Enexis storingen (sinds slimme meter) gegrond?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik weet niet of dit het juiste forum is, excuus als dit niet zo is.

Maand geleden is mijn router gesneuveld en een nieuwe aangeschaft.
Ziggo gebeld omdat ook de modem er uit lag, maar de slimme vent kon nergens pieken en netwerk problemen vinden.

Sinds er een slimme meter hangt knallen wel mijn UPS'en af en toe aan.
Zo ook afgelopen nacht om exact 02:00u
Ik vermoed dat er dus iets is met de slimme meter of bij Enexis.

Ik ben vergeten om Enexis te bellen en zal dit a.s. maandag ook zeker even doen.

Kan mijn vermoeden kloppen dat het aan de slimme meter of nieuwe boiler/avondklok kan liggen?
Zou namelijk zonde zijn als om de paar maanden apparatuur sneuvelt ondanks dat ze achter UPS'en hangen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eens kijken of je UPS ook een logging heeft wat de spanningen bijhoudt. Zo kun je zichtbaar tonen dat er wel degelijk iets met de spanningen aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@sypie die heb ik, want de PC stond aan :)

2018-08-31 02:00:47 +0200 Power failure. Unacceptable line voltage changes
2018-08-31 02:00:48 +0200 Power is back. UPS running on mains.

[ Voor 34% gewijzigd door DJMaze op 01-09-2018 04:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:22
Nergens in de log staan wat daadwerkelijk de voltage is ?

Apparatuur wat achter een ups kapot gaat vind ik wel vreemd want de ups houd die schommelingen juist tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jan-man schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 07:55:
...Apparatuur wat achter een ups kapot gaat vind ik wel vreemd want de ups houd die schommelingen juist tegen.
Apparatuur kan ook door andere oorzaken kapot gaan. Een koude las bijvoorbeeld, zal ook bij constante spanning uiteindelijk uitvallen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:47

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@DJMaze aangezien de netspanning / UPS hier mogelijk de boosdoener is, heeft dat niet zoveel te maken met Netwerken, dus schopje richting MME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Jan-man schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 07:55:
Nergens in de log staan wat daadwerkelijk de voltage is ?
Helaas niet, ik zal even kijken of dit überhaupt mogelijk is.

De UPS die aan de Synology hangt blijkbaar niks, kan nergens opties vinden in Synology DSM om dat aan te zetten.
Zal eens kijken of dat wel kan met een eigen script.

[edit]
Ok heb een script geschreven, voor op de Synology, die elke seconde het voltage controleert.
Volgens Enexis is de marge maximaal 10% van 230V en dat is meegenomen.
Elke waarde daarbuiten zou moeten worden gelogged.
Ik hou het even in de gaten (of het werkt en of de NAS de schijven wel in hibernate zet).

Voor wie het wil weten, ik heb het ff snel zo gedaan:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/php
<?php
set_time_limit(0);

while ($i) {
    $voltage = trim(shell_exec('upsc ups input.voltage'));
    if ($voltage < 207 || $voltage > 253) {
        shell_exec("synologset1 sys err 0x11100000 'input.voltage: {$m[1]} V'");
    }
    sleep(1);
}

shell_exec("synologset1 sys warn 0x11100000 'input.voltage logging terminated'");

[update] Helaas, de NUT usbhid-ups update elke 30 of 5 seconden en vertelt niet de juiste input.voltage als ik de stekker er uit trek.
Hij blijft 224V aangeven.

Als iemand nog suggesties heeft ... graag!
Ik kom er niet uit op Google/Duckduckgo

[ Voor 73% gewijzigd door DJMaze op 03-09-2018 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik denk dat je gewoon Enexis achter de huid moet gaan zitten.

Een Synology/UPS is geen meetinstrument voor netspanning. Zo'n ding kost honderden euro's en is vrij zinloos voor eenmalig gebruik en/of als je er niet in bent getraind. Het zou best kunnen dat dit komt door een slecht contact in je nieuwe slimme meter, maar die zijn natuurlijk compleet verzegeld en daar moet je ook echt vanaf blijven. Of ze halen je huis overhoop op zoek naar een wietplantage.

Dus als jouw aanname over een relatie tussen een nieuwe slimme meter en UPS storingen terecht is, dan moet je niet gaan zitten klooien met scriptjes of op fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@Flake ik begrijp je heel goed. Zelf in de electronica gezeten.
Toen de stroom uitviel bij de buren, zelf alleen gekeken en ze ook direct laten bellen en laten vervangen.
Bleek een prutser de kabels verkeerd aangesloten te hebben met kans op brand, dat ga je idd niet zelf repareren.

Het zou gewoon leuk zijn geweest als de UPS wel wat meer info kon geven dan alleen "overgeschakeld op accu".
Want die ene seconde midden in de nacht is natuurlijk ook lastig te meten door de storingdienst.

