Ik heb half mijn ram Hardware reserved.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, mijn computer beschikt over twee ram sticks van 4gb. Maar in windows laat hij 3.95gb ter gebruik, in task manager laat hij zien dat 4gb hardware reserved staat.
Mijn PC specs zijn als volgt:
MOBO: Gigabyte AB350M GAMING 3
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1060 Mini ITX OC 3G
CPU: AMD Ryzen 5 1400
RAM: Kingston HyperX FURY 8GB DDR4 2133MHz (2 x 4 GB)

Geprobeerde oplossingen:
Sticks omgewisseld van plek.
Met maar een stick opstarten.
In msconfig - boot - advanced options gaan en dan maximum memory veranderen.
In BIOS gechecked voor memory mapping functie.

UPDATE : Ik heb gekeken op linux of het windows is maar het zelfde probleem komt voor op linux, het ligt dus aan het moederboord of de BIOS.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2018 22:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:26
Misschien een niet onbelangrijke vraag; welke versie van Windows heb je geïnstalleerd? De 32 bit of de 64 bit versie?
De 32 bit versie kan maar tot maximaal 4 GB "zien".

Als dat het niet is, kan je via het startmenu zoeken naar "prestaties" (ik heb Windows in het Nederlands), en dan naar "Geavanceerd". Daar kan je het 'Virtueel Geheugen' aanpassen wat Windows gebruikt voor zijn pagefile.

[ Voor 39% gewijzigd door CuBras op 02-09-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh, vergeten erbij te zetten sorry. Ik gebruik windows 10 Pro. Virtuel geheugen aanpassen helpt niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2018 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:00

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zoals @CuBras al vroeg, kijk even of je 32bit of 64bit Windows hebt. 32bit Windows zal bij systeem eigenschappen, maar maximaal 3.75gb (4gb dus) zien.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-07 22:04
Verwijderd schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:48:
Oh, vergeten erbij te zetten sorry. Ik gebruik windows 10 Pro. Virtuel geheugen aanpassen helpt niet.
Windows 10 Pro is er in 32-bit en 64 bit volgens mij. Controleer dit eens:
https://www.howtogeek.com...r-64-bit-windows-answers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even andere vraag: wat laat je BIOS zien? 4GB of 8GB? Want je bent netjes aan het troubleshooten geweest met 1 stickje wel/niet erin maar als je BIOS al 4GB laat zien en niet meer, dan is het dus een hardware-issue en niet een Windows-issue.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De windows is 64-bit. Ik zie nergens in mijn BIOS hoeveel ram er in zit.
Sorry voor sommige dingen er niet bij hebben gezet, dit is mijn eerste forum op dit soort dingen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:12:
De windows is 64-bit. Ik zie nergens in mijn BIOS hoeveel ram er in zit.
Da's vreemd; elk BIOS laat dat zien bij opstarten en zeker als je de BIOS in gaat.

Uit mijn hoofd; de meeste moederborden kan je de BIOS in door DEL of F12 een paar keer in te drukken bij het booten; alternatieve toetsen staan in de handleiding vaak vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:14:
[...]

Da's vreemd; elk BIOS laat dat zien bij opstarten en zeker als je de BIOS in gaat.

Uit mijn hoofd; de meeste moederborden kan je de BIOS in door DEL of F12 een paar keer in te drukken bij het booten; alternatieve toetsen staan in de handleiding vaak vermeld.
Mijn excuses, ik ben best moe en had het per ongeluk gemist bij eerder checken. Het geeft wel aan dat beide ram sticks het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:06
Dit komt waarschijnlijk omdat windows je page file niet leegt als de computer opnieuw wordt gestart. Het ram wordt dan bij opstarten weer gevuld met wat er de vorige keer instond.

Dit kun je in de registry oplossen zoals in dit filmpje. Ik heb alleen de eerste methode gebruikt, dus ik weet niet of de rest van het filmpje werkt.
Wees echter voorzichtig met het wijzigen van je registry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet geheel op de hoogte van moderne processors, maar in de tijd dat 4GB RAM net in begon te komen liepen mensen er tegenaan dat de 32-bit gebeugen bus vol is met 4GB (232=4GB).

Daar komt nog bij dat van de 4GB geheugenruimte een deel nodig was voor memory mapped I/O (zoals DMA naar videokaart of netwerkkaart).

De oplossing kwam in de vorm van physical address expension, ook wel PAE genoemd. De geheugenbus werd uigebreid naar bijvoorbeel 36 bit (236=64GB) terwijl de addressering intern naar 64 bit ging. De bovenste 64-36=28 bits worden dan dus genegeerd.

