Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 21:20
Nou ipv mijn loopbaan advies hier op het forum te vragen, dacht ik er aan om een profesional in te schakelen.
Nu lees ik op verschillende websites dat die al snel aan de 100 euro per uur zitten aan kosten, en het dus een redelijke investering is.
  • Ik vroeg me daarom af of mensen hier ervaring hebben met een loopbaancoach?
  • Kan iemand non biased iemand aanraden, liefst in Brabant?
  • Daarnaast zie ik op weinig websites van loopbaancoaches een prijs staan, dus dat vroeg ik me ook nog af wat heb je betaald?
  • Is het trouwens aftrekbaar van de belasting dienst ivm studiekosten?

[ Voor 13% gewijzigd door Haas_nl op 31-08-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:51
Ik denk dat het heel erg afhangt van je zituatie of ze het geld waard zijn. Zonder meer info over je huige loopbaan valt er weinig over te zeggen.

Mijn eerste indruk is dat het weggegooid geld is in de meeste gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douwee93
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-10-2019
Zou je misschien iets meer toelichting kunnen geven over waarom je een loopbaancoach overweegt dan kunnen mensen je op dit forum ook beter helpen.

Ik heb het zelf puur gebruikt om advies te krijgen over wat voor opleiding bij mij zou passen. Ik heb hier vrij veel aan gehad. Voordat ik een studie gevonden had die bij mij paste heb ik 2 jaar (3 studies) weg gegooid. Naast dat dit een studieschuld heeft opgeleverd (wordt wel kwijt gescholden) heeft dit mij vooral 3-4 jaar gekost in tijd.
Na de drie studies wist ik namelijk niet meer wat ik moest gaan doen en ben ik een tijd gaan werken. Tijd die je niet meer terug krijgt. Als je dit om gaat rekenen heb je de kosten van een coach er dus zo uit.

Je kunt in plaats van een loopbaancoach ook eens kijken of er mensen zijn in je omgeving die je hier mee kunnen helpen. Als beide er wat aan hebben dan kan het gratis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Nou ik wilde eigenlijk alleen maar ervaring van mensen horen, maar gezien advies hier gratis is ipv 100 euro per uur. Hier mijn verhaal waar je zelf wel licht kan zeggen, goh zo erg is mijn werkgever nu ook weer niet:

Ik ben een eigen bedrijf begonnen voor 8-16 uur per week, maar heb geen idee hoe ik dit naar 40 uur per kan brengen.

Nu gebruikt mijn huidige baas de CAO als wc papier en vond het niet zo leuk dat ik 32 uur ben gaan werken. Terwijl die wettelijk niet mocht weigeren wilde die het wel... Iedereen die over de CAO begint op mijn werk die is binnen een jaar weg. En nu wil ik graag op vakantie gaan buiten de schoolvakanties, en heeft mijn baas besloten om alle vakantie dagen, maar gewoon in te plannen in de dagen dat hem uit komt. Dus vakantie in de schoolvakanties en kerst en carnaval. Niks is overlegd met personeel OR is jaren geleden al gestopt omdat ze niet serieus genomen werden. Bedrijf heeft veeeel meer dan 50 medewerkers, kennelijk durft niemand, maar dan ook echt niemand zijn bek open te trekken.

Kortom tijd om iets anders te zoeken, of voor mezelf gaan werken?

Maar ontslag nemen zonder terugval op ww is heel eng. Ontslag opeisen gaat me hoop tijd kosten die ik liever in mijn eigen bedrijf steek. Ontslag zien te krijgen zal nog wel lukken door over de CAO te gaan zeuren, maar denk dat ze mij dan weg gaan pesten. (dat doen ze denk al met die vakanties, want ze weten heel goed dat ik dat heel belangrijk vind)

Ik heb of tijd om voor mezelf te beginnen, of geld beide is nogal lastig.... Kortom wat doe ik in godsnaam?

Er is geen overleg met werkgever, de vorige keer dat ik vroeg waarom het niet met OR overlegd werd zei die als ik er niet mee eens was dat ik maar weg moest gaan. (werkgever laat me verder wel met rust en kan wel goed opschieten met collega's...)

