Vraag

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 23:43
Ik heb een leaseauto die net 1 jaar jong is. Hij moet nog 2,5 jaar. Nu heb ik besloten om weg te gaan bij mijn huidige werkgever. In mijn leasecontract tussen mij en mijn werkgever staat dat ik dan moet opdraaien voor de afkoopsom. Ik wist dat al en ben daar nu ook van bewust.

Echter lees ik dat je de afkoopsom fiscaal als eigen bijdrage mag berekenen op je salaris. Weet iemand hoe ik dat een beetje kan uitrekenen? Er zijn van die websites waar je bruto netto salaris kan uitrekenen. Ik heb daar de hele afkoopsom (8000) als eigen bijdrage ingevuld. Maar ik zie bij netto salaris een hoger bedrag als normaal. Dit klopt dus niet. Ik verwacht juist minder netto salaris.

Wie kan mij helpen met het uitrekenen wat dit mij nu netto echt gaat kosten?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik dacht, maar dat is info uit 2016, dat je niet de afkoopsom mag aftrekken van je fiscale jaar maar alleen het bedrag wat als eigen bijdrage wordt gezien. Als jij voor prive-gebruik nu 75 Euro per maand moet betalen, mag je op je belastingaangifte 75 x 30 (maanden) dus grofweg 2250 opvoeren als aftrekpost.

Maar, zoals ik zeg; mogelijk heb ik achterhaalde informatie maar voor enkele tientjes kan een lokale boekhouder / fiscalist jou zonder problemen voorrekenen (en helpen) om de correcte bedragen in de correcte boxen te plaatsen zodat je een duidelijk beeld hebt wat het doet voor jouw totaal belastbaar inkomen over 2018.

De grap is dat, ondanks dat je het al wist, het in een aantal gevallen niet correct is van de werkgever; zeker niet als de auto dan de volgende dag weer wordt ingezet voor de volgende collega. Het loont (misschien) om even de leasemaatschappij te bellen om de afkoopsom te bespreken of (en dat kost tijdelijk meer geld), de auto over te nemen en direct weer terug te verkopen aan ze.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• adesign
MAX3400 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:39:
Ik dacht, maar dat is info uit 2016, dat je niet de afkoopsom mag aftrekken van je fiscale jaar maar alleen het bedrag wat als eigen bijdrage wordt gezien. Als jij voor prive-gebruik nu 75 Euro per maand moet betalen, mag je op je belastingaangifte 75 x 30 (maanden) dus grofweg 2250 opvoeren als aftrekpost.

Maar, zoals ik zeg; mogelijk heb ik achterhaalde informatie maar voor enkele tientjes kan een lokale boekhouder / fiscalist jou zonder problemen voorrekenen (en helpen) om de correcte bedragen in de correcte boxen te plaatsen zodat je een duidelijk beeld hebt wat het doet voor jouw totaal belastbaar inkomen over 2018.

De grap is dat, ondanks dat je het al wist, het in een aantal gevallen niet correct is van de werkgever; zeker niet als de auto dan de volgende dag weer wordt ingezet voor de volgende collega. Het loont (misschien) om even de leasemaatschappij te bellen om de afkoopsom te bespreken of (en dat kost tijdelijk meer geld), de auto over te nemen en direct weer terug te verkopen aan ze.
Wat bedoel jij met jou voorbeeld voor prive gebruik van 75 euro per maand is? Is dat de bijtelling bruto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 103% gewijzigd door _eLMo_ op 04-09-2018 09:40 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• MAX3400

MAX3400

adesign schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:59:
[...]

Wat jij bedoeld met jou voorbeeld voor prive gebruik van 75 euro per maand is? Is dat de bijtelling bruto?
Leg me eerst eens uit waar die 8K vandaan komt; dat is een afkoopsom van grofweg 250 Euro per maand (omgerekend). Dat klinkt als je netto (!!) bijtelling dus wat van je loon wordt ingehouden om te auto elke maand netjes fiscaal te verrekenen. Je bruto bijtelling is, pak 'm beet, 800 Euro en dat zal ook wel ergens op je loonstrook staan.

Wat ik aangaf, maar dus mogelijk achterhaalde informatie: alleen de eigen bijdrage voor prive-gebruik kon ik me herinneren als aftrekpost. Sommige werkgevers rekenen hier een symbolisch laag bedrag voor (in mijn vorige reply op 75 Euro).

In andere topics lijkt het erop dat je al vaker bepaalde "werknemers / werkgevers termen" niet geheel duidelijk hebt; dat is niet erg. We zijn expert in ons vakgebied natuurlijk en niet allemaal professioneel boekhouder. Maar zonder duidelijke uitleg/berekening van het bedrag wat je ergens noemt of invult, is het lastiger doorrekenen waar het misverstand zit.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 30-08-2018 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adesign
_eLMo_ schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 22:05:
[...]

Als je een duurdere auto wil dan je budget toe laat merkt de werkgever dit aan als voor privé gebruik. Dat deel noemen we dan de eigen bijdrage. De netto eigen bijdrage mag je dan weer van je bruto bijtelling afhalen.
Ok als je dat bedoeld, nee ik heb geen eigen bijdrage. Ook op mijn loonstrookje staat daar 0 euro. Ik zit netjes binnen mijn leasebudget dus heb geen eigen bijdrage. Ik betaal alleen maar 22 % bijtelling over +- 30000 euro.

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 100% gewijzigd door _eLMo_ op 04-09-2018 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adesign
MAX3400 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 22:07:
[...]

Leg me eerst eens uit waar die 8K vandaan komt; dat is een afkoopsom van grofweg 250 Euro per maand (omgerekend). Dat klinkt als je netto (!!) bijtelling dus wat van je loon wordt ingehouden om te auto elke maand netjes fiscaal te verrekenen. Je bruto bijtelling is, pak 'm beet, 800 Euro en dat zal ook wel ergens op je loonstrook staan.

Wat ik aangaf, maar dus mogelijk achterhaalde informatie: alleen de eigen bijdrage voor prive-gebruik kon ik me herinneren als aftrekpost. Sommige werkgevers rekenen hier een symbolisch laag bedrag voor (in mijn vorige reply op 75 Euro).

