Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw systeem fotobewerking / openGL / racegames

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zoomer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 20:07
Beste lezer,

Ik ben bezig een nieuw systeem samen te stellen om mijn systeem uit 2006 te vervangen. Destijds ook zelf samengesteld en hij heeft altijd als een zonnetje gedraaid maar komt nu echt krachten te kort. Daarnaast maakt mijn huidige PC te veel lawaai.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdgebruik is fotobewerking (Photoshop en Lightroom). Maar ook andere grafische toepassingen zoals Illustrator. Videobewerking een enkele keer.

Daarnaast moet de pc goed overweg kunnen met OpenGL 4.5/WebGL voor o.a. 3D apps / Google earth achtige toepassingen maar ook verwerken van geo data m.b.v. QGIS.

Ook moet de PC (m.n.) race-games kunnen trekken en moet ie toekomst bestendig zijn. Het is een uitdaging om weer zo'n duurzaam systeem als m'n oude samen te stellen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget 1250 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In de lijst staan een aantal onderdelen die reeds aanwezig zijn:
Silverstone LC17
Samsung HD204UI, 2TB
DVD NEC ND-4571

Ik geef er de voorkeur aan deze onderdelen (HD voorlopig) te houden. Qua kast heb ik ook een alternatief in de lijst gezet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na een aantal weken rondgesurft te hebben ben ik gekomen tot onderstaande lijst van onderdelen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Ik ga af op recensies.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dus ik zou graag een stiller systeem hebben maar vind het lastig uit te drukken, heb geen dB meter. Ik heb de PC hier naast me op het bureau staan en nu suist ie me teveel.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Vragen aan jou als lezer, als je erover mee kunt en wilt denken:
1) Denk je dat dit een goede combinatie van onderdelen is die goed met elkaar gaat samen werken?
2) Gaat dit goed passen in mijn huidige kast?
3) Weet je goede stille fans voor de achterkant (om die 2 naast elkaar te vervangen)?
4) Is het veilig de binnenkant nog enigszins te bekleden, of wordt de kast dan te warm? Wat is goed materiaal hiervoor?

Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 309,-€ 309,-
1Gigabyte Aorus H370 Gaming 3 WiFi€ 122,13€ 122,13
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 199,-€ 199,-
1Samsung HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,85€ 101,85
1Silverstone SST-LC17S-C (ATX, Geen PSU, Cardreader, Zilver)€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB€ 117,37€ 117,37
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,90€ 49,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 146,-€ 146,-
1NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash)€ 0,-€ 0,-
1Corsair RM550x Zwart€ 81,51€ 81,51
1Samsung 860 EVO 500GB€ 96,60€ 96,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.223,36

[ Voor 3% gewijzigd door zoomer op 31-08-2018 15:02 ]

Vr. gr. Zoomer

Alle reacties

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-11 19:16
Kunnen die programma's goed met hyperthreading omgaan? Anders is een Ryzen 7 2700(X) misschien beter, die heeft 8 cores.
Heb je benchmarks bekeken voor die racegames met een 1050Ti?
Je huidige kast heeft een formfactor ATX, dus dat mobo zou moeten passen. De max GPU lengte staat niet in de specs, maar die 1050Ti is niet zo groot.
Ik denk wel dat een nieuwe kast stiller is.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:50

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Welke racegames speel je?. Zijn dit arcade racers, of echt sims?.
Op welke resolutie wil je spelen?

• zoomer
Arcade. Ik ben niet bekend met de nieuwste games maar bijv. Need for Speed achtige games GTA en rally games. Maar we hebben het echt over af en toe (maar wel fijn als het dan vloeiend loopt natuurlijk ;) )

Vr. gr. Zoomer

• zoomer
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Hyperthreading deels, maar ook nog in ontwikkeling. Ik ben uitgegaan van Intel, oa. zuiniger, alrounder. Daarop heb ik de rest gebaseerd. Maar ik hoop niet hier in een Intel/AMD discussie te belanden

Ik hoop hier te horen of ik een uitgebalanceerd systeem heb samen gesteld of dat er nog verbeteringen te behalen zijn (en zie natuurlijk mijn vragen in mijn TS).

