Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatoloco777
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 22:51
Sinds deze week heb ik een nieuw moederbord (de MSI Z370 Gaming Plus). Helaas past mijn geluidskaart (Creative x-fi Xtreme Gamer) niet op dit bord.

Nu constateerde ik dat het geluid in Battlefield 1 (maar ook in andere games) met de onboard geluidskaart (Realtek ALC892) echt slecht is. In ieder geval zo veel slechter dan met de Creative x-fi Xtreme Gamer. Het geluid klinkt heel dof en rommelig en veel minder krachtig en zuiver dan met die geluidskaart. Ik kan ook niet goed horen waar de geluiden vandaan komen. Het irritantste is dat de schoten heel zacht klinken.

Ik speel gewoon met een headset op stereo settings, dus geen 5.1 of 7.1. Als headset heb ik een Sennheiser PC 360 Gamer. Ik heb al vele instellingen geprobeerd, maar het geluid blijft het echt slecht vergeleken met voorheen.

Hebben jullie een advies voor wat betreft mijn instellingen of kunnen jullie een goed alternatief voor de Creative x-fi Xtreme Gamer aanraden die niet te duur is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:36
Ik snap dat je verder aan het kijken bent, maar vraag me wel af of de huidige instellingen goed staan van je geluid. Zo slecht als jij het ervaart zou het in 2018 niet kunnen zijn met een goed moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatoloco777
jopie schreef op zondag 2 september 2018 @ 15:44:
Ik snap dat je verder aan het kijken bent, maar vraag me wel af of de huidige instellingen goed staan van je geluid. Zo slecht als jij het ervaart zou het in 2018 niet kunnen zijn met een goed moederbord.
Wat zou je advies dan zijn qua settings (zowel de equaliser als in-game)? Ik vind het verschil namelijk wel erg groot. Misschien mis ik de EAX, crystalizer etc, maar heb er onvoldoende verstand van om het goed te kunnen vergelijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Zonder alle settings met je te willen doornemen (die ik ook niet ken) bevestigen in de reviews veel mensen dat het geluid van iets als dit:

pricewatch: Asus Xonar DGX

Veel beter is dan de realtek chip.

Wat heb je te verliezen voor 3 tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 20:38
De ALC892 is inderdaad verre van een hoogvlieger in vergelijking tot de ALC1220 die op meer high-end borden wordt gebruikt.

Misschien een Asus Xonar DGX? Geen idee wat je budget is.

[ Voor 4% gewijzigd door Randleman op 02-09-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatoloco777
Heb maar ‘s zo’n Asus Xonar DXG besteld. Wellicht beter dan dat blikkerige geluid van die Realtek Chip 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32

Thomg

Aww yiss

Je had anders ook gebruik kunnen maken van een Z370 moederbord met een PCI lane.

categorie: Moederborden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatoloco777
Thomg schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:02:
Je had anders ook gebruik kunnen maken van een Z370 moederbord met een PCI lane.

categorie: Moederborden
Ja, dat heb ik inmiddels ook in de gaten. Beetje mosterd na de maaltijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

vatoloco777 schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:27:
[...]
Ja, dat heb ik inmiddels ook in de gaten. Beetje mosterd na de maaltijd :)
Zolang je niet alles kapotgetrokken hebt bij het uitpakken of dingen beschadigt hebt kan je het nog retourneren met wet verkoop op afstand ( mits de winkel ook mee wilt werken ).

Maar ik kan me wel voorstellen dat dit teveel moeite is 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Thomg op 02-09-2018 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Randleman schreef op zondag 2 september 2018 @ 15:48:
De ALC892 is inderdaad verre van een hoogvlieger in vergelijking tot de ALC1220 die op meer high-end borden wordt gebruikt.
Dat is nog een understatement, het is een mid/low range chip uit 2010. Ze waren toen te vinden op socket 1156-borden (1e gen Core i).
Het is echt een schande dat die tegenwoordig nog op een bord zitten.

Het is ook schandalig dat Realtek dit ook nergens aangeeft. De pagina waar deze chip genoemd wordt geeft aan dat je de pagina het beste kunt bekijken op 800x600 met IE 6.0 of Netscape 7.0!?
Je moet daar echt ruiken welke chip een beetje bij de tijd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vatoloco777
Thomg schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:34:
[...]

