Auto voor lange stukken woon-werk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-07 22:27

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Aangezien ik inmiddels afgestudeerd ben en zeer binnenkort begin met werken heb ik ook een nieuwe auto nodig. Mijn MX5 gaat elke dag 160km (80 enkele reis) niet lang overleven in zijn huidige staat.

Ik wil sowieso cruise control en climate control. De auto moet enigszins zuinig zijn want flinke afstanden, maar ook comfortabel. Ik ga niet elke dag in een Aygo rijden aangezien je dan half dood aankomt op je werk (en omdat ik met mn 1.95m ook niet lekker in zo'n ding pas). Het liefst ook maar n jaartje of 12 oud ongeveer.

Met 40k km per jaar zou je meteen aan diesel denken, echter kan benzine ook nog een optie zijn afhankelijk van het verbruik/gewicht, aangezien ik in België kan tanken. Ook wil ik wel gaan kijken om dichter bij mn werk te gaan wonen en dan zou diesel betekenen dat ik weer op zoek moet naar een andere auto.

Ik heb al even gezocht maar ben toch benieuwd of ik misschien een betere optie gemist heb. Mijn eerste idee was een BMW 3serie station aangezien achterwielaandrijving toch wel mijn voorkeur heeft/had, maar helaas wordt er nauwelijks nog wat interessants gemaakt dat RWD is. Helaas zijn die toch vrij zwaar en ook nog vrij duur in de aanschaf. Daarna gekeken naar een Alfa Romeo 159, lijkt me een interessante auto maar alweer vrij zwaar en dus duur qua wegenbelasting, en ook niet echt zuinig te noemen.

Inmiddels aan het kijken naar een Volvo S40 of V50 met 1.6 diesel. Gunstige is dat ze wat minder wegen dan andere, toch vrij betrouwbaar zijn voor zover ik weet, en ook aardig zuinig. Ook zijn deze gemakkelijk voor minder dan 4k te vinden.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die nog een goed alternatief weten. Wel nog even erbij zeggend dat ik geen Franse troep wil rijden (en ja, ik weet dat het blok van de Volvo officieel een PSA blok is, maar hij wordt ook door Ford en Mazda gebruikt zonder al te veel problemen dus dat vertrouw ik nog wel enigszins, hoewel ik er niet echt blij mee ben).

Nog even samengevat, budget van 4k, in elk geval cruise control en climate control, prefereer station maar is niet perse nodig, moet iig geschikt zijn voor lange mensen en een beetje relaxed zijn bij lange stukken snelweg.

[ Voor 5% gewijzigd door mark-k op 31-08-2018 18:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Comfortabel op lange afstanden: Mercedes.
Zelf sleutelen (veel info op fora): BMW.
Betrouwbaar: Toyota.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Eerst budget bepalen, en je geschatte kilometrage per jaar.

Dan wat auto's uitzoeken die je wel zou willen rijden, en op sprintmonitor.de bekijken wat deze verbruiken.
Zowel benzine als diesel!

Daar kun je makkelijk de wegenbelasting en de verzekeringskosten bij vinden.

Dan kun je in een grafiekje met excel al goed kijken welke auto's het goedkoopste zijn in jouw situatie.

En dan heb je uiteraard onderhoud niet meegerekend, want in mijn ervaring is dat met 2e hands auto's altijd hit or miss. Elk merk heeft slechte en goede auto's gebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:39

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

mark-k schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 17:55:
[...]
Ik vroeg me af of er mensen zijn die nog een goed alternatief weten. Wel nog even erbij zeggend dat ik geen Franse troep wil rijden.
* Freee!! is heel tevreden over de Skoda Octavia.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-07 20:05

NoFearCreations

3DPrint the world!

Volvo met 1.6/2.0D niet doen, zijn drama blokken! Zijn geen volvo diesels maar van PSA.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Dirk33 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:07:
Eerst budget bepalen, en je geschatte kilometrage per jaar.

Dan wat auto's uitzoeken die je wel zou willen rijden, en op sprintmonitor.de bekijken wat deze verbruiken.
Zowel benzine als diesel!

Daar kun je makkelijk de wegenbelasting en de verzekeringskosten bij vinden.

Dan kun je in een grafiekje met excel al goed kijken welke auto's het goedkoopste zijn in jouw situatie.

En dan heb je uiteraard onderhoud niet meegerekend, want in mijn ervaring is dat met 2e hands auto's altijd hit or miss. Elk merk heeft slechte en goede auto's gebouwd.
Dat is n beetje wat ik zo allemaal al gedaan heb voor de genoemde auto's.
NoFearCreations schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:10:
Volvo met 1.6/2.0D niet doen, zijn drama blokken! Zijn geen volvo diesels maar van PSA.
Ik weet dat het PSA blokken zijn, maar dacht dat dit net een stel waren die niet klote zijn (in tegenstelling tot het meeste uit Frankrijk)?

[ Voor 19% gewijzigd door mark-k op 31-08-2018 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Juup schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:05:
Betrouwbaar: Volvo, Toyota en BMW.
Kennis van mij heeft een nieuwe Benz gekocht in 2017 en di heeft tot nu al 3mnd in de garage gestaan voor onderzoek en reparatie. Ik heb zelf alleen onderhoud aan mijn BMW, ook de oude. in mijn (netwerk) hoor ik dat mensen tevreden zijn met Toyota en Volvo. (heb zelf nog steeds belang bij oude 242 GT)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Juup schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:05:
Als ik Mercedes wil rijden bestel ik wel n taxi :+
Nee ff serieus, Mercedes weer hetzelfde probleem als met de BMW, te zwaar en te duur helaas. Toyota uiteraard ook al naar gekeken, maar de nieuwe modellen zijn te duur en de oudere hebben echt een heel cheap ogend (en niet enorm comfortabel aangezien mn ouders een Toyota in mijn prijsklasse hebben) interieur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-07 12:03

ThunderNet

Flits!

Vreemde eend in de bijt qua mogelijke stiekeme kilometervreters: Audi A2.

(Rij zelf een Saab 9-3 1.9Tid getuned, zeker op langere afstanden relatief zuinig te noemen, maar wel zwaar).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:19
Ik rij al jaren tevreden in een Mazda 6 1,8 benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
mark_vs schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:23:
Ik rij al jaren tevreden in een Mazda 6 1,8 benzine.
Die zit helaas weer in dezelfde gewichtsklasse als de BMW station en de Alfa 159. Had eerder ook al naar de Mazda 3 gekeken en vanuit daar op de Volvo gekomen aangezien die hetzelfde platform en blok gebruiken, maar de Volvo toch een stukje luxer oogt.

Edit: 1.8 benzine sedan zit qua gewicht wel weer gunstiger idd, zat even naar een station diesel te kijken.
ThunderNet schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:23:
Vreemde eend in de bijt qua mogelijke stiekeme kilometervreters: Audi A2.

(Rij zelf een Saab 9-3 1.9Tid getuned, zeker op langere afstanden relatief zuinig te noemen, maar wel zwaar).
Helaas te oud en/of te duur voor mij (en stiekem vind ik m ook erg lelijk :X).

[ Voor 37% gewijzigd door mark-k op 31-08-2018 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Wat is je budget?
Audi A6 of A8 misschien?

[ Voor 104% gewijzigd door EWK op 31-08-2018 18:38 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Oh dat had ik erin staan maar n zin aangepast en dat blijkbaar verwijderd :X Budget is 4k, liefst wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

mark-k schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:37:
[...]

Oh dat had ik erin staan maar n zin aangepast en dat blijkbaar verwijderd :X Budget is 4k, liefst wat minder.
Ah, dat is vrij cruciale info ;).
Toyota corolla? Betrouwbaar, wel wat saai. Ook prima zelf aan te klussen.
Neem bij diesel wel de 116pk.

[ Voor 8% gewijzigd door EWK op 31-08-2018 18:40 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Kijk hier eens.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
EWK schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:39:
[...]

Ah, dat is vrij cruciale info ;).
Toyota corolla? Betrouwbaar, wel wat saai.
Klopt ja, heb het nog even in de TS gezet.

Een corolla lijkt me vrij vervelend om elke dag 80km snelweg mee te moeten doen, maar zal nog eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Ja die zei je net idd dus daar was ik al naar aan het kijken ;) Is inderdaad ook een optie maar uiteraard nog even wat meer onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:59
Ben me ook al een tijdje aan het verdiepen in een nieuwe auto (station). Ga waarschijnlijk voor een Toyota Avensis.

https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

Bijvoorbeeld.

(Sedan kan natuurlijk ook)

[ Voor 4% gewijzigd door Clavis op 31-08-2018 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Als je nu even op een rij zet wat je nu hebt uitgesloten aan de hand van de suggesties die er nu zijn gedaan, dan zie je dat je het voor jezelf erg moeilijk maakt.

Zeker met jouw budget zal je ergens consesies moeten gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Clavis schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:44:
Ben me ook al een tijdje aan het verdiepen in een nieuwe auto (station). Ga waarschijnlijk voor een Toyota Avensis.

https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

Bijvoorbeeld.

(Sedan kan natuurlijk ook)
De reden dat ik niet echt veel naar Toyota heb gekeken is omdat ik de Yaris Verso van mn ouders nou niet echt comfortabel vind als ik eerlijk ben, maar weet niet of dat door te trekken is naar andere modellen. Verder is dat uiteraard een prima auto idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:46:
Als je nu even op een rij zet wat je nu hebt uitgesloten aan de hand van de suggesties die er nu zijn gedaan, dan zie je dat je het voor jezelf erg moeilijk maakt.

Zeker met jouw budget zal je ergens consesies moeten gaan doen.
Klopt, ben aardig kieskeurig, vandaar ook dat ik dit topic geopend heb :P

Sommige zaken zijn uiteraard geen harde eisen, andere dan weer wel (comfort bij lange stukken, cruise en climate control, verbruik en gewicht/wegenbelasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals ik dus al zei, met jouw budget zal je dus consessies moeten gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

mark-k schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:41:
[...]
Een corolla lijkt me vrij vervelend om elke dag 80km snelweg mee te moeten doen
Gebaseerd op?

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:01:
Zoals ik dus al zei, met jouw budget zal je dus consessies moeten gaan doen.
Of auto's nemen die geen hond wil hebben vanwege vooroordelen of gewoon een raar uiterlijk.

Zo ben ik zelf aan het kijken voor een Nissan Primera, erg complete auto's, Japans betrouwbaar en zeker de P12 wil bijna niemand hebben vanwege zijn uiterlijk en interieur. Voor de 4k van TS kun je een prima Primera kopen. Geleverd met diesel en benzine, meen dat de diesels wel wat meer problemen geven, maar heb me er niet enorm in verdiept omdat ik sowieso voor benzine ga.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Het idee dat het een klein licht karretje zou zijn en flinke toeren zou moeten maken op de snelweg, maar kom er net achter dat je die dingen ook als stationwagon hebt dus ga daar toch nog eens naar kijken idd.

