Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat we in een tijd leven waar digitale criminaliteit een steeds grotere rol speelt. Ik zelf woon in een buurt waar veel jongeren, helaas, hieraan mee proberen te doen. Ik hoor dan ook wel eens de verhalen als ik in de sportschool ben.
Ik heb gemerkt dat banken, zoals de ING, niet alle hacks en phishingaanvallen publiceren (wat ook logisch is).

Ik had laatst een gesprek met een jongen met wie ik vroeger in hetzelfde voetbalteam heb gezeten. Ik vroeg aan hem of hij het niet erg vond dat hij mensen hun geld steelt en ze in bepaalde situaties zet. Hij vond van niet, omdat banken deze mensen altijd compenseren. Hij was ervan overtuigd dat banken zelf geld aanmaken om dit te compenseren. Natuurlijk kan dit niet, want anders zou er inflatie ontstaan. Het heeft me wel aan het denken gezet.

Banken houden natuurlijk rekening met fraudes en zullen vast wel een budget ervoor hebben, maar de schade gaat echt in de vele miljoenen. Waar halen banken dit geld vandaan? Komt het van een verzekeraar? Of hebben ze een apart fonds hiervoor?

Ik studeer zelf strategic management en ben altijd nieuwsgierig naar economische zaken. Ik heb geprobeerd dit op te zoeken op Google, maar kon het nergens vinden. Mocht je een idee hebben hierover, hoor ik het graag.

Beste antwoord (via Verwijderd op 31-08-2018 12:12)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:23:
Hallo allen,

Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat we in een tijd leven waar digitale criminaliteit een steeds grotere rol speelt. Ik zelf woon in een buurt waar veel jongeren, helaas, hieraan mee proberen te doen. Ik hoor dan ook wel eens de verhalen als ik in de sportschool ben.
Ik heb gemerkt dat banken, zoals de ING, niet alle hacks en phishingaanvallen publiceren (wat ook logisch is).

Ik had laatst een gesprek met een jongen met wie ik vroeger in hetzelfde voetbalteam heb gezeten. Ik vroeg aan hem of hij het niet erg vond dat hij mensen hun geld steelt en ze in bepaalde situaties zet. Hij vond van niet, omdat banken deze mensen altijd compenseren. Hij was ervan overtuigd dat banken zelf geld aanmaken om dit te compenseren. Natuurlijk kan dit niet, want anders zou een inflatie ontstaan. Het heeft me wel aan het denken gezet.

Banken houden natuurlijk rekening met fraudes en zullen vast wel een budget voor hebben, maar de schade gaat echt in de vele miljoenen. Waar halen banken dit geld vandaag? Komt het van een verzekeraar? Of hebben ze een apart fonds hiervoor?

Ik studeer zelf strategic management en ben altijd nieuwsgierig naar economische zaken. Ik heb geprobeerd dit op te zoeken op Google, maar kon het nergens vinden. Mocht je een idee hebben hierover, hoor ik het graag.
ING heeft afgelopen jaar een netto winst gemaakt van 5 miljard euro, die paar miljoen voor fraude vallen niet eens op op de begroting.
Dit zullen ze dan ook niet verzekerd hebben aangezien ze de kosten makkelijk kunnen dragen en het toch elk jaar terugkomt. Verzekeren doe je alleen voor dingen die heel soms voor kunnen komen en die je zelf niet kan betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Equator op 31-08-2018 13:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hallo allen,

Ik had laatst een gesprek met een jongen met wie ik vroeger in hetzelfde voetbalteam heb gezeten. Ik vroeg aan hem of hij het niet erg vond dat hij mensen hun geld steelt en ze in bepaalde situaties zet. Hij vond van niet, omdat banken deze mensen altijd compenseren. Hij was ervan overtuigd dat banken zelf geld aanmaken om dit te compenseren. Natuurlijk kan dit niet, want anders zou een inflatie ontstaan. Het heeft me wel aan het denken gezet.

Banken houden natuurlijk rekening met fraudes en zullen vast wel een budget voor hebben, maar de schade gaat echt in de vele miljoenen. Waar halen banken dit geld vandaag? Komt het van een verzekeraar? Of hebben ze een apart fonds hiervoor?