[ Voor 18% gewijzigd door Haas_nl op 31-08-2018 12:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Volgens mij is het heel makkelijk, zoek gewoon een ander bedrijf waar je je vrije tijd kan omzetten in geld. Hier heb je volgens mij niet echt een loopbaancoach voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwee93
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-10-2019
Ik denk inderdaad ook niet dat je hierbij veel aan een coach hebt. Een coach gaat niks veranderen aan de houding van je baas. Ga op zoek naar een bedrijf die je de ruimte geeft om te ondernemen zonder dat beide partijen er last van hebben. Op het moment is er genoeg werk te krijgen dus dat moet geen probleem zijn met de juiste ervaring en diploma's.

Geen tijd en energie steken in een baas waar je niet voor wilt werken, vooral als al je collega's hier niet achterstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Ben al aan het zoeken! ;)
Zoek ook de coach die mij kan helpen om dit allemaal tegelijk te doen en goed resultaat op te leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik zou in die situatie sowieso naar iets anders kijken. Dat kan een uitbreiding van je eigen bedrijf zijn en/of een nieuwe betrekking in dienstverband.

Als je je eigen bedrijf wil uitbreiden, moet je misschien eens kijken bij ondernemersorganisaties. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België kan je bijvoorbeeld bij Voka of Unizo terecht voor cursussen, start- en groeitrajecten, programma's waarin je je zorgen met andere ondernemers kan bespreken... En los daarvan zijn er nog tig programma's voor startups.

Als je een nieuwe baas zou zoeken en weet wat je graag zou doen, zou ik gewoon zoeken en solliciteren. Als je geen idee hebt welke kant je eigenlijk uit zou willen, kan een loopbaanbegeleider wel een optie zijn.

Ik heb zelf (een jaar of 5 geleden intussen) een traject bij een loopbaanbegeleider gevolgd, maar in België is dat goed gesubsidieerd (op dat moment 8u gratis denk ik; op dit moment betaal je 2*€40 voor 2*4u, en dat mag je om de paar jaar opnieuw doen), dus dat maakt het uiteraard veel makkelijker om de stap te zetten. Ik heb daar wel wat uit geleerd (vooral duidelijker op een rijtje gekregen welke dingen voor mij belangrijk zijn en welk soort werksituaties voor mij op termijn beter en minder goed werken). Wel zorgen dat je een goede coach hebt die goed thuis is in jouw doelgroep, want er zit heel veel verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-07 13:26
Je zoekt gewoon een fatsoenlijke werkgever. Als je weet wat je wilt, is dit relatief simpel; zoek in die sector. Als je niet (goed) weet wat je wil, dan is het handig om een profiel op te laten stellen om je hierbij te laten helpen. Daar heb je verschillende betaalde en gratis varianten voor (zoek bijv. op beroepskeuzetest)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt, ik zeg het niet gauw, de bond nodig. Maar een melding bij de arbeidsinspectie (heet tegenwoordig anders) zal ook wonderen doen. De werkgever heeft kennelijk overal lak aan, waarschijnlijk voldoen er wel veel meer zaken niet. Als je toch al weg wilt doe het dan voor je collega's en je hebt kans dat je er een betere afkoopsom aan over houdt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Frogmen schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 15:30:
Je hebt, ik zeg het niet gauw, de bond nodig. Maar een melding bij de arbeidsinspectie (heet tegenwoordig anders) zal ook wonderen doen. De werkgever heeft kennelijk overal lak aan, waarschijnlijk voldoen er wel veel meer zaken niet. Als je toch al weg wilt doe het dan voor je collega's en je hebt kans dat je er een betere afkoopsom aan over houdt.
Ja, hier zat ik ook aan te denken. Er zijn inderdaad meerdere dingen niet ok.
Maar ja als ik moet kiezen dan besteed ik al die energie toch liever in mijn eigen bedrijf dan daar in. Ook al heb ik hele leuk collega's..... |:( |:(
Trouwens bijna niemand leest de CAO, dus 80% van personeel heeft geen benul van wat ze door de neus geboord wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Haas_nl Het gaat nog niet eens om de CAO maar het niet hebben van een OR vastleggen van vakanties etc mag gewoon niet zomaar. Lees bij wet verboden, vaak is dit het begin waarschijnlijk is er nog meer mis maar het heeft vaak ook met cultuur te maken. Waarschijnlijk als je maar in het gelid loopt is het salaris goed en zo, maar is er verder een hoop mis.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
Dit is niet het begin, want de OR was er ooit wel. Maar die zijn gestopt omdat ze door management niet serieus genomen werden. Denk dat het meer het einde is... OR was trouwens al gestopt voordat ik er kwam te werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Haas_nl op 31-08-2018 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribbletrouble
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-04 23:52
Mocht je bij een vakbond zitten, dan kun je hier mogelijk ook loopbaanadvies krijgen (o.a. de fnv biedt dit aan hun leden aan). Ze blijken regelmatig “loopbaanspreekuren” te houden. Mogelijk dat dit iets is?

