Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Vraag
Beste antwoord (via _Dune_ op 02-09-2018 22:17)
Kabel: Ik zou wel aanraden om OM3 of hoger te nemen. Je hebt verschillende soorten multimode kabel, waarbij de oudste OM1 is ('oranje')
OM3 is minimaal duurder, maar je kan in de toekomst ook nog naar 10Gbit of hoger, terwijl je met OM1 al snel aan de limiet zit voor 10G (30m) en anders met duurdere optics/kabels moet gaan werken om t te kunnen rekken tot 220m.

Klopt, als TS singlemode over 1 fiber zou willen (1Gbase-BX)Jan-man schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:43:
Zorg er wel voor dat je 3 stuks sfp voor het zenden (TX) neemt. En 3 stuks sfp om te ontvangen (RX) neemt.
Gs110tp / tx -> fiber <- rx / gs110tp / tx -> fiber enz. Enz.
Dan heb je te maken met 2 wavelengths, en moet je dus een matchend setje hebben (dus bv 1x TX1490/RX1310nm en 1x TX1310/RX1490)
TS heeft het over multimode en dan heb je gewoon 1 wavelenght (850nm) en 2 vezeltjes per link (1x RX en 1x TX). Multimode is dus het makkelijkst, want dan hoef je ook maar 1 optic extra te hebben als spare en t is het goedkoopst.
Afhankelijk van de lengte zou je wel SMF kunnen overwegen. Kost bijna niets meer en is nog wat flexibeler om in te zetten. Als ik een lange kabel leg (zeker outdoor naar een ander gebouw): singlemode.
Optics zijn iets duurder, maar je kan dan ook bv kabelTV eroverheen gooien, een FttX aansluiting verlengen enz.
En tussen een paar panden? Altijd wat extra vezeltjes nemen. 2 of 6 vezels scheelt niet veel, in de toekomst veel praktischer als je nog wat erbij wilt doen.
Gewoon 1 Multimode kabeltje is natuurlijk wel de goedkoopste oplossing.
[ Voor 54% gewijzigd door DJSmiley op 02-09-2018 11:03 ]
Alle reacties
Wel moet je natuurlijk 6 SFP modules en 3 fiber kabels moeten hebben hiervoor.
Fixing things to the breaking point...
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Rx moet aan Tx en visa versa.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Zoals jij het nu uitlegd zal je maar twee switches kunnen aansluiten, maar per SFP module heb je Rx en Tx, met andere woorden gewoon duplex.Jan-man schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:43:
Zorg er wel voor dat je 3 stuks sfp voor het zenden (TX) neemt. En 3 stuks sfp om te ontvangen (RX) neemt.
De beoogde fiber kabel houdt hier reeds rekening mee, ik heb reeds twee van deze switches op deze manier aan elkaar verbonden.Ben(V) schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:32:
Vergeet niet de kabels te twisten, als je ze rechtdoor aansluit gaat het niet werken.
Rx moet aan Tx en visa versa.
[ Voor 24% gewijzigd door _Dune_ op 02-09-2018 10:58 ]
Kabel: Ik zou wel aanraden om OM3 of hoger te nemen. Je hebt verschillende soorten multimode kabel, waarbij de oudste OM1 is ('oranje')
OM3 is minimaal duurder, maar je kan in de toekomst ook nog naar 10Gbit of hoger, terwijl je met OM1 al snel aan de limiet zit voor 10G (30m) en anders met duurdere optics/kabels moet gaan werken om t te kunnen rekken tot 220m.

Klopt, als TS singlemode over 1 fiber zou willen (1Gbase-BX)Jan-man schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:43:
Dan heb je te maken met 2 wavelengths, en moet je dus een matchend setje hebben (dus bv 1x TX1490/RX1310nm en 1x TX1310/RX1490)
TS heeft het over multimode en dan heb je gewoon 1 wavelenght (850nm) en 2 vezeltjes per link (1x RX en 1x TX). Multimode is dus het makkelijkst, want dan hoef je ook maar 1 optic extra te hebben als spare en t is het goedkoopst.
Afhankelijk van de lengte zou je wel SMF kunnen overwegen. Kost bijna niets meer en is nog wat flexibeler om in te zetten. Als ik een lange kabel leg (zeker outdoor naar een ander gebouw): singlemode.
Optics zijn iets duurder, maar je kan dan ook bv kabelTV eroverheen gooien, een FttX aansluiting verlengen enz.
En tussen een paar panden? Altijd wat extra vezeltjes nemen. 2 of 6 vezels scheelt niet veel, in de toekomst veel praktischer als je nog wat erbij wilt doen.
Gewoon 1 Multimode kabeltje is natuurlijk wel de goedkoopste oplossing.
[ Voor 54% gewijzigd door DJSmiley op 02-09-2018 11:03 ]
Zie nu dat jullie het over multinode hebben_Dune_ schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:33:
[...]
Zoals jij het nu uitlegd zal je maar twee switches kunnen aansluiten, maar per SFP module heb je Rx en Tx, met andere woorden gewoon duplex.Ik zat er alleen mee tot hoeveel switches ik zou kunnen gaan om ze op deze manier met elkaar te verbinden. Het is geen druk bezet netwerk..
[...]
De beoogde fiber kabel houdt hier reeds rekening mee, ik heb reeds twee van deze switches op deze manier aan elkaar verbonden.
Ik gebruik namelijk eigenlijk alleen maar singelmode omdat ftth bijvoorbeeld ook singelmode is en je dan niet zit te klooien als je het snel anders wil aansluiten bijv: rechtsreeks op de ftth.
De module in de op heb ik reeds ingebruik met twee van betreffende switches.SpamLame schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:27:
als je al SM in huis hebt zou ik lekker bij SM blijven, wel even andere SFP kiezen, die je in je OP hebt is MM.
Jij hebt 't over simplex en duplex wat iets heel anders is dan multimode/singlemode.Jan-man schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:24:
[...]
Zie nu dat jullie het over multinode hebbendacht singemode.
Ik gebruik namelijk eigenlijk alleen maar singelmode omdat ftth bijvoorbeeld ook singelmode is en je dan niet zit te klooien als je het snel anders wil aansluiten bijv: rechtsreeks op de ftth.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Fijn dat het werkt, maar het mixen van SM & MM is niet de bedoeling._Dune_ schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:15:
[...]
De module in de op heb ik reeds ingebruik met twee van betreffende switches.
Dat was ik ook niet vanplan.SpamLame schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:26:
[...]
Fijn dat het werkt, maar het mixen van SM & MM is niet de bedoeling.