Zoek een moderne vervanger voor geforce GTX 570 (medion pc)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-03 11:55
Beste tweakers,

Ik wil een kaart hebben die gelijkwaardig of beter is als de boven genoemde. Ik vind videokaarten altijd lastig vergelijken.

dit zijn de specs van het systeem: https://nl.hardware.info/product/146657/medion-x5338d
De Asus GT710 is de kaart die ik als vervanger wilde gaan gebruiken. Deze lijkt zwaarder namelijk 2GB geheugen ipv 1,25. en een hogere geheugensnelheid.

maar de busbreedte en rekenkernen liggen veel lager.
hieronder een vergelijking van "beide" kaarten: De geforce 570 is een iets ander model.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1205587;281005/

Hoe vergelijk ik ze?
en wat is een gelijkwaardig of betere vervanger voor de originele kaart?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:55

HugoBoss1985

Xenotech

Meer geheugen alleen zegt niets en dat is iets waar de "gewone" consument vaak in trapt :P
Als de GPU langzaam is heb je niets aan Vram.
Die GT710 is, denk ik, zelfs fors langzamer dan je GTX 570.
De GT 630 met 384 cuda cores is ongeveer vergelijkbaar met de oude Nvidia 9600 gt 512 mb.
De GT 710 is langzamer dan de GT 630 384 dus trek je conclusie :P

Wat wil je precies met het systeem gaan doen (welke games) ?

Je kunt hier eigenlijk (Je voeding is van voldoende kwaliteit en niet te oud/aan vervanging toe?) elke videokaart in prikken en hier een redelijk dik gaming systeem van maken.
Ik weet uit ervaring dat -van de games die ik speel- enkel Hunt: Showdown op dit moment een redelijke merkbare cpu bottleneck heeft met een i7 2600k en een RX480 8gb.
Ik zou een RX 580 8gb of GTX 1060 6gb overwegen als dat binnen je budget ligt.
In mijn 2600k htpc systeem heb ik een RX 560 4gb en daar ben ik zeer tevreden mee.
Daar kan ik Doom 2016 op ultra mee spelen @ 1080p met meestal 60 fps; soms wat dips, soms wat hoger.

[ Voor 81% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-08-2018 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
@HugoBoss1985 Daar was ik al bang voor volgens mij heb je gelijk.

Doel van de eigenaar van de pc is om redelijk de populaire games te kunnen spelen. budget is echter vrij beperkt. de kwaliteit zoals aantal frames is minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Wat is het budget?

Wat is er belangrijker, framerate of kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
budget, games moeten gewoon redelijk speelbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

€50,00 Euro, €55 Euro, €100 Euro???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@piethoogland Is het een losse vervangbare videokaart ?
Dan is er toch genoeg mogelijk. welk type beeldscherm gebruik je nu ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
Ja het is een losse kaart. ik weet gewoon niet zo goed wat een goede vervanger is. budget denk ik max 100 euro. beeldscherm moet ik navragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Ik ben bang dat je bij een nieuwe videokaart ook gelijk je voeding zou moeten vervangen. dus ik raad je aan om nog wat te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

piethoogland schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:21:
Ja het is een losse kaart. ik weet gewoon niet zo goed wat een goede vervanger is. budget denk ik max 100 euro. beeldscherm moet ik navragen
Een tweedehands R9 290(X) o.i.d.
Verbruikt redelijk wat stroom.
Dus even goed naar kwaliteit en leeftijd van de voeding kijken.
Ook wel handig voor de aankomende winter, scheelt je kennis wat stookkosten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-05 16:22
Anoniem: 632581 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:22:
Ik ben bang dat je bij een nieuwe videokaart ook gelijk je voeding zou moeten vervangen. dus ik raad je aan om nog wat te sparen.
Dat is niet perse nodig. Aan de hand van het budget zou ik iets van een Gtx1050 / ti kopen die geen power conrector nodig heeft. Een Gtx1050 heb je vanaf +-140 nieuw en kan je nog wel een redelijke game mee afspelen.

