Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wit balans kaart (of andere methoden)

Pagina: 1
Acties:
Wie gebruikt er hier een wit balans kaart en zo ja, welke gebruik je?

Ik heb er een aantal gevonden op internet (bijvoorbeeld van Caruba, Datacolor etc.), maar bij een aantal staan er weer opmerkingen bij dat ze niet de juiste tint grijs hebben, waardoor je wit balans alsnog niet klopt.

Of hebben jullie wellicht andere tips voor een goede wit balans meting?

Fujifilm X-T2 || 35mm f/2

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
ik gebruikte een expodisk toen ik nog een dslr had

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ben er ooit fanatiek mee begonnen, met zo'n ding:

en dan dacht ik dat meteen alles goed zou zijn, qua kleuren en zo...

Maar aangezien ik toch alles in RAW fotografeer en het mij teveel gedoe is, heb ik dat ding nog steeds in de kast liggen... ;)

Oh ja, en zo'n WB-doppie heb ik ook ooit, een paar weken gehad, maar nooit gebruikt. :')

ehtweak wijzigde deze reactie 31-08-2018 17:16 (12%)

Mooie Plaatjes   

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:43

sapphire

Die-hard pruts0r

Ooit had ik een grijskaart van fotoSG toen ik enthousiast ging strobisten. Na een paar keer was ik het zat want paste de WB achteraf toch elke keer aan :+

Gabriël Ryzen

quote:
ehtweak schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 17:15:
Ben er ooit fanatiek mee begonnen, met zo'n ding:
[afbeelding]
en dan dacht ik dat meteen alles goed zou zijn, qua kleuren en zo...

Maar aangezien ik toch alles in RAW fotografeer en het mij teveel gedoe is, heb ik dat ding nog steeds in de kast liggen... ;)

Oh ja, en zo'n WB-doppie heb ik ook ooit, een paar weken gehad, maar nooit gebruikt. :')
Maar voor een color chart heb je ook nog software nodig toch?

Fujifilm X-T2 || 35mm f/2

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
PdeBie schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:18:
[...]

Maar voor een color chart heb je ook nog software nodig toch?
Blijkbaar wel. Heb ik alleen nooit gebruikt... :$ en/of überhaupt een poging toe gedaan om te gebruiken.

Leuk artikel over mooie kleuren versus de correcte kleuren:
https://fstoppers.com/ori...hecker-two-minutes-144866
https://digital-photograp...-to-obtain-perfect-color/
:+

Willen we (fotograaf c.q. de kijker) wel correcte kleuren? Of willen we mooie kleuren?
Whatever 'mooi' dan moge zijn.

Want vele plaatjes die ik online zie hebben zelden correcte kleuren, soms 'foute' kleuren, maar ook vaak 'mooie' kleuren. :?
En een nog meer complicerende factor is het medium waarop die foto's dan bekeken worden... Denk alleen al aan kleurruimte beperkingen, kijkhoekafwijkingen, kleurprofiel issues, etc.

ehtweak wijzigde deze reactie 01-09-2018 12:04 (38%)

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
M'n tas heeft van die grijze inzetten, maar dat heb ik nooit met regelmaat gebruikt. Ik kijk gewoon of de kleuren een beetje in de buurt komen van wat ik mij herinner van het maken van de foto en stel eventueel bij wanneer nodig.
Beetje de luie optie zeg maar, het gaat mij erom of ik de foto achteraf mooi vind. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik gebruik mijn ogen en de kleurtemperatuurfunctie van Lightroom. De WB van mijn Fujifilms i.c.m. polarisatiefilter zit standaard wat te blauw (ondanks correctie in camera), maar te veel werk om 't elke keer aan te passen. Daarnaast is volledig neutraal vaak niet wat de foto nou zo mooi maakte..

Enige twee uitzonderingen zijn bij video (dan is 't niet zo goed te corrigeren in post) en bij flitsen met een CTO omnibounce. Meestal pak ik dan gewoon een witte muur, te veel gedoe om een aparte WB-kaart mee te sjouwen.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@PdeBie Jazeker, zeer belangrijk onderdeel voor mijn fotoshoots in de studio.

Standaard beginnen we met de belichting en als alles naar wens is wordt er eerst een foto genomen met de ColorChecker zodat de rest van de foto's die genomen worden allemaal netjes gekalibreerd zijn ;)

Ik gebruik de X-RITE COLORCHECKER PASSPORT

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:17

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik vraag me af wat de meerwaarde van dit ding is als je fotografie doet met constant wisselend licht, zoals landschappen? Ik begrijp toch goed dat je eerst een foto maakt met deze kaart erbij en dan de rest van de foto's die je wilt maken zonder kaart zodat je achteraf alleen maar met de droplet op het 18% grijze vakje hoeft te klikken en dan is je witbalans perfect, toch?

Bij landschapsfotografie verandert het licht elke seconde, dus je zult verschillen per individuele foto zien, zij het minimale verschillen, maar toch...
Ik ben me namelijk af aant vragen of zo'n colorchecker voor mij als landschapsfotograaf ook zin heeft..

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• Xyphoid
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 18-08 21:08
Heb een goedkope van creditcardformaat op AliExpress gekocht. Zat ook een grijze bij.
En anders gebruik ik een A4'tje :P

Buiten zet ik hem gewoon op Auto WB, want dan heb ik toch geen tijd om steeds in te stellen.

