Draait alles om gaming tegevwoordig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yde
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-10 20:27
Het zit me al een tijd dwars. Overal duikt het woord gaming weer op. Nu weer bij de DESKTOP Best Buy guide.
Alleen bij het advies voor de HTPC ben ik het woord niet tegengekomen.
Als ik advies wil hebben over een desktop, wil ik algemene adviezen over een desktop en niet game gerelateerd. Maak anders een aparte Buy Guide voor gaming systemen. Hoewel... ik denk dat echte gamers verdomd goed weten wat ze willen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:12
De auteur staat er niet nadrukkelijk bij vermeld, maar ik geloof dat @willemdemoor goeddeels verantwoordelijk is voor deze BBG. Bij dezen is hij ook getagt en dan gaat hij het ook zien. T'is wel weekend, dus misschien moet je wel tot maandag geduld hebben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Yde blijkbaar weten gamers het toch niet gezien de enorme hoeveelheid topics in DAA varierend van 500 tot 3000 voor een systeem.

Maar wat versta jij tegenwoordig onder een desktop? Het gemiddelde game-systeem maar dan zonder de (dure) GPU, zie ik direct als een gewone desktop waar je jarenlang mee vooruit kan met je browser, Office en wat foto's bewerken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@MAX3400 Wat ik zelf ook denk is dat mensen die hier een PC zoeken om zelf te bouwen toch meer naar gaming systemen opzoek zijn dan naar een simpele desktop pc. De mensen die een simpele desktop zoeken gaan vaak toch naar de computerwinkel om de hoek heen of naar een mediamarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Verwijderd ach, waar iemand wat koopt, is inderdaad het gemak van binnenlopen en meenemen. Ik zie alleen wel dat de non-gaming machines die op GoT gevraagd worden, vaker/sneller in de hoek van high-end video, development of virtualisatie zitten. Met bijbehorend prijskaartje, vanzelfsprekend.

@Yde heeft tot nu toe 5 posts in 5 topics dus het is lastig in te schatten wat nu exact de eisen zijn waar hij/zij normaliter mee moet werken, iets vanaf weet, etc. Hopelijk komt hier nog een constructief antwoord op; een "gewone" desktop is inderdaad niet lastig maar de generalisatie van de machine ligt wel op de loer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Het gros van de BBG-systemen zijn inderdaad gamesystemen, omdat daar de meeste aankopen gedaan worden en de meeste mutaties zitten. Videokaarten bijvoorbeeld zijn behoorlijk aan prijsveranderingen onderhevig, waardoor het vaker loont naar een andere samenstelling te kijken dan bijvoorbeeld een absoluut instapsysteem.
Dat gezegd hebbende, we laten in de BBG ook regelmatig non-gamingsystemen de revue passeren, zoals in deze editie een htpc, in mei een budgetsysteem, in maart geen enkel gamesysteem, maar een budgetsysteem op basis van AMD en een systeem op basis van Intel, november een workstation en htpc, etc.

Ik snap dat niet iedereen een gamesysteem wil, maar feit is dat een groot deel van de componenten/zelfbouwmarkt op gamers draait. Voor de meeste lichte werkzaamheden kopen veel mensen toch liefst een laptopje, voor het serieuze werk koop je een desktop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08 22:13
Het gaat ook om de levensduur van de systemen. Je hebt er gelijk in dat gamers goed weten wat ze willen.. maar dan eerder in de trant van 'ik wil een systeem dat op dit moment een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft'. Aangezien er voortdurend nieuwe CPUs en GPUs uitkomen verandert dat speelveld steeds en heeft het dus ook zin om dat in BBGs te behandelen. Die nieuwe CPUs en GPUs hebben namelijk vooral bij games een groot effect (of wellicht bij andere speciale toepassingen zoals videobewerking- en rendering).

Nu zou je erover kunnen twisten dat dat bij niet-gamesystemen ook het geval is maar het resultaat heeft een stuk minder invloed. Met andere woorden, met een laptop van 5 jaar oud met medium specs zou je vandaag de dag voor eenvoudige taken nog goed vooruit kunnen. Maar probeer maar eens een redelijk veeleisende game te spelen op een desktop met medium specs van 5 jaar geleden. Dat gaat niet, of in ieder geval niet met dezelfde grafische settings als toen het systeem werd gekocht.