Of anders naar de 2de hands markt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@piethoogland Je budget is wat laag, of zoek je een gebruikte kaart ?
Ik zou wat ruimer kijken, en nieuw
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1050 D5 2G

[ Voor 38% gewijzigd door Hackus op 31-08-2018 11:34 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
Ik ga even met diegene overleggen bedankt tot zover! denk dat het een redelijke 2de hands gaat worden. uit een oude desktop BBG haal ik deze kaart echter al boven budget ik denk dat het zoiets gaat worden of 2de hands.

pricewatch: MSI Radeon RX 560 AERO ITX 4G OC

[ Voor 55% gewijzigd door piethoogland op 31-08-2018 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

dylan111111 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:25:
[...]

Dat is niet perse nodig. Aan de hand van het budget zou ik iets van een Gtx1050 / ti kopen die geen power conrector nodig heeft. Een Gtx1050 heb je vanaf +-140 nieuw en kan je nog wel een redelijke game mee afspelen.

Of anders naar de 2de hands markt kijken.
Voeding is 6 jaar oud ongeveer als ik even de specs erbij pak van het linkje. Zou de risico niet nemen. Een nieuwe voeding kost ongeveer minimaal 4 tientjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-05 16:22
Anoniem: 632581 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:40:
[...]

Voeding is 6 jaar oud ongeveer als ik even de specs erbij pak van het linkje. Zou de risico niet nemen. Een nieuwe voeding kost ongeveer minimaal 4 tientjes?
Mwha dat zou kunnen. Wel meteen dan iets redelijks zoals een be quiet! Pure Power 10 400W.

Als je een kaart neemt zonder extra powerconnector zou ik zo snel nog niet de voeding vervangen. Ook geheel afhankelijk in wat voor ruimte de pc staat. (waar wordt gerookt bijvoorbeeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

piethoogland schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:38:
Ik ga even met diegene overleggen bedankt tot zover! denk dat het een redelijke 2de hands gaat worden. uit een oude desktop BBG haal ik deze kaart echter al boven budget ik denk dat het zoiets gaat worden of 2de hands.

pricewatch: MSI Radeon RX 560 AERO ITX 4G OC
Hou er rekening mee dat een R9 290(X) wel een stuk sneller is.

Hunt: Showdown is met de laagste settings op 1080p niet lekker speelbaar op een RX560.
Op dit moment in ieder geval.
Er wordt nog DX12 / Vulkan toegevoegd in de toekomst.

Ik heb een RX560 gebruikt i.c.m. een 250 watt voeding.
Voor een R9 290(X) heb je aanzienlijk meer nodig. (Een 400 watt is dan te krap!)
De huidige voeding is misschien nog voldoende qua specificaties en aansluitingen.

Post hier even welk merk en model voeding er op dit moment aanwezig is!

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-08-2018 12:06 ]

• piethoogland
Mijn kennis wilde graag een nieuwe kaart en had een beperkt budget dus ook liever niet de voeding vervangen: vandaar dat de keuze is gevallen op de pricewatch: MSI Radeon RX 560 AERO ITX 4G OC

Echter is dit een nieuwe kaart wanneer ik de kaart in het systeem doe gaat deze aan maar krijg ik geen beeld. OP MSN en serienummer vind ik geen drivers of bios updates en modelnummer van het moederbord wel.

Maar er is maar één bios gemaakt voor dit moederbord en geen update beschikbaar.

Medion gebeld en de reden dat de videokaart niet werkt is omdat deze niet geschikt is voor de ouderwetse bios, maar voor UEfI.

Wie kan mij zeggen hoe je kan zien of een kaart geschikt is voor bios dus non UEFI
kan ik dit filteren in de pricewatch?
en wat zou een goede keuze zijn?
heb wel DIT topic gevonden met schijnbaar werkende builds

budget voor de kaart zo'n 150 euro
huidige voeding is een FSP 600W

[ Voor 17% gewijzigd door piethoogland op 06-09-2018 11:42 ]

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:04

vectormatic

Warlock of the doorlock

@piethoogland Jammer, maar bij van die medion pre-builts niet geheel onverwacht.

