Videokaart game pc geeft af en toe na op starten geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Mijn vraag.
Sinds een paar dagen heb ik zelf een game pc in elkaar gezet. De specs zet ik zo hieronder. Ik heb nou als een paar keer gehad dat ik mijn LG 4K monitor aan zet en dan pc, maar ik geen beeld krijg. Als dat gebeurd zet ik de pc uit en weer aan en er is weer beeld zonder problemen. Hopelijk kan iemand hier mij vertellen wat het is. Ik snap het niet helemaal. --> het is maar af en toe dat probleem. Niet elke keer als ik de pc aan zet.

Edit 14:06:
Gebeld met Alternate, problemen uitgelegd. Wat ik vergeten was, ik krijg soms heftige schrokken van behuizing. Ik ga voor een nieuwe voeding en het probleem is voor nu opgelost

Ik heb autisme en dit kan nogal stressvol zijn soms: hopelijk hoeft ie niet terug gestuurd te worden, anders heb ik een heel groot probleem. Ik zit thuis met een Wajong uitkering en als de GPU terug moet dan zit ik een tijd zonder pc. Dat is voor mij een groot probleem, dus hopelijk weet hier iemand wat het is en of het mee valt (of niks is) of juist wel wat (ergs) is?

Gisteren had ik wel 1x dat het beeldscherm (vanuit de videokaart) raar deed. Ik had toen dit er extra in zitten:
1x 2.5 ssd
1x 2,5 hdd
1x 3.5 hdd
1x 120mm fan extra, aangesloten via een andere fan die aangesloten was op molex.
Na het verwijderen van de dingen hierboven behalve de 2.5 SSD, toen deed het beeld weer normaal. Misschien vanwege de voeding? Bedoel dat er meer verbruikt werd dan hij kon leveren?

Relevante software en hardware die ik gebruik.
AMD Ryzen 5 2600
MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC
MSI B450M PRO-VDH moederbord
ADATA 16 GB DDR4-3000 (2x 8GB)
Seasonic M12II-520 EVO 520Watt modulaire voeding

Monitor:
LG 24UD58-B
4K met FreeSync
Videokaart is met DisplayPort verbonden met monitor en FreeSync staat aan.

Windows 10 Pro
MSI Command center voor cpu
AMD Radeon Adreneline (Radeon instellingen)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Niet veel, op internet vond ik wel wat dingen, maar dat ging over dat er helemaal geen beeld meer kwam. Bij mij wel naar een herstart.

Net heb ik deze 2 dingen gedaan zonder problemen:
Prey demo gespeeld met medium/high settings (op 2160p) op 30fps
GTA 5 benchmark op 1080p met very high setting op 60 fps

[ Voor 5% gewijzigd door johan501 op 01-09-2018 14:06 ]

Beste antwoord (via johan501 op 01-09-2018 13:31)

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Het klinkt als een voedingprobleem. Zeker omdat de pc het wel correct lijkt te doen wanneer je minder hardware hebt aangesloten.

Heb je de voeding nieuw gekocht of meegenomen uit een oudere pc? Het model is inmiddels alweer zo'n 8 jaar oud (2010)

Bij jou klinkt het inderdaad alsof er niet genoeg vermogen geleverd kan worden, terwijl 520watt meer dan genoeg zou moeten zijn voor je systeem.
Is het mogelijk voor je om een andere voeding te testen?

Niet lezen als je teveel stress krijgt van horroverhalen:
spoiler:
Ik spreek vast bevooroordeeld, aangezien ik hetzelfde model heb gehad (alleen dan de 620w versie), welke een groot probleem veroorzaakte: een van de ingangen gaf teveel stroom met gesmolten harde schijven en sata poorten op het moederbord als gevolg.
Wat er met mijn voeding gebeurde is uiteraard wel een worst case scenario, wat na een aantal jaren pas gebeurde, maar wel op het moment dat ik die ingang op de voeding voor het eerst ging gebruiken. Mijn vertrouwen in Seasonic was wel weg.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Het klinkt als een voedingprobleem. Zeker omdat de pc het wel correct lijkt te doen wanneer je minder hardware hebt aangesloten.

