Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:25
Heel concreet mijn vraag, welke optie is het beste ?.

Optie 1: Long range acces point in het huis ophangen. Alle apparaten in het bijhuis verbinden met de wifi van het huis en dus de longrange AP.

Optie 2: Point to Point wifi adapters ophangen, eentje in het huis, eentje in het bijhuis, vervolgens een router op aan sluiten ? hier de apparaten mee verbinden.

Optie 3: 4G router met tele2 unlimited abbonement. Alles gescheiden van elkaar, TV via digitenne.

De situatie is als volgt. Er staat een woon huis (Groot huis) met een terrein waar een extra woning op staat. Deze was eerst onbewoond maar door omstandigheden word deze nu wel bewoond. Het huis is voorzien van een glasvezel verbinding en werkend wifi netwerk. Om de gene die in het bijhuis gaat wonen te voorzien van internet en eventueel TV moet de verbinding vanaf het huis daar naar toe komen. Kabel trekken is op dit moment geen optie dus het zou via een wifi/mifi/wireless oplossing moeten.

Gezien de afstand twijfel ik over boven genoemde opties. Kan iemand advies geven wat hun het beste achten en eventueel waarom ?

Ik heb zelf de volgende opties gevonden:

optie 1: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) - Goedkoop en simpel, maar is dit voldoende ? Zijn hier nadelen waar ik mogelijk niet over denk ?

Optie 2: https://www.wifishop.nl/u...station-loco-m2/pid=47005 - Goedkoop en simpel, maar moet hier nog een extra router bij op aangesloten worden ? Stoort dit met het huidige netwerk ? Is de zendsterkte genoeg om 60 meter te overbruggen ? Wat voor een extra apparatuur is hier nog bij nodig ? ( router, modem ? ).

Optie 3: Op lange termijn erg duur en ik weet niet hoe het zit met het 5GB per dag limiet. Kan een router zelf dit elke keer ophogen met 1GB door een sms te sturen ? De routers die ik gevonden heb kan ik geen info over vinden ( bijv: pricewatch: TP-Link 4G Mi-Fi Hotspot met display M7350 ).

Het budget ligt rond de 200 euro max. voor korte termijn. De woning gaat waarschijnlijk 1 jaar max. bewoond worden.

Ik hoop dat iemand advies kan geven. Ik kom er niet meer uit en zie door de bomen het bos niet meer. Snelheid is wel enig sinds geboden dus opties die langer dan 2 weken duren worden bij voorbaat al uit gesloten.

Bij vragen doe ik mijn best ze z.s.m. te beantwoorden :)

Beste antwoord (via Gillded op 01-09-2018 12:42)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Powerline heeft een groot dynamisch bereik, maar of dit gaat lukken... onwaarschijnlijk.

60m is met UTP bekabeling prima te doen, maar dan moet je ook 60m graven/hangen/iets anders doen. Dat kost geld/tijd/moeite. Ik snap best dat dat niet de eerste keuze is - het is wel uiteindelijk de beste.

Verder, eens met RobbertBolz: je wilt als je dit draadloos gaat doen (en dat is met line-of-sight het beste alternatief) een point-to-point verbinding. Dus niet zoals in je eigen voorstellen proberen om met een generieke AP de boel aan hetzelfde netwerk te hangen als in de hoofdwoning, maar dedicated netwerken en hardware voor iedere stap:

1) Hoofdnetwerk in hoofdwoning - met internetverbinding. Hier wil je - bedraad en outdoor - de ene kant van de point-to-point verbinding op aansluiten.
2) Point-to-point verbinding tussen twee outdoor-apparaten met line-of-sight, liefst ook richtantennes.
3) Eigen netwerk van degene in het hondenhok, desgewenst met eigen NAT router.

Met het budget wat je noemt heb je genoeg opties, maar die nanostation-ac is a) overkill en b) slurpt teveen van je budget op.

Ik zou aanraden te kijken hiernaar:
pricewatch: TP-Link Outdoor 5GHz 300Mbps High power Wireless
Tweemaal dat apparaat voor de point-to-point, eentje als AP, de ander als client bridge ingesteld. Dat is de helft van je budget. Vervolgens een eenvoudige maar competente AP cq WiFi router in het hondenhok, denk aan pricewatch: D-Link DIR-850L

Dan hou je EUR 50 over voor goede kabels (deze dingen gebruiken PoE, dus 100% koper - *geen* CCA - is een must) en montage.