(zolang het niet net zo zit als de Yaris Verso van mn ouders want die vind ik niet echt comfortabel).

[ Voor 13% gewijzigd door mark-k op 31-08-2018 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen idee wat voor opleiding je gedaan hebt maar 80km enkele reis woon werk verkeer is wel een aardig eind en zal je ook erg veel tijd gaan kosten per dag.
Kan je niet dichterbij werk zoeken, op het moment is er volgens mij overal wel werk te vinden.

En als je voor 4k een auto koopt om 800 km per week mee te rijden zal die ook snel op zijn.
Ik zou dan gewoon wel een grote en comfortabele auto kopen, de wegenbelasting zijn dan echt niet de grootste kosten bij 40k km per jaar.

[ Voor 58% gewijzigd door Ernemmer op 31-08-2018 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-07 12:03

ThunderNet

Flits!

mark-k schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:05:
[...]

Het idee dat het een klein licht karretje zou zijn en flinke toeren zou moeten maken op de snelweg, maar kom er net achter dat je die dingen ook als stationwagon hebt dus ga daar toch nog eens naar kijken idd.

(zolang het niet net zo zit als de Yaris Verso van mn ouders want die vind ik niet echt comfortabel).
:P Die stationwagon wordt het aantal toeren niet anders van. Maar niet klein en licht -> wordt vrij snel groot en zwaar en dus duurder in de wegenbelasting, je kunt lastig beide hebben.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
ThunderNet schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:08:
[...]

:P Die stationwagon wordt het aantal toeren niet anders van. Maar niet klein en licht -> wordt vrij snel groot en zwaar en dus duurder in de wegenbelasting, je kunt lastig beide hebben.
Klopt, maar er zit een verschil tussen 900kg en 1700kg (graag rond het gemiddelde daarvan :P)

(Ik zat dus ook gewoon ff met n yaris in mn hoofd ipv met een corolla, de corolla is volgens mij wel wat groter idd)
Ernemmer schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:05:
Geen idee wat voor opleiding je gedaan hebt maar 80km enkele reis woon werk verkeer is wel een aardig eind en zal je ook erg veel tijd gaan kosten per dag.
Kan je niet dichterbij werk zoeken, op het moment is er volgens mij overal wel werk te vinden.

En als je voor 4k een auto koopt om 800 km per week mee te rijden zal die ook snel op zijn.
Ik zou dan gewoon wel een grote en comfortabele auto kopen, de wegenbelasting zijn dan echt niet de grootste kosten bij 40k km per jaar.
Ik woon in het mooie zuiden (dat niet echt mooi is maar je moet toch iets zeggen he :P) en met mijn opleiding (MSc Mechanical Engineering) is er pas in regio Eindhoven fatsoenlijk werk te vinden. Limburg is helaas vooral maakindustrie, HBO en lager. Het idee is dan ook om binnen het jaar (liefst binnen het halfjaar) richting Brabant te gaan en ook binnen een aantal jaar weer een andere auto te kopen (indien ik nu een diesel aanschaf bij verhuis al een andere). Het oprijden van de auto is dus ook niet echt een probleem. Sterker, liever nu iets goedkoops met veel kilometers aangezien er een berg bij gaan komen in korte tijd en je anders gewoon een flinke afschrijving hebt.

Voor een benzine zou het gewicht idd niet zo veel uitmaken. Bij een diesel wel, ik kom bij de meeste haalbare auto's dan toch op zo'n 30-40 procent van de kosten, en 60-70 procent aan brandstof. Helaas is benzine sowieso al een stuk duurder door het verbruik tenzij je een flink nieuwer (dus duurder) model neemt of een gebakje als n aygo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
RobinHood schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:04:
[...]

Of auto's nemen die geen hond wil hebben vanwege vooroordelen of gewoon een raar uiterlijk.

Zo ben ik zelf aan het kijken voor een Nissan Primera, erg complete auto's, Japans betrouwbaar en zeker de P12 wil bijna niemand hebben vanwege zijn uiterlijk en interieur. Voor de 4k van TS kun je een prima Primera kopen. Geleverd met diesel en benzine, meen dat de diesels wel wat meer problemen geven, maar heb me er niet enorm in verdiept omdat ik sowieso voor benzine ga.
Haha heb een WP11 gehad. Top auto's niet kapot te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mark-k schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:17:
[...]

Klopt, maar er zit een verschil tussen 900kg en 1700kg (graag rond het gemiddelde daarvan :P)

(Ik zat dus ook gewoon ff met n yaris in mn hoofd ipv met een corolla, de corolla is volgens mij wel wat groter idd)

[...]

Ik woon in het mooie zuiden (dat niet echt mooi is maar je moet toch iets zeggen he :P) en met mijn opleiding (MSc Mechanical Engineering) is er pas in regio Eindhoven fatsoenlijk werk te vinden. Limburg is helaas vooral maakindustrie, HBO en lager. Het idee is dan ook om binnen het jaar (liefst binnen het halfjaar) richting Brabant te gaan en ook binnen een aantal jaar weer een andere auto te kopen (indien ik nu een diesel aanschaf bij verhuis al een andere). Het oprijden van de auto is dus ook niet echt een probleem. Sterker, liever nu iets goedkoops met veel kilometers aangezien er een berg bij gaan komen in korte tijd en je anders gewoon een flinke afschrijving hebt.

Voor een benzine zou het gewicht idd niet zo veel uitmaken. Bij een diesel wel, ik kom bij de meeste haalbare auto's dan toch op zo'n 30-40 procent van de kosten, en 60-70 procent aan brandstof. Helaas is benzine sowieso al een stuk duurder door het verbruik tenzij je een flink nieuwer (dus duurder) model neemt of een gebakje als n aygo.
toon volledige bericht
Misschien is onderstaande wel iets voor je,

Niet duur, dus geld over voor onderhoud wat er zeker zal zijn bij een auto van 4k die 40k kilometers per jaar gaat rijden.
LPG, lekker goedkoop kilometers maken
Volvo is een goed merk wat veel kilometers kan maken voordat het kapot gaat.

Lekker 2 jaar in zoiets rijden en dan een wat nieuwere kopen zou ik doen.

https://www.autowereld.nl...aak-28446220/details.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Ernemmer schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:25:
[...]

Niet duur, dus geld over voor onderhoud wat er zeker zal zijn bij een auto van 4k die 40k kilometers per jaar gaat rijden.

Alle LPG auto's die ik vond zaten rond de 4 ton op de teller, dus als die stand klopt is dat zeker een goede optie idd.

Edit: Enig idee hoe goed die oude climate control werkt? Ziet er meer uit als een iets meer fancy airco maar dat kan ook mijn fout zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door mark-k op 31-08-2018 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
mark-k schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:27:
[...]

Alle LPG auto's die ik vond zaten rond de 4 ton op de teller, dus als die stand klopt is dat zeker een goede optie idd.
Volvo is met 4 ton op de teller net ingereden :o :o :+ de V70 dan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

mark-k schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:05:
[...]

Ding is loei zwaar, ding weegt ledig 1285 kilo. Rijklaar 1385. Bij een turbo diesel zit de max torque bij 2000rpm.

Aannames, aannames, aannames. :9

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Clavis schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:31:
[...]

Volvo is met 4 ton op de teller net ingereden :o :o :+ de V70 dan _/-\o_
Vind ik met een blok op LPG toch weer richting gevarenzone gaan tegenwoordig. Vroeger reed je makkelijk je klokje naar n miljoen km met n Volvo of Merc, tegenwoordig lukt dat helaas toch steeds minder.
EWK schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:32:
[...]

Ding is loei zwaar, ding weegt ledig 1285 kilo. Rijklaar 1385. Bij een turbo diesel zit de max torque bij 2000rpm.

Aannames, aannames, aannames. :9
Ja zat met n Yaris in mn hoofd, foutje :$

[ Voor 28% gewijzigd door mark-k op 31-08-2018 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Hackus schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:20:
[...]

Betrouwbaar: Volvo, Toyota en BMW.
Kennis van mij heeft een nieuwe Benz gekocht in 2017 en di heeft tot nu al 3mnd in de garage gestaan voor onderzoek en reparatie. Ik heb zelf alleen onderhoud aan mijn BMW, ook de oude. in mijn (netwerk) hoor ik dat mensen tevreden zijn met Toyota en Volvo. (heb zelf nog steeds belang bij oude 242 GT)
Apart. Fervente Benz-rijder hier. Pa rijdt nu al bijna 50 jaar (!!) Benz. Nooit problemen gehad, ik ook niet. 50 jaar lang hetzelfde merk rijden doe je natuurlijk niet voor niks.

Die kennis van je kan goed vertellen of heeft brute pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
BFmango schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:41:
[...]

Apart. Fervente Benz-rijder hier. Pa rijdt nu al bijna 50 jaar (!!) Benz. Nooit problemen gehad, ik ook niet. 50 jaar lang hetzelfde merk rijden doe je natuurlijk niet voor niks.

Elk merk heeft goede en slechte verhalen, er zijn ook mensen die nog nooit een probleem met hun Peugeot gehad hebben en dat kan ik dan weer niet geloven :P Maar het zal vast wel kloppen. Dat jouw pa 50 jaar zonder problemen heeft kunnen rijden is ook zeker weten meer uitzondering dan regel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BFmango schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:41:
[...]

of je pa heeft geluk. wij hebben zelf ook een benz(c-klasse T) gehad als gezinswagen(mijn ex schoonvader was chef-monteur bij Mercedes) die deed het onderhoud. ken genoeg verhalen van 1e hand :)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:00

Wok

Dakloos...

First:
Ik ga niet elke dag in een Aygo rijden aangezien je dan half dood aankomt op je werk (en omdat ik met mn 1.95m ook niet lekker in zo'n ding pas).
Waarom gelijk zo'n hyperbool plaatsen om aan te geven dat je een geen A-segment auto wilt rijden? :-/ Iedereen hier snapt wel dat je geen Aygo o.i.d. op de radar hebt als je 160km per dag gaat afleggen, maar het onzin en onnodig om te beweren dat je na 80km 'half dood' bent.

Ook opmerkingen als:
Wel nog even erbij zeggend dat ik geen Franse troep wil rijden (en ja, ik weet dat het blok van de Volvo officieel een PSA blok is, maar hij wordt ook door Ford en Mazda gebruikt zonder al te veel problemen dus dat vertrouw ik nog wel enigszins, hoewel ik er niet echt blij mee ben).
mag je achterwege laten. Het voegt niets toe aan de discussie en toont alleen maar je eigen vooringenomenheid en bekrompen mindset aan.

