Bij de eigenschappen van apparaten met een beeldscherm, staat vaak de dpi vermeld. De uitleg over wat dpi precies is, is volgens mij niet helemaal correct:
Dpi bereken je volgens mij zo: als je een scherm hebt van 32 inch met een 16:9 verhouding en een resolutie van 3840 * 2160 px, dan is je scherm afgerond 27,9 inch breed en 15,7 inch hoog. Deel het aantal horizontale of verticale pixels door de horizontale of verticale breedte van je scherm, dus in ons voorbeeld 3840 px / 27,9 inch, dan heb je een dpi van 138. Dpi is dus het aantal pixels wat naast elkaar op een lijntje van 1 inch past.
Mogen jullie er een mooie definitie voor verzinnen...
Hier staat dus dat als je een monitor hebt met een dpi van 100, je dan 100 pixels hebt op een oppervlakte van 2,54 * 2,54 cm. Dat is dus 10 pixels horizontaal, en 10 pixels verticaal. Een pixel zou dus in het geval van 100 dpi, 2,54 * 2,54 mm groot zijn. Ben je een film aan het kijken met een spectaculaire achtervolging, dan zie je zoiets: https://i.kinja-img.com/g.../ihkgqt6co7uv6yzpab71.gifDots per inch
Ook wel de pixeldichtheid of Pixels Per Inch (PPI) genoemd, dit geeft aan hoeveel pixels een scherm op een oppervlakte van één bij één inch heeft. Hoe hoger de dichtheid is, des te scherper het beeld is.
Dpi bereken je volgens mij zo: als je een scherm hebt van 32 inch met een 16:9 verhouding en een resolutie van 3840 * 2160 px, dan is je scherm afgerond 27,9 inch breed en 15,7 inch hoog. Deel het aantal horizontale of verticale pixels door de horizontale of verticale breedte van je scherm, dus in ons voorbeeld 3840 px / 27,9 inch, dan heb je een dpi van 138. Dpi is dus het aantal pixels wat naast elkaar op een lijntje van 1 inch past.
Mogen jullie er een mooie definitie voor verzinnen...