Heb je de voeding nieuw gekocht of meegenomen uit een oudere pc? Het model is inmiddels alweer zo'n 8 jaar oud (2010)

Bij jou klinkt het inderdaad alsof er niet genoeg vermogen geleverd kan worden, terwijl 520watt meer dan genoeg zou moeten zijn voor je systeem.

spoiler:
Ik spreek vast bevooroordeeld, aangezien ik hetzelfde model heb gehad (alleen dan de 620w versie), welke een groot probleem veroorzaakte: een van de ingangen gaf teveel stroom met gesmolten harde schijven en sata poorten op het moederbord als gevolg.
Wat er met mijn voeding gebeurde is uiteraard wel een worst case scenario, wat na een aantal jaren pas gebeurde, maar wel op het moment dat ik die ingang op de voeding voor het eerst ging gebruiken. Mijn vertrouwen in Seasonic was wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
GromuhlDjun schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:39:

spoiler:
Hoi,

Bedankt voor je reactie! Ja ik dacht dat ook, maar meer vanwege de extra harde schijven en 1 fan die ik aansloot zoals eerder uitgelegd. Is dat model al zo oud? Paar dagen geleden aangeschaft bij Alternate vopr €65. Ja die snap ik ook niet helemaal. Maar tijdens gebruik en gaming geen probleem.

Helaas heb ik geen andere voeding en heb minimaal 500watt nodig.
Ah ja ik snap het, wat zou ik nu moeten doen? Want weet niet of dat het is, maar heb wel een probleem nu. De voeding zelf + ik gebruik pc elke dag en vaak (vanaf eergisteren) en heb gerekend op een modulaire voeding.

Nu ga ik even met Alternate bellen, ik vertrouw de voeding niet helemaal. Ik hou mn topic wel ff in de gaten.

Edit: net met alternate gebeld en stuur deze terug en neem een nieuwe. Ben nog niet uit welke, maar hij gaf me verschillende keuzen van verschillende prijzen.

Wat ik nog vergeten was te melden hier maar wel aangeef aan de telefoon: af en toe als ik de behuizing aanraak krijg ik een schok. En dan alles bij elkaar denk ik en hij dat het inderdaad de voeding is. En jij dacht het ook al. Bedankt voor je bericht! :)

[ Voor 13% gewijzigd door johan501 op 01-09-2018 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:35
Ik heb zelf ook een vergelijkwaardige probleem gehad met een Freesync monitor+AMD Ryzen+AMD GPU. Waarschijnlijk heb je een probleem met je Displaypoort kabel.

YouTube: Display port can cause boot issues

Probeer een andere scherm, DP kabel(zonder pin 20 aangesloten) of HDMI kabel of het beter werkt. Maar het kan ook aan je BIOS settings liggen. Als je bijvoorbeeld een te hoge geheugensnelheid heb ingesteld.

https://www.hdmikabelshop.nl/displayport-kabel-2-meter

[ Voor 9% gewijzigd door polli_ op 01-09-2018 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
polli_ schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:38:
Ik heb zelf ook een vergelijkwaardige probleem gehad met een Freesync monitor+AMD Ryzen+AMD GPU. Waarschijnlijk heb je een probleem met je Displaypoort kabel.

YouTube: Display port can cause boot issues

Probeer een andere scherm, DP kabel(zonder pin 20 aangesloten) of HDMI kabel of het beter werkt. Maar het kan ook aan je BIOS settings liggen. Als je bijvoorbeeld een te hoge geheugensnelheid heb ingesteld.

https://www.hdmikabelshop.nl/displayport-kabel-2-meter
Sorry, maar heb je ook mijn reactie naar GromuhlDjun gelezen?
3x problemen waardoor ik en Alternate denken dat het de voeiding is:

1. Toen ik meer energie verbruikende hardware (hdd's, fan) erin deed, toen deed het beeld raar, soort vele paars en blauwe golven ofzo. Na die hdd's en verwijderd te hebben geen problemen meer.