Getuige de rest van je TS, heb je echter wel wat onderzoek en rekenwerk gedaan, dus bovenstaande gezegd hebbende, ga ik toch een poging doen met je mee te denken :)

Wat betreft de S40/V50 1.6D: de 1.6 diesel van PSA is in de basis heel betrouwbaar MAAR alleen als-ie ook daadwerkelijk het voorgeschreven onderhoud heeft gehad! De borrelpraat die - helaas ook hier - gebezigd wordt over onbetrouwbaarheid komt voort uit de volgende feiten:
- De motor is toegepast in heel veel modellen. Er zijn er miljoenen van verkocht dus, ja, dan zal er vaker een exemplaar bij zijn dat stuk is gegaan.
- In NL zijn ze heel veel zakelijk (lees: lease) verkocht. Het is helaas nog altijd geen onterecht vooroordeel dat leaserijders geen kloot om hun auto geven en het ding gewoon aan gort trappen. Het gros gaat wel netjes om het hun auto, maar er is nog altijd een groepje wat het vooroordeel in stand houdt en helaas kan die 1.6 diesel daar niet zo goed tegen.
- Naarmate een auto ouder wordt, gaat men bezuinigen op onderhoud en juist dat is het pijnpunt bij die 1.6 diesel. Oliebeurtjes uitstellen of zelfs overslaan is killing voor deze motor. Volg gewoon het onderhoudsvoorschrift en ze gaan met gemak naar het half miljoen.

Terugkomend op jouw wensen en eisen:
Nog even samengevat, budget van 4k, in elk geval cruise control en climate control, prefereer station maar is niet perse nodig, moet iig geschikt zijn voor lange mensen en een beetje relaxed zijn bij lange stukken snelweg.
Ik mis hier de belangrijkste eis/wens: wat is je maandelijkse budget? Met andere woorden: wat ben je bereid maandelijks uit te geven aan:
- Brandstof
- Belasting
- Verzekering
- Onderhoud
?

Voor €4K kun je van alles aanschaffen van een Aygo uit 2010 tot een A8 uit 1996. ;) Een 2010 Aygo zal echter veel lagere running costs hebben dan die 1996 A8 :P Met andere woorden: maak voor jezelf juist ook een financieel plaatje van de (maandelijkse) running costs, dan kun je ook gerichter zoeken.

Zo zie ik de optie van LPG ook voorbij komen. Zéker het overwegen waard als je toch overweegt te verhuizen: LPG-G3 kan soms al heel snel uit, dus dan hoef je misschien niet eens een andere auto te kopen na een verhuizing :)
(maar hier ben ik wel een beetje bevooroordeeld: ik rijd zelf LPG met nu nog slechts 16km enkele reis woon-werk en het rekensommetje is voor mij nog steeds in het voordeel van LPG ;) )

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

[...]
Kom ik weer, zo'n 1200KG ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
Wel nog even erbij zeggend dat ik geen Franse troep wil rijden
Aah gelukkig, het vooroordeel is weer genoemd! Je weet niet waar je het over hebt met je Franse troep. Dat je een bepaalde persoonlijke voorkeur hebt, prima, dat mag. Maar roeptoeteren dat alle Franse auto’s per definitie troep zijn, getuigt van onkunde en is bijna kinderachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Steven.w schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:06:
[...]
Aah gelukkig, het vooroordeel is weer genoemd! Je weet niet waar je het over hebt met je Franse troep. Dat je een bepaalde persoonlijke voorkeur hebt, prima, dat mag. Maar roeptoeteren dat alle Franse auto’s per definitie troep zijn, getuigt van onkunde en is bijna kinderachtig.
Ik zou toch echt niet verder willen gaan dan een vooroordeel. En in mijn mening is het eerder een cliché. En je weet waarom een cliché een cliché geworden is :? Er zal sinds die tijd best het één en ander verbeterd zijn, maar een reputatie komt te voet en gaat te paard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Freee!! schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:11:
[...]

Ik zou toch echt niet verder willen gaan dan een vooroordeel. En in mijn mening is het eerder een cliché. En je weet waarom een cliché een cliché geworden is :? Er zal sinds die tijd best het één en ander verbeterd zijn, maar een reputatie komt te voet en gaat te paard.
offtopic:
Franse auto's hebben inderdaad een slechte reputatie en tot op zekere hoogte ook terecht (de eerste jaren Peugeot 307's en de 407 waren dra-ma-tisch slecht, net als de eerste bouwjaren van de Renault Laguna II), maar tegenwoordig lijkt het wel of men het erom te doen is om Franse auto's de grond in te blijven trappen. Met z'n allen blijven roeptoeteren hoe k*t Frans wel niet is, terwijl ze zelf nog nooit een meter met een Franse auto gereden hebben. Nee, vooral ongeïnformeerd het internet na blijven praten... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Steven.w schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:06:
[...]

Franse troep heet niet voor niks troep he ;)

De reputatie van slechte kwaliteit is wel degelijk op feiten gebaseerd. Verder is een Franse auto meestal afgeveerd als een boot, leuk als je echt niks wilt voelen van de weg, maar ik heb liever een goede wegligging (en dat is dus ook t enige puntje waar ik tegen het comfort in ga). En dat rijden als een boot gaat vaak gepaard met mensen die totaal niks met autorijden hebben en daardoor dus ook niks om hun auto geven met de bijkomende problemen (en misschien is dat ook deels de reden dat Franse auto's zo snel kapot gaan).

En daarnaast zijn bijna alle Franse auto's echt heel lelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

mark-k schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:29:
[...]

En daarnaast zijn vind ik bijna alle Franse auto's echt heel lelijk.
FTFY ;)

offtopic:
Wederom: wat jij vindt is geen algemeen feit ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Wok op 31-08-2018 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Wok schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:17:
[...]
offtopic:
Nee, vooral ongeïnformeerd het internet na blijven praten... :F
offtopic:
Zouden antivaxxers nu vooral wel of vooral niet Franse auto's rijden :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
[...]

De reputatie van slechte kwaliteit is wel degelijk op feiten gebaseerd. Verder is een Franse auto meestal afgeveerd als een boot, leuk als je echt niks wilt voelen van de weg, maar ik heb liever een goede wegligging (en dat is dus ook t enige puntje waar ik tegen het comfort in ga). En dat rijden als een boot gaat vaak gepaard met mensen die totaal niks met autorijden hebben en daardoor dus ook niks om hun auto geven met de bijkomende problemen (en misschien is dat ook deels de reden dat Franse auto's zo snel kapot gaan).

Zolang je maar ongefundeerd blijft roeptoeteren kan ik je niet serieus nemen. Succes met je zoektocht!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-07 16:29

Orac

Ik mis je papa.

[...]

Ik snap niet dat je met zoveel autokennis hier nog om advies komt vragen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Hackus schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:52:
[...]

of je pa heeft geluk. wij hebben zelf ook een benz(c-klasse T) gehad als gezinswagen(mijn ex schoonvader was chef-monteur bij Mercedes) die deed het onderhoud. ken genoeg verhalen van 1e hand :)
Kan. Maar jij baseert jouw Benz-is-niet-altijd-goed op een voorbeeldje.

Ik baseer mijn voorbeeld op mijn eigen ervaringen en op die van iemand die al 50 jaar lang Benz rijdt. Het ene is iets representatiever en betrouwbaarder dan het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Wok schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:04:
First:

[...]

Waarom gelijk zo'n hyperbool plaatsen om aan te geven dat je een geen A-segment auto wilt rijden? :-/ Iedereen hier snapt wel dat je geen Aygo o.i.d. op de radar hebt als je 160km per dag gaat afleggen, maar het onzin en onnodig om te beweren dat je na 80km 'half dood' bent.

Ook opmerkingen als:

[...]

mag je achterwege laten. Het voegt niets toe aan de discussie en toont alleen maar je eigen vooringenomenheid en bekrompen mindset aan.

Getuige de rest van je TS, heb je echter wel wat onderzoek en rekenwerk gedaan, dus bovenstaande gezegd hebbende, ga ik toch een poging doen met je mee te denken :)

Wat betreft de S40/V50 1.6D: de 1.6 diesel van PSA is in de basis heel betrouwbaar MAAR alleen als-ie ook daadwerkelijk het voorgeschreven onderhoud heeft gehad! De borrelpraat die - helaas ook hier - gebezigd wordt over onbetrouwbaarheid komt voort uit de volgende feiten:
- De motor is toegepast in heel veel modellen. Er zijn er miljoenen van verkocht dus, ja, dan zal er vaker een exemplaar bij zijn dat stuk is gegaan.
- In NL zijn ze heel veel zakelijk (lees: lease) verkocht. Het is helaas nog altijd geen onterecht vooroordeel dat leaserijders geen kloot om hun auto geven en het ding gewoon aan gort trappen. Het gros gaat wel netjes om het hun auto, maar er is nog altijd een groepje wat het vooroordeel in stand houdt en helaas kan die 1.6 diesel daar niet zo goed tegen.
- Naarmate een auto ouder wordt, gaat men bezuinigen op onderhoud en juist dat is het pijnpunt bij die 1.6 diesel. Oliebeurtjes uitstellen of zelfs overslaan is killing voor deze motor. Volg gewoon het onderhoudsvoorschrift en ze gaan met gemak naar het half miljoen.

Terugkomend op jouw wensen en eisen:

[...]

Ik mis hier de belangrijkste eis/wens: wat is je maandelijkse budget? Met andere woorden: wat ben je bereid maandelijks uit te geven aan:
- Brandstof
- Belasting
- Verzekering
- Onderhoud
?

Voor €4K kun je van alles aanschaffen van een Aygo uit 2010 tot een A8 uit 1996. ;) Een 2010 Aygo zal echter veel lagere running costs hebben dan die 1996 A8 :P Met andere woorden: maak voor jezelf juist ook een financieel plaatje van de (maandelijkse) running costs, dan kun je ook gerichter zoeken.

Zo zie ik de optie van LPG ook voorbij komen. Zéker het overwegen waard als je toch overweegt te verhuizen: LPG-G3 kan soms al heel snel uit, dus dan hoef je misschien niet eens een andere auto te kopen na een verhuizing :)
(maar hier ben ik wel een beetje bevooroordeeld: ik rijd zelf LPG met nu nog slechts 16km enkele reis woon-werk en het rekensommetje is voor mij nog steeds in het voordeel van LPG ;) )
toon volledige bericht
Maandelijks nog niet echt bepaald, liefst zo weinig mogelijk uiteraard. Ik kwam met de 1.6D met rekenen op zo'n 1000 euro aan brandstof+mrb per kwartaal dus dat is n beetje de richtlijn. Onderhoud is lastig te pinpointen, hangt ook af van of je geluk hebt of niet met je auto, verwacht dat standaard onderhoud redelijk gelijk geprijsd zal zijn zolang je geen gekke auto's koopt dus dat neem ik niet echt mee als factor, hetzelfde met verzekeren (ligt ook allemaal rond dezelfde prijs, is meer tientjeswerk dan significant).

LPG zou zeker een optie zijn, is ook weer een slag goedkoper in Belgie in tegenstelling tot diesel dus dat is helemaal mooi. Echter niet veel auto's op LPG (gen3) te vinden en de meeste die je vindt zitten rond de 400k km wat ik voor een 'omgebouwd' benzineblok toch wel risky vind. Wat dat betreft kan diesel toch vaak makkelijker hoge kmstanden aan.

