Hoe filter uit kraan krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:39
Ik heb een kraan, maar ik heb geen idee hoe ik daarbij het filter los kan maken om deze schoon te maken. De kraan kan helaas niet helemaal los gemaakt worden dus ik moet het vanaf de onderkant doen.

Helaas is het geen systeem met een “sleutel”.

Ik heb een paar duidelijke foto’s gemaakt van de kraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/76iXaJSuWLVAaDJCAfbJdgK0/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hycwvqf60ncvWozgMYAW75Jn/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jDazEtdSY7efv0jhYoBukLzE/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NuzxopTNMJg6P8Oti6tO759t/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kssfnpV0rgxC5qszMp9zWLbR/thumb.jpg

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Gekeken of ik een ronde sleutel erop kon zetten, past nergens.
-Met een handdoek de hele kop geprobeerd te draaien (met de hand), er was geen beweging in te krijgen.

De kraan is ongeveer 7 jaar oud en er is hier behoorlijk hard water (wat ook te zien is aan de kraan) dus misschien moet ik met een waterpomptang en een handdoek de kraan proberen los te draaien. Dit heb ik nog niet geprobeerd omdat de kans op het beschadigen van de kraan wat groter is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Beste antwoord (via DutchKel op 31-08-2018 19:59)

Verwijderd

DutchKel schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:30:

Ik wil echter niet de hele kraan demonteren. Dus ik probeer het met een doekje gedrenkt in schoonmaakazijn. Hij is nu aan het weken. Hopelijk werkt het een beetje.
Wat je ook kan doen/proberen is een boterhamzakje oid wat vullen met schoonmaakazijn en dat zo aan de kraan knopen/maken dat de kop met filter in de azijn hangt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

tang met doekje

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:43

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ik zou eerst het kalk oplossen maar ik vermoed dat het filter is geperst en dan kan je loshalen wel vergeten.

Als mijn kraan er zo uitzag zou er een nieuwe komen.

[ Voor 20% gewijzigd door RoamingZombie op 31-08-2018 19:10 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-09 21:58
Leg eerst de hele kraan in warm water met schoonmaakazijn.
Daarna zou ik proberen om het filter eruit te draaien, misschien met een stevig staafje.
Als het niet wil draaien, kijken of je het eruit kunt wippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Thnx voor de tips, ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FunFair schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:12:
Leg eerst de hele kraan in warm water met schoonmaakazijn.
Daarna zou ik proberen om het filter eruit te draaien, misschien met een stevig staafje.
Als het niet wil draaien, kijken of je het eruit kunt wippen.
Dit. Maar dan niet mengen met water. Gewoon puur.

Gewoon zo'n can van 5ltr halen en daar de kraan een nacht in laten staan. Werkt super.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2018 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en met een doekje en tang zitten wrikken. Ik kreeg er een beetje beweging in maar nog niet los.

Ik wil echter niet de hele kraan demonteren. Dus ik probeer het met een doekje gedrenkt in schoonmaakazijn. Hij is nu aan het weken. Hopelijk werkt het een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ziet eruit als een standaard perlator die er in zit, 2.25 bij de Hornbach voor twee nieuwe. De kunst is inderdaad het los krijgen van het stuk van de kraan waar het ding in zit.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit dat ding er niet gewoon in met een schroefdraad?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DutchKel schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:30:

Wat je ook kan doen/proberen is een boterhamzakje oid wat vullen met schoonmaakazijn en dat zo aan de kraan knopen/maken dat de kop met filter in de azijn hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:35:
[...]

Ik denk dat dit de beste oplossing is. Ik ga het proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:21
[...]

Dat heb ik ook wel eens gedaan. Ook wel met citroensap. Die goedkope busjes bij de supermarkt kun je ook nog makkelijk 'in' de kraan spuiten :P

Overigens moet je met azijn uitkijken met rubbers, want die gaan daarvan stuk. Met citroen heb je dat wat minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
De kraan is inmiddels redelijk schoon geworden. Thnx voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-09 19:33
[...]

Iets soortgelijks wel eens gedaan bij een oude Grohe douchekraan. Een doek in schoonmaakazijn gedrenkt en deze om de kraan gewikkeld. Heeft misschien met de leeftijd te maken gehad (~25 jaar) maar de chroomlaag heeft het niet overal overleefd :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Pagina: 1