Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Gaming desktop advies gezocht; AMD vs Intel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Het is tijd om mijn pc te 'upgraden'. Hoewel upgraden een groot woord is, aangezien het meeste volledig nieuw zal worden. Ik wil er voornamelijk mee gaan gamen op een 1080p monitor en hoop dat nog een aantal jaar te kunnen doen na deze upgrade. Ik ben geen hardcore gamer maar wil de komende jaren games wel op goede settings kunnen spelen, eventueel door later te gaan overclocken en/of een tweede videokaart toe te voegen.

Nu heb ik zelf niet zoveel verstand van hardware of de compatibility tussen verschillende componenten. Ook twijfel ik nog tussen AMD en Intel. Ik draai al jaren op een AMD en heb behalve de gelimiteerde specs nooit problemen gehad. Nu las ik dat Intel inmiddels de leider is wat gaming betreft, wellicht handig om over te stappen? Ik hoop dat jullie advies voor me hebben en wat knopen kunnen doorhakken.

Ik heb alvast een lijstje gemaakt met componenten die ik er waarschijnlijk in wil hebben. Het budget ligt zo rond de 1000 euro, maar daar zit wel wat rek in als dat het waard is.

Videokaart: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G - 339 euro
In een game pc is de videokaart natuurlijk erg belangrijk en ik wil dan ook een goede in m'n build. De 1070ti vind ik nog erg duur, het verschil is zo'n 170 euro, dus ik wil eigenlijk 'the next best thing'. Is deze kaart dat? Of zijn er anderen die kwa prijs/performance beter scoren?

CPU: AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed - 319 euro OF Intel Core i7-6700K Boxed - 285 euro
AMD vs Intel, hier heb ik geen verstand van. Ik zag de Ryzen in een Best buy guide staan, maar zag ook dat Intel inmiddels de gaming-leider is en dat deze CPU erg goede reviews had. Wat raden jullie aan, en waarom? Ook heb ik waarschijnlijk een aparte koeler nodig, is dat nog afhankelijk van de CPU of kan ik er nu al eentje uitzoeken?

Moederbord: Nog geen keuze gemaakt
Volgens mij kan ik het moederbord pas kiezen zodra ik weet welke CPU er op komt. Ik heb hier geen speciale requests voor, zolang hij alle andere hardware maar ondersteund en in m'n kast past (NZXT S340).

Geheugen: Nog geen keuze gemaakt
Ik ga voor 16GB, volgens mij is dat wel een beetje de standaard nu. Zover ik weet hangt dit ook af van de CPU, dus hier zou ik ook graag advies voor willen. Zou mooi zijn als dit in de toekomst nog uit te breiden is.

Voeding: Corsair RM550x Zwart - 87 euro
Een modulaire voeding is een must, lekker kabels managen. Ook moet hij natuurlijk sterk genoeg zijn voor alle hardware. Ik zag dat deze kwa reviews bovenaan staat, maar vind 'm wel een beetje prijzig. Zijn hier goede alternatieven voor? Ik snap dat dit ook afhangt van hoeveel stroom de build nodig heeft.

Dit heb ik al en zal ik meenemen naar de nieuwe build:

SSD: Samsung 850 EVO 500GB
pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB

Behuizing : NZXT S340 Rood/Zwart
pricewatch: NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood

Notes
• Mijn kast heeft rode elementen, het zou dus mooi zijn om de componenten ook in rode tinten te hebben. Dit is echter geen must.
• Deze zomer dacht ik dat ik de ventilator nog aan had laten staan, maar het bleek m'n pc te zijn. Ik zou het dus fijn vinden als deze build wat stiller zou worden dan die ik nu heb.
• Ik wil graag de mogelijkheid hebben om nog te kunnen overclocken in de toekomst.

Vragen
  • Is de GTX 1060 zoals hierboven een goede keuze voor dit budget?
  • De AMD Ryzen 7, of de Intel i7? Of eventueel een andere?
  • Stel ik ga voor de Intel i7, welk moederbord en geheugen passen daar goed bij?
  • Stel ik ga voor de Ryzen, welk moederbord en geheugen passen daar goed bij?
  • Welk CPU koeler raden jullie me aan?
  • Wat is een goedkoper alternatief voor de voeding die hierboven staat?
  • Hoe zouden jullie deze build zelf doen binnen ongeveer hetzelfde budget?
  • Ik zoek nog stille fans om de airflow ook meteen goed te regelen. Hebben jullie tips voor echt stille fans?

Ik hoor graag jullie advies! Mochten jullie nog vragen hebben stel ze gerust. Ik zal de komende dagen dit topic goed in de gaten houden.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-11 19:16
Neem absoluut geen 6e generatie Intel CPU, alleen maar 8e generatie of AMD Ryzen (tenzij je nog een oud moederbord hebt liggen).
Zet je componenten even in een wenslijstje: klik, dat leest wat makkelijker.
Welke fps? Een 1060 6GB is meestal prima voor 1080p60 gaming.
Tussen de 1060 6GB en de 1070Ti zit nog een 1070.
De 850 EVO is opgevolgd door de 860 EVO, de MX500 van Crucial is ook prima.
Een hexacore lijkt me prima voor dit budget en toepassing, ik zou een Ryzen 7 2600(X) of i5-8400 aanraden.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Waarom een Ryzen 2700x, dat is echt overdreven. voor de meeste games en settings voldoet een Ryzen 5 2600 prima of Intel i5-8400. maar maak eens een lijstje met 2 systemen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
De AMD en intel CPU zijn ongeveer gelijkwaardig in gamen. Beide zitten gemiddeld op de 120FPS op Full HD bij de meest denkbare spellen. In sommige scenario's schiet Intel er bovenuit en in sommige gevallen de AMD CPU. Enigste voordeel bij de AMD cpu is dat hij door de 6 extra threads beter is als je ernaast ook wat ingame footage wilt opnemen. Eventueel als je de ingame footage ook nog wilt bewerken gaat dat ook sneller met de AMD cpu.

Maar beide CPU's scoren vele malen hoger dan de 60FPS die de meeste beeldschermen hebben op 1080P. Ga je voor een Intel I7 of Ryzen 7 dan kan je 1080P 144hz gaan gamen. Als dat je doel is, kan je beter voor de I7 gaan. Door op je processor te besparen kan je voor een GTX 1070(Ti) kiezen, die je toch wel nodig zou hebben als je de komende jaren de videokaart niet wilt vervangen.

YouTube: Ryzen 5 2600 vs. Core i5-8400, 36 Game Benchmark Battle
Edit: AMD CPU's worden met een goede stock koeler geleverd, waar die bij Intel magertjes is en je liever eigelijk een andere koeler wilt.

[ Voor 17% gewijzigd door Glamourt op 31-08-2018 16:22 ]