Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauT86
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-12-2022
Mijn vraag

Mijn partner is deels afgekeurd door het UWV en ontvangt een IVA uitkering al voor geruimere tijd. Werkgever heeft voor alle medewerkers een WGA verzekering afgesloten. Op dit moment zijn we bezig om aanspraak te maken op aanvullende WGA uitkering van verzekeraar. Nu is mijn vraag, heeft deze eventuele uitkering invloed op de uitkering die wordt ontvangen door het UWV maw moet dit aangegeven worden als inkomen bij het UWV? Dit zou wat bij betreft niet logisch zijn, want het geld dat uit verzekering betaald wordt, wordt gekort op de uitkering bij het UWV. Het wordt dan broekzak - verszak verhaal.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Googlen om hier niets over te vinden en bij toeval op forum van Tweakers gestuit die klaarblijkelijk ook discussies over geldzaken mogelijk maakt.

Beste antwoord (via MauT86 op 03-09-2018 23:02)

• dorfl123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09-2022
@MauT86 Allereerst, wat naar dat je partner in deze situatie is gekomen! Dat heeft doorgaans toch een hele grote invloed op beide levens. Hoop dat jij en je partner hier goed doorheen komen en een nieuw balans zullen vinden. Het antwoord op je vraag kan ik niet met zekerheid geven, een belletje met UWV zou dit moeten uitsluiten. Dat het al een jaar duurt is zwaar, maar houdt aub vol, want niets is vervelender dan later geconfronteerd worden met een terugbetaling.

Er zijn nog een aantal aspecten waarmee je rekening moet gaan houden nu en dat kan nog wel eens wat gezeur opleveren aangezien er veel partijen zijn. Maar in de regel loont het om even door de zure appel heen te bijten.

Krijg je waar je recht op hebt?
Belangrijk is de hoogte van het inkomen van jouw partner. Mocht deze meer verdienen dan het max SV-loon (54.616,86 per 1-1-2018), dan is het gedeelte boven deze grens in de regel niet verzekerd door een WGA Hiaat (basis of uitgebreid) of door het UWV. Mocht je partner een Excedent verzekering hebben bij de werkgever, dan kunnen jullie hier mogelijk aanspraak op maken. Een ander belangrijk punt is hier: Wat is er allemaal meegenomen in het SV-loon? Mocht je partner variabele componenten hebben of andere zaken die wel uitgekeerd/betaald worden, zorg dan dat je kritisch kijkt naar de berekening van de uitkering van het UWV zodat jullie niet te weinig krijgen.

Extra facetten (belasting en pensioenopbouw)
Daarnaast zou ik eens om de tafel gaan zitten met een belastingadviseur / pensioenadviseur. Er verandert nu namelijk erg veel voor de opbouw van je pensioen en mocht je partner een eindloonregeling hebben, dan is dat erg relevant! De reden dat je eens met een belastingadviseur moet gaan zitten is om te kijken in hoeverre je nu nog de fiscale voordelen van de jaarruimte (+ reserveringsruimte) kan benutten.
Kijk ook eens of er iets is geregeld qua verzekeringen omtrent de hypotheek, mogelijk valt daar nog iets te halen!

Daarnaast gaan ze geheid verkeerd inhouden aangezien er meerdere partijen gaan uitkeren. Laat dit doorrekenen en kijk of je geld moet reserveren voor de belastingaanslag.

Niet echt antwoord op je vraag, maar hopelijk heb je er wel wat aan!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49

InFamous

excommunicado

Ik zou de uitkering van de verzekering zeker melden bij UWV. Als je het niet meld dan kan het zijn dat je ineens een behoorlijk deel mag terug gaan betalen.

Als ik kijk bij het UWV:
Er zijn enkele inkomsten die géén invloed hebben op de hoogte van uw IVA-uitkering:

het inkomen van uw partner;
uw vermogen of spaargeld;
een erfenis;
een lijfrente-uitkering;
alimentatie;
kinderbijslag;
de huurtoeslag, zorgtoeslag of kinderopvangtoeslag die u van de Belastingdienst ontvangt;
gouden handdruk;
opname van een levensloopregeling als er geen sprake is van levensloopverlof. Geef dit wel aan ons door als u niet met levensloopverlof bent;
ontslagvergoeding (behalve als het een afrekening betreft van salaris en/of vakantiegeld);
transitievergoeding;
een onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk die niet hoger is dan € 150 per maand of € 1.500 per jaar. Bent u 23 jaar of ouder? Dan mag u niet meer krijgen dan € 4,50 per uur. Bent u jonger dan 23 jaar dan is het maximumbedrag € 2,50 per uur.
En dan de volgende kop
Denkt u dat u te weinig uitkering heeft ontvangen? Neem dan contact op met UWV Telefoon Werknemers via 0900 – 92 94 (starttarief 4,5 cent en daarna 4 cent per minuut, plus uw gebruikelijke belkosten). Houd uw burgerservicenummer (BSN) bij de hand. Wij kunnen u dan beter helpen. Als blijkt dat u inderdaad te weinig heeft gekregen, maken wij het verschil zo snel mogelijk over.