ING heeft afgelopen jaar een netto winst gemaakt van 5 miljard euro, die paar miljoen voor fraude vallen niet eens op op de begroting.
Dit zullen ze dan ook niet verzekerd hebben aangezien ze de kosten makkelijk kunnen dragen en het toch elk jaar terugkomt. Verzekeren doe je alleen voor dingen die heel soms voor kunnen komen en die je zelf niet kan betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Equator op 31-08-2018 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:59

Aganim

I have a cunning plan..

Waar halen banken dit geld vandaag? Komt het van een verzekeraar? Of hebben ze een apart fonds hiervoor?
Een verzekering lijkt mij vrijwel onmogelijk of in ieder geval niet kosteneffectief. Je weet als bank immers (helaas) zeker dat fraude gaat voorkomen, terwijl een verzekering bedoeld is voor het collectief dekken van incidentele risico's. Dat geld zullen ze ongetwijfeld zelf al reserveren en komt dus uiteindelijk bij ons allemaal vandaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
Nou ben ik wel benieuwd hoe deze jonge crimineel mensen oplicht?
Is het een marktplaats oplichter die beloofde en betaalde artikelen niet levert?
Is hij zelf een phisher en leegt hij de rekeningen van burgers?
Een vorm van skimming? Voor zover dat nog bestaat..
Kijkt hij de pincode af en steelt hij de pas?
Hackt hij de banken? (lijkt me sterk, maar toch)

Ik zou het zelf moeilijk vinden zo'n verhaal aan te horen zonder een waardeoordeel te geven.
Hoe ben jij daarmee omgegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 18:31
Het is gewoon een (relatief kleine op de totale begroting) kostenpost, banken kunnen dat makkelijk dragen en het is een ingecalculeerd risico. Daarnaast zal het e.e.a. wel te verzekeren zijn, de bank zal de afweging maken of het kosteneffectief is om te verzekeren dan wel zelf de schade te dragen.

Je kunt dat tuig trouwens beter aangeven bij de politie, in plaats van de discussie aangaan over de moraliteit van dit soort criminele gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:46
Banken compenseren maar heel specifiek. Typisch wordt het risico eerst op de klant afgeschoven. Als het te negatief in het nieuws komt dan poogt men dat met willekeur (coulance) te voorkomen. Als het eenmaal te groot in het nieuws is dan wordt compensatie pas echt structureel geregeld.

Bovenstaande is bv de geschiedenis van skimming en enkele andere fraudemethoden.

Het leegtrekken van Rabobank spaarrekeningen is bijvoorbeeld iets waar die bank het risico nog steeds bij de klant legt ondanks dat de bank voor de inherent onveilige aanpak gekozen heeft. (Tenzij je een hele goede klant bent die behouden moet worden want dan is er ineens weer 'coulance').

Veel fraude wordt overigens wel voorkomen. Het totale bedrag valt daarom wel mee maar daar koop je als individu niets voor als het je treft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:46
Overigens hebben we meld misdaad anoniem om de maatschappij van dit soort tuig te ontdoen. Daar ga je toch niet mee om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
daan! schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:33:
[...]

Nou ben ik wel benieuwd hoe deze jonge crimineel mensen oplicht?
Is het een marktplaats oplichter die beloofde en betaalde artikelen niet levert?
Is hij zelf een phisher en leegt hij de rekeningen van burgers?
Een vorm van skimming? Voor zover dat nog bestaat..
Kijkt hij de pincode af en steelt hij de pas?
Hackt hij de banken? (lijkt me sterk, maar toch)

Ik zou het zelf moeilijk vinden zo'n verhaal aan te horen zonder een waardeoordeel te geven.
Hoe ben jij daarmee omgegaan?
Ik snap dat je het zelf moeilijk zou vinden om
Een oordeel te geven. Ik ben opgegroeid in een buurt waar veel jongeren de criminaliteit instappen. Het is ook een soort machocultuur. Deze jongeren trainen in de lokale fit4free waar ze hun designer tassen bij hebben met bijvoorbeeld 40.000 euro erin. De een is een grote drugsdealer en de ander een hacker of iets anders. Ze vertellen openlijk hun verhalen als je uit dezelfde buurt komt. Merken ze dat je twijfel? Dan pakken ze hun laptop of fotos erbij als bewijs of openen ze hun kofferbak om te laten zien wat ze hebben. Kennen ze jou of je familie/vrienden niet dan zullen ze heel afstandelijk zijn.

