid. Dit systeem werkt perfect. Ga voor de 1.3 GH ofzo met dit moederbord of een asus. Dan heb je een perfecte computer. Bij een dual processor heb je alleen voordeel in win 2000.

Verwijderd

Als je meer dan 1 CPU hebt, moet je sowieso een OS draaien die dat 'snapt'. Dit kan Windows2000 (of NT4 geloof ik) zijn, een UNIX OS (zoals Linux of BSD), en je software moet er ook nog gebruik van kunnen maken. Aangezien SMP (symmetric multiprocessing) vooral voor doeleinden zoals database (SQL), renderen of encoding nuttig is, lijkt het me voor de gemiddelde gamer niet zo handig. Wat misschien wel leuk is voor de gamer, is dat je win2k services een cpumask kunt geven (je zet ze ahw 'op een cpu') zodat je een cpu helemaal voor je games kunt gebruiken. Of dit erg nuttig is weet ik niet, het schoot me net ff tebinnen.
Dus als jij alleen maar game-t, en wat surft, neem gewoon een TB 1.3GHz, een leuk mobo en een vette videokaart, daar heb jij dan veel meer aan.

Verwijderd

:) :) :)

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

NT4.0 is inderdaad multi CPU. Ik meen 3.51 ook overigens. Iemand enig idee of Warp 4.0 ook multi CPU aankan?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Op donderdag 19 juli 2001 16:56 schreef 16dave16_mylo het volgende:
...een goed moederbord ( dus geen tyan).
Als je aan mij even uitlegt waarom Tyan slechtere moederborden maakt dan MSI :?. In de zakelijke wereld staat Tyan wel íetsje beter aangeschreven (zeer zacht uitgedrukt).

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

EN mensen iets vergeten...
De dual proc werkt perfect en snel op windowns XP dus als je zo iemand bent die beta testjes doet met OSen ... en je wil je later XP aankopen zou ik toch voor de dual gaan eigelijk. Anders niet, alleen als je al standaard win2000 gebruikt.

Dat was alles voor vandaag, nu terug naar de reclame.

Verwijderd

Topicstarter
Nou... Ik wil eerst Win2000 gebruiken en later overstappen op WinXP.
Is het dan de moeite waard? Gaan in de toekomst meer apps multiproc ondersteunen? Zoals webontwerpsoftware, office apps, muzieksoftware en games?

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Ben zoals mijn sig aangeeft al,
1 van de gelukkige bezitters van zo'n Tyan plank,
En zoals eerder vermeld, heeft geen meerwaarde voor games,
wel voor WinXP (beta's nog)
ook voor fotosjoppen (naar mijn idee, of het is het gevoel)
ook voor 3drenderen.
Div-x maken/rippen
Server functie verrichten (Bij mij Win2K Server)
Linux denk het ook wel (ben druk bezig om het uit te vinden)
En natuurlijk voor je }:0

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 18:32 schreef L-bert het volgende:
Nou... Ik wil eerst Win2000 gebruiken en later overstappen op WinXP.
Is het dan de moeite waard? Gaan in de toekomst meer apps multiproc ondersteunen? Zoals webontwerpsoftware, office apps, muzieksoftware en games?
Wat heb ik gezegd? Ga voor het plankje dan...

Verwijderd

Ik denk als je nu al niet weet of je er profeit van zult hebben dat je er idd. straks niet veel van zult merken. (niet negatief bedoeld)

Mensen die zo'n mainbord kopen weten over het algemeen dondersgoed waarvoor ze hem kopen.

Wat natuurlijk wel aardig is is dat je met groot gemaak meerdere applicaties (processen) tegelijk kunt draaien. (maarja dat kan met 2 losse pc's ook)

Het probleem is dat maar weinig 'gewone' applicaties multi-threaded zijn. Dus 1 app. ie 2 procs. optimaal kan benutten.

Veel programma's die zwaar werk verrichten, waaronder de RC5 client, DiVx rippen rendering etc. die met gemak je proc. lam leggen, zijn meestal wel voor meerdere procs. geoptimaliseerd. Omdat die er veel profeit van hebben.

Draai je juist zulk soort programma's dan kan het de moeite waard zijn.