[ Voor 5% gewijzigd door zoomer op 03-09-2018 11:43 . Reden: kleine aanvulling ]

Vr. gr. Zoomer

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-11 19:16
Als je wil weten of het vloeiend loopt, moet je wel weten op welke resolutie het draait.
Heb je editingbenchmarks voor de i7-8700 en 2700(X) bekeken?
Voor 100+ fps gamen is Intel beter, maar daaronder maakt het weinig uit, dan moet je vooral op het editen letten.
Heb je echt Wifi nodig? Je kan een Netwerkadapter overwegen, en een goedkoper mobo nemen.

• zoomer
Nee geen editing benchmarks bekeken. Met name naar andere topics en reviews op internet gekeken.

Wifi niet echt nodig maar dit mobo kwam er goed uit op diverse reviews. Welk vergelijkbaar mobo heeft dezelfde kwaliteit en onderdelen maar geen wifi?

Vr. gr. Zoomer

• zoomer
Kennelijk weinig ter discussie. Dat stemt mij positief, kennelijk goede keuzen gemaakt :)

Kan iemand mij nog adviseren over nieuwe stille ventilatoren in mijn bestaande kast? Bijv. Op welke rotatiesnelheid moet ik zoeken voor een goede stille afkoeling van de kast. Ik wil de bestaande koelers (2 naast elkaar achterkant kast) ook vervangen.

Ervanuit gaande van dezelfde maat en minimaal dezelfde airflow als de silverstone 8mm nu geeft en zo weinig mogelijk dB's kom ik op deze:

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Silent Wings 2, 80mm€ 15,15€ 15,15

[ Voor 50% gewijzigd door zoomer op 05-09-2018 10:18 . Reden: fan type toegevoegd ]

Vr. gr. Zoomer

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@zoomer Lees dit topic nu net. welk beeldscherm gebruik je nu ?

In je gekozen case zitten deze fans, en die zijn prima pricewatch: Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm

[ Voor 63% gewijzigd door Hackus op 05-09-2018 11:29 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• zoomer
@Hackus bedankt voor je reactie. Ik heb een Eizo CE210W.
De vraag voor de fans geldt als ik mijn huidige case blijf gebruiken wat ik nog overweeg.

Vr. gr. Zoomer

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zoomer schreef op woensdag 5 september 2018 @ 19:28:
@Hackus bedankt voor je reactie. Ik heb een Eizo CE210W.
De vraag voor de fans geldt als ik mijn huidige case blijf gebruiken wat ik nog overweeg.
Ah, oke. dat is nog een basis oudje. Hou er dan rekening mee als je die upgrade, dat je geen FreeSync optie kiest, naar Gewoon Full HD. anders kun je beter een RX570 kopen (ivm FreeSync mogelijkheid)

Deze HD werkt ook sneller dan die uit je lijstje pricewatch: Seagate Barracuda, 2TB

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 05-09-2018 19:33 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:25
Mischien iets te algemeen, maar voor 80-140mm fans geldt doorgaans:
600 rpm onhoorbaar
800 rpm lichte zoem
1000 rpm hoorbaar
1200 rpm hoorbaar op afstand
1500 rpm luid
2000+ rpm straaljager
Kleinere fans zijn iets stiller bij hetzelfde toerental, maar verplaatsen ook significant minder lucht. Voor dezelfde luchtverplaatsing moeten ze harder draaien en zijn dan luider.
Vaak zijn fans op snelheid 'regelbaar', via PWM of gewoon voltage.

[ Voor 26% gewijzigd door mitsumark op 05-09-2018 23:47 ]

• zoomer
Ja scherm is indertussen al een oudje maar nog wel goed dus ik kijk eerst nog even aan hoe ie ‘t doet met een nieuwe configuratie.

Vwb de fans. Interessant om te weten al blijft het natuurlijk ook altijd een beetje subjectief. Heb je er last van of niet. Maar in m’n oude kast past op die plek alleen 2x 8cm.