Ik wil graag nog duidelijk maken dat ik niks met criminaliteit of deze jongens te maken heb. We zijn opgegroeid in dezelfden buurt en met sommige heb ik vroeger als kind gevoetbald of op school gezeten. Verder kom ik ze nu alleen tegen in bijvoorbeeld de sportschool. Ik heb me tot nu toe altijd gefocust op mijn studie (eerst vwo en nu de uni) en ik hoop dan ook zsm in een andere stad en betere buurt te kunnen wonen

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:46:
Ik snap dat je het zelf moeilijk zou vinden om
Een oordeel te geven. Ik ben opgegroeid in een buurt waar veel jongeren de criminaliteit instappen. Het is ook een soort machocultuur. Deze jongeren trainen in de lokale fit4free waar ze hun designer tassen bij hebben met bijvoorbeeld 40.000 euro erin. De een is een grote drugsdealer en de ander een hacker of iets anders. Ze vertellen openlijk hun verhalen als je uit dezelfde buurt komt. Merken ze dat je twijfel? Dan pakken ze hun laptop of fotos erbij als bewijs of openen ze hun kofferbak om te laten zien wat ze hebben. Kennen ze jou of je familie/vrienden niet dan zullen ze heel afstandelijk zijn.

Ik wil graag nog duidelijk maken dat ik niks met criminaliteit of deze jongens te maken heb. We zijn opgegroeid in dezelfden buurt en met sommige heb ik vroeger als kind gevoetbald of op school gezeten. Verder kom ik ze nu alleen tegen in bijvoorbeeld de sportschool. Ik heb me tot nu toe altijd gefocust op mijn studie (eerst vwo en nu de uni) en ik hoop dan ook zsm in een andere stad en betere buurt te kunnen wonen
Helder.
Verder snap ik dat als je zo verweven bent met deze gasten in je privé leven dat je dan minder snel zelf een stap naar de politie zal doen.

Om terug te komen op je vraag: er bestaan daar verzekeringen tegen maar veel banken dragen die kosten zelf. Daarna berekenen ze die kosten door aan hun klanten, wij allemaal dus.

[ Voor 0% gewijzigd door Equator op 31-08-2018 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vergeet niet dat het een zeer gecalculeerd risico is. 100% voorkomen kan niet omdat de kosten te hoog zijn ten opzichte van het verlies. Er zijn hele afdelingen die zich daar mee bezig houden. Verder wordt er alles aan gedaan wat enigzins mogelijk is om risico's uit te sluiten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:34

Richard

Kuru Kuru Kururin

"Vroeger" hadden we op iedere straathoek een bankgebouw met dure panden, duur personeel en mogelijkheden van diefstal (kluiskraak/overval/fraude eigen personeel).

Al die overhead aan kosten is komen te vervallen en de "verantwoording" van het bankieren is bij de klant gelegd d.m.v. Internetbankieren.
Het valt mij op als Rabobank-klant dat er ook steeds meer vrijheden bijkomen (iDeal via de bankieren-App); max bedrag voor betalingen naar bekende rekeningen en max bedrag voor onbekende rekeningen is omhoog gezet (zonder extra autoriseren).

Het is gewoon een heel nieuw Businessmodel; waar de kosten/risico's van fraude in op zijn genomen.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
daan! schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:39:
Om terug te komen op je vraag: er bestaan daar verzekeringen tegen maar veel banken dragen die kosten zelf. Daarna berekenen ze die kosten door aan hun klanten, wij allemaal dus.
Met verzekering zijn het uiteindelijk ook de klanten die betalen. ;)
Pagina: 1