Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CPU/Geheugen/MOBO

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mike80
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-11 09:34
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
CPU/MOBO/GEHEUGEN voor een nieuw te bouwen systeem

Wat is je budget?
geen

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben toe aan een nieuw systeem en daarvoor heb ik jullie hulp nodig! Inmiddels ben ik geen gamer meer en gebruik mijn desktop enkel voor regulier office gebruik. Daarnaast gebruik ik mijn systeem ook om media te downloaden en uit te pakken, dit zijn vaak grote en meerdere bestanden tegelijk. Ik sla deze op en gebruik mijn systeem ook om te streamen op mijn TV.

Ik wil graag een goed en snel systeem waarmee ik de komende jaren weer mee vooruit kan. Daarnaast wil ik twee monitoren aansluiten het liefst op het mobo, zonder extra videokaart te kopen. Kunnen jullie mij helpen? Oja, nog vergeten te vermelden, ik wil het systeem zo stil mogelijk hebben _/-\o_ _/-\o_ Hieronder de rest van het systeem:

CPU ?
GEHEUGEN ?
MOBO ?
VIDEO geen kaart

KAST fractal design define R6 black
CPU KOELER scythe mugen 5 PCGH Edition
VOEDING Seasonic Prime Snow Silent 550W Gold
SSD1 Samsung 970 EVO 500GB (PCI-e)
SSD2 Samsung 860 EVO 1GB (SATA)
SSD3 Samsung 860 EVO 1GB (SATA)
2x monitor Iiyama G-Master G2530HSU-B1

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:53
Je wordt verwacht met eigen inbreng te komen:
CAA beleid

• Mike80
Hi,

Thanks voor de oplettendheid witte veer, ik heb te snel gepost, mea culpa.

Uiteraard heb ik zelf wat voorwerk gedaan.. Daarbij heb ik vooral naar voorbeeld configs gekeken. Punt is dat je of een budget config hebt of een Game config. Ik zelf zit daar met mijn behoefte denk ik tussen in. Dus iets tussen dit in:

config 1:
AMD Ryzen 3 2200G Boxed
Corsair Vengeance LPX Black 8GB DDR4-3000 CL16
MSI A320M Grenade

config2:
Intel Core i7 8700K Boxed
Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3000 CL15 kit
Gigabyte Z370 Aorus Ultra Gaming 2.0

Ik vind het lastig om een goede CPU te kiezen voor het uitpakken (winrar) van grote en veel bestanden. Daarnaast zoek ik een mobo welke moeiteloos twee monitors kan handelen, zodat een videokaart overbodig is.Daarnaast is het de bedoeling dat ik met dit systeem de komende jaren vooruit kan.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen, iig bedankt voor het lezen.

Mike

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Lol, dit is nogal een verschil. Waaron kom je bij deze twee opties uit? Het voelt behoorlijk random. Daarbij, hoe ziet je huidige setup eruit en wat mis je daaraan?

En winrarren, vertel daar eens wat over. Je noemt dat expliciet. Om daar speciaal een cpu op uit te kiezen zou je dat mijns inziens ontzettend veel doen.

[ Voor 33% gewijzigd door br00ky op 02-09-2018 14:21 ]

• Mike80
Hi Br00ky,

Thanks for het meedenken! Het zijn inderdaad twee uitersten, voorbeeld configs; budget vs high-end. Dat is een beetje het probleem waar ik mee zit, ik zoek iets er tussen in, waarmee ik de komende jaren vooruit kan. MIjn huidige setup is niet echt relevant, die is echt zwaar verouderd :-).

De reden dat ik winrarren expliciet noem, betekent niet dat ik dit ontzettend veel doe. Zoals ik al schreef, ben ik inmiddels geen gamer meer, en gebruik mijn systeem vooral voor office gerelateerde taken. Soms wat browsen en youtube. Het enige wanneer ik mijn systeem echt wat meer belast, is als ik eens wat download en uitpak, vandaar dat ik het expliciet benoem. Het zou fijn zijn als dat lekker snel gaat.

