Wifi opvangen en doorzenden onder een andere naam (Eduroam)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lol1ishier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-01 13:06
Goedenavond,

Ik woon sinds kort in een gebouw van de universiteit. Hier wordt dan ook het universiteitsnetwerk Eduroam als internet gebruikt. Een super snelle internet verbinding, dus daarover niks te klagen.

Helaas werken bepaalde apparatuur niet;
- PS4 kan niet verbinden met Eduroam
- Internetdongle voor vaste computer kan niet verbinden met Eduroam
- Chromecast kan niet verbinden met Eduroam

Ik heb best snel ontdekt dat mijn laptop via een Wifi hotspot het signaal kan doorsturen, hierdoor werken deze apparaten wel met behulp van het hotspot op mijn laptop. Ik moet echter elke keer mijn laptop opstarten voordat ik dus op een snelle manier één van de anderen kan gebruiken. Iets wat een beetje frustrerend is als je snel op de vaste computer wil of een netflix serie wil kijken via de tv.

Eduroam is zo beveiligd dat je moet inloggen met je studentnummer en wachtwoord, dit kunnen de andere applicaties niet aan.

Wat ik geprobeerd heb is een router op mijn kamer te zetten (Wireless-N 300 Router van Netgear), maar deze werkt alleen met bekabeld internet. Voor zover ik het door heb. Terwijl ik dus alleen Eduroam tot mijn beschikking is. En dus mijn laptop hotspot wat wel werkt maar niet ideaal is.

Heeft iemand misschien een snelle / goedkope oplossing?

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via lol1ishier op 01-09-2018 23:10)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:23
Gewoon een router pakken met openwrt erop en dan gaat het gewoon werken (tip: google op openwrt eduroam, je bent niet de eerste). Dat spul doet gewoon 802.1x

Persoonlijk heb ik ook wel eens zoiets opgezet dmv een ubiquiti nanostation als wifi client, werkte ook perfect. Was wel met ziggo public wifi hotspot maar afaik gebruikt dat dezelfde techniek/authenticatie

Mikrotik wap ac is bv leuke optie als client. Laat je de utp hieruit uitkomen op je bestaande netgear router en deze via utp/wifi het signaal doordelen

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 01-09-2018 21:18 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Klinkt alsof je een WiFi-repeater nodig hebt maar weet niet precies of dat "net zo goed" inlogt, of niet, zoals je zelf schetst omdat je met studentnummer en wachtwoord moet aanmelden.

Alternatief, maar ook hier kunnen nadelen aan zitten; iets als een RPi neerzetten, WiFi-dongle eraan en dan verder gaan? Want wat ik lees: je hebt dus per tijd X een nieuwe inlog nodig (op een web-interface??) voordat je weer internet hebt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lol1ishier
MAX3400 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:16:
Klinkt alsof je een WiFi-repeater nodig hebt maar weet niet precies of dat "net zo goed" inlogt, of niet, zoals je zelf schetst omdat je met studentnummer en wachtwoord moet aanmelden.

Alternatief, maar ook hier kunnen nadelen aan zitten; iets als een RPi neerzetten, WiFi-dongle eraan en dan verder gaan? Want wat ik lees: je hebt dus per tijd X een nieuwe inlog nodig (op een web-interface??) voordat je weer internet hebt?
Bedankt voor de snelle reactie!
Als je eenmaal bent ingelogd dan is hij als het goed is ook ingelogd tot je je eventuele wachtwoord van je studieaccount hebt gewijzigd! De WiFi-dongle die ik op dit moment aan mijn vaste computer hebt zitten die ondersteunt de beveiliging van Eduroam in ieder geval niet.

Hieronder staat een uitleg over de werking van Eduroam van die termen ken/gebruik ik niet. Via deze link: https://www.eduroam.nl/over-eduroam

"Werking van eduroam
eduroam gebruikt wereldwijd aan elkaar gekoppelde authenticatieservers om gebruikers met hun eigen draadloze apparaat probleemloos aan te sluiten op het netwerk van de instelling waar ze te gast zijn. Een student zit bijvoorbeeld op de TU Delft maar volgt ook vakken bij de TU Eindhoven. Hij kan via eduroam bij beide instellingen zonder extra configuratie het vaste en draadloze netwerk gebruiken. Door de manier van authenticeren is dit zeer veilig.

Veilige verbinding
De basis van eduroam is een hiërarchie van gekoppelde authenticatieservers, waarover de gebruikersgegevens op een veilige manier tussen instellingen getransporteerd worden. De instelling van de gebruiker houdt deze gegevens bij en controleert deze. Ook als de gebruiker zich bij een gastinstelling bevindt.

Authenticatie
Wanneer een gebruiker van de Universiteit Twente (UT) bijvoorbeeld te gast is bij de Hogeschool Utrecht (HU), stuurt de authenticatieserver van de HU de gegevens van de gebruiker door naar de UT. Pas als de authenticatieserver van de UT aangeeft dat de gebruiker bekend is (correcte gebruikersnaam/wachtwoord-combinatie), geeft de HU de gebruiker toegang tot het netwerk."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Nee in principe eenmalig met studentnummer@universiteitsmailadres.tld en het wachtwoord.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

True schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:22:
[...]

Nee in principe eenmalig met studentnummer@universiteitsmailadres.tld en het wachtwoord.
Oke, dat is duidelijk, ook met de uitleg van @lol1ishier erbij. Blijf ik dus een beetje in mijn vorige oplossing hangen; je hebt dus een 24/7 "machientje" nodig met, blijkbaar, een goede/supported dongle en dan heeft @lol1ishier dus altijd internet.

