Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:31

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik ben al jaren Android-gebruiker en het bevalt me an sich prima, maar toch heb ik altijd gedoe met opslag.

Vroeger kende Android de mogelijkheid tot het bijvoegen van een SD-kaart. Echter bleef dit dan een geheel losstaande opslag, die maar door weinig programmatuur gebruikt kon worden, waardoor je er netto alleen wat aan had voor je lokale muziek of iets dergelijks.

Tegenwoordig kent men binnen Android het fenomeen "Adoptable storage", waarbij de SD-kaart op een wat ontransparante manier samengevoegd wordt met de lokale ingebouwde opslag.

Helaas heb ik af en toe meegemaakt, dat deze spontaan dienst weigerde, en de SD-kaart technisch prima werkend was, maar uit deze modus schoot, waardoor je effectief data kwijt bent die op de SD-kaart stond.

Voorheen dacht ik dat dat kwam omdat ik altijd LineageOS gebruikte, een bekende custom rom voor Android, die wellicht minder stabiel is dan de Android-roms van de fabrikant zelf. Helaas had ik precies hetzelfde eergister weer met mijn nieuwe en originele Motorola Moto G5S.

Als ik de SD-kaart als losse opslag zou instellen, krijg je weer het klassieke verhaal dat maar heel weinig apps hier iets mee kunnen. De fabrikant-eigen camera-app doet dit bijvoorbeeld zelden, waardoor je effectief dan alsnog je interne opslag gebruikt, die dan vol raakt, terwijl de SD-kaart praktisch leeg blijft.

Andere alternatieven zijn rooten en dan prutsen met symbolic links, eigenlijk handwerk waar ik anno 2018 wel een beetje klaar mee ben. Hoe regelen anderen dit? Als je je beperkt tot telefoons die ingebouwd al, laten we zeggen, 64GB+ opslag hebben wordt de prijs een stuk hoger, en juist lees ik op Tweakers vaak dat men het prijst dat er een SD-kaart in kan. Daarnaast zijn er diverse fabrikanten die zelfs de Adoptable Storage-optie er uit slopen. Wat heb je dan nog aan een SD-kaart vraag ik me af?

TL;DR. Hoe gaat men hier om bij Android met het ruimtegebruik en zorg je dat je telefoon ook goed gebruik maakt van de extra opslag zonder dat je hier allerlei lapmiddelen of vage tweaks moet toepassen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Alle reacties

• Luinwethion
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-11 19:55
MsG schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:11:
Ik ben al jaren Android-gebruiker en het bevalt me an sich prima, maar toch heb ik altijd gedoe met opslag.
Daarom ben ik altijd pro grote interne opslag geweest, vooral bij flagships, gelukkig zijn we al op het punt dat we steeds meer toestellen zien met 128GB en meer... Ook in de mid-range segment.

Maar... Op je vraag.

Dat hoef niet meer zo te zijn maar:

Met een Moto G3 heb ik maarliefst 2 SD kaarten kapot gekregen, die waren twee Sandisk 128GB extreme, dus geen goedkoop ding.

Daarna met een Moto G4 en een Samsung pro+ van 64GB had ik allerijl problemen , telefoon liep vast en was soms erg traag... En dit alleen wanneer de adoptable storage aangeschakeld was... De SD kaart was dit keer wel goed, heb die nog 1 naar in een S7 gebruikt.

wanneer ik een SD kaart gebruik, weet ik dat het alleen voor media en foto's.

[ Voor 4% gewijzigd door Luinwethion op 01-09-2018 18:21 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:31

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Maar hoe beweeg je apps ertoe er naar te schrijven als je een SD-kaart níet als adoptable storage zou aanmerken. Ik sta best open voor het idee om dat eens te laten. Maar mijn gebruikersdata is vooral bijv. foto's etc. en daar zie ik bij de eigen camera's geen optie om naar de SD-kaart te schrijven. Ik voel er dan weinig voor om allerlei exotische apps te gebruiken die wèl iets met de SD-kaart doen.

Voor de rest heb ik geen idee wat ik handmatig op de SD-kaart zou zetten, ik luister muziek via Spotify en dat kan, wederom, niks met de SD-kaart.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Luinwethion
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-11 19:55
Ik heb al een lange tijd geen telefoon met adoptable storage gehad, kunnen we zeggen dat de toestellen die ik gehad met met een SD card slot "adopteren" de adoptable storage niet (bad pun well intended).

Met een Samsung of Huawei, wanner ik dan een SD kaart in de telefoon heb, wordt dat als een aparte opslag gezien, en in de camera app kan ik gewoon kiezen waar je foto's opgeslagen wilt hebben, ook in apps zoals Spotify, Google play music en zelfs Netflix (denk ik) tegenwoordig kun je kiezen voor de SD kaart.

Zoals ik dan les, heb je die mogelijkheid niet met je Motorola als je de SD kaart als externe media gebruikt?

Maar voor mij blijft de beste oplossing een grotere intern geheugen, en gelukkig zien we meer mid range toestellen met grotere opslag.

Verwijderd

MsG schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:01:
Voor de rest heb ik geen idee wat ik handmatig op de SD-kaart zou zetten, ik luister muziek via Spotify en dat kan, wederom, niks met de SD-kaart.
In de settings van Spotify kan je de opslag die Spotify gebruikt (cache en downloads) wel degelijk aan de SD toewijzen.
En met de meeste camera apps ook trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2018 11:55 ]