In andere topics lijkt het erop dat je al vaker bepaalde "werknemers / werkgevers termen" niet geheel duidelijk hebt; dat is niet erg. We zijn expert in ons vakgebied natuurlijk en niet allemaal professioneel boekhouder. Maar zonder duidelijke uitleg/berekening van het bedrag wat je ergens noemt of invult, is het lastiger doorrekenen waar het misverstand zit.
Die 8000 euro komt van de leasemaatschappij als soort van boete omdat wij/ik het leasecontract vroegtijdig op wil zeggen omdat ik ontslag heb genomen. Collega's heb ik gevraagd, maar niemand heeft interesse. Dus mijn werkgever gaat die 8000 euro betalen naar de leasemaatschappij. Vervolgens gaat mijn werkgever die 8000 euro verhalen bij mij. Op het internet lees ik dat je een kleine voordeel kan behalen door dat als eigen bijdrage te laten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@adesign duidelijk, dan zou ik voor die (correcte) aftrek toch even een boekhouder inschakelen. Het zou dan wel kloppen dat je een hoger inkomen overhoudt (gedeeltelijk) want je brutoloon wordt 8K hoger en dus aftrektechnisch en loonheffingen, zou je dus meer overhouden.

@_eLMo_ de brief (PDF) verderop in het artikel gaat over 2014/2015 en de fiscus "komt er nog op terug".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:35
Volgens mij moet de boete ook exclusief BTW worden verrekend.
https://www.hr-kiosk.nl/h.../ontbinding-leasecontract

sorry edit: Kan je hem niet met een bonus doorgeven in jouw bedrijf? Bijvoorbeeld 1.000 contant, dat scheelt beide partijen dan (dit was gebruikelijk bij mijn werkgever).

Wat ook kan, als je nog tijd hebt, is het contract aanbieden via een marktplaats: https://www.autoleasecontract.nl/ misschien dat je daar iemand kan vinden die het contract wilt overnemen

[ Voor 58% gewijzigd door BiLLY_daKid op 30-08-2018 23:18 ]

• adesign
Ik kwam onderstaande site nog tegen. Daar zie ik het volgende voorbeeld:

Voorbeeld. Uw werknemer beschikt over een auto met een cataloguswaarde van € 40.000,- en een bijtelling van 22%. Uw werknemer neemt op 1 november 2017 ontslag. Vanwege de voortijdige beëindiging van het leasecontract brengt de leasemaatschappij u een afkoopsom van € 5.200,- in rekening. De bijtelling bedraagt op jaarbasis € 40.000,- x 22% = € 8.800,-. Over de periode januari - oktober is dit € 8.800,- x 10/12 = € 7.333,-. De bijtelling minus de afkoopsom bedraagt dan € 7.333,- -/- € 5.200,- = € 2.133,-.

https://ondernemingsdatab...AR_EU22050301/?source=rss

Echter snap ik die laatste paragraaf niet op die site.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-06 12:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

De afkoopsom wordt gezien als eigen bijdrage. Die mag je in mindering brengen op je bijtelling (22% per jaar van de fiscale som). De bijtelling wordt nooit lager dan 0. Dus als je bijtelling 500 euro/mnd is oftewel 6000 per jaar hoef je geen belasting over de bijtelling te betalen. Dat scheelt je rond de 40% van 6000 oftewel 2400 euro. Maar die 8000 moet je natuurlijk wel betalen dus netto kost de afkoop je dan 5600 euro. Dat is wat bedoeld wordt met het fiscale voordeel bij afkoop. Maar het kost alsnog (veel) geld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Tip: even die tekst in Google pakken ivm muurtje.
Bijtelling minimaal nihil. Houd er ook rekening mee dat de bijtelling voor privégebruik op jaarbasis minimaal nihil bedraagt. De afkoopsom kan dus niet leiden tot een bijtelling van minder dan nihil. Kunt u de afkoopsom niet volledig verrekenen in het loontijdvak, dan kan de bijtelling in dat tijdvak wel negatief zijn, zolang dit maar op jaarbasis niet het geval is.

Plan ontslagdatum. De bijtelling minus afkoopsom kan niet minder dan nihil zijn. Houd hier zo mogelijk rekening mee bij de datum van beëindiging van de dienstbetrekking. Zo kan de afkoopsom uit het bovenstaande voorbeeld pas na ruim zeven maanden volledig verrekend worden. Voor het verrekenen van een forse afkoopsom is een beëindiging van het leasecontract later in het jaar dus gewenst. Tip. Koop het leasecontract dus desnoods al in het jaar voorafgaand aan het ontslag af en zorg tot de ontslagdatum voor een andere oplossing, zoals een km-vergoeding. Dit is in het belang van de werknemer. Werkt hij niet mee aan zo’n afspraak, dan snijdt hij zichzelf in de vingers.
Je moet dus een auto hebben met bijtelling, dat heb jij: 22% over 30k. Over een kalenderjaar betaal jij 6,6k bijtelling.
Die 8k boete kan je dus niet tegen elkaar wegstrepen, je houdt (8-6,6) 1.400 te betalen boete over bij 0 bijtelling.

Maar dat is op basis van een kalenderjaar. Het is nu augustus, dus ((30*0,22)/12mnd) *8mnd is 4,4k betaalde bijtelling. Dan zou je 3.600 boete overhouden en 0 bijtelling.

Maar nogmaals, zeker weten dat die 8k ex btw is.

• Icephase

Icephase

BiLLY_daKid schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:41:

[...]

Je moet dus een auto hebben met bijtelling, dat heb jij: 22% over 30k. Over een kalenderjaar betaal jij 6,6k bijtelling.
Die 8k boete kan je dus niet tegen elkaar wegstrepen, je houdt (8-6,6) 1.400 te betalen boete over bij 0 bijtelling.

Maar dat is op basis van een kalenderjaar. Het is nu augustus, dus ((30*0,22)/12mnd) *8mnd is 4,4k betaalde bijtelling. Dan zou je 3.600 boete overhouden en 0 bijtelling.