Over de 1.6D, ik weet niet precies wat ik er nu van moet vinden. Op de ene plek vind je dat het een betrouwbare motor is, op een andere staat weer dat het dat niet is. Het is PSA dus dat neigt mij iig al een beetje naar de minder betrouwbare kant, maar het toepassen in zowel de focus als de mazda3 is dan weer een plus aangezien daar toch echt heel veel modellen van rondrijden. Afgaan op het onderhoud is helaas lastig, de auto zal toch n jaar of 12 oud zijn, boekjes kunnen ook gewoon random afgestempeld worden, en inderdaad (ex)lease betekent al snel 'planken met een koude motor want de baas betaalt toch'.

Wat betreft mijn 'bekrompen mindset', ik zie het meer als 'uitgesproken mening' ;) Het is gewoon een feit dat Franse auto's geen goede betrouwbaarheidshistorie hebben (ook mede door het 'soort' mensen dat je er vaak in ziet rijden die echt totaal niks om autorijden geven waarschijnlijk) en verder vind ik Franse auto's ook gewoon vaak lelijk en niet relaxed rijden. Ik wil graag comfort, maar absoluut niet ten koste van het weggevoel en de wegligging. Als ik door een kuil rijd wil ik die voelen, comfort zit mij meer in een fatsoenlijke stoel en geen geluidshinder. Als ik eerlijk ben is het voelen van die kuil zelfs een stukje comfort, omdat je weet waar je auto mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BFmango schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:00:
[...]
Kan. Maar jij baseert jouw Benz-is-niet-altijd-goed op een voorbeeldje.

Ik baseer mijn voorbeeld op mijn eigen ervaringen en op die van iemand die al 50 jaar lang Benz rijdt. Het ene is iets representatiever en betrouwbaarder dan het andere.
heb je mijn bericht wel gelezen ? denk niet dat 1 persoon die 50j /mercedes rijdt betrouwbaarder is dan oa iemand die meer dan 45 monteur was, waarvan meer dan 20j chef monteur. ik heb mijn mening en ervaring en jij die van je pa. verder zeg ik nergen dat MB onbetrouwbaar is. reageer op iemand die bij BMW zelf sleutelen zet en Mercedes comfortabel ( dus niet betrouwbaar) oa Mercedes E klasse van 2009 staat hoog in de lijst met pechgevallen langs de weg. dus je pa kan met een 1968 MB rijden die weinig pech heeft gekend
maar ga er verder geen discussie over voeren, heeft geen waarde voor TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-07 19:10
Niet alles gelezen dus kan al geroepen zijn maar anders roep ik het (nog een keer :P):
LPG, ZEKER als je in belgie kan tanken, daar is het nog een stuk goedkoper dan in NL :Y

Heb vorige week een Volvo V70 gekocht uit 2001 (waarschijnlijk te groot voor jouw wensen) maar wat een heerlijke wagen :Y
Geen climate control maar wel gescheiden regeling links rechts, cruise controle en radiobediening (en cruise controle) op het stuur. Spijt dat ik dat niet eerder heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Ernemmer schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:25:
[...]

Toevallig bij deze auto wezen kijken en op de foto's ziet hij er een heel stuk knapper uit dan hij daadwerkelijk is. Als dat niet boeit kan het een prima auto zijn!
Ik was op zoek naar een redelijk knappe youngtimer dus was na 1 minuut weer weg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Als je in een MX5 past dan pas je ook in een Aygo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Anoniem: 915187 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:02:
Als je in een MX5 past dan pas je ook in een Aygo.
Mijn MX5 heeft veel werk in gezeten voor ik er fatsoenlijk in paste. Ik heb geen zin om mijn haakse slijper en mn lasapparaat uit te moeten trekken om een Aygo aan te passen. En ja, ik heb al vaker in een Aygo gezeten, maar zit met mn hoofd bijna tegen het dak, zie niks rechts door de binnenspiegel, en mn knieen zitten tegen het dashboard.
ybos schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:33:
Niet alles gelezen dus kan al geroepen zijn maar anders roep ik het (nog een keer :P):
LPG, ZEKER als je in belgie kan tanken, daar is het nog een stuk goedkoper dan in NL :Y

Heb vorige week een Volvo V70 gekocht uit 2001 (waarschijnlijk te groot voor jouw wensen) maar wat een heerlijke wagen :Y
Geen climate control maar wel gescheiden regeling links rechts, cruise controle en radiobediening (en cruise controle) op het stuur. Spijt dat ik dat niet eerder heb gekocht.
Zou zeker LPG willen rijden vanwege de kosten, maar helaas is er nauwelijks een fatsoenlijke auto te vinden met LPG. Het is of met een mega kmstand of een Franse gezinsbak. Misschien maar eens rekenen of het rendabel is om mn eisen wat te verlagen (oudere auto, geen climate control).

[ Voor 46% gewijzigd door mark-k op 31-08-2018 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Heb je wel eens in een auto met climate control gereden? Persoonlijk vind ik het een gruwel, ik heb het in meerdere auto's gehad maar het vervelende is dat hij vaak begint te blazen als je er niet op zit te wachten. Dat een bepaalde temperatuur luchtstroom nodig is om de auto op een temperatuur te krijgen wil nog niet zeggen dat het prettig is om op dat moment in een luchtstroom met de betreffende temperatuur te zitten.
mark-k schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:19:
[...]

Maandelijks nog niet echt bepaald, liefst zo weinig mogelijk uiteraard. Ik kwam met de 1.6D met rekenen op zo'n 1000 euro aan brandstof+mrb per kwartaal dus dat is n beetje de richtlijn. Onderhoud is lastig te pinpointen, hangt ook af van of je geluk hebt of niet met je auto, verwacht dat standaard onderhoud redelijk gelijk geprijsd zal zijn zolang je geen gekke auto's koopt dus dat neem ik niet echt mee als factor, hetzelfde met verzekeren (ligt ook allemaal rond dezelfde prijs, is meer tientjeswerk dan significant).

LPG zou zeker een optie zijn, is ook weer een slag goedkoper in Belgie in tegenstelling tot diesel dus dat is helemaal mooi. Echter niet veel auto's op LPG (gen3) te vinden en de meeste die je vindt zitten rond de 400k km wat ik voor een 'omgebouwd' benzineblok toch wel risky vind. Wat dat betreft kan diesel toch vaak makkelijker hoge kmstanden aan.

Over de 1.6D, ik weet niet precies wat ik er nu van moet vinden. Op de ene plek vind je dat het een betrouwbare motor is, op een andere staat weer dat het dat niet is. Het is PSA dus dat neigt mij iig al een beetje naar de minder betrouwbare kant, maar het toepassen in zowel de focus als de mazda3 is dan weer een plus aangezien daar toch echt heel veel modellen van rondrijden. Afgaan op het onderhoud is helaas lastig, de auto zal toch n jaar of 12 oud zijn, boekjes kunnen ook gewoon random afgestempeld worden, en inderdaad (ex)lease betekent al snel 'planken met een koude motor want de baas betaalt toch'.

Wat betreft mijn 'bekrompen mindset', ik zie het meer als 'uitgesproken mening' ;) Het is gewoon een feit dat Franse auto's geen goede betrouwbaarheidshistorie hebben (ook mede door het 'soort' mensen dat je er vaak in ziet rijden die echt totaal niks om autorijden geven waarschijnlijk) en verder vind ik Franse auto's ook gewoon vaak lelijk en niet relaxed rijden. Ik wil graag comfort, maar absoluut niet ten koste van het weggevoel en de wegligging. Als ik door een kuil rijd wil ik die voelen, comfort zit mij meer in een fatsoenlijke stoel en geen geluidshinder. Als ik eerlijk ben is het voelen van die kuil zelfs een stukje comfort, omdat je weet waar je auto mee bezig is.
toon volledige bericht
De beste reden om niet de 1.6D maar de 2.0D te kiezen is dat ze in aanschaf en gebruik ongeveer even duur zijn, maar de 2.0D fijner rijdt en probleemlozer is. Het enige is eigenlijk dat je het oliepeil goed in de gaten moet houden want bij roetfilterproblemen kan het gaan stijgen en loopt je blok kapot.

Een S40 is trouwens wat goedkoper en rijdt hetzelfde.
mark-k schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:04:
Zou zeker LPG willen rijden vanwege de kosten, maar helaas is er nauwelijks een fatsoenlijke auto te vinden met LPG. Het is of met een mega kmstand of een Franse gezinsbak. Misschien maar eens rekenen of het rendabel is om mn eisen wat te verlagen (oudere auto, geen climate control).
Als je toch naar volvo aan het kijken was is een S60 met een 2.4 5 cilinder een goede keuze, want die rijdt goed op lpg. Van de kilometerstand moet je je niet teveel aantrekken. Daar kunnen ze wel tegen, en het voordeel is dat dat blok vergeleken met een moderne diesel vrij eenvoudig is en er daarom minder dure dingen op zitten die kapot kunnen gaan. En de modellen vanaf ca. 2002 zien er best nog modern uit. Van buiten tenminste, van binnen zijn ze wat gedateerder dan een S40/V50.

[ Voor 18% gewijzigd door Yucon op 31-08-2018 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Yucon schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:19:
Heb je wel eens in een auto met climate control gereden? Persoonlijk vind ik het een gruwel, ik heb het in meerdere auto's gehad maar het vervelende is dat hij vaak begint te blazen als je er niet op zit te wachten. Dat een bepaalde temperatuur luchtstroom nodig is om de auto op een temperatuur te krijgen wil nog niet zeggen dat het prettig is om op dat moment in een luchtstroom met de betreffende temperatuur te zitten.

[...]

De beste reden om niet de 1.6D maar de 2.0D te kiezen is dat ze in aanschaf en gebruik ongeveer even duur zijn, maar de 2.0D fijner rijdt en probleemlozer is. Het enige is eigenlijk dat je het oliepijl goed in de gaten moet houden want bij roetfilterproblemen kan het gaan stijgen en loopt je blok kapot.

Een S40 is trouwens wat goedkoper en rijdt hetzelfde.

[...]

Als je toch naar volvo aan het kijken was is een S60 met een 2.4 5 cilinder een goede keuze, want die rijdt goed op lpg. Van de kilometerstand moet je je niet teveel aantrekken. Daar kunnen ze wel tegen, en het voordeel is dat dat blok vergeleken met een moderne diesel vrij eenvoudig is en er daarom minder dure dingen op zitten die kapot kunnen gaan. En de modellen vanaf ca. 2002 zien er best nog modern uit. Van buiten tenminste, van binnen zijn ze wat gedateerder dan een S40/V50.
toon volledige bericht
De S40 en V50 zijn dezelfde auto op het station/sedan verhaal na dus dat wist ik. Wat betreft 1.6D vs 2.0D, de 2.0 heeft wel een hoger verbruik dus vandaar dat ik aan de 1.6 dacht. Indien er echt zoveel meer problemen met de 1.6 zijn dan de 2.0 is dat uiteraard wel een optie ja.