Groet,

Mike

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mike80 schreef op zondag 2 september 2018 @ 17:50:
.Het enige wanneer ik mijn systeem echt wat meer belast, is als ik eens wat download en uitpak, vandaar dat ik het expliciet benoem. Het zou fijn zijn als dat lekker snel gaat.
Dan heb je snellere storage nodig en geen snelle CPU. Bot gezegd; een quad-channel DDR4 machine kan ongeveer 68GB/s verstouwen over de memory-controller. Je CPU kan een simpel RAR-archief echt wel snel uitpakken; veel archieven zijn ingepakt op "store +1" oftewel puur voor distributie en niet voor maximale winst in grootte. Zelfs PAR-files checken, kan op sommige machines met meer dan 1GB/s plaatsvinden en aangezien dat ver boven SATA-600 limieten ligt, betekent dit dus dat de software allang niet meer achterloopt op de hardware.

Als je snel & veel wil uitpakken: NVME-storage met lage QD en hoge IOPS (zoals een Intel 900-serie), daarna minstens 2GB RAM vrij en dan pas een CPU met meer dan 1 core en dan zo hoog mogelijke core-clock. En natuurlijk actuele versies van je software om (van te voren) te weten dat dat ding multithreaded kan uitpakken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mike80
HI MAX3400,

Dank voor je antwoord! Als ik het goed begrijp zijn de meeste CPU`s dus wel ok, voor mijn gebruik. Qua storage denk ik dat ik wel snel genoeg ben met die SSD1 Samsung 970 EVO 500GB (PCI-e). Het is niet voor professioneel gebruik oid. Zou je nog een bepaald merk/type CPU aanraden ?

Verder ben ik ook wel benieuwd naar een geschikt mobo. Zijn die tegenwoordig prima in staat om zonder video kaart twee monitors aan te sturen?

Veel dank,

Mike

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

veel sneller dan een 970 Evo ga je niet vinden als je er een beetje een normaal budget op wilt nahouden, de 970 Pro is veel duurder en de Evo heb je toch al. Bovendien is een file dan zo uitgepakt. Zelf zou ik aan een hooggeklokte pentium of i3 denken. Voor office en icm SSD meer dan genoeg.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 115,-€ 115,-
1Intel Pentium G5600€ 82,-€ 82,-
1ASRock B360M Pro4€ 84,01€ 84,01
1ASRock H370 Pro4€ 84,49€ 84,49
1Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 135,95€ 135,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 501,45

moederborden met 4 geheugensloten, kun je je geheugen nog uitbreiden. je iGPU zit niet meer in je moederbord maar in de CPU tegenwoordig; deze kunnen tegenwoordig prima 2 monitoren aan. Uiteraard moet je dan niet gaan gamen of zware grafische taken gaan uitvoeren.

[ Voor 3% gewijzigd door NLBUURMAN op 03-09-2018 10:38 ]

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Mike80
Hi NLBUURMAN,

Heel erg bedankt voor het meedenken. Hier kan ik wat mee!

Ik snap dat voor mijn huidige gebruik de i3 voldoende is. Wat ik mij echter afvraag, zou het niet goed zijn om bijvoorbeeld een i5 aan te schaffen, zodat ik ook wat langer van het systeem gebruik kan maken? Daarmee bedoel ik je investeert nu een paar tientjes meer, maar het systeem blijft daarmee uiteindelijk wat langer 'bij de tijd'. Gaat die vlieger op?

Groet,

Mike

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-11 21:10
De sweetspot tussen aantal cores, snelheid etc ligt bij de I5 8400 / 8500 of de AMD tegenhanger de 2600 (X)

Let wel op dat je bij deze AMD's nog een losse videokaart nodig hebt

• Mike80
Dank voor jullie input! Ik heb besloten om er toch een wat stevige CPU in te zetten, ook met het oog op de toekomst. Verder wil ik het advies van NLBUURMAN zoveel mogelijk in tact laten. Dan kom ik uit op onderstaand:

pricewatch: Intel Core i5-8500 Boxed
pricewatch: ASRock H370 Pro4
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK

Wat vinden jullie van deze combi?