Dat klopt niet, je Kunt de boete niet zomaar wegstrepen tegen de bijtelling. Bijtelling is bruto, de boete is netto...

Je betaalt geen bijtelling, je betaalt de belasting over de bijtelling.

[ Voor 4% gewijzigd door Icephase op 30-08-2018 23:43 ]

• BiLLY_daKid
Volgens dit artikel:
Afkoopsom vermindert bijtelling. Van belang is dat u de afkoopsom van het leasecontract in aftrek mag brengen op de bijtelling voor privégebruik. Dit leidt voor de werknemer tot een minder hoge bijtelling en dus minder te betalen belasting.

Ik lees hierin dat je de netto boete, bruto mag verrekenen. Zolang er voldoende bijtelling is betaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom koop je de auto niet?

Ik heb dat zelf ook gedaan, mijn afkoop was 5k, en dan heb je dus niks. Voelde voor mij niet goed.

Auto overgenomen voor 16k, denk dat ik hem toen wel kwijt gekund had voor 16k. Maar rij er nog steeds in.

Overigens werd er alsnog 2k aangerekend als afkoop (boven die 16k), die heb ik van mijn bijtelling mogen aftrekken, heb dus toen (bijna) geen bijtelling betaald over 2016 (auto per 1-1-2017 overgenomen).

Netto dus ongeveer 17k voor de auto betaald

Je moet hem wel op gunstig moment overnemen, er moet voldoende bijtelling zijn om af te trekken. En salaris administratie moet meewerken.

Vond het toen wel krom dat er zelfs bij overname nog een afkoop gerekend werd maar de overname prijs was ok (je kon een soortgelijke auto toen met wat onderhandelen voor 18k meenemen bij een dealer (heb onderzoek gedaan)), dus heb er niks meer aan gedaan...

Het blijven klote situaties. Ik ben tevreden over de auto hoor, maar zou zelf niet zo snel 17k uitgeven voor een auto. Deze rij ik dus ook op.

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 31-08-2018 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
BiLLY_daKid schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:52:
Volgens dit artikel:
Afkoopsom vermindert bijtelling. Van belang is dat u de afkoopsom van het leasecontract in aftrek mag brengen op de bijtelling voor privégebruik. Dit leidt voor de werknemer tot een minder hoge bijtelling en dus minder te betalen belasting.

Ik lees hierin dat je de netto boete, bruto mag verrekenen. Zolang er voldoende bijtelling is betaald.
Die afkoopsom boete van 8000 euro is exclusief btw zie ik net staan. Wat doet dit met bovenstaande berekeningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als ik het me goed herinner is btw voor rekening vd baas.

Maar 8k is een hoop geld, zoveel bijtelling heb je niet snel in een jaar (of het moet een dure auto zijn) en je bijtelling mag na aftrek niet negatief zijn.

Hoeveel bijtelling heb je betaald als je de auto gaat afkopen? Op je laatste loonstrook kun je de bijtelling per maand en de cumulatief vinden.

[ Voor 84% gewijzigd door FreakNL op 31-08-2018 00:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Volgens dit artikel:

Ja, maar je kan het om het netto te berekenen niet tegen elkaar wegstrepen.

Stel boete is 4k en je vermindert je bijtelling dan dus met 4K dan is je “winst” de belasting die je niet over die 4K hoeft te betalen dus grofweg 4K x 0.42 = 1680.

Dan is je afkoop dus netto 4K - 1680.

Alle beetjes helpen natuurlijk. Maar de afkoop bij TS is al 8k dus een deel gaat hij (waarschijnlijk) al niet mogen aftrekken

/edit
Excuus, had in 1 post gemoeten, zit op telefoon

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 31-08-2018 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:18
Wat @FreakNL zegt dus.

Die 8k ga je betalen op je laatste loonstrook. Netto van je nettosalaris.

Daar tegenover staat een correctie op je cumulatieve bijtelling. Stel dat die cumulatief over 2018 5.000 is waar je 42% netto belasting over hebt betaald, dan krijg je dus 2.100 betaalde belasting terug.

Netto komt je afkoopsom dan op 5.900.

Overigens dient dit allemaal door je werkgever gecorrigeerd te worden op je loonstrook. De aangifte biedt geen mogelijkheid om bijtellingsgerelateerde correcties te verwerken.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-06 11:07

Croga

The Unreasonable Man

Even uit gezet in tijdslijnen..... Wellicht dat dat het wat verduidelijkt voor TS;

Op dit moment rijdt je een lease auto. Ik weet niet wat je lease budget is of wat de lease kosten zijn van de auto maar afhankelijk daarvan staat er iedere maand op je loonstrook:
- Belasting die ingehouden wordt voor het privé rijden van de lease auto (uitgaande van een auto van 30k en 22%: €550 extra belastbaar inkomen, uitgaande van 32% belasting: €231 lager netto salaris)
- Eigen bijdrage die ingehouden wordt wanneer de auto meer kost per maand dan je lease budget

Wanneer je vertrekt betaal je een boete van €8000. Dat zal, op moment van vertrek, verrekend worden met de laatste loon verrekening. Die zal waarschijnlijk daarmee negatief uit komen dus zul je moeten betalen.

Bij de belastingaangifte van volgend jaar geef je op dat:
- Er iedere maand belasting betaald is over de auto. Dit is een bijtelling
- Er iedere maand een eigen bijdrage betaald is. Die mag je aftrekken van de bijtelling
- Er een afkoopsom betaald is. Ook die mag je aftrekken van de bijtelling
Met als eind resultaat dat de bijtelling weliswaar vooraf betaald is maar onterecht was en je die €231 die er iedere maand van je loon ingehouden is dus terug wilt hebben.

Als je per 1 September zou vertrekken heb je 8 keer €231 betaald die je terug zult krijgen = €1848.

Wat de boete daarmee netto gekost heeft is alleen te zeggen als we weten of je boven je lease budget leaset of niet. Zo niet dan heeft de boete dus €8000 - €1848 = €6152 netto gekost. Als je boven je lease budget zit heeft de boete je meer gekost.