Geen idee welke dongle/antenne wel goed ondersteund wordt maar een RPI, Odroid of desnoods een ouder model NUC, verbruikt aanzienlijk minder dan de laptop, kan 24/7 aanstaan en simpel weggewerkt achter een plank/kastje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:21

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Nadeel van de RPi is dat alle wifi beperkt is tot USB2 speeds.

[ Voor 80% gewijzigd door DukeBox op 31-08-2018 21:28 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Als Eduroam nog steeds hetzelfde is als toen wanneer ik nog studeerde is het een WPA2 Enterprise netwerk gecombineerd met EAP-TTLS om de authenticatietunnel op te zetten i.c.m. wat (server)certificaatvalidatie.

Denk dat je iets als een RPi nodig hebt met 2 wifi adapters, eentje om Eduroam op te vangen en daar tegenaan te authenticeren, vervolgens iets als iptables om verkeer van de ene naar de andere adapter te natten/routen, en de andere adapter die via iets als hostap een netwerk uitzendt.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

DukeBox schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:26:
Nadeel van de RPi is dat alle wifi beperkt is tot USB2 speeds.
Oh ongetwijfeld maar met een maximale throughput van 480Mbps op USB2.0, lijkt me dat voldoende om een single-stream 5GHz verbinding op te zetten (theoretisch) en dus op ongeveer 50MB/s doorvoer te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lol1ishier
Top! Dan weet ik in ieder geval ongeveer wat er moet gebeuren. @MAX3400 @DukeBox @spone, als ik dit in bijvoorbeeld de MediaMarkt laat zien dan kunnen ze me wel iets aanraden? Voor mij is het namelijk een grijs gebied. Of als jullie iets van suggesties hebben? Het liefst niet al te duur :)
De kamer is 20m2 en de kamer naast mij daar is de Eduroam router. Dus de verbinding zal als het goed is wel sterk zijn.

Het 24/7 machientje is inderdaad wel wat ik zoek!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-05 20:28

g0tanks

Moderator CSA
lol1ishier schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:39:
als ik dit in bijvoorbeeld de MediaMarkt laat zien dan kunnen ze me wel iets aanraden?
Oh sweet summer child

Mijn verwachting is dat een MediaMarkt-medewerker geen idee heeft wat hij met dit topic aan moet. Daarnaast verkoopt de MediaMarkt ook geen Raspberry Pi's. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@lol1ishier LOL, de Mediamarkt die jou helpt aan een RPi of Odroid? Neuh, dat gaat 'm niet worden. Er zijn zat topics, in ieder geval op GoT over dit soort "circuit board pc's". Hou er rekening mee dat je daar in ieder geval geen Windows op kan draaien maar vaak een Linux-distro. Een NUC (van Intel) of een BRIX (van Gigabyte) zijn iets grotere machine zoals 3 CD-doosjes op elkaar gestapeld maar daar kan je wel Windows op draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-05 20:28

g0tanks

Moderator CSA
En mocht je voor de NUC-route gaan, dan zou ik speciaal hiervoor zeker geen nieuwe kopen. Voor ongeveer €100 kan je er zo te zien wel eentje van V&A plukken: V&A aangeboden: Intel NUC Kit NUC5PPYH + 4GB Ram

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 13:23
Gewoon een router pakken met openwrt erop en dan gaat het gewoon werken (tip: google op openwrt eduroam, je bent niet de eerste). Dat spul doet gewoon 802.1x

Persoonlijk heb ik ook wel eens zoiets opgezet dmv een ubiquiti nanostation als wifi client, werkte ook perfect. Was wel met ziggo public wifi hotspot maar afaik gebruikt dat dezelfde techniek/authenticatie

Mikrotik wap ac is bv leuke optie als client. Laat je de utp hieruit uitkomen op je bestaande netgear router en deze via utp/wifi het signaal doordelen

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 01-09-2018 21:18 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:52
Als je een repeater kan vinden die 802.1X met EAP ondersteund, dan is het theoretisch mogelijk om met eduroam te verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:59
laurens0619 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 20:31:

Ik denk dat dit de hoek is waar je het moet zoeken. En niet bij de mediamarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:52
@laurens0619 Maar wel pas sinds RouterOS 6.39.
https://mikrotik.com/download/changelogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:12

Compizfox

Bait for wenchmarks

Want wat ik lees: je hebt dus per tijd X een nieuwe inlog nodig (op een web-interface??) voordat je weer internet hebt?
Nee nee, het is (gelukkig!) geen captive portal. Het is gewoon WPA-Enterprise.

spone schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:27:
Denk dat je iets als een RPi nodig hebt met 2 wifi adapters, eentje om Eduroam op te vangen en daar tegenaan te authenticeren, vervolgens iets als iptables om verkeer van de ene naar de andere adapter te natten/routen, en de andere adapter die via iets als hostap een netwerk uitzendt.
Gewoon een router met OpenWRT is denk ik het makkelijkst. Je hebt niet eens per se 2 radio's nodig; één enkele radio kan in principe ook in AP en supplicant tegelijkertijd werken, en daarmee met een netwerk verbinden (als WAN), en een eigen netwerk uitzenden (LAN). Ik weet niet zeker of álle WNICs dit ook kunnen. Groot nadeel hiervan is wel dat het WWAN en WLAN-netwerk op hetzelfde kanaal zitten. (één radio kan niet op twee kanalen tegelijk opereren)

[ Voor 57% gewijzigd door Compizfox op 01-09-2018 23:34 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1