[ Voor 26% gewijzigd door Tribbletrouble op 31-08-2018 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Haas_nl schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:17:
  • Is het trouwens aftrekbaar van de belasting dienst ivm studiekosten?
Nee. Alleen gecertificeerde opleidingen die bijdragen aan carriere.
In de praktijk alle MBO/HBO/WO opleidingen in ieder geval, en andere moet je bekijken wat de inspectie etc. ervan vind. (Is soms wel hard te maken).
Een loopbaancoach geeft coaching, geen opleiding.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:57
Voor jou denk ik niet dat een loopbaancoach geschikt is, tenzij je niet weet welke kant je op moet met je carrière. Je wilt of je eigen bedrijf uitbouwen, of ergens anders gaan werken, maar dan kan je denk ik beter met mensen uit jouw omgeving of met mede-ondernemers sparren dan naar een loopbaancoach gaan.

Mocht je trouwens ooit iets van workshops/trainingen gehad hebben op het gebied van social skills, kan je er redelijk zeker van zijn dat bepaalde punten ook terug komen bij een loopbaancoach.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jij hebt geen coach nodig, maar een nieuwe baan. En banen zat dus das zo gefixt.

Verder zou ik juridisch loket even bellen over hoe je dit evt aan zou kunnen vliegen met die CAO. Wat er gebeurt is al jaren illegaal, een OR is gewoon verplicht maar kennelijk durft niemand tegen die baas op te treden (want anders had die OR de directeur al lang voor de rechter gesleept).
Eigenlijk zoek je dus ook een klokkeluidersloket, for the benefit of the rets of the company.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 21:31
Een coach in welke vorm dan ook is nooit weggegooid geld! (of therapeut/psycholoog/maatschappelijk werker). Iedereen komt hier gelijk met oplossingen (projectie) en daar zit nu precies het verschil. Een (goede) coach stelt jou vragen zodat jij zelf op je antwoorden komt, want dat zijn de enige juiste. Ik heb er zelf heel veel aan gehad (ben anderhalf jaar geleden ook voor mijzelf begonnen).

In jouw situatie is denk ik een loopbaancoach mogelijk helpend, maar ik zou het toch meer richting een bedrijfscoach zoeken aangezien je aangeeft toch eigenlijk verder te willen met je eigen bedrijf (of anders een algemene coach). Misschien is dit iets? https://www.ondernemercoachtondernemer.nl/
Ken verder geen specifieke mensen in jouw regio.

NB: een dergelijke coach is gewoon aftrekbaar als bedrijfskosten in je eigen zaak ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Crabro op 02-09-2018 08:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Sowieso weggaan bij dat bedrijf. Ik zou (persoonlijk) niet al die energie gaan stoppen in arbeidsinspectie dit, CAO dat, OR zus, vakbond dat. De situatie is verneukt en zal niet morgen op magische wijze verbeterd zijn. Ik zie twee mogelijkheden:

Ergens anders gaan werken. Wat zoek je voor werk, welke sector, welke regio?

Voor jezelf beginnen. Tip van de dag, lees dit boek, en trek daarna een plan wat je gaat doen. Jouw vraag van "hoe ga ik van 16 naar 40 uur" heeft een veel fundamenteler antwoord dan dat ik hier op een internetforum kan uitleggen, omdat het grotendeels te maken heeft met de context waarin jij zit. Dus lees dit boek, het gaat je helpen :)
Afbeeldingslocatie: https://i.mgtbk.nl/boeken/9789043030984-480x600.jpg?_=azQd1qZG

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 21:50
Vat dit alsjeblieft niet verkeerd op maar als je zelfstandig ondernemer bent en dat ook fulltime ambieert te worden dan mag je assertiviteit wel een paar tandjes omhoog.