2. Al meerdere keren na het opstarten geen beeld en na een herstart weer wel

3. Ik krijg schokken van de behuizing. Heb gehoord dat dat door de voeding kan komen.

Ik heb een oplossing en dat is een nieuwe voeding. Maar bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
johan501 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:05:
[...]

Sorry, maar heb je ook mijn reactie naar GromuhlDjun gelezen?
3x problemen waardoor ik en Alternate denken dat het de voeiding is:

1. Toen ik meer energie verbruikende hardware (hdd's, fan) erin deed, toen deed het beeld raar, soort vele paars en blauwe golven ofzo. Na die hdd's en verwijderd te hebben geen problemen meer.

2. Al meerdere keren na het opstarten geen beeld en na een herstart weer wel

3. Ik krijg schokken van de behuizing. Heb gehoord dat dat door de voeding kan komen.

Ik heb een oplossing en dat is een nieuwe voeding. Maar bedankt voor je reactie.
Dat dacht ik ook, maar een nieuwe voeding gaat het probleem met het booten niet oplossen. Je displaypoort geeft waarschijnlijk een kortsluiting met je moederbord en videokart. Probeer tijdelijk een HDMI kabel en je zult zijn dat je minder problemen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
polli_ schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:12:
[...]

Dat dacht ik ook, maar een nieuwe voeding gaat het probleem met het booten niet oplossen. Je displaypoort geeft waarschijnlijk een kortsluiting met je moederbord en videokart. Probeer tijdelijk een HDMI kabel en je zult zijn dat je minder problemen krijgt.
Ah sorry, dat begreep ik niet. Ben op dit moment een beetje gestrest door dit en wat andere dingen 8)7. Dat ga ik proberen als ik een nieuwe voeding heb. Ik ga de pc vanaf dadelijk zo min mogelijk gebruiken, bedankt voor de tip! =D.

Voor 4K heb je toch hdmi 2.0 kabel nodig toch? En voor FreeSync ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
johan501 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:15:
[...]

Ah sorry, dat begreep ik niet. Ben op dit moment een beetje gestrest door dit en wat andere dingen 8)7. Dat ga ik proberen als ik een nieuwe voeding heb. Ik ga de pc vanaf dadelijk zo min mogelijk gebruiken, bedankt voor de tip! =D.

Voor 4K heb je toch hdmi 2.0 kabel nodig toch? En voor FreeSync ook?
Altijd cool blijven bij PC problemen!

Mijn tip is loop/rij naar de Media Markt en koop een el cheapo HDMI kabel en kijk of het werkt.
Freesync werkt niet over HDMI, dus dat zul je missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
polli_ schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:21:
[...]

Altijd cool blijven bij PC problemen!

Mijn tip is loop/rij naar de Media Markt en koop een el cheapo HDMI kabel en kijk of het werkt.
Freesync werkt niet over HDMI, dus dat zul je missen.
Haha ja das waar =D

Gelukkig heb ik wel een aantal hdmi kabels. Alleen wist niet of ik dan 2.0 moet hebben.
Ah okay, dat wist ik nog niet. Weer wat geleerd! haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
johan501 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:23:
[...]

Haha ja das waar =D

Gelukkig heb ik wel een aantal hdmi kabels. Alleen wist niet of ik dan 2.0 moet hebben.
Ah okay, dat wist ik nog niet. Weer wat geleerd! haha :)
Probeer even een hdmi kabel en kijk of het probleem is opgelost. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
polli_ schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:32:
[...]

Probeer even een hdmi kabel en kijk of het probleem is opgelost. Ben benieuwd naar je bevindingen.
Dat doe ik pas als ik een nieuwe voeding heb. Ik nu nog even een keuze aan het maken tussen meerdere voeding en dan gaat de pc uit. Dus aankomende week pas ;)
Pagina: 1