Yde schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:52:
Wat iemand onder een normale desktop verstaat is uiteraard strikt persoonlijk. Voor mij is dat een systeem met voldoende ruimte voor disks, een goede videokaart voor mijn 40" 4K monitor. E.e.a. om mijn verzameling aan muziek, video e.d. te kunnen bewerken. Of als live omgeving voor het archief van de Historische Vereniging. De backup van deze data staat op een NAS, zodat ik, naast de veiligstelling van de data, ook vanaf andere plekken kan genieten. Totale hoeveelheid storage in de PC : 50TB , extern 75TB.
Daar sla je de spijker op zijn kop - gaming als 'eis' is zelfs al moeilijk te specificeren en is afhankelijk van het soort spellen je wilt spelen en welke framerates je verwacht te krijgen.
.. en jouw eisen aan een desktop staan ook redelijk ver af van wat de meeste gebruikers van een computer zullen verwachten. Echter zijn het geen eisen waarvoor het extreem moeilijk is om een passend systeem samen te stellen. Veel drivebays, redelijke multicore CPU voor videobewerking en waarschijnlijk is de iGPU al goed genoeg om je 4K scherm aan te sturen, zo lang je maar niet gaat gamen.
Voor specifiek advies op maat zie je wel waarom er zoveel topics over aankoop advies zijn. Iedereen wil weer wat anders, heeft er andere verwachtingen bij en daar past een specifieke configuratie bij.
Misschien semi-offtopic, maar zou je niet willen overgeven je backup nog in de cloud te zetten? Ik weet niet of je NAS nu op dezelfde fysieke locatie staat als je computer maar als dat zo en er breekt brand uit, dan heb je uiteraard weinig aan de backup als die ook in vlammen opgaat. In dat geval is het verstandiger om er nog een cloud backup naast te zetten, wellicht alleen voor een gedeelte van de data. De meeste NAS systemen hebben hier standaard functionaliteit voor waarmee je bepaalde mappen met de cloud (Google Drive, Stack, Dropbox, noem maar op) kan synchroniseren.