Toon posts:

Fout in ALS formule

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik loop helaas een beetje vast met mijn formule in Excel. Ik heb in kolom A een combinatie gemaakt met tekst samenvoegen, bijvoorbeeld 1 - 2, 2 - 1 of 1 - 3. In kolom B kan deze combinatie waar of onwaar bevatten. In deze kolom gaat het dan bijvoorbeeld om >0.5. Nu wil ik per combinatie weten hoeveel % waar is en hoeveel % onwaar. Ik heb dat nu eerst geprobeerd door alle waar naar voren krijgen, maar daar loop ik al vast met mijn formule.
Deze is nu : =ALS(B2:B308=14;AANTAL.ALS(C2:C308;WAAR);"Komt niet voor") en afsluiten met ctrl+shift+enter. Hierin gebruik ik dus nummering 14 als uniek nummer voor 1 - 2, omdat dat al niet werkte. Ik heb waar en onwaar ook al vervangen door 1 en 2, maar ook dat helpt niet.

Ik krijg overal: komt niet voor

Ik heb mijn combinaties dus ook al een nummering gegeven, maar ook daarop lukt het me niet. Ik heb ook kolom voor kolom de formules gechecked en de formules lopen wel goed door.
Ik werkte eerst via draaitabellen, maar dan ben ik 3 uur bezig (aangezien ik nog meerdere kolommen heb met waar en onwaar). En volgens mij is het op deze manier veel sneller.

Wat klopt er niet aan mijn formule/opmaak of is er zelfs een makkelijkere/betere manier om tot deze aantallen/percentages waar en onwaar te komen (zonder het gebruik van draaitabellen)?

Alvast bedankt!

Groeten,
Nico

Beste antwoord (via Verwijderd op 02-09-2018 13:23)

• Pandorian
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-10 17:22
zoiets?

zoiets?

=COUNTIFS(B:B;"Waar";A:A;A2)/(countif(A:A;A2))

Engelse versie maar zo in een NL excel te plakken

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
=ALS(B2:B308=14..., dat kan al niet, dan krijg je verkeerde resultaten.
Als B2=14 en alle andere cellen in kolom B zijn niet gelijk aan 14, dan krijg je toch WAAR als resultaat. En anderzijds: als alleen B2 niet gelijk is aan 14 en alle andere cellen in kolom B zijn wel gelijk aan 14, dan krijg je ONWAAR als resultaat. Kortom: B2:B308 moet je per cel bekijken, dat kan niet in 1 keer.
Verder zal het gebruik van 1-2 of 1 - 2 snel aanleiding geven tot het maken van fouten, want een vergissing bij het wel of niet plaatsen van een spatie is snel gemaakt.
Voor verdere hulp zal je de gegevens in je blad en het resultaat dat je wil bereiken, toch wat moeten verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, alle combinaties heb ik nu alvast omgenummerd naar vaste unieke nummers. Dit is de 1e kolom (A).

In de 2e kolom (B) is het resultaat hoger of lager dan 0.5, 3e kolom (C) hoger of lager dan 1.5, 4e kolom (D) hoger of lager dan 2.5 enz.
De resultaten in deze kolommen zijn dus waar (hoger) of niet waar (lager). Ik heb deze resultaten met ALS uit andere kolommen gehaald en heb ze Waar en Onwaar genoemd omdat ik dacht dat me dat hierbij zou helpen.

Het getal 1 uit Kolom A kan dus bijvoorbeeld 14 keer waar bevatten (hoger dan 0.5) en 10 keer onwaar (lager dan 0.5). n
Het getal 2 uit kolom A als voorbeeld 12 waar en 14 Onwaar enzovoort.

Nu wil ik eigenlijk per kolom (B en verder) weten hoe vaak ik Waar heb en hoe vaak Onwaar per nummercombinatie uit kolom A. Het liefst zelfs als percentage.

Nu deed ik dit eerst via draaitabellen, maar ik hoop eigenlijk dat het met een formule iets sneller kan. Ook omdat er wekelijks weer nieuwe data bijkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Kijk eens in de helpfile bij =AANTA.ALS, =AANTALLEN.ALS, =SOM.ALS, en =SOMMEN.ALS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je een ALS formule gebruikt met tekst er in moet de tekst tussen aanhalingstekens, zoals je dat bij het laatste deel hebt gedaan.

Moet dat ook niet wanneer je een 2e formule binnen je ALS gaat gebruiken?

Laat maar, even opgezocht ter verificatie.

Ik denk dat je naar het eerste stukje moet kijken: B2:B308=14
Wat wil je daar doen? Wanneer een cel tussen B2 en B308 14 is een text teruggeven?

[ Voor 32% gewijzigd door sypie op 01-09-2018 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het aantal waar en/of aantal onwaar uit kolom B halen. Dit zou dus 14 Waar en 20 Onwaar kunnen zijn.
Kolom A rij 1 tm 5 zou dus kunnen zijn 1, 2, 1, 2, 1. Kolom B zou dan Waar, Waar, Onwaar, Onwaar, Waar.

Dan wil ik er uit halen 1= 2x Waar en 1x Onwaar, 2= 1x Waar en 1x Onwaar.
Momenteel lukt me dit alleen met een draaitabel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 17:19:
Kolom A rij 1 tm 5 zou dus kunnen zijn 1, 2, 1, 2, 1. Kolom B zou dan Waar, Waar, Onwaar, Onwaar, Waar.
Dat kan ik even niet rijmen? Hoe kan de ene 1 een waar zijn en de andere 1 een Onwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kolom A is eigenlijk een combinatie, maar die heb ik nu genummerd. Deze combinatie kan meerdere keren voorkomen. Kolom B is >0.5. De ene keer kan dit hoger zijn en een andere keer lager. Nu zou ik er dus graag uithalen hoe vaak deze combinatie hoger dan 0.5 is en hoe vaak deze combinatie lager is dan 0.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Heb je een screenshot of een test-bestandje? Dat maakt het net even wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zou dat graag willen posten, maar ik mag niets via het fotoalbum posten. Ik ben pas net lid en heb te weinig karma.. Kan dat kloppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
imgur.com of iedere andere plaatjeswebsite kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/3iDTSLL

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Pandorian
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-10 17:22
zoiets?

zoiets?

=COUNTIFS(B:B;"Waar";A:A;A2)/(countif(A:A;A2))

Engelse versie maar zo in een NL excel te plakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
@Bocanico,
in je lijst met 48 waarden komt 18 x de combinatie 1,5 - 2,5 voor.
Die worden als volgt 'gewaardeerd':
5 x onwaar - onwaar - onwaar - onwaar
10 x waar - onwaar - onwaar - onwaar
3 x waar - waar - onwaar - onwaar
Welke 'logica' zit daar achter? (Ook al opgemerkt door sypie, maar niet beantwoord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Pandorian, dat is inderdaad precies wat ik zoek!!

Dix-neuf excuus, ik doe sportonderzoek naar bepaalde statistieken. Het resultaat kan dus per week verschillen. Vandaar dat dezelfde combinatie per week een verschillend resultaat (waar/onwaar) heeft.
Pagina: 1