Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibasa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-05 18:02
Mijn vraag:
Is het de moeite waard om win 8 te installeren in plaats van win 10 op een asus 64 bits laptop? Onlangs een fresh install gedaan waarna direct alle updates er overheen kwamen. Toen begonnen de problemen al: overmatig schijfgebruik (vrijwel continu 100%!) waardoor het systeem retetraag is geworden. En een probleem met de wlan module: zeer onregelmatig valt deze uit, ondanks dat dit nergens te zien is bij de adaptereigenschappen. Diverse browsers en bijv. dropbox geven dan aan dat er geen netwerkverbinding is. Als ik de adapter uit- en weer inschakel is het probleem weer voor even opgelost. Blijkens de diverse topics op internet blijkt dit sinds de laatste win 10 updates een bekend probleem te zijn bij deze adapter. Ook wordt daar duidelijk dat microsoft niet voornemens is dit te fixen. Win 7 kan helaas niet op deze laptop daar er geen drivers hiertoe voorhanden zijn. Vandaar mijn vraag of win 8 een reële optie is. Daarvoor zijn nog wel drivers bij asus beschikbaar.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Asus laptop R556LA-XX2133T. De korte tijd dat ik win 10 kon gebruiken zonder die updates ging het apparaat als de brandweer.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Originele en laatste Qualcomm Atheros AR9485 driver geinstalleerd, helaas geen verbetering.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:17

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Om nu nog weer Windows 8.x te installeren is ook niet echt bevordelijk lijkt mij. Daarnaast het is niet aan Microsoft om drivers voor dergelijke hardware te ontwikkelen, dat is toch echt aan de hardware fabrikant. Blijkbaar voldoen zij op dit moment niet aan de eisen zoals Microsoft deze stelt, dat komt wel eens vaker voor of er zijn signed drivers nodig waarbij de fabrikant dat process niet doorloopt. Het kan zijn dat de fabrikant de hardware te oud acht en daarom niet meer doorontwikkeld met betrekking tot drivers. Het kan ook aan de implanmentatie van Asus zijn van betreffende WIFI controller... in iedergeval niet direct naar Microsoft wijzen, want er zijn honderd-en-één controllers die wel functioneren.

Waar is de laptop overigens originele meegeleverd?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@_Dune_ pricewatch: Asus R556LA-XX2133T geeft Windows 10 als default OS.

@frankieknip domme vraag maar heb je wel alle drivers gecontroleerd op de site van Asus of ap een keer met Asus gebeld? Ik heb oudere machines op Windows 10 zien draaien.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibasa
@_Dune_ Met windows 10. Helaas na 2,5 jaar al een click of death dus andere hdd erin en nieuwe install. Zou me toch wel tegenvallen van asus dat die de hardware nu al te oud vindt.

@MAX3400 Omdat het een fresh install was, heb ik alle drivers van de Asus website gehaald. Ook die van de wlan. Omdat die echter telkens haperde, heb ik de actuele Qualcomm driver gepakt. Helaas geen verbetering.

Blijft overigens nog steeds dat overmatig schijfgebruik waar ik ook mee kamp. Op google vind ik hierover ook veel troubles maar geen concrete oplossing.

[ Voor 52% gewijzigd door Mibasa op 01-09-2018 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dan zou ik zoals MAX3400 reeds aangeeft eens contact met Asus gaan opnemen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibasa
Ga ik maandag doen, thanx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Laatst online: 21:58

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Qua belasting is 10 niet veel zwaarder dan 8.

Qua draadloos zou je misschien kunnen proberen om daar handmatig een andere driver voor te installeren. Misschien heeft windows daar automatisch een verkeerde voor geïnstalleerd.

Je zou misschien kunnen kijken naar een andere harde schijf. Of: een ssd, nog beter. Laptopfabrikanten leveren standaard soms best slechte harde schijven mee. En ssd's zijn tegenwoordig best redelijk geprijsd.
Verder zou je kunnen kijken naar het geheugen en of er niet teveel gebruik wordt gemaakt van de swap door gebrek aan geheugen.

[ Voor 43% gewijzigd door NaoPb op 01-09-2018 22:23 ]

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het overmatige schijf gebruik na installatie van windows 10 is vrij normaal. Windows 10 is dan een index aan het opbouwen, na verloop van tijd zal dit afnemen, tot geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibasa
@Booberella Na de hdd crash heb ik deze schijf erin gezet: pricewatch: Seagate Momentus 5400.6 ST9250315AS, 250GB
Zou dat de bottleneck kunnen zijn. Kwa programma's hoeft de pc niet veel te doen: alleen microsoft office draait er op en natuurlijk de antivirus, in mijn geval Avast.
Welke betaalbare (ssd) schijf raden jullie aan? Opslag heb ik cloud en nas voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Crucial of Samsung SSD erin (MX500, 860 EVO) en dat ding loopt fatsoenlijk. Asus heeft bij deze laptop bespaard op de wifi module, een 1x1 Atheros ding. Sowieso moet je daar de juiste drivers voor downloaden op een Atheros driversite, maar beter vervang je die module door een Intel module met 2x2 AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibasa
@_JGC_ is dat veel/moeilijk werk om die wifi module te vervangen? Is een usb-wifi dongeltje misschien een optie?
Ik ga sowieso kijken voor zo'n crucial.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:10