Maar belangrijkste: Dat ga je volgend jaar bij de belastingaangifte pas merken. Het is niet zo dat de eindafrekening van de boete lager wordt; die €8000 moet je gewoon aftikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Croga schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 05:40:

..

Bij de belastingaangifte van volgend jaar geef je op dat:
- Er iedere maand belasting betaald is over de auto. Dit is een bijtelling
- Er iedere maand een eigen bijdrage betaald is. Die mag je aftrekken van de bijtelling
- Er een afkoopsom betaald is. Ook die mag je aftrekken van de bijtelling
Met als eind resultaat dat de bijtelling weliswaar vooraf betaald is maar onterecht was en je die €231 die er iedere maand van je loon ingehouden is dus terug wilt hebben.

..
Dit is niet correct, de loonadministratie van de werkgever moet dit direct bij uitdiensttreding regelen, er is geen plek in de aangifte om dit te doen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:59
Wat een schandalige werkgevers zijn er toch nog in de wereld... Hopelijk zeg je de volgende keer dat je vriendelijk toch dringend het verleggen van bedrijfsrisico's naar werknemers niet accepteerd.

Daarnaast zou ik als werkgever nooit een werknemer willen hebben die vanwege een auto langer blijft dan dat hij/zij gemotiveerd is. Brrr, duurder dan een lease contractje die je zonder problemen aan z'n vervanger geeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@overhyped Je kijkt volgens mij met een roze bril. Iedere werkgever legt in beginsel, de inleverboetes terug bij de werknemer. Als dat een paar tientjes zijn, zou er geen probleem zijn. Maar dit zijn flinke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:59
BiLLY_daKid schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:30:
@overhyped Je kijkt volgens mij met een roze bril. Iedere werkgever legt in beginsel, de inleverboetes terug bij de werknemer. Als dat een paar tientjes zijn, zou er geen probleem zijn. Maar dit zijn flinke kosten.
Ik heb wel af en toe gezien dat je de eigen bijdrage moet betalen. Swa, kan ik inkomen. Maar de afkoopsom naar een lease maatschappij is 100% ondernemers risico en daar zou ik nooit voor tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik ken dat alleen in de vorm van het afkopen van de overschrijding van het leasebudget, dit is de eerste keer dat ik hoor dat de werknemer opdraait voor het afkopen van het hele contract.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Een fatsoenlijke werkgever houdt zelf een pool afgedankte leaseauto's aan, en gebruikt die voor nieuwe werknemers om uit te kiezen (al dan niet met korting).
Orion84 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:52:
Ik ken dat alleen in de vorm van het afkopen van de overschrijding van het leasebudget, dit is de eerste keer dat ik hoor dat de werknemer opdraait voor het afkopen van het hele contract.
Ik las juist pas dat dit steeds vaker voorkomt.
https://www.vzr.nl/autoregeling/afkoopregeling is leesvoer!
https://www.accountancyva...aalt-vaak-hoge-afkoopsom/ ook.

[ Voor 33% gewijzigd door RemcoDelft op 31-08-2018 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
Aanname: werkgever heeft een ruling met de belastngdienst waarin een eigen bijdrage aan de leaseauto volledig wordt geboekt als eigen bijdrage in relate tot privegebruik. (de meeste werkgevers doen dit, omdat je anders een deel eigen bijdrage privegebruik en een deel negatieve vergoeding WKR zou hebben ofzo).

In beginsel is de afkoop (of dat deel daarvan) dat aan de werknemer wordt doorbelast ook een eigen bijdrage. Die kan onder dezelfde regel van de bijtelling worden afgetrokken.

Je hebt alleen de kans dat je EB groter is dan de fiscale bijtelling, waardoor slechts een deel belastingvriendelijk kan worden behandeld. Als je bijvoorbeeld 6 maanden een auto van 30.000 euro hebt (22% tarief), dan is de bijtelling in dat jaar ~3300. Als je in die 6 maanden een EB van 100 euro hebt betaald, resteert nog ~2700. Een afkoopsom van >2700 zal de bijtelling op 0 zetten, lager dan 0 kan niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Volgens dit artikel:

Nee. Bijtelling is het bedrag dat bij je inkomen wordt opgeteld (dus een soort loon in natura). Daar betaal je vervolgens belasting over. De afkoopsom wordt van de bijtelling afgetrokken, niet van de belasting die je moet betalen.

Dus: stel je hebt een auto van 40000 met 22% bijtelling, dan wordt er 8.800 bij je inkomen opgeteld. Daar betaal je belasting over, dat is netto zo'n 4.000. Dat is wat de auto je écht kost.
Bij een afkoopsom van 8.000 euro betaal je belasting over slechts 800 euro, dus nog zo'n 350 euro.

Je fiscale voordeel van die betaalde 8.000 euro is dus zo'n 3.600 euro en niet 8.000. Netto kost je de afkoopsom dus alsnog 4.400 euro.

TL;DR: bijtelling zelf betaal je niet, je betaalt belasting over de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:18
RemcoDelft schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:52:
[...]

Een fatsoenlijke werkgever houdt zelf een pool afgedankte leaseauto's aan, en gebruikt die voor nieuwe werknemers om uit te kiezen (al dan niet met korting).
Voor sommige werkgevers kan dat niet. Wij hebben ook maar 10 auto's rijden ofzo.

Bij ons is het nog vager. In de car policy staat beschreven dat afkoopkosten doorberekend kunnen worden aan de werknemer, maar dat het bedrijf er alles aan zal doen om een oplossing te vinden. Okeeee..

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-06 06:30

Standeman

Prutser 1e klasse

RemcoDelft schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:52:
[...]

Onzin, er zijn voldoende fatsoenlijke (vaak kleinere) werkgevers waarbij een pool voor enorme overhead zorgt dat het niet te verantwoorden is.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adesign
In de IT is het tegenwoordig vanzelfsprekend dat de medewerker voor de afkoopsom opdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-05 13:33
Excuus als het al eerder gemeld is, maar er staat mij iets bij dat de afkoopsom alleen de werkelijk gemaakte kosten mogen bedragen. De auto zal door de lease maatschappij aangeboden aan een andere leaser.