Helaas zijn ook nog zat distributed computing clients die niet met meerdere procs. werken. (UD)

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 21:35 schreef bastard het volgende:

Helaas zijn ook nog zat distributed computing clients die niet met meerdere procs. werken. (UD)
Dan kun je toch alsnog twee instanties van hetzelfde programma draaien :?

Desnoods vanuit verschillende directories...

:)

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 21:39 schreef Glorfindel het volgende:

[..]

Dan kun je toch alsnog twee instanties van hetzelfde programma draaien :?

Desnoods vanuit verschillende directories...

:)
Tsja dat is waar, Distributed clients zijn misschien ook niet het goede voorbeeld.
Je kunt die immers ook op 2 pc's draaien.

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:18
Qua games ondersteunt voor zover ik weet alleen Quake3 SMP maar in de praktijk scheelt dit vrij weinig qua performance.
Je zal een hele stevige voeding moeten aanschaffen en een boven modale hoeveelheid geheugen is ook wel op z'n plaats.
Mij zou het de meerprijs niet waard zijn (als je echt alles optelt), en ik denk dat ik niet zo heel veel andere dingen doe op m'n pc als jij beschrijft.
Zoals hierboven al gezegd is kun je denk ik voor hetzelfde geld beter een moddervet single CPU systeem kopen met een dikke videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
OK
bedankjulliewel voor alle tips en adviezen... Ik ga inderdaad maar voor een singleCPU...
Kijk: Ik had namelijk het probleem dat ik teveel geld te besteden had (zegmaar: erfenisje) en ik wil mezelf eens goed verwennen, maar ik begrijp nu inderdaad dat een dual CPU gewoon nix voor mij is... Ik ga nu voor een AMD1400 met 512DDR en SCSIschijven. Iemand nog een tip voor het beste mobo? (met RAID) TOF!

Verwijderd

Op vrijdag 20 juli 2001 18:42 schreef L-bert het volgende:
OK
bedankjulliewel voor alle tips en adviezen... Ik ga inderdaad maar voor een singleCPU...
Kijk: Ik had namelijk het probleem dat ik teveel geld te besteden had (zegmaar: erfenisje) en ik wil mezelf eens goed verwennen, maar ik begrijp nu inderdaad dat een dual CPU gewoon nix voor mij is... Ik ga nu voor een AMD1400 met 512DDR en SCSIschijven. Iemand nog een tip voor het beste mobo? (met RAID) TOF!
Raid is meer overbodig dan een dual processor denk ik. De kwaliteit van scsi schijven is zo hoog dat je het echt niet nodig hebt.

Verwijderd

Tjsa als je het echt strikt gaat bekijken, heb je een hoop dingen niet echt nodig.

Maar een ding is wel zeker, het is cooool om te hebben natuurlijk. Dat kan voor mij een belangrijke graadmeter zijn om aan te geven dat ik het Wel nodig heb :)

Verwijderd

dan zou ik persoonlijk voor een dual gaan met scsi.. en niet een raid scsi..

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Als je het hebt over 'n AMD mobo met raid onboard dan is dat IDE RAID 0,1,0/1 geen 5 en zeker geen SCSI RAID

SCSI schijven zijn rete duur de controler is zonder RAID al rete duur laat staan met en SCSI heeft ook de snelste schijven doordat die op 10000 rpm draaien met bijbehorende vliegtuig geluid niet echt geschikt voor desktop systeempje.

RAID =redundant array of inexpensive disk

is zoiets van uit meerdere goedkope disk meer performanc en of data veiligheid krijgen

kan ook met dure disk

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Op zaterdag 21 juli 2001 10:37 schreef OZz het volgende:

[..]

Raid is meer overbodig dan een dual processor denk ik. De kwaliteit van scsi schijven is zo hoog dat je het echt niet nodig hebt.
Denk dat het meer over performance prijs gaat

SCSI is sneller door meer Rpm maar navenant veelvoudig duur.

IDE Raid bied 'n betere PRIJS/performance verhuoding profie IDE RAID kaarten bieden vaak ook raid 5 en cache aan maar zijn wel 'n stuk duurder maar niet zo duur als SCSI RAID controlers maar wel in die richting.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
idd, anders is een firewire HDD ook wel leuk (400mb/sec), 15000 rpm scsi schijven rulen wel maar koken zonder boven modale koeling en maken een takke herrie (kast resoneert e.d.)

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Pagina: 1