Idee moet schematisch zijn:

Hoofdrouter in hoofdwoning
|
Met TP-Link meegeleverde PoE injector
|
netwerkkabel naar buiten
|
AP van de point-to-point verbinding
.
-
_
Wifi-verbinding
_
-
.
Client bridge van point-to-point aan buitenmuur hondenhok
|
netwerkkabel naar binnen
|
Meegeleverde PoE injector TP-Link
|
D-Link router
|
rest van netwerk hondenhokbewoner.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:33

BCC

Hoe krijgt het bijgebouw stroom? Anders is een powerline met daaraan een WiFi router misschien wel een simpele en goedkope oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 31-08-2018 20:58 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
Stroom zit helaas in aparte groepen. Het gebouw is een oude honden kennel omgebouwd tot woon ruimte dus oplossingen via stroom zijn twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:33

BCC

Als het via de netwerkast van het huis komt dan is het toch juist erg eenvoudig?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
Volgens mij loopt het apart, maar heeft een powerline sowieso geen mega verlies op 60 meter met oude bekabeling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertBolz
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 31-08-2021
Wat denk je van een point to point verbinding!

https://www.ubnt.com/airmax/nanostation-ac/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 12:34

MikeVM

- Baloo -

met de unify ga je het zeker wel halen, hoewel de snelheid wel goed zal zijn, zal de stabiliteit en latency niet goed zijn. maar ik zou zeker er 2 gebruiken.dit omdat uw laptop/telefoon ook moeten data terugsturen, en die zijn niet zo krachtig, dus ze ontvangen wel zover, maar ze kunnen niet zo ver sturen.

maar een point to point verbinding is de way to go..

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Powerline heeft een groot dynamisch bereik, maar of dit gaat lukken... onwaarschijnlijk.

60m is met UTP bekabeling prima te doen, maar dan moet je ook 60m graven/hangen/iets anders doen. Dat kost geld/tijd/moeite. Ik snap best dat dat niet de eerste keuze is - het is wel uiteindelijk de beste.

Verder, eens met RobbertBolz: je wilt als je dit draadloos gaat doen (en dat is met line-of-sight het beste alternatief) een point-to-point verbinding. Dus niet zoals in je eigen voorstellen proberen om met een generieke AP de boel aan hetzelfde netwerk te hangen als in de hoofdwoning, maar dedicated netwerken en hardware voor iedere stap:

1) Hoofdnetwerk in hoofdwoning - met internetverbinding. Hier wil je - bedraad en outdoor - de ene kant van de point-to-point verbinding op aansluiten.
2) Point-to-point verbinding tussen twee outdoor-apparaten met line-of-sight, liefst ook richtantennes.

Met het budget wat je noemt heb je genoeg opties, maar die nanostation-ac is a) overkill en b) slurpt teveen van je budget op.

Tweemaal dat apparaat voor de point-to-point, eentje als AP, de ander als client bridge ingesteld. Dat is de helft van je budget. Vervolgens een eenvoudige maar competente AP cq WiFi router in het hondenhok, denk aan pricewatch: D-Link DIR-850L

Dan hou je EUR 50 over voor goede kabels (deze dingen gebruiken PoE, dus 100% koper - *geen* CCA - is een must) en montage.

|
|
netwerkkabel naar buiten
|
.
-
_
Wifi-verbinding
_
-
.
|
netwerkkabel naar binnen
|
|
D-Link router
|

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:38
Heb je z'n post gelezen? Dat is punt 2...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JaMaaT schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:27:
[...]

Heb je z'n post gelezen? Dat is punt 2...
Nee, z'n punt 2 is een *enkele* nanostation die verbindt met bestaande WiFi. Dat is even wat anders dan point-to-point 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gillded schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:56:
Stroom zit helaas in aparte groepen. Het gebouw is een oude honden kennel omgebouwd tot woon ruimte dus oplossingen via stroom zijn twijfelachtig.
Apparte groepen is geen probleem mits de meterkast op 1 fase draait, pas als je 3 fase in huis hebt kunnen groepen verdeeld worden over meerdere fases.

Nog een optie?
https://hackaday.com/2016...ethernet-through-the-air/

[ Voor 9% gewijzigd door memphis op 31-08-2018 23:34 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Mocht je voor een wireless oplossing gaan, bedenk dan ook hoe je de TV gaat doen, als dat een eis is. Een Interactieve TV-box heeft vaak een speciaal VLAN nodig en daar is je hardware mogelijk niet voor geschikt. Als je werkend wifi gaat aanbieden, kan de bewoner natuurlijk gebruik maken van webstreams en apps... maar daar moet hij/zij dan wel mee om kunnen gaan.
Ik heb zo geen hardware die ik je aanbeveel, maar: houd er rekening mee ;)
Optie 3: Op lange termijn erg duur en ik weet niet hoe het zit met het 5GB per dag limiet. Kan een router zelf dit elke keer ophogen met 1GB door een sms te sturen ?
Op dit moment kan je bij Tele2 om 0:01 gelijk 20 sms'jes laten sturen voor extra data, en dan heb je 25GB op die dag beschikbaar :+ dat valt volgens mij in vrijwel iedere 4G router in te stellen.
Echter: Tele2 kan op ieder moment beslissen om dit op de T-Mobile manier op te lossen (dat betekent op een captcha klikken, wat je dus niet kan automatiseren). Je loopt daarmee dus een risico :P sowieso is je 4G SIM daar dus niet voor bedoeld, met die voorwaarden ga je akkoord. Tele2 staat in het recht om jou op ieder moment te ontbinden. Ik zou het in ieder geval maandelijks opzegbaar nemen.