Is het afschrijven van €8k realistisch?

https://www.vzr.nl/autoregeling/afkoopregeling

Wat er in het huishoudelijk reglement staat is in principe niet heel reëel in deze, gezien het wettelijk bepaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 97% gewijzigd door _eLMo_ op 04-09-2018 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-05 18:03
Ik heb hier nog nooit eerder van gehoord en vind het triest van de werkgever.
adesign schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:35:
In de IT is het tegenwoordig vanzelfsprekend dat de medewerker voor de afkoopsom opdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
_eLMo_ schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:21:
Het afschrijven van €8k op een auto die je nieuw koopt en dan 1 jaar weer weg doet is niet heel onrealistisch lijkt me.
Er is ook een jaar leasepremie betaald voor die afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De afkoopsom mag je net als de eigen bijdrage aftrekken van de bijtelling die je moet betalen (of die ook negatief mag worden weet ik niet).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 96% gewijzigd door _eLMo_ op 04-09-2018 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Lease maatschappij zit nu met een auto die ze de resterende jaren niet meer voor het originele bedrag kunnen laten leasen. Plus paar maanden niet in de lease, lopen de kosten snel op die dus vergoed moeten worden.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Paralectic schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:44:
Ik heb hier nog nooit eerder van gehoord en vind het triest van de werkgever.

[...]
Doe niet zo naïef.

Bij een kleine werkgever is dit logisch. Je HOEFT de auto niet te leasen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Frogmen schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 15:24:
De afkoopsom mag je net als de eigen bijdrage aftrekken van de bijtelling die je moet betalen (of die ook negatief mag worden weet ik niet).
Bijtelling kan nooit negatief zijn. En nogmaals, je betaalt niet de bijtelling maar je betaalt belasting over de bijtelling.

[ Voor 13% gewijzigd door Icephase op 01-09-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
_eLMo_ schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:21:
Het afschrijven van €8k op een auto die je nieuw koopt en dan 1 jaar weer weg doet is niet heel onrealistisch lijkt me.
Wel ontealistisch als het een auto van 10k is. Niet als het een auto van 40k is.

Maar: een leaseauto is deels zakelijk (bedrijfsmiddel) en deels privé (arbeidsvoorwaardelijk).

Het is redelijk en billijk dat het zakelijke gedeelte van de afkoopsom het probleem van de werkgever is en slechts het privé deel wordt doorbelast.

Onbegrensd en ongeremd doorbelasten van primair zakelijke kosten is slecht werkgeverschap. Was de link (6500 euro afkoop op een C1) al langsgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

We weten helemaal niet wat voor auto de TS heeft, dat is het punt

In jouw voorbeeld (het ging om een 207) was er nog altijd sprake van een afkoop, maar de rechter matigde dat naar 2400 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Dat matigen, dat is de sleutel.

Want het doorbelasten van kosten is in zichzelf niet verboden. Maar het kan onredelijk of niet-billijk zijn om de rekening van de leasemaatschappij in totaliteit door te belasten en zo van een ondernemersprobleem een werknemersprobleem te maken.

Goed werkgeverschap betekent onder meer dat je voor je werknemers staat en dus moeite doet om ze af te schermen van de risico’s en problemen die je onderneming tegenkomt.

Nu heeft de werknemer vaak een aandeel in de afkoopboete (bijvoorbeeld: zelf gekozen auto ipv poolauto, leasen boven budget, privégebruik, een auto uitzoeken en korte tijd later ontslag nemen).
Dat aandeel rechtvaardigt het gedeeltelijk doorbelasten van een afkoop. Maar er moet principiëel een verdeling worden gemaakt tussen het aandeel van de werknemer en het aandeel van de werkgever in de kosten van de afkoop.

En, ook goed werkgeverschap, er moet een mogelijkheid zijn om zó te leasen dat je weg kunt zonder kosten. Bijvoorbeeld een standaardauto icm niet privé rijden; daarmee is het doorbelasten van een afkoop niet te rechtvaardigen.

Is zo’n mogelijkheid er niet, dan is de leaseauto een manier om arbeidsmobiliteit te beperken. En daarvoor is het niet bedoeld, dat is niet fair jegens de werknemer.

Het komt vaak voor. Ik herken gelukkig wel een trend in de rechtspraak waar meer aandacht is voor regelingen die op oneigenlijke manier worden gebruikt voor personeelsbinding.

[ Voor 13% gewijzigd door t_captain op 01-09-2018 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-05 22:25

Bejit

Svenska Faderland

Nee hoor, zijn zat werkgevers die dat niet doen, en terecht. Ik accepteer ook geen 1 contract waar dit wel in staat. 1 van de redenen waarom ik bewust nu voor een eigen auto heb gekozen

Een leaseauto hoort bij de functie om te kunnen reizen en vaak wordt dit als chantage middel gebruikt. Moet je dan ook gaan dokken over je laptop, zakelijk mobiel etc.?

Systeempje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Als je een auto krijgt waarbij expliciet rekening wordt gehouden met overname door een collega (bijvoorbeeld standaardkleur of alleen bepaalde uitvoeringen), of als je een 2e hands leaseauto krijgt vind ik een afkoopsom niet logisch: de werkgever kan dan de auto immers weer doorzetten naar jouw ‘opvolger’, dat kost hem nagenoeg niks.

Maar als het een speciaal voor jou bestelde auto is, helemaal volgens jouw wensen, en je opvolger mag dat ook weer... ja dan is een afkoopsom wel logisch ja... hoe hoog die dan mag zijn, is een tweede maar je baas is natuurlijk niet gek. Straks zit hij met tig auto’s waar ie niks mee kan, en moet ie van 2e-hands-autoverkoop z’n corebusiness maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Bejit schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 17:51:
[...]