Zolang je niet alles kapotgetrokken hebt bij het uitpakken of dingen beschadigt hebt kan je het nog retourneren met wet verkoop op afstand ( mits de winkel ook mee wilt werken ).

Maar ik kan me wel voorstellen dat dit teveel moeite is 8)
Ik heb het moederbord toch maar geruild en speel nu weer met geluidskaart.. niet te geloven wat een verschil zeg. Pfff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:11
Ik ben ook aan het twijfelen of ik een externe geluidskaart seinnheiser 1000 of een soundblaster g5 zal kopen ik heb nu een hyperx cloud 2 headset maar zo van jou te horen is er duidelijk een verschil tussen het moederbord en een soundcard maar ik twijfel of het ook merkbaar is met de soundcard van de hyperx en een echte soundcard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:07
@guyver3636 Die hyperX sluit je aan via USB, dus een andere geluidskaart kopen zal geen zin hebben...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:32
vatoloco777 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 01:02:
[...]

Ik heb het moederbord toch maar geruild en speel nu weer met geluidskaart.. niet te geloven wat een verschil zeg. Pfff...
Je bent ws gewend geraakt aan alle software die nog met de audio sleutelt van die geluidskaart.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
MerijnB schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 07:55:
[...]

Je bent ws gewend geraakt aan alle software die nog met de audio sleutelt van die geluidskaart.
En doet een vergelijking van een dedicated grafische kaart van € 30-€ 40 met een moederbord met een budget chip van 10 jaar geleden. Uiteraard is dat geen goed combi om te gebruiken met een hoofdtelefoon van € 150.

Een recente 1150, 1200 of 1220 met goed implementatie zal door het merendeel van de mensen niet meer te onderscheiden zijn van een goede losse geluidskaart. Moet je alleen wel een moederbord zoeken waar dat op zit (reviews) en niet lukraak er eentje kiezen.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 04-09-2018 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:41
jopie schreef op zondag 2 september 2018 @ 15:44:
Ja dat kan wel,,, het is niet om aan te horen,,,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
White Feather schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:45:
[...]

En doet een vergelijking van een dedicated grafische kaart van € 30-€ 40 met een moederbord met een budget chip van 10 jaar geleden. Uiteraard is dat geen goed combi om te gebruiken met een hoofdtelefoon van € 150.

Een recente 1150, 1200 of 1220 met goed implementatie zal door het merendeel van de mensen niet meer te onderscheiden zijn van een goede losse geluidskaart. Moet je alleen wel een moederbord zoeken waar dat op zit (reviews) en niet lukraak er eentje kiezen.
Kan je dit onderbouwen met metingen? Maw, hoe heb je dit vastgesteld? Verschillen in de output van DACs worden regelmatig flink overdreven.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatoloco777
White Feather schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:45:
[...]

Voordat ik dit Mobo kocht, heb ik er wel naar geïnformeerd bij de winkel en ook op forums gelezen. Veel mensen hebben blijkbaar weinig problemen met deze realtek chip, want ik las er niks negatiefs over 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 01:56

HKS-Skyline

Vroooom ?

vatoloco777 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:12:
[...]

Voordat ik dit Mobo kocht, heb ik er wel naar geïnformeerd bij de winkel en ook op forums gelezen. Veel mensen hebben blijkbaar weinig problemen met deze realtek chip, want ik las er niks negatiefs over 😒
Veel mensen horen het verschil niet omdat ze geen of een slechte koptelefoon gebruiken of omdat ze niet beter weten. Als je altijd een goede geluidskaart hebt gebruikt dan weet je wat je mist zodra je die niet meer hebt. Moederborden met een 1220 chip doen het wel ontzettend veel beter, maar een losse geluidskaart is meestal nog net wat beter. Een externe geluidskaart via USB is ook een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-08 23:14
Ik heb zelf een Creative soundblaster Z, deze is redelijk goedkoop en je kan alles instellen. prima voor zowel muziek en gamen, heeft ook een soort van "recon' instelling zodat je voetstappen beter hoort enzo.

Maar die Xonar ziet er ook prima uit qua specificaties, daar kan je geen buil aan vallen.

[ Voor 18% gewijzigd door Elsandre op 04-09-2018 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
HKS-Skyline schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:57:
[...]

