1080ti maakt veel lawaai. 1 ventilor draait sneller

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-08 21:51
goeie morgen mensen. ik heb een raar probleem

Mijn 1080ti maakt ineens veel meer lawaai als eerst. hij was eerst super stil als hij idle loopt
Ik had de drivers verwijderd met DDU. en daarna de nieuwste driver geinstalleerd

Toen was er nog niks aan de hand. niet lang daarna begon mijn videokaart heel veel lawaai te maken.1 fan draait heel snel/hard en de ander draait een stuk langzamer of staat zelf stil. Ik heb de fancurve ingesteld in MSI afterburner maar dit lijkt het probleem niet te verhelpen.Zelfs op 30% blijft de fan veel lawaai maken

Ik besloot toen gewoon systeem herstel te doen naar de ouwe driver. het probleem is gebleven.
dus maar weer geupdate naar de nieuwste driver.

iemand suggesties hoe ik dit oplos?

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/69b141f57ffd908b39704f36e7e487c2.png
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/92c93f3878bb99e5c5a5e90698de9981.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
wat voor lawaai,hoor je geratel,of gezoem,als die op 30%^eerst geen lawaai maakte en nu wel,dan is er wat mis met de fan waarschijnlijk..

Heb je toevallig de gpu driver verandert?

[ Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 02-09-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:34

rdejongjr

Gnome

Kijk even naar het toerental, als je net na een verse installatie met de nieuwste drivers continu boven de 2000 zonder variatie zal of de connectie of de pwm sturing niet meer werken.

Controleren op fysieke schade en garantie aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
GPU driver heb ik verandert. maar ook met het terug zetten van de drivers naar de oude versie met systeem herstel was het probleem niet weg

soms werkt hij wel weer gewoon goed.beide fans draaien nu gewoon zonder naar geluid.
ik ga de fan speed in de gaten houden. hij draait nu gewoon 1000rpm zonder enige herrie

kan geen fysieke schade vinden. weet wel welke fan de lawaai produceert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:00

Deathchant

Don't intend. Do!

Wellicht is het van belang om te vermelden welk merk videokaart je hebt. Ik geloof namelijk dat EVGA de fans ook afzonderlijk aanstuurt waarbij de fans in EVGA precision software ook hun eigen fanprofiel hebben. 1 fan voor de GPU, en 1 fan voor mem+vrm en als met name die laatste snel gaat draaien kan het zijn dat je vrms te warm worden. Maar ik ga er even vanuit dat je dat allemaal gechecked hebt en geen probleem zou moeten zijn?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
heb de pricewatch: Inno3D GeForce GTX 1080 Ti Twin X2

fans draaien volgens OHM op 600rpm
en volgens MSI afterburner op 30% maar het klinkt niet als 30% het is in elk geval geen coil whine
het is 1 ventilator die het lawaai maakt. soms verdwijnt het lawaai ook om weer terug te komen bij een reboot

iemand nog tips word er gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 09:07
Voel je speling op de lagers van de langzamer draaiende fans?
Bij mijn 780 was de lagers van één van de fans gaar, met als gevolg dat dat de resterende twee fans op 100% speed draaide. Software en drivers haalde niks uit, dus heb uiteindelijk zelf de fans vervangen.

Heb je invloed op de snelheid van de fans wanneer hij lawaai begint te maken? Lukt het met Afterburner om ze handmatig langzamer te zetten?

• wijthoef
sorry van de late reactie was even in het buitenland
nee voel geen speling.
het lukt me om de fan speed te beinvloeden met msi afterburner alleen 1 fan blijft raar/onvoorspelbaar doen
het geluid verdwijnt dan ook niet bij een lage fan speed
ik controleer de fanspeed met MSI afterburner en GPU-z

Dit heb ik gedaan om het probleem proberen op te lossen
soms stopt de fan met het geluid om later weer terug te komen.

1 Drivers met DDU verwijderen en de nieuwste drivers geinstalleerd (probleem bleef)
2 Systeem herstel gedaan naar een punt dat het probleem nog niet aanwezig was (probleem bleef)
3 gecontroleerd of de kaart het ook in bios doet (dit was het geval)
4 Fan curve’s aan gepast in MSI afterburner

weet even niet zo snel meer wat ik kan doen

gevalletje RMA? of zijn fans heel makkelijk te vervangen

hier een filmpje van het probleem

[ Voor 123% gewijzigd door wijthoef op 12-09-2018 12:09 ]

• richardve1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-10-2021
Probeer het is met een clean install van Windows met alleen de drivers. Ik heb eerder dit soort geneuzel gehad met MSI Afterburner en uren verkloot voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
je stopt je fan overgens door de fan in het midden te stoppen als je dit doet op je bladen mis je zometeen stukjes van je vinger of fan beide :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zou bijna denken dat je de kaart z'n bios moet flashen... Maar ik heb dan ook geen enkel ander idee of ben bekend met het oplossen hiervan.
Pagina: 1