Een leaseauto hoort bij de functie om te kunnen reizen en vaak wordt dit als chantage middel gebruikt. Moet je dan ook gaan dokken over je laptop, zakelijk mobiel etc.?
Ben zelf weggegaan bij een middelgrote IT bedrijf vanwege dit. Ze gingen bedrijf omgooien. Eerst werd alles door werkgever aangeboden. Daarna moest je alles zelf aanschaffen (laptop, telefoon, trainingen) en kreeg je declaratie terug. Als je wegging moest je laptop en telefoon overnemen en je trainingen deels terugbetalen. Je moest alleen elk jaar een training doen, anders geen salarisverhoging, dus vaak 1 hele training helemaal terug betalen en 1 de helft en 1 ander nog een deel. Er was 1 leaseauto, een station. "Keuze" auto moest je ook zelf overnemen of collega zoeken (werd soms ook tegengehouden door directie als er nog een pool auto stond). Was het hier totaal niet mee eens. Hoop oud collega's gaan nu weg, omdat lease contract eindelijk is afgelopen en trainingen nu afbetaald zijn. Vond het zelf niet kunnen dat bedrijfsrisico's op werknemer worden afgewimpeld. Je kon niet eens een standaard laptop krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaZTeD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-05 08:49
Icephase schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:23:
Als je een auto krijgt waarbij expliciet rekening wordt gehouden met overname door een collega (bijvoorbeeld standaardkleur of alleen bepaalde uitvoeringen), of als je een 2e hands leaseauto krijgt vind ik een afkoopsom niet logisch: de werkgever kan dan de auto immers weer doorzetten naar jouw ‘opvolger’, dat kost hem nagenoeg niks.

Maar als het een speciaal voor jou bestelde auto is, helemaal volgens jouw wensen, en je opvolger mag dat ook weer... ja dan is een afkoopsom wel logisch ja... hoe hoog die dan mag zijn, is een tweede maar je baas is natuurlijk niet gek. Straks zit hij met tig auto’s waar ie niks mee kan, en moet ie van 2e-hands-autoverkoop z’n corebusiness maken...
Ik heb er wel eens eerder van gehoord, en die medewerker die moet nog 2 jaar bij zijn baan plakken puur omdat hij een leaseauto heeft met een 10k+ afkoopsom. Dat is ook absurd. 8)7

Bij mijn werkgever betaal je alleen de eigen bijdrage aan opties die je boven het budget bent gegaan x aantal maanden dat het contact nog doorloopt.
Wat ik een normale regeling vind.

Zelf een poolauto, is ook 0 risico. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Even voor de duidelijkheid de afkoopsom geldt dan ook alleen als de werknemer zelf beslist om weg te gaan.

Daarnaast is er vaak voor een klein bruto maandelijks bedrag deze regeling af te kopen, denk aan een 25 euro. Niet elke werkgever doet dat.

Het zelf kopen van de auto en daarna verkopen kan soms goedkoper zijn inderdaad, zeker in een later stadium van je leaseovereenkomst.

[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 02-09-2018 07:51 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Icephase schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:23:

Ik had een 5 deurs ipv de standaard station, zelfde kleur als de rest en een goedkopere motor (station viel in 20% de mijne in 14%) en ik had alle opties, terwijl standaard bijna niets had en viel ruim binnen leasebudget. Moest toch leaseauto meenemen terwijl ik 2 collega's had gevonden die wilden overnemen (nog 1 jaar contract, 4k afkoopsom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat tegenwerken zou slecht werkgeverschap kunnen zijn. Aan de andere kant had je kennelijk de mogelijkheid om een standaard auto te kiezen en ben je van die mogelijjheid afgeweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
BiLLY_daKid schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:41:

[...]

Even uitgaande op bovenstaande berekening. Na die calculatie komt er 3600 euro uit. Stel ik verdien 4000 euro bruto en 2400 euro netto. Moet ik dan het volgende uitrekenen: 2400 - 3600 = -1200. Dus dan moet ik 1 maandsalaris inleveren + ik moet nog 1200 euro overmaken. Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
In beginsel klopt dat.

Echter, meestal zijn er ook andere elementen waarmee verrekend kan worden (opgebouwde rechten vakantietoeslag en 13e maand, ongebruikte vakantie-uren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
t_captain schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:23:
In beginsel klopt dat.

Echter, meestal zijn er ook andere elementen waarmee verrekend kan worden (opgebouwde rechten vakantietoeslag en 13e maand, ongebruikte vakantie-uren).
Jammer dat je die online bruto netto calculatie websites in deze situatie niet kan gebruiken. Ik dacht even 8000 euro in te vullen als eigen bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Kan dat niet op jaarbasis? Leaseauto periode 1-1 tot x-y, eigen bijdrage y maanden maal maandbedrag, plus de afkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
t_captain schreef op maandag 3 september 2018 @ 19:24:
Kan dat niet op jaarbasis? Leaseauto periode 1-1 tot x-y, eigen bijdrage y maanden maal maandbedrag, plus de afkoop.
wat bedoel jij met maandbedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Maandelijkse eigen bijdrage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Oow die heb ik niet. Mijn auto past netjes binnen leasebudget. ik heb nu wat anders geprobeerd en denk dat dat wel klopt. De belastingdienst geeft namelijk aan dat je tot nihil mag gaan met het aftrekken van eigen bijdrage over je bijtelling voor die 9 maanden. Dus als ik nou gewoon 9 maanden bijtelling uitreken. Dat bedrag vul ik in als eigen bijdrage. Het bedrag onder nihil (0) zal ik dus nog uit eigen zak moeten betalen.

Voorbeeld:

Cataloguswaarde: 32000
Bijtelling percentage: 22
Bijtelling voor heel 2018 (12 maanden) : 22% van 32000 = 7040
Bijtelling voor 1 maand: 586,66
Bijtelling 2018 tot einde dienstverband (tot en met september 2018 / 9 maanden) : 5280

Op die websites van bruto netto berekenen vul ik dus gewoon 5280 euro in als eigen bijdrage. De afkoopsom van 8000 is hoger dan de bijtelling die ik heb betaald voor die 9 maanden. Ik kijk wat het verschil is: 8000 - 5280 = 2720 euro. Ik zal dus nog 2720 euro moeten betalen. Stel mijn netto inkomen is 2500. Dan zou dat betekenen dat ik de laatste maand geen salaris gestort krijg. En ik moet nog 220 euro overmaken.