nelizmastr

Goed wies kapot

frankieknip schreef op zondag 2 september 2018 @ 08:29:
@Booberella Na de hdd crash heb ik deze schijf erin gezet: pricewatch: Seagate Momentus 5400.6 ST9250315AS, 250GB
Zou dat de bottleneck kunnen zijn. Kwa programma's hoeft de pc niet veel te doen: alleen microsoft office draait er op en natuurlijk de antivirus, in mijn geval Avast.
Welke betaalbare (ssd) schijf raden jullie aan? Opslag heb ik cloud en nas voor.
Dat is wel een poeptrage schijf ja. Elke SSD zal volstaan, de goedkoopste is de Kingston A400. Prima schijfjes voor het geld.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
frankieknip schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:37:
@_JGC_ is dat veel/moeilijk werk om die wifi module te vervangen? Is een usb-wifi dongeltje misschien een optie?
Ik ga sowieso kijken voor zo'n crucial.
Voor het vervangen van de harddisk moet de halve laptop uitelkaar. De wifi module zit op de onderkant van het moederbord, dus als je de wifi module wilt vervangen moet het moederbord er ook uit. Is niet heel spannend als je voor de harddisk de bovenkant er al af hebt.
Verder is het hopen dat Asus geen achterlijke bios whitelist gebruikt zoals HP en Lenovo dat wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibasa
Probleem lijkt toch in windows te zitten. Heb de machine nu via LAN aangesloten, treedt hetzelfde probleem op. Alleen hoef ik de ethernet adapter niet opnieuw te starten. Minuutje wachten en dan gaat hij weer verder. Router geeft het internetsignaal goed door, alle andere apparaten van mobiel tot tv ondervinden geen problemen. Denk dat ik windows er nog eens opnieuw op zet, ook gelet de problemen met het schijfgebruik. Maar eerst wel een ssd er in.

@_JGC_ waar kan ik zo'n whitelist vinden?

[ Voor 4% gewijzigd door Mibasa op 02-09-2018 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@frankieknip BIOS whitelist zit in de BIOS van je laptop gebakken, voor zover mij bekend doen alleen HP en Lenovo dat, andere fabrikanten doen dat naar mijn weten niet. Bij zo'n whitelist heeft de fabrikant vooraf een handjevol wifi kaarten goedgekeurd en in de BIOS gezet, als er een ander kaartje in de laptop gezet wordt start de laptop gewoon niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mibasa
@_JGC_ dat begrijp ik, maar kan ik die lijst ook ergens uitlezen? Wellicht met de tool winflash van Asus? Beetje zonde om er eentje aan te schaffen en de boel open te maken als nadien blijkt dat de module niet geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik kan op google nergens iets vinden over een dergelijke whitelist bij Asus laptops, dus lijkt me geen probleem op te leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mibasa
Zojuist gebeld met Asus. Hij gad meteen aan dat het een bekend probleem is. Volgens hem moet ik de door windows (update) aangemaakte wan miniports uitschakelen. Er staat inderdaad een hele rits van die ports.
Momenteel ben ik een schone installatie aan het doen, het apparaat werd gisteravond steeds langzamer en steeds meer functies vielen uit, ook na enkele herstarts. Toch ergens paar bitjes omgevallen denk ik. Heb ik in ieder geval een reserve werkende hdd liggen als ik er een ssd in zet.

Had ook nog even aangekaart dat een click of death na 2,5 jaar toch wel erg snel was maar Asus kent geen coulance regeling daarvoor. Beetje jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hou ons op de hoogte @frankieknip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mibasa
even een updateje: Win 10 staat er weer op, versie 1803 is inmiddels ook geinstalleerd. Laptop is nu lekker vlot, geen problemen met de wifi totnutoe. Vreemd is wel dat er in apparaatbeheer nu geen trits WAN miniports staan. Ook apart dat ik bij de vorige installatie bijna alle drivers handmatig moest installeren, nu alles automatisch gegaan behalve de sm-bus-controller. Office en Avast moeten er nog wel op, benieuwd of dat nog invloed gaat hebben. Ik houd jullie op de hoogte.

Update 4 september:
Laptoppie doet het nog steeds als de brandweer. Vandaag even weer de wifi problemen gehad, daarop direct apparaatbeheer geopend en wat schetst mijn verbazing: een hele rij aan WAN miniports. Allen uitgeschakeld en herstart. Na de herstart zijn ze ineens verdwenen, ook niet uit te vouwen onder de netwerkadapters.
Maar goed, daarna constant goede verbinding en ook geen overmatig schijfgebruik.
Toch blij dat ik naar Asus gebeld heb. Thnx voor de tip @_Dune_ en @MAX3400

[ Voor 34% gewijzigd door Mibasa op 04-09-2018 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dubbelcheck nog even of Avast niet iets doet met miniport-drivers; geen idee of ze dat documenteren maar "vaak" worden miniports aangemaakt om bestaande adapters af te tappen voor, bijvoorbeeld, internet-bescherming via een programma.

• Mibasa
Ik heb Avast er nog niet opgezet. Andere kwestie die hierbij om de hoek komt kijken is de vraag of dat nog echt nodig is als Windows defender draait. Wat ik op internet lees, is dat als je normaal internet gebruikt, dat defender dan een goede beschermer zou moeten zijn.

• Mibasa
Update: helaas toch opnieuw problemen met de internetverbinding. Nu ook met de LAN aansluiting. Avast maakte geen verschil. Ik heb update 1803 verwijderd en alles loopt weer als een zonnetje. Vreemd allemaal maar goed. Ben benieuwd wat de volgende grote windows update zal gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Uhm WiFi problemen komen niet zomaar, meestal heeft het wel een oorzaak ivm met andere apparaten of modem/router met automatische instellingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mibasa
Gisteren de boel eindelijk ge-upgrade: Kingston A400 ssd en een Intel AC7260 wifi/bt module er in gezet (alles bij elkaar krap 7 tientjes). Windows 10 en Office 2013 erop. Wat een vooruitgang: 15 seconden opstarttijd en een hele rappe wifi verbinding.
Dank allen voor jullie input! :)
Pagina: 1