Denkt u dat u te veel uitkering heeft ontvangen? Laat het ons dan ook weten. U betaalt de te veel betaalde uitkering terug. Dat geldt ook als wij zelf ontdekken dat u te veel heeft gekregen.

Wij sturen u een brief waarin het bedrag staat dat u moet betalen. U betaalt het hele bedrag in 1 keer binnen 6 weken na de datum van deze brief.

Kunt u niet in 1 keer betalen? Dan kunt u een betalingsregeling met ons afspreken. Schrijf ons dan een brief en vermeld daarin:

hoeveel u per maand kunt terugbetalen;
uw burgerservicenummer;
uw naam, adres en woonplaats.
Stuur de brief terug naar het adres boven aan de brief waarin staat dat u een bedrag moet terugbetalen.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauT86
Uiteraard zag ik deze informatie op de site van UWV, maar dit levert geen informatie omtrent dit geval. Waar het mij om gaat is als je zo’n uitkering van verzekeraar krijgt zou het vreemd zijn als je dan ook weer gekort wordt op je uitkering, dus netto inpact nihil, want wat is anders het nut om zo’n WGA verzekering te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

IVA afkeur = 80% of hoger arbeidsongeschikt met geen of weinig kans op herstel. De IVA uitkering bedraagt 75%.

Geen IVA afkeur van toepassing blijkt nu.

[ Voor 44% gewijzigd door hardware-lover op 31-08-2018 22:15 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
@MauT86 Dit is een ingewikkelde vraag en ik durf te stellen dat zelf veel medewerkers van het UWV het antwoord niet weten.
In principe zal niemand hier jou het antwoord kunnen geven dat je zoekt, simpelweg omdat er verschillende WGA hiaatverzekeringen zijn met verschillende dekkingen.
In principe is het uitgangspunt dat de hiaatverzekering het verschil tussen het ooit ontvangen loon en de WGA uitkering opvangt.
Maar nogmaals, verschillende verzekeringen = verschillende dekkingen en voorwaarden.
Wat zegt de verzekeraar zelf?

Verder lijkt het mij verstandig contact op te nemen met het UWV om deze kwestie voor te leggen.
Probeer op papier een antwoord te krijgen.
Als je belt, neem het op. Als er dan beloftes worden gedaan gelden die vaak toch als bindend, zelfs als ze niet kloppen. Omdat er verwachtingen worden gewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MauT86 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:31:
Uiteraard zag ik deze informatie op de site van UWV, maar dit levert geen informatie omtrent dit geval. Waar het mij om gaat is als je zo’n uitkering van verzekeraar krijgt zou het vreemd zijn als je dan ook weer gekort wordt op je uitkering, dus netto inpact nihil, want wat is anders het nut om zo’n WGA verzekering te hebben.
Ander potje. UWV betaalt vs verzekering werkgever betaalt. Voor jou netto geen verschil maar voor het UWV dus wel. En dus willen ze dat weten en korten ze evt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit wordt zeker niet zomaar gekort door het UWV en zelfs de belastingdienst staat hier in sommige situaties buiten.

Het ligt eraan waardoor je arbeidsongeschikt bent geworden en ook aan het type verzekering. Vraag dit dus na bij je verzekering of adviseur. Zij kunnen hier meer informatie over geven.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
tweakduke schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:00:
Het ligt eraan waardoor je arbeidsongeschikt bent geworden (...)
Kan je dat toelichten?
De oorzaak van de arbeidsongeschiktheid lijkt mij hierin niet relevant.
Het is een IVA uitkering dus er is geen verwachting van verbetering, dat is mogelijk relevant maar de oorzaak lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@daan! Als je arbeidsongeschikt bent geworden door een ongeval of je wordt arbeidsongeschikt door een ziekte. Dan heb je met andere partijen en verzekeringen te maken. Dat verschil doelde ik op.
Een verzekering kan anders kijken naar arbeidsongeschiktheid dan het UWV en ander bewijs voor willen zien.