Veel mensen horen het verschil niet omdat ze geen of een slechte koptelefoon gebruiken of omdat ze niet beter weten. Als je altijd een goede geluidskaart hebt gebruikt dan weet je wat je mist zodra je die niet meer hebt. Moederborden met een 1220 chip doen het wel ontzettend veel beter, maar een losse geluidskaart is meestal nog net wat beter. Een externe geluidskaart via USB is ook een goed alternatief.
Verschil tussen audiobronnen vaststellen met je oren is rete interessant, maar alleen als je echt weet wat je doet. Je oren zijn namelijk nogal subjectief en makkelijk te beïnvloeden, erg onbetrouwbare meetinstrumenten dus. "Er is gehoord" is dus over het algemeen niet betrouwbaar als bron voor dit soort informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik gebruik ook een Soundblaster Z icm een X99-UD3, een ALC1150 chip.
Zelf wil ik ook absoluut niet af van de Z, mogelijk niet vanwege geluidskwaliteit, maar wel door de filters en whatnot waar ik gewend aan ben. Vandaar dat ik ook stelling in het "don't fix if it aint broken" kamp zit, dus oude geluidskaart gebruiken is meestal ook gewoon de beste oplossing.
Met de Xonar krijg je toch weer een andere kaart en kan het weer "anders" klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

MerijnB schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:48:
[...]

Verschil tussen audiobronnen vaststellen met je oren is rete interessant, maar alleen als je echt weet wat je doet. Je oren zijn namelijk nogal subjectief en makkelijk te beïnvloeden, erg onbetrouwbare meetinstrumenten dus. "Er is gehoord" is dus over het algemeen niet betrouwbaar als bron voor dit soort informatie.
Geen idee of je post bedoeld was als een reactie op die van mij, maargoed. Ja oren zijn geen goede meetinstrumenten, maar het verschil tussen een ALC892 en 1220 is vrij extreem en ook eenvoudig meetbaar. Bekijk maar eens een onboard audio test in een moederborden review op Hardware.info.
Tussen borden met de zelfde chip zit weinig verschil en dat ga je dan ook niet horen, maar de 892 vs 1220 is een wereld van verschil en valt geblindoekt te herkennen.
En tsja als je altijd een Soundblaster X-Fi gewent bent die je ook nog eens op 24bit 192Khz hebt gezet dan hoor je het verschil ook al vrij snel. Misschien niet zozeer de geluidskwaliteit zelf, maar de soundblaster geeft ook veel meer opties om het geluid naar wens aan te passen. Dit is iets dat op goedkope onboard audio oplossingen vaak ontbreekt wat ook weer ten koste gaat van de gebruikerservaring ongeacht of de geluidskwaliteit er echt hoorbaar beter op wordt of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
HKS-Skyline schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:29:
[...]

Geen idee of je post bedoeld was als een reactie op die van mij, maargoed. Ja oren zijn geen goede meetinstrumenten, maar het verschil tussen een ALC892 en 1220 is vrij extreem en ook eenvoudig meetbaar. Bekijk maar eens een onboard audio test in een moederborden review op Hardware.info.
Interssant, heb je linkje (daarom vroeg ik om metingen)?
En tsja als je altijd een Soundblaster X-Fi gewent bent die je ook nog eens op 24bit 192Khz hebt gezet dan hoor je het verschil ook al vrij snel.
Dit is al een mooi voorbeeld, deze samplerate en bitdiepte brengt niets wat je kunt horen, het feit dat je verschil 'hoort' als je naar een hogere samplerate luistert (dan 44.1kHz) is het bewijs dat je oren niet betrouwbaar zijn als meetinstrument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
Ramon schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 07:25:
@guyver3636 Die hyperX sluit je aan via USB, dus een andere geluidskaart kopen zal geen zin hebben...
dat hoeft niet hoor de soundcard kan je eraf halen hoor dan heb je een
Jackplug 3.5mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

MerijnB schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:33:
[...]

Interssant, heb je linkje (daarom vroeg ik om metingen)?

[...]