Dat doet me komen tot de vraag of de kast hiermee genoeg extra luchtstroom/ koeling heeft.

En het valt me op dat de fractal kast aan de voorkant ook een koeler heeft. Wil dat zeggen dat de voorkant altijd open moet staan bij gebruik?

Vr. gr. Zoomer

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:32
zoomer schreef op donderdag 6 september 2018 @ 08:15:
Ja scherm is indertussen al een oudje maar nog wel goed dus ik kijk eerst nog even aan hoe ie ‘t doet met een nieuwe configuratie.

Vwb de fans. Interessant om te weten al blijft het natuurlijk ook altijd een beetje subjectief. Heb je er last van of niet. Maar in m’n oude kast past op die plek alleen 2x 8cm.

Dat doet me komen tot de vraag of de kast hiermee genoeg extra luchtstroom/ koeling heeft.

En het valt me op dat de fractal kast aan de voorkant ook een koeler heeft. Wil dat zeggen dat de voorkant altijd open moet staan bij gebruik?
Zo te zien kan de klep dicht blijven want hij haalt de lucht uit de zijkant en niet uit de voorkant/klep die vrijwel volledig gesloten is (raar systeem maar het zal vast en zeker werken). Althans, dit is wat ik zie op de pricewatch foto's. Deze kast zal voor jouw hardware gewoon geschikt zijn, je videokaart bijv is al geen heethoofd. Wel zou ik een non-boxed cpu pakken en dan een losse koeler. Een koelblok waarbij de fan aan de zijkant gemonteerd wordt. Dit zodat de cpu fan de lucht naar de (achterkant) fan blaast, de achterkant
fan blaast zo weer direct de warme lucht naar buiten.
Naar mijn weten zitten de boxed koelers (althans, vroeger.. haha) gewoon recht op de cpu geplakt waardoor je op dat gebied al 0,0 airflow hebt.

Met ''airflow'' is het simpelweg belangrijk dat je deze ook volledig toepast, en niet een grote fan aan de voorzijde (die naar binnen blaast) en aan de achterkant een fan die de warme lucht naar buiten blaast. Waarbij de hardware zelf vervolgens de airflow hindert (zoals met een boxed cpu koeler). Een goede airflow zorgt er automatisch voor dat de fans minder hard hoeven te werken = minder geluid.

[ Voor 11% gewijzigd door LopendeVogel op 06-09-2018 08:40 ]

• zoomer
Thx. Vwb de koeler zijwaards op de cpu; @LopendeVogel De Scythe uit mijn lijst is toch wat je bedoeld met dwars op de cpu?

En met de kast bedoel je ws de nieuwe in de lijst. Ik bedoelde ook met name mijn oude kast. Maar daarvoor zal hetzelfde gelden qua luchtstroom. (Geen fan voorzidje)

Dus met een dwarse koeler in de fractal kast kun je dus eigenlijk de koeler aan de voorzijde afkoppelen?

Ik heb de boxed versie gekozen omdat het onder de streep qua prijs niet uitmaakt (multi webshop bestelling) en deze beter leverbaar is dan de tray versie.

Vr. gr. Zoomer

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:32
zoomer schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:27:
Thx. Vwb de koeler zijwaards op de cpu; @LopendeVogel De Scythe uit mijn lijst is toch wat je bedoeld met dwars op de cpu?

En met de kast bedoel je ws de nieuwe in de lijst. Ik bedoelde ook met name mijn oude kast. Maar daarvoor zal hetzelfde gelden qua luchtstroom. (Geen fan voorzidje)

Dus met een dwarse koeler in de fractal kast kun je dus eigenlijk de koeler aan de voorzijde afkoppelen?

Ik heb de boxed versie gekozen omdat het onder de streep qua prijs niet uitmaakt (multi webshop bestelling) en deze beter leverbaar is dan de tray versie.
Ja dat is inderdaad wat ik qua cpu koeling bedoelde.