Groet,

Mike

• White Feather
NLBUURMAN schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:36:
moederborden met 4 geheugensloten, kun je je geheugen nog uitbreiden. je iGPU zit niet meer in je moederbord maar in de CPU tegenwoordig; deze kunnen tegenwoordig prima 2 monitoren aan. Uiteraard moet je dan niet gaan gamen of zware grafische taken gaan uitvoeren.
Niet deze monitoren dus op volledige resolutie en refreshrate: 2x monitor Iiyama G-Master G2530HSU-B1
Die draaien op 1920x1080@75 Hz. Dat ga je dus niet redden met single lane DVI (wat moederborden tegenwoordig bijna allemaal zijn).

@Verwijderd De aansluitingen die wel je monitoren volledig aankunnen zijn HDMI of Displayport(DP)

Zie: https://iiyama.com/nl_nl/products/g-master-g2530hsu-b1/
SIGNAALINGANGEN & CONNECTIVITEIT
Video ingang VGA x1 (max. 1920 x 1080 @60Hz)
HDMI x1 (max. 1920 x 1080 @75Hz)
DisplayPort x1 (max. 1920 x 1080 @75Hz)
VGA zou ik tegenwoordig echt niet meer gebruiken, is oude meuk en op dit soort resoluties echt niet mooi (is gewoon vaag, crosstalk etc).

Je moet dus een bord hebben met 2 aansluitingen van HDMI/DP. (dus 1 HDMI en 1 DP of 2 HDMI of 2 DP)

Als je dan kijkt naar het formaat dat je hebt gekozen voor dat Asrock bord, dan is dat ATX.

Het 1e bord dat dan aan de eisen voldoet is de pricewatch: ASRock Fatal1ty B360 Gaming K4 (€ 115,-)

Als je micro-ATX of Mini ITX gaat, dan kan het nog een stuk goedkoper:
Micro ATX:
H310 chipset (wat beperkter in features (bv geen USB 3.1 gen 2) en uitbreiding en max 32 GB geheugen): pricewatch: Gigabyte H310M A (€ 60,-)
B360 chipset: pricewatch: Gigabyte B360M D3H (rev 1.0) (€ 80,-)

Mini ITX: pricewatch: Asus Prime H310T ( € 80,-)

(Voor verschillen in chipsets, zie hier:https://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1151#Coffee_Lake_chipsets_(300_series) )

Het is natuurlijk een relatief klein iets 60Hz versus 75 Hz, maar wel iets om nu bij stil te staan. Want als je in de toekomst een andere monitor wilt (x2 om ze gelijk te houden), dan kun je dus niet hoger dan 1920x1080.

Een single lane DVI aansluiting kan 1920x1080 aan, maar dan maar op 60 Hz. Een HDMI 1.4 kan dat ook op 75Hz en kan ook nog 2560x1440 of zelfs 3440x1440 aan. Ze zijn dus veelzijdiger.
DP is dat helemaal. Die gaat voor de onboards van Intel ook tot bijvoorbeekd 4K (3840x2160@60Hz)

CPU
De 8500 die hebt uitgezocht is overall maar 100 Mhz sneller, dus zo'n 2,5%, ze draaien namelijk altijd op hun Turbo-snelheid (op de desktop waar er goede koeling is), dus de 8400 van 3.8-4 Ghz en de 8500 van 3.9-4.1 Ghz) De prijs is echter € 15,- meer dan van de 8400 € 185 vs € 200,- (8% meer), dus prijs/performance minder interessant dan de 8400. Het is natuurlijk wel afhankelijk van welke winkel hoe groot het prijsverschil is.

• Mike80
Hi White Feather,

Super bedankt voor je input! Daar kan ik echt wat mee.