Wat betreft Volvo op LPG ben ik zeker een voorstander, maar ik kan er helaas nauwelijks vinden.

Edit: Niet zelf in auto's met climate control gereden, wel als passagier gezeten uiteraard. Het idee om de temperatuur zelf in te kunnen stellen vind ik gewoon een stuk prettiger dan een airco die de hele tijd aan staat en je dan elke keer aan moet prutsen omdat het toch net te koud is, dan weer net te warm etc etc.

[ Voor 8% gewijzigd door mark-k op 31-08-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wok schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:31:
[...]

FTFY ;)

offtopic:
Wederom: wat jij vindt is geen algemeen feit ;)
Maar wel essentieel in dit geval. Als de TS niet in een, naar zijn maatstaven, lelijk hok wil rijden, dan vallen Franse auto's dus af.

En dat van die Climate en cruise control snap ik helemaal. Is voor mij ook een voorwaarde. Wat als je dat en je andere eisen in gaspedaal invoert? En dan steeds verder filteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:21
Fiat Bravo, diesel.

Waarom?

- Vergeten modelletje, dus vaak erg mooie prijzen
- Ruime C-segmenter met een goede wegligging. Wordt ook wel eens als MPV bestempeld, ook een lang persoon past erin.
- Italiaans maar desondanks zeer betrouwbaar. Kijk eens wat Autoblog er van vind, of de Wegenwacht/ANWB, en check de Klokje Rond-video van Autoweek
- Nee, het is geen Alfa, maar hij komt wél uit diezelfde stallen van het FCA-concern. De motoren uit een Bravo zitten ook in een aantal Alfa's.
- Vaak vol met opties. Cruise is afaik standaard, climate is een veelgekozen optie.
- Leuk model, ziet er zeker niet gedateerd uit. En met de juiste blokken nog redelijk vlot ook. Nee, het is zeker geen MX-5 en RWD is het ook niet... maar ik denk dat het voor dit geld een van de leukere auto's is.

Benzine met veel vermogen gaat niet lukken voor je budget, maar een diesel met ervaring voldoet volgens mij aan al je eisen en is te doen.

Wat betreft alternatieven, waarom zou je zo'n gigantische station meesleuren? :+

Los van dit, die €4k is een beetje een vervelend budget. Met 4,5k krijg je namelijk garantie bij BOVAG-dealers, of althans, die zou je moeten krijgen :P misschien is het anders verstandiger om je budget nog wat verder te verlagen en geld beschikbaar te houden voor reparaties.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 31-08-2018 22:59 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:15
Ik rij dagelijks 120 kilometer, en dat doe ik al bijna een jaar in een Yaris uit 2009. Bij een Toyota dealer van de eerste eigenaar overgenomen voor 3.000 EUR, en slechts 45.000 km op de teller. En comfort, wat is comfort? Ik heb de radio vervangen door zo'n android bak zodat in een mooi LCD scherm in het dashboard heb zitten (kosten ongeveer 120 eur)

Omdat deze auto via een officiele Toyota dealer loopt, en altijd onderhouden is door die dealer, heb ik er ook de pechpas bij (geen ANWB nodig). Wegenbelasting en verzekering vallen heel erg mee, en ik tank ongeveer 28 liter benzine per week. (werk fulltime)

Helaas geen airco. Ik hoor het mezelf in oktober 2017 nog zeggen "Die airco heb je slechts enkele dagen per jaar nodig". Dat was een beetje een misrekening voor 2018. Ook geen cruise control, maar dat heeft de auto die ik daarvoor gebruikte wel, en ik weet niet wat ik daar in de spits mee moet doen, maar vooral niet aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:32

sapphire

Die-hard pruts0r

Hackus schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:31:
[...]

heb je mijn bericht wel gelezen ? denk niet dat 1 persoon die 50j /mercedes rijdt betrouwbaarder is dan oa iemand die meer dan 45 monteur was, waarvan meer dan 20j chef monteur. ik heb mijn mening en ervaring en jij die van je pa. verder zeg ik nergen dat MB onbetrouwbaar is. reageer op iemand die bij BMW zelf sleutelen zet en Mercedes comfortabel ( dus niet betrouwbaar) oa Mercedes E klasse van 2009 staat hoog in de lijst met pechgevallen langs de weg. dus je pa kan met een 1968 MB rijden die weinig pech heeft gekend
maar ga er verder geen discussie over voeren, heeft geen waarde voor TS.
Jij hebt ook de mening en ervaringen van je Pa wat betrefd MB's toch :+

Maargoed BMW ook genoeg gezeik mee hoor. Dit geval mijn Pa :+ met een 5-serie en een X4

Elk merk heeft wel wat. Geloof dat uit onderzoek van RTL toen naar voren kwam dat Subaru hoog stond qua betrouwbaarheid en dacht daarna BMW en Audi :?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Roenie schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:46:
[...]
Maar wel essentieel in dit geval. Als de TS niet in een, naar zijn maatstaven, lelijk hok wil rijden, dan vallen Franse auto's dus af.

En dat van die Climate en cruise control snap ik helemaal. Is voor mij ook een voorwaarde. Wat als je dat en je andere eisen in gaspedaal invoert? En dan steeds verder filteren?
Gaspedaal uiteraard al extensive gebruikt, maar dan kom je of vanalles tegen dat je t overzicht kwijtraakt (en dus als je gaat filteren waarschijnlijk ook goede opties weggooit), of je filtert zo veel dat je nauwelijks iets overhoudt (bijvoorbeeld met LPG).
Richh schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:59:
Fiat Bravo, diesel.

Waarom?

- Vergeten modelletje, dus vaak erg mooie prijzen
- Ruime C-segmenter met een goede wegligging. Wordt ook wel eens als MPV bestempeld, ook een lang persoon past erin.
- Italiaans maar desondanks zeer betrouwbaar. Kijk eens wat Autoblog er van vind, of de Wegenwacht/ANWB, en check de Klokje Rond-video van Autoweek
- Nee, het is geen Alfa, maar hij komt wél uit diezelfde stallen van het FCA-concern. De motoren uit een Bravo zitten ook in een aantal Alfa's.
- Vaak vol met opties. Cruise is afaik standaard, climate is een veelgekozen optie.
- Leuk model, ziet er zeker niet gedateerd uit. En met de juiste blokken nog redelijk vlot ook. Nee, het is zeker geen MX-5 en RWD is het ook niet... maar ik denk dat het voor dit geld een van de leukere auto's is.

Benzine met veel vermogen gaat niet lukken voor je budget, maar een diesel met ervaring voldoet volgens mij aan al je eisen en is te doen.

Wat betreft alternatieven, waarom zou je zo'n gigantische station meesleuren? :+

Los van dit, die €4k is een beetje een vervelend budget. Met 4,5k krijg je namelijk garantie bij BOVAG-dealers, of althans, die zou je moeten krijgen :P misschien is het anders verstandiger om je budget nog wat verder te verlagen en geld beschikbaar te houden voor reparaties.
toon volledige bericht
To be honest, de reden dat ik de Alfa bekeek was omdat ik het a) een heel mooie auto vind, en b) het blok niet door Alfa zelf gemaakt werd. De tijd dat een Alfa al verroest was voor hij de fabriek uit kwam is gelukkig wel al voorbij dus dat is niet zo'n probleem, maar dankzij mijn motor (Aprilia) heb ik slechte ervaringen met Italianen en bedrading (sommige kabels waren gewoon random van achter naar voor getrokken en weer terug, totaal onoverzichtelijk, compleet onlogisch functionerend) dus vandaar verder niet veel naar Italianen gekeken. Uiteindelijk is de reden dat ik dit topic gemaakt heb juist voor de auto's die ik niet heb overwogen maar wel de moeite waard zouden zijn dus ik ga morgen zeker eens wat zoeken naar de Fiat Bravo.

Diesel zou waarschijnlijk gewoon prima zijn ja, even het verbruik afwachten uiteraard. Verder kan garantie me niet zo veel schelen, koop liever particulier dan bij een dealer aangezien er net zo veel slechte als goede dealers zijn en je vaak betaalt voor de naam die op het pand staat. Je wilt niet weten hoeveel voertuigen gewoon onbekeken vanaf de inruil weer de verkoop in gaan met X% bovenop de prijs.
Uiteraard is het idee dat ik ermee naar mn werk kan dus dat hij het blijft doen zou wel prettig zijn. Die 4k is ook gewoon een limiet voor de aanschaf, niet voor onderhoud oid. Ik wil momenteel gewoon niet meer uitgeven aan een auto, ook al zou ik het best kunnen.

Wat betreft station meezeulen, het is gewoon handig als je veel zooi kwijt kunt en het kost verder niet echt wat extra. (Bij de S40/V50 1.6D is het bijvoorbeeld dezelfde gewichtsklasse dus echt geen verschil).
Voorkeur ligt bij of een ruime hatchback of een station, maar is verder meer een leuk extraatje dan echt een wens of eis.
TomsDiner schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:27:
Ik rij dagelijks 120 kilometer, en dat doe ik al bijna een jaar in een Yaris uit 2009. Bij een Toyota dealer van de eerste eigenaar overgenomen voor 3.000 EUR, en slechts 45.000 km op de teller. En comfort, wat is comfort? Ik heb de radio vervangen door zo'n android bak zodat in een mooi LCD scherm in het dashboard heb zitten (kosten ongeveer 120 eur)

Omdat deze auto via een officiele Toyota dealer loopt, en altijd onderhouden is door die dealer, heb ik er ook de pechpas bij (geen ANWB nodig). Wegenbelasting en verzekering vallen heel erg mee, en ik tank ongeveer 28 liter benzine per week. (werk fulltime)

Helaas geen airco. Ik hoor het mezelf in oktober 2017 nog zeggen "Die airco heb je slechts enkele dagen per jaar nodig". Dat was een beetje een misrekening voor 2018. Ook geen cruise control, maar dat heeft de auto die ik daarvoor gebruikte wel, en ik weet niet wat ik daar in de spits mee moet doen, maar vooral niet aanzetten.
Een fancy radio of niet valt bij mij niet onder comfort, eerder het gebrek aan vibraties door hoge toeren, stabiliteit en wegligging, fatsoenlijke stoelen en plek om te zitten (niet met mn knieen tegen het dashboard en dan ook wel dat je geen gangsta lean moet doen daarvoor, de Yaris Verso van mn ouders zit ik of met mn knieen bijna tegen het dash of veel te ver van het stuur af), weinig rijgeluiden. Cruise control wil ik wel echt, als ik te lang in een houding zit met mn voet krijg ik er last van (en dat heb je nogal vaak op een snelweg), en een airco wil ik meer voor in de winter dan in de zomer. Veel te veel gezeik gehad met beslagen ramen in vorige auto's, daar heb ik echt geen zin meer in. Met een airco haal je het vocht uit de lucht. En dan dus eigenlijk gewoon met climate control zodat je de temperatuur fatsoenlijk kunt regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:21
Richh schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:59:
Fiat Bravo, diesel LPGG3 1.4 tjet FTFY

Los van dit, die €4k is een beetje een vervelend budget. Met 4,5k krijg je namelijk garantie bij BOVAG-dealers, of althans, die zou je moeten krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-07 20:11

Typhone

Who Dares Wins

Budget is geen 4K maar 3K. Om de simpele redenen dat je 80km woon-werk betrouwbaar wil doen. Dus schroef dat omlaag, geef de aangekochte auto alle liefde die nodig is en rij de kilometers zoveel mogelijk zorgeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik en verschillende mensen die met zo'n blok al 400.000/500.000 km hebben gereden met een Volvo of Ford. Dus het lijken me prima blokken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:52
Dat traject gaat je zeer snel opbreken, tenzij je buiten kantooruren gaat werken.
Maastricht-Eindhoven is dagelijks 2x file van 20-30 minuten door drukte en een paar keer per week komt daar nog een flinke tijd bij door ongelukken. Ik reed vroeger het traject Venlo-Eindhoven (A67) en dat werd op een gegeven moment verschrikkelijk. De A2 is nog erger dankzij een versmalling net buiten Eindhoven. Er zijn sluipwegen, maar daar staan ze ook bumper aan bumper tijdens de spits.