[ Voor 8% gewijzigd door Foodie88 op 03-09-2018 11:29 ]

BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yde
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-10 20:27
Wat iemand onder een normale desktop verstaat is uiteraard strikt persoonlijk. Voor mij is dat een systeem met voldoende ruimte voor disks, een goede videokaart voor mijn 40" 4K monitor. E.e.a. om mijn verzameling aan muziek, video e.d. te kunnen bewerken. Of als live omgeving voor het archief van de Historische Vereniging. De backup van deze data staat op een NAS, zodat ik, naast de veiligstelling van de data, ook vanaf andere plekken kan genieten. Totale hoeveelheid storage in de PC : 50TB , extern 75TB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foodie88
Yde schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:52:
Wat iemand onder een normale desktop verstaat is uiteraard strikt persoonlijk. Voor mij is dat een systeem met voldoende ruimte voor disks, een goede videokaart voor mijn 40" 4K monitor. E.e.a. om mijn verzameling aan muziek, video e.d. te kunnen bewerken. Of als live omgeving voor het archief van de Historische Vereniging. De backup van deze data staat op een NAS, zodat ik, naast de veiligstelling van de data, ook vanaf andere plekken kan genieten. Totale hoeveelheid storage in de PC : 50TB , extern 75TB.
Daar sla je de spijker op zijn kop - gaming als 'eis' is zelfs al moeilijk te specificeren en is afhankelijk van het soort spellen je wilt spelen en welke framerates je verwacht te krijgen.

.. en jouw eisen aan een desktop staan ook redelijk ver af van wat de meeste gebruikers van een computer zullen verwachten. Echter zijn het geen eisen waarvoor het extreem moeilijk is om een passend systeem samen te stellen. Veel drivebays, redelijke multicore CPU voor videobewerking en waarschijnlijk is de iGPU al goed genoeg om je 4K scherm aan te sturen, zo lang je maar niet gaat gamen.

Voor specifiek advies op maat zie je wel waarom er zoveel topics over aankoop advies zijn. Iedereen wil weer wat anders, heeft er andere verwachtingen bij en daar past een specifieke configuratie bij.

Misschien semi-offtopic, maar zou je niet willen overgeven je backup nog in de cloud te zetten? Ik weet niet of je NAS nu op dezelfde fysieke locatie staat als je computer maar als dat zo en er breekt brand uit, dan heb je uiteraard weinig aan de backup als die ook in vlammen opgaat. In dat geval is het verstandiger om er nog een cloud backup naast te zetten, wellicht alleen voor een gedeelte van de data. De meeste NAS systemen hebben hier standaard functionaliteit voor waarmee je bepaalde mappen met de cloud (Google Drive, Stack, Dropbox, noem maar op) kan synchroniseren.

BF1 Stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Yde schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:52:
... Totale hoeveelheid storage in de PC : 50TB , extern 75TB.
Je snapt zelf nu al/hopelijk dat 50TB interne storage dus niet onder normaal desktop valt? En zoals je terecht opmerkt, een desktop is persoonlijk. Ik snap dan, in dit concrete voorbeeld, dan niet hoe je er een BBG van kan maken of kan relateren aan "desktop" in BBG?

En, niet nitpicking; een "goede" videokaart voor een 4K monitor? Die heb je al voor 6 tientjes. En komen we al snel in het grijze gebied wat JIJ goed vind t.o.v. wat wij voldoende vinden.

Ik wil zeker nadenken over een huis/tuin/keuken BBG voor tante Els of opa Henk maar dan kom je ook al snel uit bij de BCC/MM/HP prebuilts. Sowieso, en dat is mijn mening: bijna niemand gebruikt een systeem (ongeacht het labeltje) gebalanceerd of 100% load.

De BBG's zijn richtlijnen om binnen prijs X een machine te kopen voor prijs Y. Er zijn honderden topics in DAA die niet willen conformeren aan BBG en jij zou daar ook zeker onder vallen. Wil jij dus een richtlijn op basis van jouw wensen, be my guest; maak een gedegen topic in DAA en ik ga graaaag met je in discussie of/hoe 50TB te alloceren is.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 04-09-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
MAX3400 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:51:
[...]

En, niet nitpicking; een "goede" videokaart voor een 4K monitor? Die heb je al voor 6 tientjes. En komen we al snel in het grijze gebied wat JIJ goed vind t.o.v. wat wij voldoende vinden.
.. en dat is precies wat in de meeste DAA topics gebeurt. De TS begint met een configuratie die flink overbemeten is en krijgt het advies om bepaalde componenten te wisselen voor goedkopere, omdat het gewoonweg geen zin heeft met het oog op de eisen zo'n duur systeem samen te stellen. Soms komt de prijs zelfs uit op de helft van de originele configuratie.

[ Voor 5% gewijzigd door Foodie88 op 04-09-2018 17:01 ]

BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Foodie88 zeker. Een aantal DAA is toch ook vaak overbemeten / ondoordacht dus terugscalen mag wel. Maar tegelijkertijd is DAA voor "alles" wat niet BBG is (met een marge van een paar tientjes).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 10:50
Ik snap het punt niet zo. De BBG’s zijn voor de gangbare PC’s, die het meeste voorkomen. Voldoet de build van de BBG niet aan je eisen? Maak een topic in DAA. More than happy to help.

Het is imo niet meer dan logisch dan je de standaardbuilds ontwerpt op de grootste groep.

En nee, gamers weten niet per definitie wat ze moeten hebben. Hooguit welk spel ze willen spelen, en daar houdt het een beetje mee op.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Pagina: 1