Klopt dit?

[ Voor 37% gewijzigd door adesign op 04-09-2018 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nee.

Je zit een heel eind goed. Wat je vergeet is dat je geen bijtelling betaald maar belasting over je bijtelling. Die belasting kan je terugkrijgen door je bijtelling op 0 te zetten per september 2018.

Bijtelling is tm september 5280. Dat heeft je (bierviltje) 5280*0,42 = 2217 netto gekost.

Als je nu die bijtelling naar 0 brengt in september krijg je die 2217 terug op je loonstrook. Dus je zal aan de ene kant 2217 extra krijgen bij je laatste afrekening maar ook 8000 netto moeten betalen.

Dus (wederom bierviltje):

8000 - 2217 = 5783. Dat is wat de afkoop je netto gaat kosten. De salaris administratie moet hier wel nog ff aan meewerken.

Sham27 had het trouwens allang aan je voorgerekend.

Je blijft gewoon bijna 6k weggooien. Koop de auto en verkoop hem met 3k verlies, is altijd nog beter...

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 04-09-2018 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
FreakNL schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:02:
Nee.

Je zit een heel eind goed. Wat je vergeet is dat je geen bijtelling betaald maar belasting over je bijtelling. Die belasting kan je terugkrijgen door je bijtelling op 0 te zetten per september 2018.

Bijtelling is tm september 5280. Dat heeft je (bierviltje) 5280*0,42 = 2217 netto gekost.

Als je nu die bijtelling naar 0 brengt in september krijg je die 2217 terug op je loonstrook. Dus je zal aan de ene kant 2217 extra krijgen bij je laatste afrekening maar ook 8000 netto moeten betalen.

Dus (wederom bierviltje):

8000 - 2217 = 5783. Dat is wat de afkoop je netto gaat kosten. De salaris administratie moet hier wel nog ff aan meewerken.

Sham27 had het trouwens allang aan je voorgerekend.

Je blijft gewoon bijna 6k weggooien. Koop de auto en verkoop hem met 3k verlies, is altijd nog beter...
Komt jou berekening overeen met het voorbeeld op deze fiscus gerelateerde website:

https://ondernemingsdatab...AR_EU22050301/?source=rss

Afkoopsom vermindert bijtelling
Van belang is dat u de afkoopsom van het leasecontract in aftrek mag brengen op de bijtelling voor privégebruik. Dit leidt voor de werknemer tot een minder hoge bijtelling en dus minder te betalen belasting.

Voorbeeld. Uw werknemer beschikt over een auto met een cataloguswaarde van € 40.000,- en een bijtelling van 22%. Uw werknemer neemt op 1 november 2017 ontslag. Vanwege de voortijdige beëindiging van het leasecontract brengt de leasemaatschappij u een afkoopsom van € 5.200,- in rekening. De bijtelling bedraagt op jaarbasis € 40.000,- x 22% = € 8.800,-. Over de periode januari - oktober is dit € 8.800,- x 10/12 = € 7.333,-. De bijtelling minus de afkoopsom bedraagt dan € 7.333,- -/- € 5.200,- = € 2.133,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
adesign schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:06:
[...]

Voorbeeld:

Cataloguswaarde: 32000
Bijtelling percentage: 22
Bijtelling voor heel 2018 (12 maanden) : 22% van 32000 = 7040
Bijtelling voor 1 maand: 586,66
Bijtelling 2018 tot einde dienstverband (tot en met september 2018 / 9 maanden) : 5280
To zover klopt het aardig. Ik denk dat de belastingdienst met dagen ipv maanden rekent (273/365 ipv 9/12), maar dat is slechts een marginaal verschil.
Op die websites van bruto netto berekenen vul ik dus gewoon 5280 euro in als eigen bijdrage. De afkoopsom van 8000 is hoger dan de bijtelling die ik heb betaald voor die 9 maanden. Ik kijk wat het verschil is: 8000 - 5280 = 2720 euro. Ik zal dus nog 2720 euro moeten betalen. Stel mijn netto inkomen is 2500. Dan zou dat betekenen dat ik de laatste maand geen salaris gestort krijg. En ik moet nog 220 euro overmaken.

Klopt dit?
Je afkoopsom is 8000.

Daarvan mag de werkgever dus 5280 verrekenen met de bijtelling.

Nu is er in de maanden jan-aug al loonheffing ingehouden op basis van die bijtelling, dus die moet gecorrigeerd en dar geld moet jouw kant uit. Over de maand sep kan de bijtelling direct op 0 en zal dus de loonheffing wat lager uitvallen.

Bij een marginale belastingdruk van 45% zou het in totaal om een loonheffing van 2376 euro gaan. Waarmee de netto kosten van de afkoop op 8000 - 2376 = 5624 euro komen.

Te verrekenen met het nettoloon van september, vakantiedagen, opbouw vakantiegeld, opbouw 13e maand en een acceptgiro.

[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 04-09-2018 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
In dat voorbeeldje komt op een gegeven moment een bepaald bedrag uit (2133euro). In dat voorbeeld wordt de 0 niet bereikt of gepaseerd. Verder zie je nergens in dat voorbeeld dat je je bijtelling om moet rekenen naar netto (42%). Of is dat daar buiten beschouwing gelaten omdat dat vanzelfsprekend is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

In je voorbeeld wordt de andere kant op gerekend, daar is de bijtelling meer dan de afkoopsom en wordt berekend hoeveel bijtelling je overhoudt.

Weinig relevant wat mij betreft.

De berekening van t_captain is correct. Kan wellicht 50-100 euro afwijken, maar das klein bier op deze bedragen.

Realiseer je nou gewoon eens dat je 8000 gaat betalen en een klein beetje belasting terug gaat krijgen (rond de 2300/2400 euro). Dat zeggen we al 3 pagina`s lang.