Als je in je BIOS PAE uit hebt staan dan kan je OS dus alles boven de 4GB niet benaderen. Het zou me verbazen als dit het geval is, maar je kan het controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:09

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:46:
Ik ben niet geheel op de hoogte van moderne processors, maar in de tijd dat 4GB RAM net in begon te komen liepen mensen er tegenaan dat de 32-bit gebeugen bus vol is met 4GB (232=4GB).

Daar komt nog bij dat van de 4GB geheugenruimte een deel nodig was voor memory mapped I/O (zoals DMA naar videokaart of netwerkkaart).

De oplossing kwam in de vorm van physical address expension, ook wel PAE genoemd. De geheugenbus werd uigebreid naar bijvoorbeel 36 bit (236=64GB) terwijl de addressering intern naar 64 bit ging. De bovenste 64-36=28 bits worden dan dus genegeerd.

Als je in je BIOS PAE uit hebt staan dan kan je OS dus alles boven de 4GB niet benaderen. Het zou me verbazen als dit het geval is, maar je kan het controleren.
Waar heb jij het nou over? TS heeft een 64-bit OS én 64-bit hardware, dus hetgeen waar jij op doet speelt to-taal geen rol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:34
Meldt Windows bij 'system' wel 8 GB installed?
Om te voorkomen dat er langs elkaar heen gepraat wordt;
Maak eens een screenshot van de task manager waar jij je info vandaan haalt.
(even plaatsen op imgur oid, en dan de link hier plaatsen.)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tens schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:36:
Meldt Windows bij 'system' wel 8 GB installed?
Om te voorkomen dat er langs elkaar heen gepraat wordt;
Maak eens een screenshot van de task manager waar jij je info vandaan haalt.
(even plaatsen op imgur oid, en dan de link hier plaatsen.)
https://imgur.com/a/76lMUN4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Klopt toch?

8GB RAM, 4GB "default" pagefile, totaal 12GB en die staat dus automagisch gealloceerd op je screenshot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GromuhlDjun schreef op maandag 3 september 2018 @ 09:10:
Dit komt waarschijnlijk omdat windows je page file niet leegt als de computer opnieuw wordt gestart. Het ram wordt dan bij opstarten weer gevuld met wat er de vorige keer instond.

Dit kun je in de registry oplossen zoals in dit filmpje. Ik heb alleen de eerste methode gebruikt, dus ik weet niet of de rest van het filmpje werkt.
Wees echter voorzichtig met het wijzigen van je registry!
de clearpagefileatshutdown staat op goed volgens de video dus dat kan het niet zijn, de andere methodes die erin staan doen het ook niet. alsnog bedankt voor de suggestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:09
Leuke screenshot, maar blijkbaar is er idd veel gereserveerd.
Check deze optie eens

Under CHIPSET tab:
Integrated Graphics ---> Forces
UMA Mode --> UMA Specified
UMA Frame Buffer Size --> 2G

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
raymondw schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:30:
Leuke screenshot, maar blijkbaar is er idd veel gereserveerd.
Check deze optie eens

Under CHIPSET tab:
Integrated Graphics ---> Forces
UMA Mode --> UMA Specified
UMA Frame Buffer Size --> 2G
Deze opties staan helaas niet in mijn BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:23:
[...]

Klopt toch?

8GB RAM, 4GB "default" pagefile, totaal 12GB en die staat dus automagisch gealloceerd op je screenshot?
Ik snap niet wat u helemaal bedoeld, kunt u uitleggen wat u bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
UEFI

Blz 30
Integrated graphics : auto
Uma frame buffer : auto

Als je de eerste op Disabled zet zal de tweede grijs worden vermoed ik.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
raymondw schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:58:
UEFI

Blz 30
Integrated graphics : auto
Uma frame buffer : auto

Als je de eerste op Disabled zet zal de tweede grijs worden vermoed ik.
In mijn BIOS staat het niet, mischien een oude versie, ik zit op versie F10 van de BIOS.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2018 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
;(
Daar staat hetzelfde in, maar dan 1 blz verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
raymondw schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:07:
;(
Daar staat hetzelfde in, maar dan 1 blz verder...
Ja, sorry ik was vergeten dat ze de zelfde BIOS hebben. Alsnog staat het die twee opties waar u het over heeft niet in waar het zegt dat het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:09:
[...]