Ga ze vanmiddag wel even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

* Falcon wacht nog even met slimme meter installatie :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
DJMaze schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:14:
@Flake ik begrijp je heel goed. Zelf in de electronica gezeten.
Toen de stroom uitviel bij de buren, zelf alleen gekeken en ze ook direct laten bellen en laten vervangen.
Bleek een prutser de kabels verkeerd aangesloten te hebben met kans op brand, dat ga je idd niet zelf repareren.

Het zou gewoon leuk zijn geweest als de UPS wel wat meer info kon geven dan alleen "overgeschakeld op accu".
Want die ene seconde midden in de nacht is natuurlijk ook lastig te meten door de storingdienst.

Ga ze vanmiddag wel even bellen.
Was dat ook een nieuwe slimme meter? En dezelfde dag aangelegd door dezelfde persoon?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Tens schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:41:
Was dat ook een nieuwe slimme meter? En dezelfde dag aangelegd door dezelfde persoon?
Nee, was veel eerder gebeurd. Of het de klusjesman van de huurbaas was of een officiele instantie weet ik natuurlijk niet. Dat is iets voor die bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

DJMaze schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:14:
... Zelf in de electronica gezeten...
Heb je nog een scope? Weet je hoe je daar /veilig/ de netspanning mee kunt meten?
Dan zou je kunnen overwegen om dat rondom 2 uur 's-nachts te gaan doen

't Klinkt allemaal alsof er een stuursignaal naar de slimme meter wordt gestuurd en de slimme meter is kennelijk niet slim genoeg om dat stuursignaal er uit te filteren. En je UPS flipt, vanwege dat stuursignaal

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
De enige manier waarop dit de meter kan zijn is als de klemmen niet goed aangedraaid zijn, maar dat volgt geen tijdsklok als je daar problemen door hebt.

De meter kan geen invloed hebben op spanningsdippen, tussen de in en uitgang van 'een' (maakt niet uit wat voor soort) kwh meter zit letterlijk een een solide stuk koper (of draad).

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 23:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik lees ook nieuwe boiler/avondklok in je openingspost.
Een heel zware belasting die inschakelt kan natuurlijk ook dips veroorzaken, met name op diezelfde groep.

steeds precies om 2:00 is natuurlijk wel gek voor een boiler :P

[ Voor 17% gewijzigd door AtomicShockwave op 06-09-2018 08:02 ]

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Falcon schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:23:
* Falcon wacht nog even met slimme meter installatie :P
Omdat je op een forum iets leest over een mogelijk aansluitfoutje? Wacht je dan ook met een nieuwe laptop of boiler? Overstappen van provider? Deze manier van redeneren is niet alleen onzinnig, je voegt ook niks toe.

Ik wil alleen aan OP vragen of het altijd om 02.00hr gebeurt of dat dat iets eenmaligs was. Rest van de mensen in het draadje borduren daar op door maar zo'n patroon is lastig te verklaren.

• DJMaze
  • Niet online
Er zit geen patroon in. Het is at random en niet eens 1x per maand.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 20:28
Het kan ook zijn dat je spanning te hoog wordt in de ogen van de ups.

Je zou eens in kaart moeten brengen wanneer het gebeurt. Vaak zijn er rond het hele en halve uur schakelmomenten bij de netbeheerder. Dat zijn bij mij thuis de momenten dat de led-verlichting begint te knipperen.

Ik heb ook wel eens metingen gezien waarin je overdag de spanning ziet teruglopen en dan ziet dat de spanning plots een stap omhoog doet. En deze cyclus herhaald zich dan om 's avonds het tegenovergestelde te doen. De netbeheerder kan namelijk op sommige plekken compenseren voor afname (als de afname stijgt zal de spanning gaan zakken)

[ Voor 80% gewijzigd door jbhc op 06-09-2018 10:34 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
@jbhc zoveel hippe apparatuur heeft een netbeheerder niet hoor :)
Een netbeheerder doet niet zo snel aan periodiek schakelen, dat gebeurd in de centrales en gaat compleet traploos.

Wat jij beschrijft bestaat wel, het heet een trapschakelaar, maar wordt maar zelden toegepast omdat het nogal wat onderhoud kost en de kans op storingen vergroot.

1x per maand is wel een flink lage frequentie, erg moeilijk om nou te weten wat het is.
Als ik zou moeten gokken zou ik verwachten dat je spanning normaliter aan de hoge of lage kant is en dat er 'iets' niet heel bijzonders is wat je ups over zijn drempelwaarde drukt.
Ik zou eens op een paar momenten op de dag met een multimeter je spanning meten en als die structureel afwijkt je netbeheerder 's bellen.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 20:28
SA007 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:07:
@jbhc zoveel hippe apparatuur heeft een netbeheerder niet hoor :)
Een netbeheerder doet niet zo snel aan periodiek schakelen, dat gebeurd in de centrales en gaat compleet traploos.

Wat jij beschrijft bestaat wel, het heet een trapschakelaar, maar wordt maar zelden toegepast omdat het nogal wat onderhoud kost en de kans op storingen vergroot.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/127593/2
Pagina: 1