Toon posts:

[Hulp Nodig] Systeem Instabiliteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb al een ruime tijd een issue met mijn systeem. Meestal krijg ik ze zelf wel opgelost maar deze is vrij hardnekkig.

Mijn systeem blijft regelmatig hangen bij het starten van Windows 10, je ziet dan die 5 puntjes een rondje draaien en dan blijven de puntjes hangen en blijft mijn scherm zwart.

Als ik mijn BIOS op de 'Default' settings zet zonder enige memory overclock (memory zit dan op 2133Mhz) kan ik wel het systeem booten maar merk ik dat mijn systeem nog steeds instabiel is. Ik krijg dan regelmatig soort van mini-freezes. Je hoort ook het systeem geluid even freezen als er geluiden afspelen.

Die mini-freezes zijn weg als ik het XMP-Profiel selecteer waarbij het geheugen op 3200Mhz draait. Het probleem dat ik dan heb is dat regelmatig ik Windows niet op kan starten... Als ik er wél doorheen kom blijft het ook gewoon stabiel werken voor de gehele tijd totdat ik weer eens het systeem uitzet en weer aanzet.

Dit is een vrij lastig probleem want in beide situaties (No OC en met OC) heb ik problemen. No OC is niet werkbaar/speelbaar en met OC ben ik elke keer een half uur bezig om proberen het systeem op te starten.

Systeem Specs:

Processor: I7-8700k @ 4.4Ghz (4.7Ghz met turboboosts)
Moederbord: Asus ROG MAXIMUS X APEX
Geheugen: 32 GB G-Skill geheugen @ 3200 (Timings 14-14-14-34)
Videokaart: Asus ROG Strix Geforce 1080 Ti (Fabrikant OC versie).

CPU Cooler: NZXT Kraken X62

Weet even niet atm exacte partnumber van geheugen maar hij stond op de QVL lijst van de moederbord fabrikant (https://dlcdnets.asus.com...L_ABOVE_3000-180129-2.pdf)

En als HDD heb ik een Samsung NVME 980 Pro.
Geen overige hardeschijven.

Ohja, handig om te vermelden is dat de CPU ge 'delid' is.

Hebben jullie handige tips? Misschien brengt jullie input mij op een nieuw idee om te proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
is alles ge-update? laatste bios en dergelijke? Is dit probleem er altijd al geweest?

Kijk eens alle settings na van het XMP profile, welke spanning krijgt je geheugen @3200 Mhz en wat moet het krijgen.

Heb je al memtest gedraaid en prime 95 na OC en delid actie? heb je al geprobeerd om alles op normaal te klokken? Dus niet default van Bios maar gewoon handmatig juiste settings.

Misschien nog handig om je voeding te vermelden

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet precies de naam van mijn voeding atm. Heb thuis alle details in een notepad wat betreft hardware specs. Ik weet dat het een 850w voeding is met Titanium graded. Volgens mij was het merk Seasonic.

- BIOS Firmware update is vorige week uitgevoerd op naar de meest recente versie. Probleem bleef bestaan.

- 1.35v is de spanning die het geheugen krijgt met het XMP profiel. Dit komt overeen met de gegevens van de fabrikant. 14-14-14-34 @ 1.35v

- Ik moet bekennen niet echt veel aandacht besteed te hebben aan memtest/Prime95 na de OC/Delid acties. Ik heb wel wat stress-tests uitgevoerd maar over het algemeen was mijn procedure 'zolang hij niet uitvalt en alles goed blijft draaien en de temperaturen OK blijven is het goed'.

- Het systeem is inmiddels ongeveer een jaar oud denk ik. Was gekocht rond zelfde tijd als dat de 1080 Ti uitkwam. Ik moet wel bekennen vanaf de eerste week al wel issues gehad te hebben met het goed kunnen booten van het systeem. Alleen mijn PC heeft de eerste 6/8 maanden bijna 24/7 gedraait ivm Black Desert Online dus die paar keer dat ik mijn systeem niet aan had staan moest ik even wat worstelen met het booten maar eenmaal erdoorheen was ik er weer vanaf.

>> Ik zou graag alle bios settings op normaal willen zetten. Maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik dat voor elkaar kan krijgen buiten de 'factory default' optie in de BIOS. Ik heb wel al met veel settings gespeeld maar op de default settings heb ik tot nu altijd last van die mini freezes die blijven optreden.

Ook als ik handmatig memory settings op DDR4-3066 bijvoorbeeld zet (en alle andere memory settings even op 'Auto' laat staan) heb ik wel meer succces met booten van systeem. Maar de freezes treden nog steeds op maar wel in iets minder hevige vorm.

Memory is momenteel nog steeds mijn prime-suspect in dit gehele probleem. Ook al geeft de BIOS nooit memory issues aan bij het booten...