Als je kan, ZSM die Radeon terug sturen in ieder geval.

Ik zou zelf kijken naar een 2ehands GTX680 of 770, kwa stroomverbruik grofweg identiek aan een 570, maar wel meer dan 2 keer zo snel, ik kan alleen geen garantie geven dat zon kaart wel door het oude BIOS van die medion geaccepteerd wordt.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

piethoogland schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:32:
Mijn kennis wilde graag een nieuwe kaart en had een beperkt budget dus ook liever niet de voeding vervangen: vandaar dat de keuze is gevallen op de pricewatch: MSI Radeon RX 560 AERO ITX 4G OC

Echter is dit een nieuwe kaart wanneer ik de kaart in het systeem doe gaat deze aan maar krijg ik geen beeld. OP MSN en serienummer vind ik geen drivers of bios updates en modelnummer van het moederbord wel.

Maar er is maar één bios gemaakt voor dit moederbord en geen update beschikbaar.

Medion gebeld en de reden dat de videokaart niet werkt is omdat deze niet geschikt is voor de ouderwetse bios, maar voor UEfI.

Wie kan mij zeggen hoe je kan zien of een kaart geschikt is voor bios dus non UEFI
kan ik dit filteren in de pricewatch?
en wat zou een goede keuze zijn?
heb wel DIT topic gevonden met schijnbaar werkende builds
huidige voeding is een FSP 600W
Ik heb nog wel wat andere tips.

Je kan proberen om het systeem met extern bureaublad benaderbaar te maken op een andere (netwerk) pc.
Probeer dan het systeem op te starten met de RX560 en met extern bureaublad het systeem te benaderen.
Als je dan via extern bureaublad de AMD drivers voor de RX560 installeert heb je grote kans dat het beeld ook "verschijnt" op de pc waar de RX560 in zit wanneer de drivers geïnstalleerd zijn.

Oftwel: grote kans dat het systeem gewoon doorstart met de RX560 maar dat je pas beeld krijgt in Windows wanneer de drivers geïnstalleerd zijn.

Ik heb dit al eerder meegemaakt met UEFI / BIOS compatibility van bepaalde videokaarten / moederborden.
Laatste keer kon ik wél in het bios maar bleef het beeld zwart na de POST.
Ik heb bovenstaande gedaan en nu heb ik enkel géén beeld wanneer windows aan het laden is.
Drivers verwijderen en installeren doe ik op dat bewuste systeem via extern bureaublad in veilige modus en normale modus.

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-09-2018 11:49 ]

• piethoogland
@HugoBoss1985

Slimme truc echter geprobeerd maar werkt niet schijnbaar start systeem niet zover door. Ook krijg ik geen beeld tijdens booten dus was onwaarschijnlijk.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Heb je in het bios een optie zoals "UEFI boot" of "Legacy boot"?

Zo ja, kun je "Legacy boot" aanzetten (of andersom, ligt er aan wat er nu geselecteerd is.) en dan kijken of het systeem doorstart en bovenstaande truc proberen?

Anders wordt het toch een oudere videokaart kopen of een ander moederbord, vrees ik.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-09-2018 16:22 ]

• piethoogland
er is alleen maar bios niet meerdere opties

• edwinozzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-05-2022
ik zou naar een gtx 780 of 1050 ti kijken die zijn nog redelijk voor niet al te zware games vooral er nu de nieuwe generatie uitkomt met de rtx architectuur gaan veel mensen hun oude videokaarten verkopen

• edwinozzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-05-2022
het probleem van dat je beeldscherm het niet doet kan ook zijn dat je gpu geen stroom krijgt ik had dat ook met een gtx 560 ti van asus die ik in een pc stopte en die deed het en toen in de andere deed hij het niet maar de voeding was als je 1 specifieke kabel gebruikte ging hij aan maar kreeg je geen beeld.
Pagina: 1