Dit is al een mooi voorbeeld, deze samplerate en bitdiepte brengt niets wat je kunt horen, het feit dat je verschil 'hoort' als je naar een hogere samplerate luistert (dan 44.1kHz) is het bewijs dat je oren niet betrouwbaar zijn als meetinstrument.
Een willekeurige moederborden review waar moederborden met beide chips worden gebruikt geeft een duidelijk beeld, het wordt dan ook extra aangestipt in de review:

https://nl.hardware.info/...rgeleken-geluidskwaliteit

Wat betreft de bitdiepte, er is wel degelijk een voordeel. Nee mensen kunnen inderdaad niets hoger dan 20Khz horen, en een 44.1Khz signaal kan een opname van maximaal 22.05Khz bevatten wat hoger is dan wat een mens kan horen. Maar wanneer je audio gaat bewerken dan is het prettig als een bestand een hogere bitdepth en range heeft zodat je meer hebt om mee te werken. Net als dat het bewerken van een foto makkelijker gaat met een hogere resolutie afbeelding. Nu doen maar weinig mensen dat dus dat is minder relevant, maar iets dat nog veel belangrijker is is dat audio met een hoge bitrate minder ruis heeft in de zachtere delen, dit is iets dat ik zelf ook echt kan horen. Dit zorgt voor rustiger geluidsbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
HKS-Skyline schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:01:
[...]

Een willekeurige moederborden review waar moederborden met beide chips worden gebruikt geeft een duidelijk beeld, het wordt dan ook extra aangestipt in de review:

https://nl.hardware.info/...rgeleken-geluidskwaliteit
Even objectief kijken naar de verschillende testresultaten hier (dan even de beste en de slechtste naast elkaar).

Dynamic range:
111 dB tegen 86.3dB: flink verschil. Erg interessant is dat 5 van de borden blijkbaar niet eens de dynamische range van de gebruikte 24bit kunnen halen (en zelfs niet de range van 16 bit).
86.3dB is absoluut aan de lage kant, het gevolg is dat je mogelijk ruis gaat horen (alhoewel dit al erg twijfelachtig is, later meer hierover). Heeft iig geen invloed op 'dof, 'rommelig', 'minder krachtig' en 'niet te geloven wat een verschil'.

Noise level:
Is eigenlijk bijna hetzelfde als dynamische range, waardes zijn ook gelijk, zelfde verhaal als hierboven.

Stereo crosstalk:
98.2dB tegen 86dB: Heeft geen invloed op eerder genoemde dingen (dof, etc). Ik heb wel eens een meting gezien van een iPhone 5 die iets van -76dB deed en volgens mij wordt die telefoon nou niet echt als een slechte audiobron gezien. Het is interessant of dit nog echt te horen is, maar ik vind het erg twijfelachtig vanwege dezelfde redenen als dynamische range.

THD:
Deze getallen zijn zo ontzettend klein dat het helemaal nergens over gaat, het hoogste getal is 0,01%, dit gaat echt helemaal nergens over.
Wat betreft de bitdiepte, er is wel degelijk een voordeel. Nee mensen kunnen inderdaad niets hoger dan 20Khz horen, en een 44.1Khz signaal kan een opname van maximaal 22.05Khz bevatten wat hoger is dan wat een mens kan horen. Maar wanneer je audio gaat bewerken dan is het prettig als een bestand een hogere bitdepth en range heeft zodat je meer hebt om mee te werken. Net als dat het bewerken van een foto makkelijker gaat met een hogere resolutie afbeelding.
Digitale audio vergelijken met digitaal beeld / video is verleidelijk, maar het werkt van binnen zo anders dat het ook best gevaarlijk is.
Een hogere bitdiepte (zodat je ruisvloer lager ligt) is bij het opnemen van audio zeker zinvol, maar dat is niet waar we het hier over hebben (het ging over het afspelen van audio als eindgebruiker).
maar iets dat nog veel belangrijker is is dat audio met een hoge bitrate minder ruis heeft in de zachtere delen, dit is iets dat ik zelf ook echt kan horen. Dit zorgt voor rustiger geluidsbeeld.
Hogere bitdiepte betekend lagere ruisvloer = minder ruis overal (niet alleen in de zachte delen). Ik geloof dat je verschil hoort, maar dat dit door de 8 bits extra data komt is zeer twijfelachtig.
Er is ergens een video van Ethan Winer waarin hij (om dit tastbaar te maken) een zeer irritant geluid onder een zachte passage uit een celloconcert mixt. Dat begint op ongeveer -30dB en dan steeds zachter totdat het niet meer hoorbaar is, dit punt ligt bij ongeveer -75dB. Gezien het een zachte passage is ligt het niveau van dit geluid dan ongeveer 50dB onder het originele signaal.