Ik denk dus dat je wel sneller dan 6mnd gaat verhuizen en dan lijkt het mij reëler om een auto te kiezen die geschikt is voor de kortere afstand.

Zelf rij ik dagelijks de helft (2x45km) en dat gaat voor mij zonder problemen in een b-segment auto. Het is niet zo dat je over de weg zwalkt bij elk briesje. Ik ben met 1.70 een stuk kleiner, dus qua comfort ben ik niet representatief, maar van de gereden auto's (Mazda mx5-2000, Kia Rio-2011, Opel Corsa-2011 en Mazda 2-2017) vond ik de Opel corsa het meest comfortabel zitten. Daarmee heb ik vaker >250km aan een stuk gereden, zonder zitklachten.

Qua betrouwbaarheid had ik pech met de Opel (bi-fuel). Die stond elke 6mnd bij de garage na een waarschuwingslampje. Toch blijkt de Opel Corsa een vrij betrouwbare auto te zijn en had ik waarschijnlijk een maandag-ochtend-model.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

mark-k schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 00:43:
[...]

(Bij de S40/V50 1.6D is het bijvoorbeeld dezelfde gewichtsklasse dus echt geen verschil).
S40's zijn goedkoper in aanschaf, want minder gewild. Precies om de reden die je noemt. Dat geldt trouwens ook voor S60 tegenover V70.

Zoals LA-384 ook al zegt: Heb je dat stuk eigenlijk wel al eens in de spits gereden? Het is echt onvoorstelbaar druk ten zuiden van eindhoven. Volgens mij ga je meer aan een automaat dan aan cruise control hebben, en ga je zelfs nog eerder verhuizen dan je nu denkt. Juist omdat je het over een korte tijdspanne tot je verhuizing hebt is een prius misschien ook aardig. Vast niet je eerste keus, maar wel altijd automaat en dat hybridesysteem werkt erg goed in de file. Plus dat een prius een hoog 'statiegeldgehalte' heeft. Ze zijn makkelijk verkoopbaar en technisch zul je er minder problemen mee hebben dan met de meeste andere auto's. Ze zijn waarschijnlijk net iets boven je budget maar als je kijkt naar totale kosten over een jaar met aansluitende verkoop is dit waarschijnlijk goedkoper dan elke andere optie.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 01-09-2018 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-07 05:05
Waarom zo'n overtrokken reactie?
De 1.6 en de 2.0 diesel blokken van PSA zijn inderdaad niet de beste blokken, maar met goed onderhoud en de juiste interval van oliewissels kan er vrij weinig gebeuren.
De D2 is wel een iets betere variant, maar ook die heeft zijn onderhoud op tijd nodig met de oliewissels. Blokken rijden wel soepel

[ Voor 29% gewijzigd door MartijnAbel op 01-09-2018 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brandon
  • Laatst online: 23-06 19:09
Mazda 3
Goedkoop
Zeer betrouwbaar
Goede rijeigenschappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

MartijnAbel schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:10:
[...]

Waarom zo'n overtrokken reactie?
De 1.6 en de 2.0 diesel blokken van PSA zijn inderdaad niet de beste blokken, maar met goed onderhoud en de juiste interval van oliewissels kan er vrij weinig gebeuren.
De D2 is wel een iets betere variant, maar ook die heeft zijn onderhoud op tijd nodig met de oliewissels. Blokken rijden wel soepel
Omdat ts meerdere klokken heeft horen luiden maar niet weet waar de klepels hangen?
:+
Alles uit Frankrijk is schroot.
Maar een Alfa valt af vanwege het gewicht.
...
Dus ik adviseer een fijne Fiat, op LPG.
(y)

En zonder dollen, iets uit Japan.
Liefst een vrij kleine auto waar ts wel goed in kan zitten. Mazda 2 of zo.
Betrouwbaar en vrij luxe uitgerust.
En CC en ACC zijn inderdaad erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-07 19:49
Heel erg overdreven.
2.0d is juist best goed, wordt zelfs op Volvo fora gezegd. Alleen kunnen ze op hun olie gaan lopen als het regeneren fout gaat.
De 1.6 alleen als D2 nemen. Minder vaak roetfilter vervangen, 6 bak en betrouwbaarder. Maar die is er niet in het budget van TS.

Die 1.6 diesels zijn zó vaak verkocht, en liggen in zóveel auto's dat problemen tegenkomen onvermijdelijk is. Toch ken ik mensen die ze naar 4 ton hebben gereden.

Dit budget is vooral lastig

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 01-09-2018 09:54 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-07 16:41
Ik had voor 1 maandje terug een opel astra g uit 2003 1.6 16v

Met cruisecontrol en airco etc

Gekocht met 178.000 vorige maand verkocht met 247.000 aardig wat bijgereden dus haha

heerlijk wagentje trouwens

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het klinkt saai maar is een Toyota Prius geen optie? Rijdt volgens mij even zuinig als een diesel, heb je ook automaat nog erbij, veel ruimte, betrouwbaar etc. Ziet er niet uit en mag wel iets zwaarder zijn maar die auto's gaan rustig wel een half miljoen mee.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Typhone schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 05:47:
Budget is geen 4K maar 3K. Om de simpele redenen dat je 80km woon-werk betrouwbaar wil doen. Dus schroef dat omlaag, geef de aangekochte auto alle liefde die nodig is en rij de kilometers zoveel mogelijk zorgeloos.
Budget voor de aanschaf is gewoon 4k hoor, het is niet dat ik niet meer geld kan missen, maar dat ik het er niet aan wil uitgeven. Een beetje zoals ik ook nooit 150 euro aan een gescheurde spijkerbroek zal uitgeven ook al heb ik dat geld wel. Onderhoud dat de auto nodig heeft krijgt hij uiteraard gewoon.
LA-384 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 06:41:
[...]

Dat traject gaat je zeer snel opbreken, tenzij je buiten kantooruren gaat werken.
Maastricht-Eindhoven is dagelijks 2x file van 20-30 minuten door drukte en een paar keer per week komt daar nog een flinke tijd bij door ongelukken. Ik reed vroeger het traject Venlo-Eindhoven (A67) en dat werd op een gegeven moment verschrikkelijk. De A2 is nog erger dankzij een versmalling net buiten Eindhoven. Er zijn sluipwegen, maar daar staan ze ook bumper aan bumper tijdens de spits.

Ik denk dus dat je wel sneller dan 6mnd gaat verhuizen en dan lijkt het mij reëler om een auto te kiezen die geschikt is voor de kortere afstand.

Zelf rij ik dagelijks de helft (2x45km) en dat gaat voor mij zonder problemen in een b-segment auto. Het is niet zo dat je over de weg zwalkt bij elk briesje. Ik ben met 1.70 een stuk kleiner, dus qua comfort ben ik niet representatief, maar van de gereden auto's (Mazda mx5-2000, Kia Rio-2011, Opel Corsa-2011 en Mazda 2-2017) vond ik de Opel corsa het meest comfortabel zitten. Daarmee heb ik vaker >250km aan een stuk gereden, zonder zitklachten.

Qua betrouwbaarheid had ik pech met de Opel (bi-fuel). Die stond elke 6mnd bij de garage na een waarschuwingslampje. Toch blijkt de Opel Corsa een vrij betrouwbare auto te zijn en had ik waarschijnlijk een maandag-ochtend-model.
toon volledige bericht
Is zeker een klote stuk met veel files, dus verhuizen zou zeker snel mogen, maar ik wil wel ook een beetje een fatsoenlijke woning en dat is dus weer een stukje lastiger. For the time being zoek ik dus gewoon een auto voor de volledige afstand, aangezien ik niet weet hoe lang het duurt voor ik n fatsoenlijke woning gevonden heb.
Yucon schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:10:
[...]

S40's zijn goedkoper in aanschaf, want minder gewild. Precies om de reden die je noemt. Dat geldt trouwens ook voor S60 tegenover V70.

Zoals LA-384 ook al zegt: Heb je dat stuk eigenlijk wel al eens in de spits gereden? Het is echt onvoorstelbaar druk ten zuiden van eindhoven. Volgens mij ga je meer aan een automaat dan aan cruise control hebben, en ga je zelfs nog eerder verhuizen dan je nu denkt. Juist omdat je het over een korte tijdspanne tot je verhuizing hebt is een prius misschien ook aardig. Vast niet je eerste keus, maar wel altijd automaat en dat hybridesysteem werkt erg goed in de file. Plus dat een prius een hoog 'statiegeldgehalte' heeft. Ze zijn makkelijk verkoopbaar en technisch zul je er minder problemen mee hebben dan met de meeste andere auto's. Ze zijn waarschijnlijk net iets boven je budget maar als je kijkt naar totale kosten over een jaar met aansluitende verkoop is dit waarschijnlijk goedkoper dan elke andere optie.
Ja heb dat stuk wel eens gereden en is inderdaad geen pretje, ik heb echter gewoon geen keus. Automaat is inderdaad ook een voorkeur voor de file hoewel ik handgeschakeld fijner vind rijden. Beide zijn in dit geval dus een optie aangezien het beide voor en nadelen heeft. Indien een auto met automaat te vinden is is dat uiteraard waar de keuze op zal vallen.