Mocht je geen oplossing vinden, dan zou ik afhankelijk van het gebruik eerder uitwijken naar T-Mobile 4G voor Thuis (wel 2 jarig abo, maar daadwerkelijk bedoeld voor dit doeleinde) of naar het ietwat shady MaXXimum.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:38
dion_b schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:28:
[...]

Nee, z'n punt 2 is een *enkele* nanostation die verbindt met bestaande WiFi. Dat is even wat anders dan point-to-point 8)7
Ahhh, ik had dan weer de link niet aangeklikt 8)7

My bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:48

M2M

medicijnman

Ik zou een kabel trekken, of nu ja trekken...

Als het 60 meter afstand betreft, hoeft de betreffende kabel natuurlijk niet volledig ingegraven te worden. Plastic buis, koppelstukjes en een netwerkkabel er in is vrij eenvoudig te regelen. Gewoon boven de grond leggen tussen de planten. Enkel onder de grond als het een pad betreft.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JaMaaT schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:51:
[...]

Ahhh, ik had dan weer de link niet aangeklikt 8)7

My bad.
Eh, ik had de link ook niet aangeklikt - het is juist wel een duo pack :o
(dan nog, uit z'n vraag is nog steeds niet duidelijk dat hij het als point-to-point overwoog)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:41
Voor stabiel en goed netwerk is kabel leggen de beste optie. Is dit echt onmogelijk ? Of is het meer dat je tegen het werk opzit ?

2 scholieren kost je 2 x 50 euro voor een zaterdag en graven met plezier een gleuf voor je van ~50 cm diep. Leg daar een 50mm mantelbuis in en trek 1 of 2 utp kabels er doorheen.

Een 2e optie indien er line of sight is om een point to point WiFi verbinding instaleren en in het huisje een losse router/WiFi acces point. Nadeel hiervan is dat itv werkende krijgen een flinke pain in de ass kan zijn.

Powerline adapters zou ik niet mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben aan de kant van de 'vaste verbinders'
Zeker omdat het een vast bewoond object is, moet je niet willen dat de boel half/half werkt.

Ik heb dit ooit opgezet voor een camping-bewoner, die zijn buurman mee wilde laten liften.
Elke maand werd ik wel weer gebeld, dat het niet (goed) werkte, terwijl de afstand nog geen 15 meter was.
Na 8 maanden aanklooien met remote toegang, reboots en zelfs KAKUswitches onderling, zodat e niet afhankelijk van elkaar hoefden te zijn om de boel van stroom te halen, zijn we maar gaan graven.
Een 5cm rioolbuis de grond in ( ik zou de volgende keer een stevigere buis nemen, maar was voorhanden )
paar elleboogjes zodat de buis (semi)netjes de caravans inging, en een afdichtdop met gaatjes

2 UTPkabels getrokken, en op de uitbreiding een 5port switch geplaatst.
Nu kon hij naast internet OOK nog eens het 2e kastje van de TV gaan gebruiken.

kosten ... 25€ en inderdaad het graaf-gedeelte ( zelf doen is goedkoopste, werkspot de duurste )
Maar wel stabiele verbinding, en wil buurman betere wifi, zet hij zelf maar een AP neer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:33
dion_b schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:27:

Deze raad ik dus af! Dat ding haalt nog geen 20m. Als AP op een terras of klein achtertuintje prima, maar 60m gaat deze nooit halen. Laatst 2 dagen in gebruik gehad, maar snel teruggestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:04
Is een 4G voor thuis abbo niet een optie? Dan wel de T-Mobile abbo voor thuis, en niet een Tele2 abbo voor je telefoon (illegaal) gebruiken.

[ Voor 54% gewijzigd door TZC-T1-FX op 01-09-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Incognitum schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 10:58:
[...]

