Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 982303

Topicstarter
Goedendag,

Hoe kan het dat mijn GPU geen output meer geeft na mijn CPU upgrade? Vorig jaar heb ik mijn custom build in elkaar gezet en die heeft het prima gedaan. Gisteren wilde ik mijn CPU vervangen voor een nieuwere versie en nu geeft mijn GPU geen output meer. Ook een replacement GPU biedt geen uitkomst. Wat kan ik doen.

Specs:
MB: Asus Maximus VIII Ranger - Huidige BIOS versie: 3802
CPU: Eerst een I3 - 6100, nu een I7-7700k
GPU: GTX 980 van EVGA. Replacement GPU: GTX970 Windforce edition van MSI
RAM: 2x 8gb Crucial ballistix

Had van de week al mijn BIOS geupdated, via de automatische update in de BIOS, omdat ik vrijdag mijn CPU wilde installeren. Toen de i7 binnenkwam, deze direct in mijn pc gedaan en toen bleek dat ik geen beeld had uit mijn GPU. Q-Code van MOBO was overigens wel goed. Nieuwe CPU eruit, oude erin, maar met hetzelfde resultaat. Nog geen beeld. Uiteindelijk GPU eruit gehaald en geboot met mijn monitor op m'n moederbord. Dit ging wel, windows startte gewoon op en ik had beeld. Ondertussen geprobeerd op te kijken of het komt door de drivers van de interne graphics van de CPU en de GPU, maar ik kon alleen de drivers van de CPU vinden, Toen van een maatje een replacement GPU geleend. Deze er net ingedaan, maar met hetzelfde resultaat als gisteren. Alles doet, lampjes gaan aan en fans draaien, maar geen video output. In mijn BIOS gekeken, maar het lijkt alsof die de kaart gewoon niet ziet.

Dit is duidelijk iets met mijn BIOS of het moederbord maar ik weet niet meer wat het kan zijn. Iemand een idee?

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 982303 op 01-09-2018 14:16 . Reden: BIOS versie toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:25
Welke biosversie is nu geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Uszka schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:13:
Welke biosversie is nu geïnstalleerd?
Versie 3802, de laatste beschikbare versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 926911

Drivers moet je het niet inzoeken als je het opstarten niet eens ziet. Wat je kunt doen is nieuwe CPU installeren op je mobo maar beeldscherm op moederbord aangesloten houden. Hopelijk zie je dan wel het opstarten en de bios. Mocht dat het geval zijn dan dwing je in de bios af dat hij de GPU moet gebruiken voor beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 926911 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:16:
Drivers moet je het niet inzoeken als je het opstarten niet eens ziet. Wat je kunt doen is nieuwe CPU installeren op je mobo maar beeldscherm op moederbord aangesloten houden. Hopelijk zie je dan wel het opstarten en de bios. Mocht dat het geval zijn dan dwing je in de bios af dat hij de GPU moet gebruiken voor beeld.
Heb op het moment mijn monitor aangesloten op mijn mobo. Maar hoe dwing ik in de BIOS af dat de GPU gebruikt moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HarmenS dus dan heb je dus wel beeld als je de GPU er ook in hebt zitten?

Als dat zo is kun je ergens afdwingen dat hij het beeld van PCI-E weg moet halen in plaats van automatisch of van de CPU. Ben niet zo bekend met Asus borden helaas. Daarbij wel gedacht aan de stroomkabels voor je videokaart weer aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yep, heb op het moment de GTX970 erin zitten, zojuist aangesloten maar als ik mijn monitor erop aansluit dan heb ik geen signaal.
Stroomkabels zitten allemaal goed, daar is niks mis mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik dus begrijp heb je nu dus wel beeld als de videokaart erin zit maar de monitor is aangesloten op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 926911 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:26:
Wat ik dus begrijp heb je nu dus wel beeld als de videokaart erin zit maar de monitor is aangesloten op het moederbord?
Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ga met opstarten eens de bios in en kijk of je net zoiets hebt als bij mij (Gigabyte moederbord) Perhipherals.

Daaronder heb ik een aantal opties waaronder Initial Display Output. Daar kan ik een x aantal opties selecteren. Nu zit mijn GPU dus in het PCIe 1Slot en selecteer deze of automatisch en dan heb ik weer beeld via de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 926911 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:30:
[...]

Ga met opstarten eens de bios in en kijk of je net zoiets hebt als bij mij (Gigabyte moederbord) Perhipherals.

Daaronder heb ik een aantal opties waaronder Initial Display Output. Daar kan ik een x aantal opties selecteren. Nu zit mijn GPU dus in het PCIe 1Slot en selecteer deze of automatisch en dan heb ik weer beeld via de videokaart.
Dit even nagekeken. Zit bij mij onder Advance->system agent configuration -> Graphics Configuration. Primary kan ik dan zetten op IGFX en PEG. Maar PCI staat er niet bij. Betekent dit dat het PCI slot kapot is?

Heb geprobeerd dit op PEG te zetten, maar geen resultaat. IGFX is interne graphics van je CPU dacht ik

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 982303 op 01-09-2018 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo even uit mijn hoofd en wat zoeken is PEG een overclock functie op het moederbord. Wat je eventueel wel kunt proberen is terug naar optimized defaults opslaan en opnieuw opstarten. Kijken of dat wat uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 926911 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:45:
Zo even uit mijn hoofd en wat zoeken is PEG een overclock functie op het moederbord. Wat je eventueel wel kunt proberen is terug naar optimized defaults opslaan en opnieuw opstarten. Kijken of dat wat uithaalt.
Dat gedaan, maar helaas zonder resultaat. Overigens zag ik wel bij GPU Post, dat hij de kaart ook niet ziet. Begin nu toch wel te twijfelen of mn PCI sloten kapot zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Eventueel een ander PCI slot proberen en mocht je een voeding uit kunnen wisselen dat zou ook nog het proberen waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 926911 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:51:
Eventueel een ander PCI slot proberen en mocht je een voeding uit kunnen wisselen dat zou ook nog het proberen waard zijn.
I don't know what just happened, maar heb zojuist mn originele GPU in een ander PCI slot gedaan, wat ik overigens gisteren ook geprobeerd had en ineens werk het weer. Ik heb echt geen idee wat er nu ineens wel goed gaat... :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi dat het is opgelost min of meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 926911 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:59:
Mooi dat het is opgelost min of meer. :)
Inderdaad. Ik ga het nog verder uitzoeken, maar hartstikke bedankt voor je hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:44
Controleer je cpu socket eens op kromme pinnetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Idd. Kans is groot dat je PCIe slot niet meer werkt door een paar kromme pinnetjes.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1