SSD met PLP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Swart_Arthur
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-09-2023
Ik woon vrijwel off grid, op een kilometer of acht van de buren in een bos. Dat maakt me niet volledig wereldvreemd, ik vind eekhoorns domweg leuke buren.
Ik heb een Intel 180 GB ssd in mijn laptop waar Intel wat condensatoren in heeft gedaan zodat er tijd is af te sluiten als ik zonder stroom zit. Dat heet Power Loss Protection in de documentatie. Zonder stroom zit ik zelden, maar vaker dan nooit. Het wordt tijd voor meer ruimte, ik ben op zoek naar een 500Gb+ 2.5" SSD waar die condensatoren in zitten.
Intel vermeldt bij de nieuwere SSDs niet meer of er PLP in zit, ik neem daarom aan van niet. Bij andere fabrikanten heet het mogelijk anders, ik vind eigenlijk nooit een verhaal over beveiliging tegen stroomuitval in de specs.

Ik heb een Lenovo T530 i7-2.5GHz / 12Gb / Mint Mate 18.3 en dat bevalt prima in de huidige configuratie. Ik heb alleen wat meer ruimte nodig dan de 180GB die ik nu heb.

Een UPS is geen realistische optie als je van zonnecellen en wind Amperes maakt. Ik zou met een MSD kaartje extra opslag kunnen veroorzaken, ik ben alleen niet zo overtuigd van de bedrijfszekerheid van 400GB MSD...

Beste antwoord (via Swart_Arthur op 02-09-2018 11:29)

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 22:03
Denk dat je hier wat aan hebt / op weg zal helpen.

http://www.putdispenserhe...n-linux-mint-18-cinnamon/

Leek me al onwaarschijnlijk dat die optie niet bestaat.

Alle reacties

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 07:02

rdejongjr

Gnome

Kan aan mij liggen, maar zit er geen werkende accu in die laptop?

Bij x procent kun je toch laten afsluiten?

Crucial/samsung/intel consumenten series zijn prima voor dagelijks gebruik en qua wegschrijven van het geheugen niet minder veilig dan een normale hdd

• Swart_Arthur
Uiteraard heeft de Thinkpad een accu. Maar omdat een Thinkpad moeilijk bij te laden is met het 12V systeem in mijn huis, laad ik hem in de auto bij (ook 12V maar geen probleem). Die accu raakt daarom soms leeg en hij gaat zo lang mee dat ik er wel eens niet op bedacht ben. Ik heb in Mint Mate 18.3 geen optie gevonden die op 5% automatisch afsluit, voor de link ben ik eeuwig dankbaar. Ik ben erg tevreden met mijn huidige 180Gb Intel SSD, ik wil graag een grotere met PLP en dat wordt niet meer in de specs genoemd.

Acties:
  • Beste antwoord

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 22:03

• Swart_Arthur
Gitano schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 19:05:

Geniaal, zelf nooit gevonden. Dank.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34
Crucial MX serie heeft m.i. nog steeds condensatoren aan boord die als power loss protection dienen.

Power loss is in mijn ervaring wel doodsoorzaak #1 voor SSD's (samen met firmware/storage controller incompatibiliteit0. Ik weet niet welke generatie Intel je hebt, maar bijvoorbeeld de 320 serie had een erg vervelende bug waarbij na een power failure de disk ineens 8MB capacity kon aangeven (bad CTX error).

Ik zou dus zeker die auto-shutdown gaan inbouwen in je OS :)

I'm a photographer, not a terrorist

• Swart_Arthur
Die 320 zit er inderdaad in. Al jaren overigens. Die auto-shutdown ga ik proberen te veroorzaken. Ik denk dat het daarna zo laat en met oog op het bericht over de 320 overweeg ik de nooit gebruikte msata slot in gebruik te nemen (of misschien zelfs de micro-sd reader).
Voor een paar tientjes heb ik een 256Gb msata waar ik de SSD op kan clonen. Mocht die 320 een keer naar de eeuwige bitvelden blijken, kan ik verder vanaf de msata schijf. Even uitzoeken of er een RAID variant te vinden is die beide kaarten synchroon houdt (tenzij ik dan bij het omvallen van de 320 op de msata hetzelfde schouwspel aantref).
Een bootable micro sd kaartje lijkt me een uitdaging voor iemand anders, maar als lokale backup is het het overwegen waard. Een 256Gb micro sd kaartje kost ook niet veel meer en voor een noodoplossing maakt de snelheid mij niet zo uit.
Dank voor de zinnige opmerkingen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:31
Overigens kan je in de pricewatch ook gewoon filteren op o.a. stroomverliesbescherming, 500GB en groter en SATA6 interface (dat laatste was een aanname van mij voor wat je nodig hebt):
categorie: Solid state drives

Waarbij stroomverliesbescherming niet persé met capaciteiten is uitgevoerd, maar kan ook door slimme algoritmes, zeggen ze in reviews: Crucial MX500: Koploper in het budgetsegment:
In de MX500 zijn die rijen condensators weg, maar Crucial zegt dat zijn nieuwe programmeermethode voor de pages effectief dezelfde bescherming biedt.
(dus in tegenstelling tot wat @citruspers schrijft, heeft MX-serie geen condensatoren meer maar wordt het anders opgelost)

Maar, een UPS doormiddel van de ingebouwde accu en afschakelen bij 5% niveau lijkt mij verreweg de beste oplossing. Kan mij niet voorstellen dat dat niet mogelijk is bij Linux. :)
Pagina: 1