Ondanks dat ik bij de browser (Firefox en Waterfox) instel dat ik hardware-acceleratie wil worden de video's met de CPU gerendered, en dit met een oude Intel-CPU zonder geïntegreerde graphics.
VLC rendert ook enkel video's met de CPU. Deze opties worden gegeven voor hardware-acceleration:
Automatic
VA-API decoder
VDPAU
VA-API decoder via DRM
Bij zowel VA-API als VDPAU loopt VLC vast. In een van de twee gevallen krijg je ruis te zien (gekleurde strepen) terwijl je het geluid hoort en verdwijnt het beeld voor heel het systeem. Ik heb ook geprobeerd om met ctrl-alt-F4 een andere TTY te openen, je krijgt dan niet de output die je normaal zou zien. Enkel automatic werkt en dan wordt alles via de CPU gerenderd.
Dit lijkt technische problemen te geven: 1440p video's op Youtube die regelmatig worden onderbroken (47 MBpS download, dat zou genoeg moeten zijn) en MKV-bestanden met een relatief hoge kwaliteit (2 GB voor 40-45 minuten, 10-35 GB voor een film) die wat stroperiger lijken te draaien. Alle Chromium-based browsers (Chromium, Vivaldi, Opera) zijn om een andere reden een minder geschikte optie omdat het 20-25 seconden duurt voordat die starten terwijl FF en Waterfox in 2-4 seconden starten. Dit meldt de terminal wanneer ik het vanuit de terminal start en dit geldt voor alle Chromium-based browses die ik via Octopi of PaMac installeer uit de officiële repositories (niet de AUR),
) al snel veel meer lawaai maakt dan de grafische kaart voor deze taak en er volgens mij ook het stroomverbruik hoger ligt dan wanneer je het aan de grafische kaart overlaat.
[small]Nogmaals, het gaat om een oude Intel-CPU zonder geïntegreerde graphics[small]
Systeem: Manjaro
CPU: i5-750 (problematisch voor video's met een hogere kwaliteit en resolutie)
GPU: HD 7850
Een goede SSD via SATA-300
Gaming is geen probleem, dan gebruikt de software netjes mijn grafische kaart en lijk ik geen verminderde performance te hebben. Zo heb ik Borderlands2 hiermee gespeeld op Linux.
Weet iemand hoe je hardware-acceleratie kan forceren bij de FF-browsers en VLC?
Tot slot, idem voor de desktop, het zou fijn zijn als die ook gewoon de GPU gebruikt voor graphics in plaats van de CPU.
VLC rendert ook enkel video's met de CPU. Deze opties worden gegeven voor hardware-acceleration:
Automatic
VA-API decoder
VDPAU
VA-API decoder via DRM
Bij zowel VA-API als VDPAU loopt VLC vast. In een van de twee gevallen krijg je ruis te zien (gekleurde strepen) terwijl je het geluid hoort en verdwijnt het beeld voor heel het systeem. Ik heb ook geprobeerd om met ctrl-alt-F4 een andere TTY te openen, je krijgt dan niet de output die je normaal zou zien. Enkel automatic werkt en dan wordt alles via de CPU gerenderd.
Dit lijkt technische problemen te geven: 1440p video's op Youtube die regelmatig worden onderbroken (47 MBpS download, dat zou genoeg moeten zijn) en MKV-bestanden met een relatief hoge kwaliteit (2 GB voor 40-45 minuten, 10-35 GB voor een film) die wat stroperiger lijken te draaien. Alle Chromium-based browsers (Chromium, Vivaldi, Opera) zijn om een andere reden een minder geschikte optie omdat het 20-25 seconden duurt voordat die starten terwijl FF en Waterfox in 2-4 seconden starten. Dit meldt de terminal wanneer ik het vanuit de terminal start en dit geldt voor alle Chromium-based browses die ik via Octopi of PaMac installeer uit de officiële repositories (niet de AUR),
Naast de technische problemen is het ook onpraktisch om video's door de CPU te laten renderen aangezien de CPU-koeler (stock Intel koeler[5008:5008:0831/194945.266248:ERROR:sandbox_linux.cc(378)] InitializeSandbox() called with multiple threads in process gpu-process.
[4977:5051:0831/195010.135714:ERROR:object_proxy.cc(616)] Failed to call method: org.freedesktop.Notifications.GetCapabilities: object_path= /org/freedesktop/Notifications: org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.
[4977:4977:0831/195010.262822:ERROR:gpu_process_transport_factory.cc(1016)] Lost UI shared context.
[4:12:0831/195010.429073:ERROR:command_buffer_proxy_impl.cc(113)] ContextResult::kFatalFailure: Shared memory handle is not valid
[small]Nogmaals, het gaat om een oude Intel-CPU zonder geïntegreerde graphics[small]
Systeem: Manjaro
CPU: i5-750 (problematisch voor video's met een hogere kwaliteit en resolutie)
GPU: HD 7850
Een goede SSD via SATA-300
Gaming is geen probleem, dan gebruikt de software netjes mijn grafische kaart en lijk ik geen verminderde performance te hebben. Zo heb ik Borderlands2 hiermee gespeeld op Linux.
Weet iemand hoe je hardware-acceleratie kan forceren bij de FF-browsers en VLC?
Tot slot, idem voor de desktop, het zou fijn zijn als die ook gewoon de GPU gebruikt voor graphics in plaats van de CPU.