Deze raad ik dus af! Dat ding haalt nog geen 20m. Als AP op een terras of klein achtertuintje prima, maar 60m gaat deze nooit halen. Laatst 2 dagen in gebruik gehad, maar snel teruggestuurd.
Dit zijn apparaten met high-gain richtantennes. Als je het als regulier AP voor clients op verschillende plekken gaat gebruiken gaat dat niet werken nee - buiten de gerichte straal heb je nauwelijks dekking. Dat is niet een tekortkoming van het apparaat maar van hoe je het inzet. Een reguliere AP moet altijd een zo laag mogelijke antenne gain hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je line of site hebt een dedicated wifi point to point verbinding met richt antennes. Natuurlijk is graven het beste maar als wordt aangegeven dat geen oplossing te vinden dan houdt het op.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
Iedereen bedankt voor de snelle reacties. Ik zou nog een keer pleiten voor het kabel trekken maar omdat het allemaal steen betreft denk ik niet dat dit een optie word. Ik ben ook van mening dat dit de mooiste en goedkoopste optie is op lange termijn maar helaas is de keuze niet aan mij.
dion_b schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:27:

|
|
netwerkkabel naar buiten
|
.
-
_
Wifi-verbinding
_
-
.
|
netwerkkabel naar binnen
|
|
D-Link router
|
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Dion, ik denk dat ik deze maar bestel. De kabels zou ik goed opletten, ben me bewust van het feit dat goedkope kabels een andere kern hebben en dus veel verlies.
Richh schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:46:
Mocht je voor een wireless oplossing gaan, bedenk dan ook hoe je de TV gaat doen, als dat een eis is. Een Interactieve TV-box heeft vaak een speciaal VLAN nodig en daar is je hardware mogelijk niet voor geschikt. Als je werkend wifi gaat aanbieden, kan de bewoner natuurlijk gebruik maken van webstreams en apps... maar daar moet hij/zij dan wel mee om kunnen gaan.
Ik heb zo geen hardware die ik je aanbeveel, maar: houd er rekening mee ;)

[...]

Op dit moment kan je bij Tele2 om 0:01 gelijk 20 sms'jes laten sturen voor extra data, en dan heb je 25GB op die dag beschikbaar :+ dat valt volgens mij in vrijwel iedere 4G router in te stellen.
Echter: Tele2 kan op ieder moment beslissen om dit op de T-Mobile manier op te lossen (dat betekent op een captcha klikken, wat je dus niet kan automatiseren). Je loopt daarmee dus een risico :P sowieso is je 4G SIM daar dus niet voor bedoeld, met die voorwaarden ga je akkoord. Tele2 staat in het recht om jou op ieder moment te ontbinden. Ik zou het in ieder geval maandelijks opzegbaar nemen.

Mocht je geen oplossing vinden, dan zou ik afhankelijk van het gebruik eerder uitwijken naar T-Mobile 4G voor Thuis (wel 2 jarig abo, maar daadwerkelijk bedoeld voor dit doeleinde) of naar het ietwat shady MaXXimum.
Aan zoiets zat ik dus ook te denken, om gewoon elke dag flink wat GB's te krijgen en niet meer om te kijken. Er komt 1 bewoner in en die zou niet de hele dag op het internet gaan, gamen, streamen, of wat voor'n intensieve activiteiten dan ook. Deze optie leek me juist zo fijn om na een jaar alles weer stop te zetten en dat het dan klaar was, maar ik heb geen zin om over 3 maanden terug te komen om als nog optie 1 in te gaan richten. Het zijn wel vrienden maar ook aan vrienden diensten zit een grens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik zou toch voor een kabel gaan. Dat levert waarschijnlijk het minste problemen op in het gebruik. Het wordt mij niet duidelijk waarom dat onmogelijk zou zijn (steen?). Als het om 1 jaar gaat, kan het zelfs een behoorlijk houtje touwtje gelegd worden. Maar als er een bewoonbare woning staat (ik weet niet hoe serieus de kennel is verbouwd), is het zeker niet gek om een kleine investering te doen om deze permanent van goed internet te voorzien.

[ Voor 6% gewijzigd door KopjeThee op 01-09-2018 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een kabel in de grond kan ook door hem er doorheen te persen dus zonder graven. Op die manier wordt glasvezel in bestaande wijken van de hoofdader naar de individuele woningen "geperst".

Het lijkt mij dat die apparatuur te huren valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 18:25:
Een kabel in de grond kan ook door hem er doorheen te persen dus zonder graven. Op die manier wordt glasvezel in bestaande wijken van de hoofdader naar de individuele woningen "geperst".

Het lijkt mij dat die apparatuur te huren valt.
Begint met €150 kosten, en dan 50 euro per meter. 3150 euro, dus. Voor een 110mm buis over zestig meter, de kleinste maat.

Voor dat geld zet je een ‘echte’ straalverbinding met twee schoteltjes neer, en ga je van het wisselgeld met je vriendin of vrouw een lang weekend naar een sjiek hotel in Trømso.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Pagina: 1