Spijtig dat je werkgever vindt dat jullie allemaal wel even vrij zijn als het hem uitkomt maar doe onderzoek, vertel hem op welke dagen je vrij bent (dus niet vraagt of je vrij mag) en onderbouw het direct bij een weigering. Meteen een mooie oefening want als ik iets heb gemerkt heb sinds ik voor mezelf ben begonnen is het wel dat als het op geld aankomt mensen nog meer verrot zijn dan ik al dacht.
Maar ontslag nemen zonder terugval op ww is heel eng.
Ik neem aan dat je dit soort dingen goed in overweging hebt genomen bij de besluitvorming om een eigen onderneming te starten? Kom op joh, beetje vertrouwen in je eigen kunnen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas_nl
De Rikster schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:30:
Vat dit alsjeblieft niet verkeerd op maar als je zelfstandig ondernemer bent en dat ook fulltime ambieert te worden dan mag je assertiviteit wel een paar tandjes omhoog.

Spijtig dat je werkgever vindt dat jullie allemaal wel even vrij zijn als het hem uitkomt maar doe onderzoek, vertel hem op welke dagen je vrij bent (dus niet vraagt of je vrij mag) en onderbouw het direct bij een weigering. Meteen een mooie oefening want als ik iets heb gemerkt heb sinds ik voor mezelf ben begonnen is het wel dat als het op geld aankomt mensen nog meer verrot zijn dan ik al dacht.

[...]

Ik neem aan dat je dit soort dingen goed in overweging hebt genomen bij de besluitvorming om een eigen onderneming te starten? Kom op joh, beetje vertrouwen in je eigen kunnen..
>:) Jaaa die opmerking strijkt me toch wel beetje tegen mijn baard aan (of hoe dat gezegde ook is...) Ik ben zo ver gegaan tot mijn baas zei, "Als je er niet mee eens bent dan ga je maar weg.". En ik was niet emotioneel, ik was gewoon puur in discussie gegaan op het antwoord: "Dit doen we niet meer zo.". Ik heb gewoon aangegeven of we er over kunnen praten, en of hij open wilde staan voor suggesties. (Baas> |:( <Ik )

En over vertrouwen in jezelf, ja uhhh je hebt gelijk. Maar dat zinnetje van jou is niet genoeg ;) En ik heb ook een hypotheek *insert more excuses*

Trouwens bedankt voor die tips zoals dat boek. En die opmerkingen, ik lees ze allemaal.

Weet niet of ik selectief ben, maar dit is het internet je leest altijd wat je wilt lezen.... Maar ik hoop dat @Crabro gelijk heeft. En ik zal zeker wel even controleren dat ik die kosten kan aftrekken.

Ik heb namelijk een coach gevonden die ook zelf ondernemer is geweest ik ga vrijdag even op kennismaking gesprek.

Zelf denk ik ook dat het fijn is om met iemand te praten die mijn situatie kent en me daarmee wilt helpen.
Mijn ouders hebben beide 30+ jaar bij 1 baas gewerkt daar heb ik dus niet zo heel veel aan... En verder zit ik helaas nog niet echt zo in dat ondernemers wereldje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Welke vragen/dilemma's denk je dat een coach voor jou gaat verhelpen?

Ik lees vooral dat je een kutbaas hebt en wilt ondernemen.

Wat is je leeftijd en in welke sector werk je en wil je ondernemen?

Gewoon het conflict opzoeken met je baas.
Desnoods ga je met een arbeidsgeschil weg en krijg je wat mee.
Kun je lekker gaan ondernemen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas_nl
Blazer Coke schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:09:
Welke vragen/dilemma's denk je dat een coach voor jou gaat verhelpen?

Ik lees vooral dat je een kutbaas hebt en wilt ondernemen.

Wat is je leeftijd en in welke sector werk je en wil je ondernemen?

Gewoon het conflict opzoeken met je baas.
Desnoods ga je met een arbeidsgeschil weg en krijg je wat mee.
Kun je lekker gaan ondernemen. :+
Hoop meer dat ze mij de juiste vragen stelt!

Zoals ik zei, ik heb geen zin in conflict, zoek gewoon andere baan en spaar tegelijk voor een eventueel ontslag. Doe mijn werk gewoon heel goed, zodat het extra zeer doet als ik dadelijk ontslag neem >:) . En het ook nog gevoelt gaat worden als ze een of andere prutser op mijn werk gaan zetten die er geen zak van kan. Daarnaast kan ik met hoofd omhoog weg gaan met een gevoel dat ik beter ben dan dit.
Pagina: 1