Ja ik heb de kast uit je lijst bekeken. Nee de koeler aan de voorkant moet je niet afkoppelen, die zorgt juist voor de frisse(koude) lucht naar binnen.
Deze koude lucht zal langs je videokaart gaan en zal richting je CPU koeler gaan. De warme lucht zal vervolgens via de achterkant eruit gaan.

Nu weet ik niet hoe je zit qua koeling onder/boven. Maar indien beide kan: 1 aan de onderkant die naar binnen blaast, 1 aan de bovenkant die naar boven blaast en klaar.

Fans zullen op deze manier weinig doen = weinig geluid :)

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-11 16:18

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Zorg in je nieuwe kast ook voor goed kabelmanagement. Mijn broertje noemt me weleens gekscherend een kabeltjesfetisjist maar als je zorgt dat je kabels netjes weggewerkt zijn heb je een stuk minder geruis. Als je kabels als een wilde bos spaghetti in je kast hangen dan ruist de luchtstroom erlangs --> minder airflow en meer herrie.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:34
Ik zelf vindt dat een behuizing persoonlijke smaak is en dat vind ik goed, maar bij datzelfde merk, Fractal Design, heb je een aantal kasten die minder kosten en van dezelfde (alsniet beter) kwaliteit zijn. Om even een paar voorbeelden erbij te halen: https://tweakers.net/pric...79;829997;443611;1157457/

Ik vind de r5 veel te duur in vergelijking daarmee (zie link).

Edit: de r6 kost een beetje meer, maar is een stuk beter leverbaar. pricewatch: Fractal Design Define R6 Black

[ Voor 20% gewijzigd door rain2reign op 07-09-2018 18:42 ]

• zoomer
Bedankt voor de reacties/ suggesties. Ik wil nog wel een optische drive kunnen inbouwen en overweeg mijn oude kast opnieuw in te zetten maar deze heeft geen koeler aan de voorkant en is htpc/desktop model dus niet staand.

De voeding zal parrallel langs de zijkant staan, parallel daaraan de videokaart. de koeler van de cpu dwars op de cpu en aan de achterkant 2 fans van 8cm. 90 graden tov videokaart en voeding.

Wellicht niet helemaal ideale airflow met deze componenten maar zou moeten kunnen toch? Of zullen de koelers zoveel meer moeten werken dat het verschil in waarneembaar geluid groot is tussen de twee oplossingen?

Voor t idee(deze is wel heel vol en cpu koeler niet aanwezig)Afbeeldingslocatie: https://ecs7.tokopedia.net/img/cache/700/product-1/2017/11/4/15037992/15037992_d62e9a57-27ca-45bb-a231-8488283188c5_525_355.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door zoomer op 07-09-2018 19:59 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Vr. gr. Zoomer

• rain2reign
Wellicht is de pricewatch: Fractal Design Focus G Zwart een optie? Stoffilters, twee fans en ruimte voor meerdere optische drives. In mijn ervaring kan htpc behuizing nog best warm worden onder zware load. Ik zelf raadt het niet aan als het binnen het budget vervangen kan worden.

Zelf kwam ik deze pareltje laatst tegen tijdens het zoeken een paar dagen terug. pricewatch: Cougar MX330-G (tempered glass window). Wel plaats voor één optische drive, maar komt wel met een fan(achterin). Plak nog één of twee fans op het voorpaneel(120mm), zet de fans met bijv. pwn de rpm maximaal 850-1000 en de kast bijna fluisterstil. :+
Ps: kan even niet vinden op de meegeleverde fan pwm is... :X

[ Voor 3% gewijzigd door rain2reign op 07-09-2018 20:08 ]

• zoomer
Ik wil geen ramen in de kast. Verder iemand nog tips zodat ik mn huidige kast wel (zo stil mogelijk) kan gebruiken?