Andere vraag van mij:

In hoeverre denken jullie dat er een kans is dat het operating systeem een probleem is? Als ik bijvoorbeeld in de BIOS blijf met mijn OC settings etc is er helemaal niets aan de hand. Ik heb beeld, en systeem blijft stabiel. Probleem begint altijd zodra je Windows 10 (Ultimate) start. Het moment dat je 'beeld' zou moeten krijgen bij het booten van Windows 10 en dan hangt die en blijft het scherm zwart.

Veilige modus bijvoorbeeld start wel altijd, ook met OC settings. Vage shit toch?

Ik zat te denken om Windows 10 Pro 64bit te installeren als nieuwe versie installatie.
Staat toch niet meer op dan Games, want het is strikt mijn game PC.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2018 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:57
je doet toch wat vaag met je geheugen, wat voor geheugen serie praten we over ? Geheugen: 32 GB G-Skill geheugen @ 3200 (Timings 14-14-14-34)

14-14-14-34 zijn mooie timings @ 3200 heb ik met mijn ryzen build.. maar dat is een OC.

Ik zou een bootcd downloaden, kijken of je daar ook stutters hebt.. zou namelijk toch een driver issue kunnen zijn.

Gebruik de GPU van intel en niet van nvidia, zo ken je allemaal dingen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Mem probleem!

Vdimm wat hoger zetten zowel voor normale settings of xmp.
Kan ook best zijn dat IO of SA handmatig op de normale waardes moet worden ingesteld.

Vwb de microstutter weet ik het niet.

Edit: wellicht je Vcore ook een tiende hoger zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door 5erveD op 31-08-2018 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goede Tip Huib. Zal ik eens proberen.
Het exacte hardware nummer van het geheugen heb ik niet bij de hand. Dat moet ik straks thuis even bekijken. Je hebt gelijk dat 14-14-14-34 geen 'OC' is.. Athans, dat zijn de standaard timings die geadverteerd zijn op de verpakking.

Maar, wat blijkt is dat je alleen die timings krijgt als je het XMP profiel gebruikt op je moederbord. In die zin noemde ik het een overclock. Misschien niet helemaal de juiste benaming.

Maar zonder XMP profiel zijn de timings 16-18-18-36 @ 2133Mhz

@5erveD
Ik weet niet precies wat Vdimm is, maar zal het meenemen in de reeds wijzigingen die ik vanavond wil gaan toepassen om hopelijk het probleem eens en voor altijd te kunnen tackelen.

Ter info de huidige geplande changes zijn:

1. CPU Cooler (Kraken X62) omdraaien. Deze fans zitten aan de bovenkant maar die moeten eigenlijk aan de onderkant komen.

2. AIO_PUMP connector gebruiken voor CPU. (Zit nu op CPU_FAN) en de twee losse fans gaan op CPU_FAN en CPU_OPT connectors. Nu zitten de twee fans van de kraken x62 op de NZXT Q-Fan apparaatje dat de fans vanuit software monitort.

3. Extra fan installeren boven memory/M2.SSD. (Als het past) Moederbord heeft daar een speciale backplane voor en die wil ik eens proberen om te kijken of wat extra cooling voor Mem/SSD wat kan helpen.

4. GPU Drivers verwijderen zodat de default drivers geladen worden (met Guru3D NVIDIA Driver removal tool).

5. Jullie tips

6. (Last resort:Windows OS herinstallatie) maar denk dat dit geen oplossing bied dus is echt het allerlaatste wat ik wil doen.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Vdimm is het voltage wat je instelt voor je Dimms.
Oftewel ram/geheugen.
Word ook wel Vdramm genoemd

V staat voor voltage, en Dimm voor je geheugen.

Bv die 1.35 Vdimm die nu automatisch geactiveerd word bij het instellen van het xmp profiel kun je dan handmatig naar 1.375/1.4 instellen.

Zelfde voor de IO en SA ( system agent ). deze moeten soms iets hoger ingesteld worden.
Beide zijn namelijk van invloed op je Ram.

[ Voor 3% gewijzigd door 5erveD op 31-08-2018 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
5erveD schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:58:
Vdimm is het voltage wat je instelt voor je Dimms.
Oftewel ram/geheugen.
Word ook wel Vdramm genoemd

V staat voor voltage, en Dimm voor je geheugen.

Bv die 1.35 Vdimm die nu automatisch geactiveerd word bij het instellen van het xmp profiel kun je dan handmatig naar 1.375/1.4 instellen.

Zelfde voor de IO en SA ( system agent ). deze moeten soms iets hoger ingesteld worden.
Beide zijn namelijk van invloed op je Ram.
Dank voor de uitleg! Ga ik zeker proberen want ik heb voldoende cooling beschikbaar om te kunnen tweaken aan de voltage settings.
Pagina: 1