Nieuwe geluidsinstallatie: nut van bi-amping en dolby atmos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-10 12:04
Hoi allen!

Ik overweeg momenteel om volgend luidspreker-setje aan te schaffen van Teufel:
  • Ultima 40 Surround, al dan niet met reflect (dolby atmos) speakers (5.1.2)
  • Onkyo TX-NR686E
Zoals hier aangeboden op de (Duitse) Teufel website.

Nu vroeg ik me af wat het hoorbare nut is van enerzijds bi-amping en anderzijds de 2 reflect speakers (voor dolby atmos). Je kan met deze versterker met name ofwel bi-amping gebruiken voor de voorste 2 speakers, ofwel een dolby atmos (5.1.2) setup.
Welk van beiden biedt echt een meerwaarde? Of zijn beiden marketing gimmicks die nauwelijks / niets hoorbaar opleveren?

Graag hoor ik jullie mening hierover!

Experience the mountains!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
Dolby Atmos is meer waard qua beleving dan bi-amping (voor zover je het verschil tussen wel of geen bi-amping kan horen). Met Atmos creëer je nog meer een bubbel/koepel aan geluid om je heen. De stap van 5.1 naar 5.1.4 vond ik briljant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:27
Dolby Atmos is het idd meer waard net als @Trenchdog aangeeft.

Zou wel kijken naar een reciever met 5.1.4 mogelijkheid. Verschil tussen 2 of 4 atmos speakers schijnt nogal groot te zijn. Gezien het betere ruimtelijke effect, vooral vanuit de achterkant van de luisterpositie.

Mocht je de reflekt speakers kopen, laat dan even weten hoe ze bevallen. Twijfel zelf erover om ze eventueel ook een keer te kopen.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Suggesties voor andere / betere receivers? Heb deze momenteel op m'n shortlist staan, omdat ie standaard wordt aangeraden / geleverd door Teufel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@melwasul Aangezien dit topic eigenlijk bedoeld is om aankoopadvies in te winnen, verplaats ik je topic naar Consumentenelektronica Aankoopadvies.

Tevens een titel fix om dit wat duidelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Denon x4400 (model van vorig jaar dus goedkoper) of x4500

Marantz 6012 of 7012

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Dergelijke versterkers zijn wel heel prijzig. De overstap van een 5.1.2 (7.1) naar een 5.1.4 (9.1) kost dubbel zo veel :? Dit zal momenteel buiten m'n budget vallen, vrees ik. Het totaal kostenplaatje stijgt dan van ca. €1.700 naar ca. €2.500 |:(

Gisteren is er trouwens een nieuwe versie van de Ultima 40 uitgekomen: Mk3. Zou het de meerprijs (ca. €200 momenteel) waard zijn t.o.v. de huidige Mk2 versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Tja dat zijn keuzes. Ikzelf heb sinds 2016 een Marantz 1506 (5.1) reciever. Met eerst een 3.0, toen 5.0 en nu een 5.1 speakersset.

Begonnen met Q Acoustics 2x 3050 en 3070c, daarna een 2x 3020 en een XTZ 12.17 sub toegevoegd. Pas geleden de 3020’s vervangen voor 3050’s aan de achterzijde. De 3020’s hou ik reserve voor ooit een 7. setup te kunnen maken.

(Eerst zo [Speakers] Het Q Acoustics Ervaringen/Discussie Topic)
(Toen zo
BasvanS in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49")

Nu aan het nadenken over atmos speakers (teufel reflekt denk ik) maar dan zal ik eveneens de Marantz reciever moeten vervangen. Dus van 5.1 naar 5.1.2 of 5.1.4 Al met al dure hobby.

[ Voor 14% gewijzigd door TheKerremenke op 31-08-2018 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Wat ik met bovenstaande post bedoel. Is dat je goed moet nadenken over hoe je het in de toekomst uiteindelijk wilt hebben.

9.1 oftewel 7.1.2 versterker dan wel 5.1.4 versterkers zijn idd een stuk duurder dan een 5.1.2 versterker. Als je dat nooit gaat gebruiken is dat prima. Maar als je je bedenkt in de toekomst kan het dan weer geld kosten. (Zoals bij mij nu t geval is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Idd dure hobby 8)
Het zal momenteel waarschijnlijk bij een degelijke 7.1 versterker blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

melwasul schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:21:
Suggesties voor andere / betere receivers? Heb deze momenteel op m'n shortlist staan, omdat ie standaard wordt aangeraden / geleverd door Teufel.
Dat is een gevalletje marketingdeal / wij van WC eend.

Wat je doet: kijk binnen je budget naar de receiver met de meeste opties die jou aanspreken. Audissey etc voor de basis ruimteinregeling hebben ze tegenwoordig allemaal, en naar eigen geluidssmaak afregelen kun je daarna ook met allen, dus dat boeit niet. Voor willekeurige speaker. Zeker in dit segment :)
Kijk naar Denon, Marantz, yamaha, pioneer, etc.

Bi-amping in deze klasse komt er meestal op neer dat de interne routing naar de uitgangen digitaal wat anders wordt gemaakt. Dr zitten echt geen 7 aparte versterkerunits in die receiver voor dit budget ;)

[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 01-09-2018 13:01 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:51
Mocht je de reflekt speakers kopen, laat dan even weten hoe ze bevallen. Twijfel zelf erover om ze eventueel ook een keer te kopen.
[/quote]

Ik heb deze een aantal maanden geleden gekocht. En ik heb ze aan het plafond bevestigt. V/D week IT gekeken met dolby atmos. En ja ik/wij horen echt wel een verschil. Voor ons geen miskoop geweest.

[ Voor 36% gewijzigd door harley2009 op 01-09-2018 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
aha. Merci voor de snelle reactie

Pagina: 1