Ja, sorry ik was vergeten dat ze de zelfde BIOS hebben. Alsnog staat het die twee opties waar u het over heeft niet in waar het zegt dat het hoort.
ff voor de zekerheid, check dat je geheugen in slot DIMM4_1 en DIMM4_2 zit
Als dat zo is
- ff starten met 1 dimm in DIMM4_1
- Windows checken of het 4GB is
- ff starten andere dimm in DIMM4_1
- Windows checken of het 4GB is
- alles terug plaatsen in 4_1 en 4_2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:34
ok.
Ik denk eerder een moederbord/bios probleem dan Windows.
check of je geheugen volgens handleiding geplaatst zijn; (let op op het moederbord zitten ze niet op volgorde 1,2,3,4, maar 1,3,2,4.

Als dat klopt, haal eentje weg en start opnieuw op, check wat nu 'reserved' is.
Als het nu klopt, tweede erbij en weer checken.
Anders 'Load optimized defaults'in bios, en/of clear cmos.

edit: zo'n beetje wat hierboven ook al gezegd is......

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 03-09-2018 15:45 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem1981
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 20:30
Start "msconfig" eens.
Kies dan eens voor "normal startup"
Opnieuw starten en dan kijken of er dan 8GB beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nullr0ute
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-07 15:13
Heb je een dedicated GPU of is hij integrated? Indien dat laatste: check in je BIOS hoeveel RAM je aan je video geheugen toewijdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nullr0ute schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:48:
Heb je een dedicated GPU of is hij integrated? Indien dat laatste: check in je BIOS hoeveel RAM je aan je video geheugen toewijdt
AMD Ryzen 1400 heeft hij, op dat zit geen IGPU.

Bekijk deze eens en volg de stappen

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Hardware reserved memory FIX (3 ways)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nullr0ute schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:48:
Het is niet integrated.
Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:10:
[...]

[video]
Al gedaan, GromuhlDjun had die video al gestuurt eerder in hier, alle drie werken niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2018 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:10:
[...]

[video]
Al gedaan, GromuhlDjun had die video al gestuurt eerder in hier, alle drie werken niet.
Modbreak:Meerdere keren achter elkaar posten is niet toegestaan. Als je iets toe te voegen hebt voordat iemand op je post gereageerd heeft, gebruik de "wijzig"-knop. Je kunt prima meerdere berichten in een enkele post quoten, dat is dus ook geen reden voor meerdere posts achter elkaar.

[ Voor 28% gewijzigd door dion_b op 04-09-2018 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Zou je een ubuntu live cd kunnen proberen? Dan kunnen we uitsluiten of het aan de BIOS ligt of aan Windows.

Als een linux distro dit probleem ook geeft, zou je kunnen proberen de BIOS te flashen naar de laatste versie en te resetten.
Als het toch aan Windows ligt, zou je kunnen overwegen een herinstallatie. Dit laatste redmiddel zie ik vaak langs komen, als de andere fixes die al zijn aangedragen niet werken.

Maar nogmaals, probeer eerst een live cd dan zien we meteen waar we het moeten zoeken.

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
tweakduke schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:32:
Zou je een ubuntu live cd kunnen proberen? Dan kunnen we uitsluiten of het aan de BIOS ligt of aan Windows.

Als een linux distro dit probleem ook geeft, zou je kunnen proberen de BIOS te flashen naar de laatste versie en te resetten.
Als het toch aan Windows ligt, zou je kunnen overwegen een herinstallatie. Dit laatste redmiddel zie ik vaak langs komen, als de andere fixes die al zijn aangedragen niet werken.

Maar nogmaals, probeer eerst een live cd dan zien we meteen waar we het moeten zoeken.
Bedankt voor de suggestie, bij linux geeft hij het zelfde. Nu weten we dus dat het het moederboord is maar ik denk nog steeds niet dat de DIMM slots kapot zijn aangezien ze het alle vier individueel doen.

• tweakduke

tweakduke

Als ik Google op dit probleem met jouw moederbord, dan is dit een bekend probleem.

Ik zou de laatste Bios er nog opzetten, als je dat al niet gedaan hebt. Verder lees ik dat anderen vaak veel combinaties proberen met de geheugenslots, tot het moederbord het uiteindelijk wel goed ziet. Niet een ideale situatie, maar proberen waard.

http://forum.gigabyte.us/...50m-d3h-win10-16gb-usable

[ Voor 23% gewijzigd door tweakduke op 06-09-2018 22:56 ]

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Laatste BIOS erop werkt ook niet, ik had al eerder gechecked hoe hij het doet met andere combinaties dus dat kan het niet zijn. :c
Pagina: 1