[ Voor 14% gewijzigd door zoomer op 07-09-2018 20:10 ]

Vr. gr. Zoomer

• rain2reign
‘Stil’ stil krijg hem niet. Volgens de fabriekantspagina 92 en/of 80mm fans (5 maal). Die worden eenmaal luid als ze echt veel moeten koelen. Misschien kijken voor ‘stillere’ varianten op dat formaat en lagere rpm aansturen? Wat waarschijnlijk niet goed is voor temperaturen (durf het niet zekerheid te zeggen) en je kabelmanagement op orde hebben op ocd niveau. Voor de rest kan ik er niet veel bij verzinnnen op het moment.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:25
Met zo weinig verbruik heb je heel zoveel koeling niet nodig. Maar een paar goede nieuwe fans kosten al gauw de helft van een nieuwe behuizing incl fans.

Even ter indicatie: het werkbare oppervlak (en dus ook van de luchtverplaatsing) van een 80mm fan is bijna 3x zo klein als van een 120mm fan.
Misschien kun je ze net iets harder laten draaien zonder dat je ze hoort, maar verder dan de helft van de capaciteit kom je niet.

• zoomer
Ja ik had in de lijst al 2 stille 8cm fans opgenomen (zie eerder in dit topic). 120mm gaat helaas niet passen aan de achterzijde (zie fotootje hierboven, 2x 8cm naast elkaar).

Vr. gr. Zoomer

• rain2reign
Ik zat te denken aan een build van een kennis en die had een vergelijkbare (htpc) behuizing ook waar een ATX voeding in pasten. Toen nam hij een SFX voeding, de pricewatch: Corsair SF450, voor wat meer ruimte in in kast. Kleinere voeding en modulair, dat gaf hem wat meer ruimte voor kabelmanagement.

Ik durf niet te zeggen of het in jouw Silverstone LC17 ook veel gaat uitmaken, maar misschien een overweging waard.

• zoomer
@rain2reign Thx voor de tip. Dat scheelt nogal wat ruimte inderdaad. Is nu ook al een 2018v van.. wel weer duurder maar die heeft 80 plus platinum gekregen ipv gold, voor wat het waard is. Wel weer beetje meer dB's.

Maar iets anders, nu we het toch over de ruimte hebben.. |:( stom maar ik had een stille processorkoeler bedacht met de fans loodrecht tov de processor maar ik ontdek nu dat dit helemaal niet gaat passen in mijn kast. En ik denken dat ik een hoge HTPC-kast heb.
Tenminste ervanuit gaande dat de nieuwe proc/ mobo minimaal even zo hoog komen te liggen als de huidige.
Ik houd dan max 125 mm over en kom dan eigenlijk maar twee alternatieven tegen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Noctua NH-D9L€ 49,65€ 49,65
1Noctua NH-U9S€ 49,-€ 49,-

Wat denken jullie?

Vr. gr. Zoomer

• rain2reign
Uit die twee zou ik de NH-9US kiezen. Zelf zou ik voor een pricewatch: Cryorig M9i kiezen. Presteert hetzelfde als de NH-9US voor een lager prijsje.

• zoomer
Tja ieder alternatief maakt weer meer herrie... .
Waarom de u9s boven de d9l?

Vr. gr. Zoomer

• rain2reign
zoomer schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:07:
Tja ieder alternatief maakt weer meer herrie... .
Dat valt nog best mee! Juist omdat het een Noctua is of duurder is betekend niet dat het juist per se minder herrie maakt.

Mooie review van ons eigen Foritain productreview: Cryorig M9i review door Foritain

Geluidsniveau vergelijkingen:
https://www.techpowerup.com/reviews/CRYORIG/M9i/7.html en bij de buren https://nl.hardware.info/...t-testresultaten---geluid, https://nl.hardware.info/...-koelingnbij-30-en-40-dbn

En die maximale 2 dB(A) verschil ga je hij doorgaans gebruik echt niet merken. Maar ieder zijn of haar voorkeuren kwa merken natuurlijk.
Waarom de u9s boven de d9l?
Out of the box hoe hem krijg aangeleverd presteert de u9s iets beter. Bij gemiddelde load je zal haast geen of bijna geen verschil merken en beide hebben de optie van een tweede fan plaatsing (optioneel).

• zoomer
Thx mooie review.

Vr. gr. Zoomer

Pagina: 1