Feit blijft dat je bij je verzekering / adviseur moet vragen hoe het voor jouw situatie zit.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauT86
Toevoeging. In dit geval is arbeidsongeschiktheid van 16 uur vd 36, dus excuus geen IVA, maar WIA uitkering. Altijd volledig gewerkt, maar vanwege gezondheidsredenen is zij afgekeurd voor 44.44%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MauT86 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:10:
Toevoeging. In dit geval is arbeidsongeschiktheid van 16 uur vd 36, dus excuus geen IVA, maar WIA uitkering. Altijd volledig gewerkt, maar vanwege gezondheidsredenen is zij afgekeurd voor 44.44%.
Oké, een aanmerkelijk verschil. Want bij een IVA afkeur bestaat er volgens mij geen recht op aanvulling vanuit een WGA verzekering.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauT86
Overigens dank voor jullie reacties. Ik ga inderdaad proberen contact te leggen met de tussenpersoon van werkgever die zaken regelt voor werknemers. Het is dus zoals ik al vermoedde niet eenvoudig te beantwoorden deze vraag. Ik zal tzt laten weten hoe het afgelopen is, procedure loopt al meer dan een jaar 😔.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
tweakduke schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:06:
@daan! Als je arbeidsongeschikt bent geworden door een ongeval of je wordt arbeidsongeschikt door een ziekte. Dan heb je met andere partijen en verzekeringen te maken. Dat verschil doelde ik op.
Een verzekering kan anders kijken naar arbeidsongeschiktheid dan het UWV en ander bewijs voor willen zien.

Feit blijft dat je bij je verzekering / adviseur moet vragen hoe het voor jouw situatie zit.
Niet helemaal waar. Je zal nog steeds aanspraak kunnen maken op een ZW, WIA of IVA ongeacht de reden van arbeidsongeschiktheid. AO na een ongeval is namelijk ook AO ten gevolge van medische ziekte of gebrek. (er vanuit gaande dat je daarvoor verzekerd was, als je geen werk of recht op WW had zal je daar niets kunnen halen) Vervolgens zal het UWV die kosten proberen te verhalen op de veroorzaker.

[ Voor 4% gewijzigd door daan! op 01-09-2018 00:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dorfl123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09-2022
@MauT86 Allereerst, wat naar dat je partner in deze situatie is gekomen! Dat heeft doorgaans toch een hele grote invloed op beide levens. Hoop dat jij en je partner hier goed doorheen komen en een nieuw balans zullen vinden. Het antwoord op je vraag kan ik niet met zekerheid geven, een belletje met UWV zou dit moeten uitsluiten. Dat het al een jaar duurt is zwaar, maar houdt aub vol, want niets is vervelender dan later geconfronteerd worden met een terugbetaling.

Er zijn nog een aantal aspecten waarmee je rekening moet gaan houden nu en dat kan nog wel eens wat gezeur opleveren aangezien er veel partijen zijn. Maar in de regel loont het om even door de zure appel heen te bijten.

Krijg je waar je recht op hebt?
Belangrijk is de hoogte van het inkomen van jouw partner. Mocht deze meer verdienen dan het max SV-loon (54.616,86 per 1-1-2018), dan is het gedeelte boven deze grens in de regel niet verzekerd door een WGA Hiaat (basis of uitgebreid) of door het UWV. Mocht je partner een Excedent verzekering hebben bij de werkgever, dan kunnen jullie hier mogelijk aanspraak op maken. Een ander belangrijk punt is hier: Wat is er allemaal meegenomen in het SV-loon? Mocht je partner variabele componenten hebben of andere zaken die wel uitgekeerd/betaald worden, zorg dan dat je kritisch kijkt naar de berekening van de uitkering van het UWV zodat jullie niet te weinig krijgen.

Extra facetten (belasting en pensioenopbouw)
Daarnaast zou ik eens om de tafel gaan zitten met een belastingadviseur / pensioenadviseur. Er verandert nu namelijk erg veel voor de opbouw van je pensioen en mocht je partner een eindloonregeling hebben, dan is dat erg relevant! De reden dat je eens met een belastingadviseur moet gaan zitten is om te kijken in hoeverre je nu nog de fiscale voordelen van de jaarruimte (+ reserveringsruimte) kan benutten.
Kijk ook eens of er iets is geregeld qua verzekeringen omtrent de hypotheek, mogelijk valt daar nog iets te halen!

Daarnaast gaan ze geheid verkeerd inhouden aangezien er meerdere partijen gaan uitkeren. Laat dit doorrekenen en kijk of je geld moet reserveren voor de belastingaanslag.

Niet echt antwoord op je vraag, maar hopelijk heb je er wel wat aan!
Pagina: 1