HDMI resolutie maximaal 1920x1080

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor fotobewerking heb ik een nieuwe monitor gekocht, een BenQ PD2700Q. De resolutie van dit scherm is 2560x1440.

Ik wil het scherm aansluiten op mijn laptop, een BTO notebook (eigenlijk een CLEVO W150ER). Deze laptop zou, volgens de specificaties, HDMI 1.4a moeten ondersteunen en deze HDMI versie zou een dergelijke resolutie moeten kunnen leveren. De laptop heeft de onboard Intel HD graphics 3000 en een Nvidia GeForce GT 650M.

De Intel HD 3000 zou volgens de specificaties de resolutie van 2560x1440 moeten aankunnen, de GT 650M nog hoger. Toch kan ik de resolutie maximaal naar 1920x1080 zetten.

De laptop draait sinds kort Windows 10. Nieuwere drivers voor de Intel graphics kan ik niet vinden. Nieuwere drivers voor de Nvidia graphics slopen mijn Adobe Premiere CC2018.

Oplossingen die ik me al bedacht had:
- Nieuwe laptop kopen (=duur en enigszins overbodig)
- Externe USB->DVI of displayport adapter kopen

Zou ik verder nog iets kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Probeer het eens met een custom resolution op 30Hz. Dat is hetgeen wat mogelijk is over HDMI1.4, als het goed is... Anders: heeft je laptop native displayport? Zoja: gebruiken! Ovirgens werkt niet elke HDMI kabel even goed op die snelheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Geprobeerd... Ik kan dan wel een extra resolutie aanmaken en deze kiezen. De resolutie blijft echter hetzelfde op het beeldscherm.

De laptop heeft helaas geen native displayport. Anders had ik dat zeker al geprobeerd.

Het HDMI kabeltje zit standaard in de doos van de monitor. Met deze kabel heb ik het beeldscherm al op de laptop van iemand anders gedaan en dan kan ik wel tot 2560x1440 kiezen.

Zou het werken met een externe adapter... Bijvoorbeeld deze: https://www.delock.com/produkte/G_62581/merkmale.html

Of liever nog deze: https://www.startech.com/...4k-hdmi-adapter~USB32HD4K

Bij de Startech staat alleen de resolutie van de monitor net niet in het lijstje... Maar volgens de website van de chipsetmaker (DL-5500) moet dat wel kunnen: http://www.displaylink.com/integrated-chipsets/dl-5000

[ Voor 23% gewijzigd door wolly_a op 01-09-2018 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:02
wolly_a schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 16:26:
Geprobeerd... Ik kan dan wel een extra resolutie aanmaken en deze kiezen. De resolutie blijft echter hetzelfde op het beeldscherm.
Toevallig niet scaling die roet in het eten gooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
powerboat schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 16:50:
[...]

Toevallig niet scaling die roet in het eten gooit?
Ik weet niet helemaal waar ik dat moet vinden. Ik heb alle mogelijke combinaties aan instellingen in mijn beeldscherm en laptop geprobeerd. De monitor heeft een displaymode 1:1 of Full instelling. Beide maken geen verschil (behalve dat het plaatje dan kleiner wordt weergegeven, omdat bij 1:1 het beeld dan ook echt als 1920x1080 wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:02
Ik weet ook niet waar dat precies staat in windows 10 maar dr zit ergens een scaling optie bij de beeldscherm instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:25

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

niet toevallig de monitor op 'duplicate' ipv 'extend' staan?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is niet omdat de grafische chip HDMI 1.4a ondersteunt dat alle delen tot aan de uitgang dit ook ondersteunen. Je zou dus de specificaties van de laptop zelf moeten bekijken en dan nog zou de resolutie gelimiteerd kunnen zijn. Ik heb hetzelfde probleem gehad met een oude HD4670.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Jeuj! Succes! Dankzij deze website: https://www.notebookcheck...600-via-HDMI.92840.0.html

De truuk zat ‘m in het een keer herstarten van Windows na het aanmaken van een custom resolutie. Daarna was de nieuwe resolutie beschikbaar. De verversingsfrequentie mag maximaal 55 Hz zijn en de timingstandaard CVT-RB. Dan weet de volgende die dit zoekt wat misschien een oplossing kan zijn. Dank voor het meedenken allen.

[ Voor 4% gewijzigd door wolly_a op 01-09-2018 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57
wolly_a schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:40:
Jeuj! Succes! Dankzij deze website: https://www.notebookcheck...600-via-HDMI.92840.0.html

De truuk zat ‘m in het een keer herstarten van Windows na het aanmaken van een custom resolutie. Daarna was de nieuwe resolutie beschikbaar. De verversingsfrequentie mag maximaal 55 Hz zijn en de timingstandaard CVT-RB. Dan weet de volgende die dit zoekt wat misschien een oplossing kan zijn. Dank voor het meedenken allen.
De Intel is hier de beperkende factor, de Nvidia gebruikt de framebuffer van de Intel (zo werkt Optimus) en de Intel kan een minder hoger resolutie aan over HDMI. De door jou gevonden instellingen zijn inderdaad de hoogst haalbare.

Goed dat je dit in het topic aangeeft en dat de herstart nodig is.
Pagina: 1