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:54
quote:
Deathchant schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:31:
Ik vraag me af wat de meerwaarde van dit ding is als je fotografie doet met constant wisselend licht, zoals landschappen? Ik begrijp toch goed dat je eerst een foto maakt met deze kaart erbij en dan de rest van de foto's die je wilt maken zonder kaart zodat je achteraf alleen maar met de droplet op het 18% grijze vakje hoeft te klikken en dan is je witbalans perfect, toch?

Bij landschapsfotografie verandert het licht elke seconde, dus je zult verschillen per individuele foto zien, zij het minimale verschillen, maar toch...
Ik ben me namelijk af aant vragen of zo'n colorchecker voor mij als landschapsfotograaf ook zin heeft..
Witbalanskaart lijkt me vooral geschikt voor situaties waar je gecontroleerd licht hebt. Bij landschapfotografie zou ik het niet gebruiken inderdaad :)
quote:
Xyphoid schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:34:
Heb een goedkope van creditcardformaat op AliExpress gekocht. Zat ook een grijze bij.
En anders gebruik ik een A4'tje :P

Buiten zet ik hem gewoon op Auto WB, want dan heb ik toch geen tijd om steeds in te stellen.
Een witbalanskaart gebruiken hoeft niet te betekenen dat je tijdens het schieten je witbalans in moet gaan stellen ;) Maak een foto van je witbalanskaart, ga daarna schieten wat je wilt, en in je nabewerking kan je met de foto van de witbalanskaart je witbalans bepalen en zo instellen voor alle foto's. Easy peasy.

The devil is in the details.

• Xyphoid
quote:
Hahn schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:36:
[...]

Een witbalanskaart gebruiken hoeft niet te betekenen dat je tijdens het schieten je witbalans in moet gaan stellen ;) Maak een foto van je witbalanskaart, ga daarna schieten wat je wilt, en in je nabewerking kan je met de foto van de witbalanskaart je witbalans bepalen en zo instellen voor alle foto's. Easy peasy.
Ik ben te lui voor nabewerking. Heb dat alleen paar keer gedaan met foto's die op canvas kwamen. Maar moet alles nog leren over nabewerken. Ik heb net pas door hoe ik custom witbalans moet instellen op mijn camera :P
Voor nu schiet ik gewoon familie kiekjes en producten.

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:54
quote:
Xyphoid schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:43:
[...]

Ik ben te lui voor nabewerking. Heb dat alleen paar keer gedaan met foto's die op canvas kwamen. Maar moet alles nog leren over nabewerken. Ik heb net pas door hoe ik custom witbalans moet instellen op mijn camera :P
Nabewerken kan zo makkelijk en snel of zo complex en tijdrovend als je zelf maar wilt. Foto bijvoorbeeld een beetje te donker? Doe de exposure slider iets omhoog en hij is al beter. Kost je misschien 10 seconden ;)

The devil is in the details.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

quote:
Xyphoid schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:43:
[...]

Juist voor producten is een grijskaart aanbevolen wil je het een beetje serieus doen. Stel voor je fotografeert een Coca Cola blikje, maar het is niet Coca Cola rood ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
quote:
Deathchant schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:31:

Dat is toch geen punt? Net nadat je de foto gemaakt hebt klik je er ook direct nog één met kaart erop. Als het licht zo snel verandert dat dat niet kan dan zal de belichting van je foto's ook wel lastig worden. :P

Als je echter een half uur gaat staan schieten dan kan ik mij wel voorstellen dat het aantal foto's met grijskaart wat vermoeiend wordt.
Daarom een grijze nepsteen kopen en die in het landschap leggen. :+

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Xyphoid
Wat zijn de verschillende use cases van een witte en grijze kaart i.v.m. witbalans? En is de ene beter dan de andere voor witbalans? Dacht dat grijze alleen voor kleur was.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
Gonadan schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:38:
[...]

Daarom een grijze nepsteen kopen en die in het landschap leggen. :+
Ik weet nooit welke ik dan moeten kiezen... ;)

Mooie Plaatjes   

• Jur_
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 16-08 16:33
Ik gebruik net zoals @Unidentified een x-rite colour passport voor studio shoots and heb tenminste altijd een gewone grijskaart bij me wanneer ik op pad ben.

Het maakt het leven een stuk makkelijker in de nabewerking. Mijn workflow:
- Exporteer een profiel op basis van een foto waar de passport in voorkomt (minimaal 10% dekkend in de foto)
- herstart lightroom
- selecteer het profiel op de zelfde foto om de kleuren bij te stellen
- corrigeer de witbalans op basis van middengrijs vlakje van de passport op de foto om de witbalans bij te stellen
- synchroniseer de instellingen van de ene foto over de andere foto's met hetzelfde licht :-)

Wat mij betreft erg handig i.c.m. schermcalibratie voor het controleren van de kleuren in een foto.

Wanneer je hier meer over wilt weten kan ik ook de workshop over kleurmanagement van Colijn van Noort aanraden.

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 50 f/1.4 | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L
Instagram

Acties:
  • +1Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Voor de geïnteresseerden: sinds de recent geïntroduceerde versie 2.0 (eigenlijk 1.2 beta) van X-Rites ColorChecker Camera Calibration software heeft nu ook die de mogelijkheid ICC-profielen te genereren, naast de al bestaande mogelijkheid dcp-profielen te maken (andere programma's die dat eerste en laatste doen zijn bijvoorbeeld Lumariver Profile Designer of BasICColor Input)
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True