Jij hebt het over uniforme ruis, dus daar nog zo'n 20dB onder ligt (een factor 4 in 'geluidsdruk' ivm het feit dat dB een logaritmische schaal is), en dan hebben we het over het luisteren naar zachte volumes, never nooit niet dat jij dat hoort, tenzij er iets stuk is of iets anders ruis gegenereerd.

TL;DR
Audio is best lastig, metingen van audio zijn lastig te interpreteren, luisteren is een bar slechte manier van 'audiokwaliteit' kwantificeren tenzij je erg veel voorzorgsmaatregelen neemt. Een groot deel van wat je leest op het internet blijkt dan ook gebakken lucht te zijn (vandaar ook de vele excessen die je ziet op het gebied van high end home audio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

Logisch dat ruis ook in de luidere delen zit, maar daar hoor je het niet omdat het wegvalt tegen de muziek etc. Maargoed, mijn eigen ervaring met een Xonar Phoebus geluidskaart en een Soundblaster X-Fi geluidskaart is dat als je overschakeld van 16bit/44.1Khz naar 24bit/192Khz dat er minder ruis te horen is. Aangezien ik ook vaak genoeg een koptelefoon op heb en niets aan heb staan is het wel prettig als je geen constante ruis hoort. Of dat daadwerkelijk aan de geluidskwaliteit te wijten is, geen idee. Maar zet je hem op 24bit/192Khz dan hoor je het niet meer, en dit is mijn ervaring met meerdere geluidskaarten.

Wat betreft de moederborden review, in het tabel met dynamic range zie je dat de onderste rij borden een 892 chip hebben, en de borden die boven de 100dB(A) scoren een 1220 chip hebben. Het beste 892 bord zit op 92.1dB(A) en het slechtste 1220 bord zit op 103.2dB(A).
Iets dat niet zichtbaar is in de meetresultaten is dat de 1220 chip hoorbaar minder last heeft van elektromagnetische interferentie, dat is iets waar ik mij nog veel meer aan stoor dan aan ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
HKS-Skyline schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:57:
Maargoed, mijn eigen ervaring met een Xonar Phoebus geluidskaart en een Soundblaster X-Fi geluidskaart is dat als je overschakeld van 16bit/44.1Khz naar 24bit/192Khz dat er minder ruis te horen is.
Objectief gezien kán dit niet liggen aan de samplerate (die heeft überhaupt niets met ruis te maken), en de bitdiepte gaat over niveaus die ver buiten het gehoor liggen.

Ik zeg expliciet niet dat jij het niet hoort (of dat het er niet is), maar het kan niet worden veroorzaakt door de samplerate / bitdiepte; misschien wel door een preamp die zich anders gaat gedragen bij een andere sample rate of whatever.
Daarbij blijft, heb dit dubbelblind getest? Heb je rekening gehouden met volumeverschillen? etc.
Aangezien ik ook vaak genoeg een koptelefoon op heb en niets aan heb staan is het wel prettig als je geen constante ruis hoort. Of dat daadwerkelijk aan de geluidskwaliteit te wijten is, geen idee. Maar zet je hem op 24bit/192Khz dan hoor je het niet meer, en dit is mijn ervaring met meerdere geluidskaarten.
Zeker interessant, en als je dit bij een goed gecontroleerde test blijft horen ook best interessant om uit te zoeken waar het vandaan komt. In de praktijk gaat dit natuurlijk nooit gebeuren want onzinnig.
Wat betreft de moederborden review, in het tabel met dynamic range zie je dat de onderste rij borden een 892 chip hebben, en de borden die boven de 100dB(A) scoren een 1220 chip hebben. Het beste 892 bord zit op 92.1dB(A) en het slechtste 1220 bord zit op 103.2dB(A).
Waardes die ver buiten wat te horen is liggen en dus niet relevant zijn, een 1220 is meetbaar beter, maar in de praktijk doen deze getallen niets.
Iets dat niet zichtbaar is in de meetresultaten is dat de 1220 chip hoorbaar minder last heeft van elektromagnetische interferentie, dat is iets waar ik mij nog veel meer aan stoor dan aan ruis.
Als het niet in deze meting te zien is valt er ook niet over te discussiëren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik heb het nooit uitgebreid getest, volumes zet ik altijd op de zelfde waarden en het is iets dat mij opviel ondanks dat ik ook in de overtuiging was dat het niets uit zou moeten maken. Maar zoals je zegt, het zou best aan het gedrag van de geluidskaart, preamp etc kunnen liggen. Maar ik heb geen idee hoe dat precies werkt.