Ik wilde eigenlijk niet gaan voor zo`n fancy gaming mobo, maarja, zoals jij terecht aangeeft, is het in mijn situatie toch wel verstandig. Zoals je aangeeft is een displayport connectie eigenlijk het beste. Weet iemand een goed mobo met twee DP connecties? Het liefst een ATX met H370 chipset. Daarnaast moet het mobo wel stevig zijn, in verband met de enorme CPU koelert _/-\o_

Wat betreft jouw opmerking over de CPU; je hebt helemaal gelijk. Echter voor die 15 EUR vind ik het wel leuk om toch die wat nieuwere te kopen.

Thanks!

Mike

• White Feather
2x DP is dan wel weer heel uitzonderlijk.

Er zijn maar 4 borden met socket 1151v2 (is met 8e generatie i-serie ondersteuning, zoals voor de 8400/8500) met 2x DP:

Je kunt gewoon zoeken naar borden door middel van de filters:
socket 1151
8e generatie compatible: Ja
Video uit: DP en/of HDMI (of wat je maar wilt)
Dan bovenaan een van de 2 kolommen "Toon" op "Video uitgang" zetten
Dan kijken naar bijvoorbeeld 2x DP.

Uitkomst bevat DP en in de lijst opgezocht welke er 2 hadden:
https://tweakers.net/pric...;1225919;1167665;1166309/

Geen ATX-borden, alleen Micro-ATX.
Geen H370 chipset, maar de B360.

Waarom wil je eigenlijk graag een H370 en ATX? Micro-ATX past gewoon in je kast (ziet er misschien wat raar uit als je een venster hebt) en je kunt later je kast vervangen voor een kleinere (indien gewenst). Het enige dat je ongeveer nog in je PC stopt tegenwoordig is 1xgpu, heel misschien nog een geluidskaart/Wifi-kaart. Dan houdt het eigenlijk wel op.

Je weet dat de techniek van de 8400 en 8500 volstrekt hetzelfde is hè? Nieuwer of ouder is puur het moment dat Intel heeft gezegd dat de chip verkrijgbaar is.

Het is hetzelfde als zeggen dat je geen rode nieuwe BMW koopt, maar een geel/groen gestreepte nieuwe omdat BMW die kleur pas net op de markt heeft gebracht en die BMW dus nieuwer is. Technisch gezien zijn ze volstrekt hetzelfde. (Maar hé, jouw geld, jouw feestje :) )

• Mike80
Hi White Feather,

Thanks again voor het meedenken! Als 1 HDMI en 1 Displayport ook prima werken, dan kan ik mijzelf inderdaad afvragen, waarom moeilijk doen.. Ik denk dat ik daarom jouw advies ga opvolgen, maar dan met de H370 chipset.

Ik zal de totale combi wellicht nog even in de juiste sectie posten, wellicht dat anderen daar nog iets op aan te merken hebben :-).

Wat mij betreft ben ik goed geholpen: thanks all!

Mike

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mike80 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:41:
...Ik zal de totale combi wellicht nog even in de juiste sectie posten, wellicht dat anderen daar nog iets op aan te merken hebben :-).
Op zich niet erg om anderen erbij te betrekken maar ik denk dat het slimmer is om dit topic verder te gebruiken ervoor. Ten eerste omdat de mensen tot nu toe dan ook nog eens erover na kunnen denken en ten tweede omdat het anders een mogelijke wirwar van topics wordt ;)

Wat je eventueel ook kan doen; bovenin je topic zit een Afbeeldingslocatie: https://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gifRappporteer mogelijkheid. Daar kan je, volgens mij, ook zelf op drukken en dan kan eventueel een moderator je topic verplaatsen (indien nodig) of het topic laten staan (want het is toch een beetje een componenten advies vraagje).

Lees graag op welke gebalanceerde combi je uit gaat komen; zorg in ieder geval dat als je een bord hebt gevonden, dat je even de QVL / compatibility op de site van de fabrikant leest zodat je niet (misschien) het verkeerde geheugen of de verkeerde CPU erbij zoekt.

Misschien dat @br00ky iets met het topic kan/wil doen of is CAA voldoende?

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 06-09-2018 22:50 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1