Wat betreft een prius, inderdaad zeker niet mijn voorkeur :P Ik vind het een zwaar lelijke auto en het beeld van de gemiddelde prius rijder en hoe die met zn auto omgaat is ook niet echt geweldig. Maar inderdaad, het is mogelijk wel een goede auto voor die afstand dus ik ga er nog eens naar kijken. Zit dan wel een beetje met dat accupakket dat waarschijnlijk inmiddels rond zijn afschrijfpunt zit (na n jaar of 12) en dus een vrij dure reparatie kan worden.
brandon schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:26:
Mazda 3
Goedkoop
Zeer betrouwbaar
Goede rijeigenschappen
De Mazda 3 uiteraard ook al naar gekeken, maar is uiteindelijk bijna dezelfde auto (zelfde platform, zelfde motor) als de Ford Focus en de Volvo S40/V50, waarbij ik de Volvo toch netter afgewerkt vind aan de binnenkant en daarom du die op het lijstje heb staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Laat klima vallen, en ga voor dit:
Mitsubishi Lancer 1.6 WAGON
€ 3.250,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

1 van de beste blokken op LPG. Alleen de 2.0 is nog beter
Naast de Renault 1.6..
Yucon schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:19:
Dan vraag ik me eerder af of jij nooit in een auto met goede clima hebt gezeten.
Het werkt gewoon fantastisch in mijn C30.
Gewoon BAM in 2/3 minuten is de cabine op temperatuur in de zomer (tenzij heel erg heet). Daarna gaat hij vrij zacht, maar ook de 'standaard' luchtstroom is gewoon in te stellen. Hoe hard/zacht.

Ik zou nooit meer zonder willen.
mark-k schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 10:01:
[...]

De Mazda 3 uiteraard ook al naar gekeken, maar is uiteindelijk bijna dezelfde auto (zelfde platform, zelfde motor) als de Ford Focus en de Volvo S40/V50, waarbij ik de Volvo toch netter afgewerkt vind aan de binnenkant en daarom du die op het lijstje heb staan.
Groot verschil is ook dat Mazda's uit die tijd bruin en krokant worden en Volvo's niet.
De Mazda 6 is helemaal dramatisch.
http://mazda6forum.be/vie....php?f=21&t=4124&start=15

[ Voor 94% gewijzigd door GAIAjohan op 01-09-2018 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Als ik het goed begrijp, bestaat je lijstje -ook na alle voorstellen die hier voorbij zijn gekomen- uit:
  • Volvo S40
Is bij deze beklonken, toch?

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
mark-k schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 10:01:
[...]

Budget voor de aanschaf is gewoon 4k hoor, het is niet dat ik niet meer geld kan missen, maar dat ik het er niet aan wil uitgeven. Een beetje zoals ik ook nooit 150 euro aan een gescheurde spijkerbroek zal uitgeven ook al heb ik dat geld wel. Onderhoud dat de auto nodig heeft krijgt hij uiteraard gewoon.

[...]

Is zeker een klote stuk met veel files, dus verhuizen zou zeker snel mogen, maar ik wil wel ook een beetje een fatsoenlijke woning en dat is dus weer een stukje lastiger. For the time being zoek ik dus gewoon een auto voor de volledige afstand, aangezien ik niet weet hoe lang het duurt voor ik n fatsoenlijke woning gevonden heb.

[...]

Ja heb dat stuk wel eens gereden en is inderdaad geen pretje, ik heb echter gewoon geen keus. Automaat is inderdaad ook een voorkeur voor de file hoewel ik handgeschakeld fijner vind rijden. Beide zijn in dit geval dus een optie aangezien het beide voor en nadelen heeft. Indien een auto met automaat te vinden is is dat uiteraard waar de keuze op zal vallen.

Wat betreft een prius, inderdaad zeker niet mijn voorkeur :P Ik vind het een zwaar lelijke auto en het beeld van de gemiddelde prius rijder en hoe die met zn auto omgaat is ook niet echt geweldig. Maar inderdaad, het is mogelijk wel een goede auto voor die afstand dus ik ga er nog eens naar kijken. Zit dan wel een beetje met dat accupakket dat waarschijnlijk inmiddels rond zijn afschrijfpunt zit (na n jaar of 12) en dus een vrij dure reparatie kan worden.

[...]

toon volledige bericht
Dat is zeker niet zo. Ondanks dat ze even hebben samengewerkt is de motor van de Mazda 3 een Mazda motor. De samenwerking is beperkt gebleven bij de Ford Fiesta/Mazda 121 wat geen succesnummer was voor Mazda door de Ford motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
GAIAjohan schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 10:01:
Laat klima vallen, en ga voor dit:
Mitsubishi Lancer 1.6 WAGON
€ 3.250,00

1 van de beste blokken op LPG. Alleen de 2.0 is nog beter
Naast de Renault 1.6..

[...]

Dan vraag ik me eerder af of jij nooit in een auto met goede clima hebt gezeten.
Het werkt gewoon fantastisch in mijn C30.
Gewoon BAM in 2/3 minuten is de cabine op temperatuur in de zomer (tenzij heel erg heet). Daarna gaat hij vrij zacht, maar ook de 'standaard' luchtstroom is gewoon in te stellen. Hoe hard/zacht.

Ik zou nooit meer zonder willen.

[...]

Groot verschil is ook dat Mazda's uit die tijd bruin en krokant worden en Volvo's niet.
De Mazda 6 is helemaal dramatisch.
http://mazda6forum.be/vie....php?f=21&t=4124&start=15
toon volledige bericht
De Mazda 6 1e generatie had inderdaad een roestprobleem welke gewoon door de fabrieksgarantie wordt gerepareerd. Eis is natuurlijk wel een dealer onderhouden Mazda.
Ik heb beide modellen gehad, 3 benzine 2.0 en de 2.0 6 diesel. Zijn me beide prima bevallen en het roest probleem is door de importeur opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

brandon schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:10:
[...]

De Mazda 6 1e generatie had inderdaad een roestprobleem welke gewoon door de fabrieksgarantie wordt gerepareerd. Eis is natuurlijk wel een dealer onderhouden Mazda.
Ik heb beide modellen gehad, 3 benzine 2.0 en de 2.0 6 diesel. Zijn me beide prima bevallen en het roest probleem is door de importeur opgelost
Tja en welke is dealer onderhouden? Verder uit eerste hand de ervaring dat dat 'oplossen' wel tegenviel, m'n Opa heeft z'n nieuw gereden, dealer onderhouden Mazda 6 maar ingeruild toen er laswerk aan zat.

Daarnaast worden al die 1.8-jes op langere termijn olieboten.

Zou voor een 'oude' Lancer station op LPG gaan bij deze kilometers. Wil je wel Benzine en wat kleiner voor een Colt op benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
brandon schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:07:
[...]

Dat is zeker niet zo. Ondanks dat ze even hebben samengewerkt is de motor van de Mazda 3 een Mazda motor. De samenwerking is beperkt gebleven bij de Ford Fiesta/Mazda 121 wat geen succesnummer was voor Mazda door de Ford motor.
Klopt niet.
De Mazda 3, Ford focus MK2 en Volvo P1(C30/S40/V50) staan op hetzelfde platform.
De 1.6jes benzine zijn merk-eigen. Dwz, de 1.6 bij Mazda is een Mazda blok, de 1.6 bij Ford/Volvo is een Ford blok.
De 1.8 en 2.0 benzine zijn echter eigenlijk dezelfde motoren. De Ford Duratec HE 1.8 en 2.0 zijn dezelfde als de Mazda L-engine geleverd bij Mazda.
Ontwerp is volledig van Mazda.
Alleen zijn de motoren voor de Mazda in Japan gebouwd, en de motoren van Ford/Volvo in Valencia.

Vrijwel alles is daarbij uitwisselbaar. Zowel platform, als deze motoren.

De versnellingsbakken zijn echter weer anders.

Welke betrouwbaarder is, is ook niet eenduidig. Als je de 1.8 SCi van Ford (alleen in Mondeo geleverd icm 6-bak) maar laat staan.
Olieverbruik kennen ze beide in bepaalde bouwjaren. Verder prima blokken.
GoldenSample schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:14:
[...]

Daarnaast worden al die 1.8-jes op langere termijn olieboten.
Nee, dat hangt van bouwjaar af. Na 2007 is dit opgelost

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 01-09-2018 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
mieJas schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:02:
Als ik het goed begrijp, bestaat je lijstje -ook na alle voorstellen die hier voorbij zijn gekomen- uit:
  • Volvo S40
Is bij deze beklonken, toch?
Nee hoor, zijn er nog genoeg die ik nog moet bekijken. De Corolla, Bravo, zelfs Prius zijn ook nog wel opties en dan heb ik er volgens mij nog wat gemist. Ook wat meer aan het kijken naar LPG nu door een aantal suggesties hier.
brandon schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:07:
[...]

Toch staat hier echt dat de Mazda 3 een Ford/PSA motor gebruikt, dezelfde als de S40. Gaat dan om de 1.6D waar ik naar aan het kijken was: Wikipedia: Ford DLD engine

Aan de hand van sommige suggesties en ideeen van LPG maar eens iets verder gaan kijken en ik moet mijn financiele plaatje misschien iets reviseren. Ik kwam namelijk een Audi A3 op LPG tegen ( https://www.marktplaats.n...-1-6-ambition-lpg-g3.html ) en hoewel deze duurder is dan mijn max aanschafprijs kom ik wel vrij goedkoop uit qua brandstofkosten+mrb. Uiteindelijk is het totaal aan kosten voor een jaar misschien een beter richtbedrag dan een aanschafprijs, waarbij de voorkeur dus uitgaat naar lage maandlasten. Onderhoud en verzekering hoeft even niet meegenomen te worden tenzij een auto echt enorme uitschieters heeft (onderhoud van duizenden euros ofzo).

Bij die A3 kwam ik met 40k km per jaar uit op ongeveer 7200 euro voor het eerste jaar. Dat tov ongeveer 8200 met de V50 1.6D. Misschien is een grens van aanschaf+brandstof+mrb van 8-8.5k voor het eerste jaar een beter idee om op te richten, waarbij ik benzine en/of lpg in Belgie zou halen vanwege de lagere prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik raad je aan geen 1.6d te kopen, tenzij stipt onderhouden. Ga dan voor een 2.0d. of geef meer geld uit, en neem een D2..

[ Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 01-09-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Met LPG kun je ook kijken naar Subaru's, geen RWD, wel AWD en ik kan je uit ervaring vertellen dat een Forester vrolijk uitbreekt met zijn kont in de sneeuw :P En natuurlijk een heerlijk motorgeluid <3

Doen het net zo goed op LPG als op benzine, die hele auto's zijn praktisch onverwoestbaar op standaard problemen als plastic koplampen die troebel worden na. Legacy's en Foresters zijn vaak behoorlijk compleet uitgevoerd,

Vervelende is alleen dat meer mensen dat weten en dat Soebies dus voor hun leeftijd best prijzig zijn dus eentje vinden die doet wat jij wil voor jouw budget kan even zoeken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
RobinHood schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:42:
Met LPG kun je ook kijken naar Subaru's, geen RWD, wel AWD en ik kan je uit ervaring vertellen dat een Forester vrolijk uitbreekt met zijn kont in de sneeuw :P En natuurlijk een heerlijk motorgeluid <3

Doen het net zo goed op LPG als op benzine, die hele auto's zijn praktisch onverwoestbaar op standaard problemen als plastic koplampen die troebel worden na. Legacy's en Foresters zijn vaak behoorlijk compleet uitgevoerd,

Vervelende is alleen dat meer mensen dat weten en dat Soebies dus voor hun leeftijd best prijzig zijn dus eentje vinden die doet wat jij wil voor jouw budget kan even zoeken zijn.
Ik was inderdaad al een Outback tegen gekomen op LPG waar ik nog wel wat onderzoek naar wilde gaan doen. ( https://www.marktplaats.n...-subaru-outback-2-5i.html ). Geen idee wat dat verbruikt (dat wilde ik dus nog gaan uitzoeken), mocht dat n beetje ok zijn is zoiets idd een optie. Een Forester ben ik nog niet tegen gekomen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Bij een 2.5 moet je echt denken aan iets van 1.8 gemiddeld, bij veel snelweg misschien iets hoger, maar dan moet je wel rustig rijden, de Forester met 2.0 van mijn pa kruist heel graag op zo'n 115-120, dan loopt ie gerust 1:12-1:13.

Verbruik van gas zou overigens niet heel veel hoger zijn heb ik gehoord, dus dat scheelt wel weer.

Koppakkingen waren wel een issue bij de 2.5 blokken, maar eentje met 4 ton op de klok heeft allang nieuwe koppakkingen [boxer, dus 2 cilinderkoppen, dus extra duur] gekregen en die zouden wel goed zijn en die gaan in principe eeuwen mee.

Maar Soebies zijn gewoon niet echt zuinig, die permanente AWD zorgt voor meer wrijving, maar ook hun motoren zijn vaak wat ouderwets, meen dat ze toen nog niet eens VVT gebruikten. Dus tja, onzuiniger, maar wel praktisch onverwoestbaar, 4 ton is ook helemaal geen enge kilometerstand, mijn pa is eens iemand met een Forester tegengekomen die al iets van 8 ton op de teller had 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
mark-k schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:46:
[...]

Ik was inderdaad al een Outback tegen gekomen op LPG waar ik nog wel wat onderzoek naar wilde gaan doen. ( https://www.marktplaats.n...-subaru-outback-2-5i.html ). Geen idee wat dat verbruikt (dat wilde ik dus nog gaan uitzoeken), mocht dat n beetje ok zijn is zoiets idd een optie. Een Forester ben ik nog niet tegen gekomen helaas.
Omdat ik n V70 gekocht heb gaat mijn legacy station eruit. Niet moeders mooiste en heeft zo nu en dan n klein ouderdomskwaaltje maar loopt altijd. Nu 266k op de klok en mag voor minder dan €1000 weg dus nog flink budget voor eventuele reparaties.
Recent gedaan:
Airco gevuld
Uitlaat vanaf katalysator vervangen
Remblokken voor en achter
Olie en luchtfilter vervangen
Kleppen gesteld
Bougies, bougiekabels en bobine (allen preventief) vervangen

Binnen n jaar probleemloos 45k (bijna alleen maar snelweg) mee gereden zonder een centje pijn. V70 gekocht omdat ik voor mezelf begin anders had ik hem gewoon doorgereden. Apk nog tot ergens februari.

Edit: verbruik rond de 1:8,5 maar dan rij ik veel snelweg 140. Laatst keer kalm aan gedaan, 110, 120 en toen kwam ik bijna op de 1:10 uit. Ik heb de 2.0 :)

[ Voor 6% gewijzigd door ybos op 01-09-2018 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
RobinHood schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:58:
Bij een 2.5 moet je echt denken aan iets van 1.8 gemiddeld, bij veel snelweg misschien iets hoger, maar dan moet je wel rustig rijden, de Forester met 2.0 van mijn pa kruist heel graag op zo'n 115-120, dan loopt ie gerust 1:12-1:13.

Verbruik van gas zou overigens niet heel veel hoger zijn heb ik gehoord, dus dat scheelt wel weer.

Koppakkingen waren wel een issue bij de 2.5 blokken, maar eentje met 4 ton op de klok heeft allang nieuwe koppakkingen [boxer, dus 2 cilinderkoppen, dus extra duur] gekregen en die zouden wel goed zijn en die gaan in principe eeuwen mee.

Maar Soebies zijn gewoon niet echt zuinig, die permanente AWD zorgt voor meer wrijving, maar ook hun motoren zijn vaak wat ouderwets, meen dat ze toen nog niet eens VVT gebruikten. Dus tja, onzuiniger, maar wel praktisch onverwoestbaar, 4 ton is ook helemaal geen enge kilometerstand, mijn pa is eens iemand met een Forester tegengekomen die al iets van 8 ton op de teller had 8)7
Ja verbruik van benzine is simpel te vinden, ging me om het verbruik op LPG. Uiteraard was die Outback maar een voorbeeldje, iets zuiniger dan een 2.5L mag ook wel.

Overigens is 1 verhaal van een hoge kmstand niet echt representatief. Nou staat Subaru idd wel bekend om zijn goede blokken dus dat klopt wel, maar ik heb ook al eens een Ducati gezien met 3 ton op de teller terwijl de gemiddelde Duc toch echt wel al uit elkaar gevallen is dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

mark-k schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:02:
[...]

Ja verbruik van benzine is simpel te vinden, ging me om het verbruik op LPG. Uiteraard was die Outback maar een voorbeeldje, iets zuiniger dan een 2.5L mag ook wel.

Overigens is 1 verhaal van een hoge kmstand niet echt representatief. Nou staat Subaru idd wel bekend om zijn goede blokken dus dat klopt wel, maar ik heb ook al eens een Ducati gezien met 3 ton op de teller terwijl de gemiddelde Duc toch echt wel al uit elkaar gevallen is dan :P
Natuurlijk maakt 1 zwaluw geen zomer, maar Soebs staan, net als Volvo's, echt bekend om hun vermogen om makkelijk een half miljoen kilometer te rijden zonder al teveel gekke dingen :P

Wat ik van het LPG verbruik herinner is dat het iets van 10% hoger lag dan benzineverbruik, maar er zijn ook mensen die zeggen geen verschil te zien, maarja, het is ook maar net hoe ze rijden dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
Mitsubishi Outlander Sport 2.0 INVITE+ Trekhaak | navigatie
€ 3.750,00

Onverwoestbare 2 liter van Mitsubishi op gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
GAIAjohan schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:18:
Mitsubishi Outlander Sport 2.0 INVITE+ Trekhaak | navigatie
€ 3.750,00

Onverwoestbare 2 liter van Mitsubishi op gas
Die heeft volgens mij geen cruise control helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Je prioriteiten liggen verkeerd. Je bent net afgestudeerd en je hebt net een nieuwe baan. Focus zou moeten liggen op een auto die je weer makkelijk verkoopt als de baan toch tegen blijkt te vallen of je toch liever dichterbij gaat wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-07 15:16
Gouden tip: een Golf 4 TDI van voor 2001.

Total cost of ownership is extreem laag, en niet stuk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Anoniem: 915187 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:34:
Je prioriteiten liggen verkeerd. Je bent net afgestudeerd en je hebt net een nieuwe baan. Focus zou moeten liggen op een auto die je weer makkelijk verkoopt als de baan toch tegen blijkt te vallen of je toch liever dichterbij gaat wonen.
Als de baan niet bevalt zit ik nog steeds in dezelfde situatie aangezien alles in dezelfde regio zit. Verder ga ik sowieso liever dichterbij wonen maar dat is momenteel helaas nog geen optie. Verder denk ik niet dat mijn focus verkeerd is aangezien het mijn auto en mijn mening is. Ik wil graag relaxed van A naar B komen dus als het een auto wordt die minder simpel doorverkoopt neem ik dat op de koop toe. Verder is het geen minimum wage job waar ik voor gesolliciteerd heb dus het is ook niet dat ik met kosten in de knoei zal komen. Mijn budget is dan ook een keuze en geen beperking. Een vriend van me heeft een auto van 10k aangeschaft, dat zou ik ook prima kunnen, maar dat wil ik gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
mark-k schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:30:
[...]

Die heeft volgens mij geen cruise control helaas.
Die kun je ook laten inbouwen hè..

Deze hieronder heeft het wel
Meer kms, hogere prijs.. dus afdingen?
Mitsubishi Outlander Sport 2.0 Invite+ Trekhaak! LPG-G3!
€ 4.500,00

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 01-09-2018 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir64za
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:48
Volkswagen Golf 5 1.9 TDI blokken zijn niet kapot te krijgen en misschien de beste keuze met het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:52
mark-k schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:48:
Ik wil graag relaxed van A naar B komen dus als het een auto wordt die minder simpel doorverkoopt neem ik dat op de koop toe. Verder is het geen minimum wage job waar ik voor gesolliciteerd heb dus het is ook niet dat ik met kosten in de knoei zal komen. Mijn budget is dan ook een keuze en geen beperking. Een vriend van me heeft een auto van 10k aangeschaft, dat zou ik ook prima kunnen, maar dat wil ik gewoon niet.
Waarom dan geen auto leasen? Het is duurder dan kopen, maar je budget voor de auto groeit snel als ik het zo zie. Ik geloof dat je voor €400/mnd een c-segmenter hebt die aan alle comfort-eisen voldoet. Sluit een contract af voor een jaar en je kunt daarna een auto kopen die beter past bij de eisen die je dan stelt. Volgens mij worden er overigens ook occasions als lease aangeboden, dat scheelt nog wat in prijs.

Of je moet er een principe kwestie van maken en persé een betrouwbare, niet te oude, luxe, grote, maar lichte en zuinige auto willen voor relatief weinig geld en zonder gebreken, maar geen Fransman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
LA-384 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:16:
[...]

Waarom dan geen auto leasen? Het is duurder dan kopen, maar je budget voor de auto groeit snel als ik het zo zie. Ik geloof dat je voor €400/mnd een c-segmenter hebt die aan alle comfort-eisen voldoet. Sluit een contract af voor een jaar en je kunt daarna een auto kopen die beter past bij de eisen die je dan stelt. Volgens mij worden er overigens ook occasions als lease aangeboden, dat scheelt nog wat in prijs.

Of je moet er een principe kwestie van maken en persé een betrouwbare, niet te oude, luxe, grote, maar lichte en zuinige auto willen voor relatief weinig geld en zonder gebreken, maar geen Fransman.
Omdat ik dan in een jaar evenveel uitgeef aan een auto, maar dan op het einde geen auto meer heb. Je betaalt met 400 per maand dus 4800 in een jaar om op het einde met legen handen te zitten maar wel met dezelfde kosten (want de leasemaatschappij gaat niet mijn brandstof betalen en een tankpas van de zaak gaat m niet worden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

https://www.autoblog.nl/n...-mille-114091#post-114091

Hop. we horen wel welke het geworden is.
Pagina: 1