Wat betreft de magnetische interferentie, dat is uiteraard wel meetbaar, en overduidelijk hoorbaar. Maar enkel in bepaalde omstandigheden. Omstandigheden die doorgaans niet voorbij komen tijdens een test van een geluidskaart en ook afhankelijk zijn van meer factoren dan enkel het moederbord. Een bron van dit soort storing is bijvoorbeeld de videokaart, maar enkel als deze aan het werk wordt gezet, tijdens een geluidskaart test wordt de kaart niet belast en hoor je het niet. Ook USB apparaten hebben er vaak invloed op, zo kan het bewegen van je muis een hoorbaar geluid veroorzaken via de geluidskaart. Maar als je een test draait kom je meestal niet aan de muis en laat je de test lopen. Externe hardeschijven en andere apparaten die de USB poort gebruiken zijn vaak hoorbaar via de geluidskaart. De 892 heeft hier meer last van dan de 1220 en dit is voor iedereen met normaal gehoor te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Als je echt budget wil kan je kan proberen om een oude soundblaster te kopen en dan de KX drivers te instaleren. De Soundblaster Audigy 2Z en Soundblaster Xi-Fi zijn nog degelijke soundkaarten met een prima bitrate. Maar een nieuwere geluidskaart zal ongetwijfeld beter zijn.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
HKS-Skyline schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:46:
Ik heb het nooit uitgebreid getest, volumes zet ik altijd op de zelfde waarden en het is iets dat mij opviel ondanks dat ik ook in de overtuiging was dat het niets uit zou moeten maken. Maar zoals je zegt, het zou best aan het gedrag van de geluidskaart, preamp etc kunnen liggen. Maar ik heb geen idee hoe dat precies werkt.

Wat betreft de magnetische interferentie, dat is uiteraard wel meetbaar, en overduidelijk hoorbaar. Maar enkel in bepaalde omstandigheden. Omstandigheden die doorgaans niet voorbij komen tijdens een test van een geluidskaart en ook afhankelijk zijn van meer factoren dan enkel het moederbord. Een bron van dit soort storing is bijvoorbeeld de videokaart, maar enkel als deze aan het werk wordt gezet, tijdens een geluidskaart test wordt de kaart niet belast en hoor je het niet. Ook USB apparaten hebben er vaak invloed op, zo kan het bewegen van je muis een hoorbaar geluid veroorzaken via de geluidskaart. Maar als je een test draait kom je meestal niet aan de muis en laat je de test lopen. Externe hardeschijven en andere apparaten die de USB poort gebruiken zijn vaak hoorbaar via de geluidskaart. De 892 heeft hier meer last van dan de 1220 en dit is voor iedereen met normaal gehoor te horen.
We zijn een beetje het topic aan het kapen, dus dit zal denk ik mijn laatste reactie zijn.

Volumes op dezelfde waarde zetten is helaas niet voldoende, dit moet echt nauwkeurig gecalibreerd zijn (op 0.1dB geloof ik), dat is een van de dingen die het zo lastig maakt.

Magnetische interferentie is absoluut hoorbaar, maar komt eigenlijk nooit uit de DAC maar meer uit de componenten om de DAC heen, heeft dus niet zoveel met het model DAC te maken; waar denk je dat die verschillen van 12dB vandaan komen in de eerder door jou aangehaalde test allemaal met dezelfde DAC? Een 1220 kan net zo veel last van interferentie hebben als de pcb layout niet goed is ontworpen. Verschillen tussen de DAC's zelf zijn echt niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
Ik heb bewust voor een mb gekozen zonder geluidskaart . Toen een mid / high end creatieve usb3 geluidskaart genomen .
Dat bevalt prima.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb zelf ooit een soundblaster z gekocht vanwege de shielding van de magnetische interferentie. Had hiervoor een xfi titanium en daarbij hoorde ik al verschil als ik mijn muis bewoog, laat staan in game. Mensen op skype hoorde het ook door de microfoon, erg irritant. Dit was overigens in een pc met i7 920, waarop de onboard audio niet zo best was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
ik heb nu de soundblasterx ae5 net twee dagen en ik ben verkocht aan het geluid, mijn zoon ging luisteren en na een half uur zegt hij.....dat wil ik ook ik heb hem de seinnheiser 1000 aangeraden die komt volgende week binnen ik ben echt benieuwd
Pagina: 1