Je alternatieven zijn;
Afkoop verminderen door te onderhandelen
Auto kopen ipv afkopen
Afkoopsom door nieuwe werkgever laten betalen

[ Voor 46% gewijzigd door FreakNL op 04-09-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
FreakNL schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:43:
In je voorbeeld wordt de andere kant op gerekend, daar is de bijtelling meer dan de afkoopsom en wordt berekend hoeveel bijtelling je overhoudt.

Weinig relevant wat mij betreft.

De berekening van t_captain is correct. Kan wellicht 50-100 euro afwijken, maar das klein bier op deze bedragen.

Realiseer je nou gewoon eens dat je 8000 gaat betalen en een klein beetje belasting terug gaat krijgen (rond de 2300/2400 euro). Dat zeggen we al 3 pagina`s lang.

Je alternatieven zijn;
Auto kopen ipv afkopen
Maar ok stel mijn betaalde bijtelling voor 9 maanden is hoger dan de afkoopsom zoals in hun voorbeeld. Dan hoef ik niets te betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:51
FreakNL schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:43:
Je alternatieven zijn;
Auto kopen ipv afkopen
Of het leasecontract laten overnemen door de nieuwe werkgever...

[ Voor 66% gewijzigd door T-MOB op 04-09-2018 12:50 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

adesign schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:49:
[...]

Maar ok stel mijn betaalde bijtelling voor 9 maanden is hoger dan de afkoopsom zoals in hun voorbeeld. Dan hoef ik niets te betalen?
Nee.

Je betaald geen bijtelling, je betaald BELASTING over je bijtelling.

Als je dit jaar 19000 bijtelling gehad had tot september dan had je de afkoopsom kunnen wegstrepen 19000x0,42 is grofweg 8k.

Jij gaat 8k netto betalen en ongeveer 2300 netto terugkrijgen. Hoe vaak moeten we het herhalen?

Kwartje valt niet geloof ik :o Iemand anders nog Jip en Janneke taal in de aanbieding ?

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 04-09-2018 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
FreakNL schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:54:
[...]

Nee.

Je betaald geen bijtelling, je betaald BELASTING over je bijtelling.

Als je dit jaar 19000 bijtelling gehad had tot september dan had je de afkoopsom kunnen wegstrepen 19000x0,42 is grofweg 8k.

Jij gaat 8k netto betalen en ongeveer 2300 netto terugkrijgen. Hoe vaak moeten we het herhalen?

Kwartje valt niet geloof ik :o Iemand anders nog Jip en Janneke taal in de aanbieding ?
Ahh ik begin het te snappen. Die afkoopsom is excl btw dus netto waardoor ik aan de andere kant ook met netto cijfers moet rekenen. Ik krijg 2300 netto terug en moet 8000 netto betalen. Dat is 5700 euro netto wat ik nog moet betalen. Als ik het laatste maandsalaris 2400 euro netto hiervoor inlever blijft er nog 3300 euro netto over. Dus dan moet ik 3300 euro overmaken per internetbankieren. netto netto netto :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
adesign schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:15:
[...]

Ahh ik begin het te snappen. Die afkoopsom is excl btw [...]
Vergeet BTW. Die staat compleet los van loon- en inkomstenbelasting. Als particulier heb je geen zaken met omzetbelasting. Dat ligt volledig tussen werkgever en belastingdienst.

Het gaat hierom:

* bijtelling 0.75 jaar * 22% * cataloguswaarde = 5280
--> die bijtelling is belastbaar inkomen: loon in natura. Je geniet voordeel van de leaseauto die je prive mag gebruiken en dat is een vorm van loon. Over dat loon houdt je werkgever loonbelasting in, dat is een voorheffing. Zelf betaal je inkomstenbelasting, waarbij de reeds afgedragen loonheffing weer wordt verminderd. Onder de streep betaal je 1 keer, namelijk via de ingehouden loonheffing op je loonstrook.
--> Bij een effectieve marginale belastingdruk van 45% (bij benadering is dat de belastingdruk in de 3e schijf), gaat het in totaal om ongeveer 2300 euro.
--> kosten die je zelf maakt, waaronder een eigen bijdrage en afaik een afkoopsom, zijn een soort "negatief loon" behoreden bj de leaseauto. Dat mag dus aftgetrokken worden van de bijtelling.
--> bijtelling kan niet onder nul. een boete van 8k zet de bijtelling dus terugwerkend op nul.

* Jij moet aan je baas betalen: 8000 euro. NETTO.
* Maar: de ingehouden loonheffing moet worden gecorrigeerd: 2300 voor jou.

Per saldo te betalen: 5700 netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Even een flinke kick.
Zit nu in een zelfde situatie en wil het even dubbel checken of ik juist denk.

Fiscale waarde auto: 37000
Looptijd leasecontract: 31-12-2014 t/m 31-12-2019 (5 jaar dus)
Opzegging per 01-10-2019
Bijtelling 14%
Bruto bijtelling per maand 432 (per jaar 5184)
Netto bijtelling per maand 242 (per jaar 2904)
Bijtelling tot 01-10-2019: 3888

Boetebedrag excl btw: 1233
Boetebedrag incl btw: 1492

Nu kan ik dan de bijtelling van 3888 minus het boetebedrag doen a 1492 = 2396 euro waarover ik belasting moet betalen ipv de 3888

Belasting over 3888 =1633
Belasting over 2396 = 1006

Wat betekend dat ik ongeveer 600 euro terug zou kunnen krijgen waardoor het boete bedrag van 1492 mij ongeveer 900 euro gaat kosten. Klopt dit?

En zo ja dan is mij nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit met mijn werkgever moet regelen.
Wat ik begrijp:
- Mijn werkgever betaald het boetebedrag van 1492 (of 1233?) aan de LM
- Ik maak zelf netto 1492 euro over naar mijn werkgever
- Mijn werkgever verrekend het boetebedrag met mijn salaris (Dit is mij niet geheel duidelijk of dat makkelijk/zomaar kan en hoe dat zou moeten gaan)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@thewizard2006 het belangrijkste is dat je werkgever het in mindering brengt op de bijtelling in de loonadministratie. Dan valt je fiscaal loon aan het eind van het jaar dus lager uit ( Want maar 2396 bijtelling ipv 3888 ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1